Thor (2011)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Chris Hemsworth, Natalie Portman en Anthony Hopkins

De machtige, maar arrogante krijger Thor (Hemsworth) wakkert met zijn roekeloze acties een eeuwenoude oorlog aan. Thors vader Odin (Hopkins) verbant Thor naar de Aarde en hier wordt hij gedwongen tussen de normale bevolking te leven. Hij wordt verliefd op de jonge wetenschapper Jane (Portman). Terwijl zij een relatie ontwikkelen op Aarde beseft Thor wat het vergt om een echte held te zijn wanneer zijn aartsvijand duistere krachten van Asgard naar de Aarde stuurt.

avatar van Kondoro0614
En ik gooi er gelijk een herziening achteraan en ik heb besloten om nu even de twee Thor films opnieuw te gaan bekijken om daarna de nieuwe Thor film te kijken en dan heb ik de trilogie weer gehad en zit ik weer in het verhaal, toch moest ik deze film nog eens herzien en dan kwam het wederom weer mooi uit dat Netflix deze aanbied. Toch moet ik zeggen dat de film me wat beter is bevallen als hoe ik hem herinnerde en ik vond het nog helemaal geen vreselijke zit. Hoewel de Marvel serie natuurlijk wel wat betere films kent vond ik Thor wel achteraan sluiten (al blijft hij Captain America wel iets voor), Thor blijft alsnog één van mijn favoriete helden en dat komt gewoon puur door zijn krachten, en de looks van Hemsworth .

De cast van deze Thor film viel me nog reuze mee. Ik ben natuurlijk een lichtelijke fan van Chris Hemsworth en dat puur omdat zijn blik echt geknipt is voor de rol als Thor. Natalie Portman doet het ook goed als Jane Foster (knappe meid) en ook Kat Dennings deed het geinig. In het algemeen vond ik de acteurs wel leuk, niks om over te klagen en ze zitten je niet in de weg behalve Loki die gespeeld word door Tom Hiddleston en dat vond ik een erg irritant personage evenmin als de acteur die me een beetje op zat te fokken, want echt fijn voor die rol vond ik Tom niet geschikt.

De film kent een verhaal en concept waar niet écht heel veel over te vertellen valt. Thor is de aanstaande koning van Asgard en nadat hij een bepaalde planeet heeft betreden wat zijn vader hem duidelijk verboden had en die verband hem even later naar de planeet aarde samen met Thor’s hamer. Loki zorgt er in de tussentijd voor dat hij koning kan worden en wil graag dood en verderf zaaien. De vrienden van Thor laten dit echter niet toe en ze gaan Thor op halen om vervolgens terug naar Asgard te keren en Loki van de troon te stoten, en dit niet geheel zonder kleer scheuren.

Ja, ik vond de film leuk maar het werd nergens echt interessant of speciaal en dan is de film net zoals ‘Captain America’ voor mij waarop het lijkt dat de film nogal smaakloos door raast waar het concept toch nergens echt super goed of speciaal word.

avatar van DiamondsRealDeal
Dat hele gedoe rondom J. F0oster die griet haalt de vaart wel enorm uit de film zeg. Ook Thor wereldje was boring..Niet helemaal om over naar huis te schrijven, maarja, als je AoM Thor/Loki speelt

avatar van Roger Thornhill
Noch Chris Hemsworth noch het personage van Thor noch de half-mythologische-half-fantasy-wereld die hij bewoont spreekt mij bijzonder aan, maar toch is deze film best genietbaar. Dat is vooral te danken aan Tom Hiddleston en de manier waarop hij langzaam maar zeker zijn karakter en zijn plannen ontvouwt, en aan Anthony Hopkins die een aardige spanning op zijn koninklijke rol en op zijn relatie met zijn oudste zoon zet. Voor iemand die later in deze franchise is ingestroomd is het ook leuk om hier geconfronteerd te worden met de voorgeschiedenis en de bloedlijn van Loki, en Natalie Portman is een prima vlam voor Thor, dus ondanks mijn voornoemde onverschilligheid tegen held en setting kloppen de meeste elementen van deze film toch wel aardig. Alleen dat enorme wezen dat Loki naar de aarde stuurt om zijn broer uit te schakelen doet mij teveel aan Gort uit The day the earth stood still denken, zeker met die vuurstroom uit zijn vizier. (O, en wanneer King Laufey tegen Thor zegt : "Run back home, little princess!" moet ik automatisch denken aan wat Drax in de eerste Guardians of the galaxy tegen Gamora brult : "I AM NOT A PRINCESS!!!")

Tarkus schreef:
Soms krijg je prachtige beelden te zien in deze film, vooral de decors zijn adembenemend.
Sommige special effects tijdens de actiebeelden zijn dat dan weer niet, en zien er ook amateuristisch uit.
Het verhaal is degelijk, maar toch heb ik al betere verhalen gekend uit de Marvel-stal.
Kortom: een aardige film, die evenwel toch beter had gekund en me op bepaalde punten wat teleurstelt.
Ik hoop dat de volgende film uit de Marvel-studio's, The Avengers, betere dingen toont.

Nog eens opnieuw bekeken, vond hem nu iets beter dan de eerste maal.
Maar toch zou het nog beter gekund hebben, vooral wat speciale effecten betreft.
Maar de aanleiding voor het opnieuw bekijken was het verschijnen van de derde film uit de reeks, dus benieuwd wat die brengt, na eerst nog deel twee te bekijken.

avatar van Pepino
MCU mening #4: Thor

Het personage Thor sprak mij niet meteen aan, dus naar deze Marvel keek ik weinig uit. Gelukkig is het een amusante, makkelijk te volgen popcornfilm.

Ook Thor zélf kan best grappig zijn als arrogante krachtpatser die zich als God probeert aan te passen op aarde. Doe daar nog de broedertwist bij en je hebt anderhalf uur entertainment. Zeker niet fantastisch, maar wel leuk.

avatar van J.Ch.
Herziening nummer 4 in het kader van mijn traag vorderende Marvel-films-op-'volgorde'-project. In mijn herinnering was hij beter, helaas.

Wat mij deze keer het meest positief opviel is dat de film er schitterend uitziet. Dan heb ik het over hoe Asgard is vormgegeven, de kostuums, de cinematografie, allemaal weinig op aan te merken. Het wordt meteen duidelijk dat Thor een superheld is van een andere orde dan Iron Man en The Hulk. Maar een almachtige superheld is natuurlijk niet heel leuk om naar te kijken, dus krijgen we te zien hoe hij naar aarde verbannen wordt en het zonder zijn fancy hamer moet redden.

Dat is ook meteen wat mij het meest tegenviel. Het idee van de oeroude god die in de moderne tijd terecht komt is an sich grappig en levert ook wel wat leuke momenten op. Probleem is dat de aardse personages en verhaallijnen zo weinig interessant waren. Het hele Shakespeariaanse drama dat zich aan het voltrekken was in Asgard (hoe kan het ook anders met Kenneth Branagh als regisseur) is vele malen interessanter dan wat zich op aarde afspeelt. Dit terwijl de aardse verhaallijn juist zo belangrijk zou moeten zijn voor Thor. 'I've changed' zoals hij het zelf zegt, maar wanneer dan? Toen hij samen met Natalie Portman naar de hemel zat te staren? De chemie tussen Portman en Hemsworth is minimaal. Als je dit vergelijkt met de karakterontwikkeling van Tony Stark en zijn chemie met Pepper Potts in Iron Man dan is Thor toch duidelijk de mindere.

Positief is dat Loki, met veel plezier neergezet door Tom Hiddleston, onberekenbaar blijft (zoals het betaamt) waardoor het plot niet al te voorspelbaar wordt. Niet alleen Loki, maar ook Odin en zelfs Heimdall in een aardige bijrol zijn stuk voor stuk interessanter dan Thor of Jane, wat toch niet de bedoeling kan wezen. Voor de rest zit de film eigenlijk heel degelijk in elkaar. Als de aardse verhaallijn beter uit de verf was gekomen, dan had de film zeker 3.5 of misschien zelfs 4 sterren verdiend. Nu blijft hij op 3 sterren steken.

avatar van N00dles
Ja, had van mij allemaal niet gehoeven, al die mythische figuren in esoterische dimensies met hun oersaaie gebral over oorlog en koninkrijken en interdimensionale teleporting. Gaap. Niet alleen is Asgard een aaneenschakeling van kitscherige cgi-omgevingen, de personages zijn allemaal strontvervelend en hun onderlinge conflicten hebben me geen enkel moment geboeid. Hun kostuums zijn lelijk, Thor's hamer lijkt wel een goedkoop, plastic Intertoys-prul en sommige special effects werden in de jaren '80 nog mooier gedaan.
Het moment dat Thor wordt verbannen naar de Aarde en daar wordt aangezien voor psychiatrisch patiënt gaf af en toe nog wat gelegenheid tot grappige scènes, maar ook daar had veel meer in gezeten.

Wel apart dat zo'n sterrencast zich leent voor zo'n kutfilm. Stellan Skarsgard, Anthony Hopkins en Natalie Portman staan gewoon voor lul met zo'n slecht onzinscript. Maar goed, in het kader van het kijken van alle MCU-films was dit een 'moetje'. Je zal maar betaald hebben voor een bioskaartje. Die twee uur van mijn leven krijg ik nooit meer terug, maar ik heb tenminste 12 euro bespaard.

avatar van Ste*
Nee dit was niks voor mij. Dat hele Asgard-realm staat voor mij ook veel te ver af van de realiteit om het interessant te vinden, en zag er ook veel te nep uit. Een beetje hetzelfde wat ik ook zo lelijk vind aan Lord of the Rings en zo; alles is van een soort kitscherige CGI.
Ik kan een uitgangspunt als dit ook echt niet serieus nemen. Iets als Iron Man speelt zich nog af in onze wereld en weet veel beter de klik te maken met de realiteit.

De combinatie met onze echte wereld werkt in deze film dan ook totaal niet, helemaal niet als de maten van Thor op een gegeven moment als een stelletje verdwaalde cosplayers voor de deur staan.

Vond ook dat de film best veel laat liggen als het gaat om Thor in onze wereld. Het hoeft geen lachen gieren brullen-klucht te worden, maar het is best onduidelijk en allemaal wat lafjes en zwak uitgewerkt wat hij nu wel en niet van onze wereld begrijpt (oke, dat 'I need a horse' was wel grappig).

Hoop onzin allemaal dus. Het enige is dat Thor toch nog een wat meer aansprekende held is dan bijvoorbeeld een Hulk, met een wat uitgebreidere backstory (hoe stom ik die dan ook vond), maar daar houdt het dan ook verder wel mee op. Ik zie ook echt niet voor me hoe Thor in een zelfde film als Iron Man moet komen te spelen, totaal anders van toon en stijl. Het zal me benieuwen of die Avengersfilms geen vermoeiend rommeltje gaan worden.

avatar van Duke Nukem
J.Ch. schreef:

Dat vind ik dan ook het leukste aan deze film. De barbaarse god Thor die op aarde de boel een beetje op stelten zet werkt redelijk op de lachspieren. Het hele gebeuren op de door lelijke CGI geschapen planeet Asgard kan mij veel minder boeien. En Natalie Portman als Jane de wetenschapper (?) vind ik ook maar een minderwaarde aan deze film.

Ste* schreef:

Daar ben ik het dus volledig mee eens.