Thor (2011)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Chris Hemsworth, Natalie Portman en Anthony Hopkins

De machtige, maar arrogante krijger Thor (Hemsworth) wakkert met zijn roekeloze acties een eeuwenoude oorlog aan. Thors vader Odin (Hopkins) verbant Thor naar de Aarde en hier wordt hij gedwongen tussen de normale bevolking te leven. Hij wordt verliefd op de jonge wetenschapper Jane (Portman). Terwijl zij een relatie ontwikkelen op Aarde beseft Thor wat het vergt om een echte held te zijn wanneer zijn aartsvijand duistere krachten van Asgard naar de Aarde stuurt.

avatar van panax
ik heb het gezien
heel veel mooie special effects
leuke film,geen topper
ondanks de vele bekende acteurs

avatar van peterjohn
Leuke film voor de effects en 'n simpel Goden verhaaltje erbij, its ok.

avatar van Ajax&Litmanen1
Met het oog op Thor 2 die ik wil zien heb ik deel 1 maar even opnieuw gekeken. Eigenlijk valt er weinig over te zeggen. Mooie effecten, maar als film verre van briljant, al overtuigt Chris Hemsworth wel. De film duurt me te lang en Thor is zeker niet 1 van mijn favoriete superhelden. Benieuwd wat deel 2 brengt. Meestal zijn vervolgen niet beter dan het origineel.

3* (was 3,5*)

avatar van rogi1996
de film heeft mij goed aangesproken het was wat over liefde en familie. De vader van Thor had Locki mee genomen uit een andere planeet die niet bestond en hij heeft hem opgevoed als zijn eigen zoon dat vond ik wel tof dat hij dat wou doen dat is echt een voor beeldige vader.

De film was spannend en tof. ik heb een beetje geleerd over de geschiedenis over de goden.

Ik raad iedereen aan om die film ook te bekijken.

avatar van Dynamovie
wel vermakelijk en dat is ook wel belangrijk voor een film want het is toch ook vooral entertainment, maar zeker geen hoogvlieger.

avatar van jumpstylemovie
Waardeloze CGI maar verder wel leuk. Het leukst om te zien is hoe Thor moet wennen aan het leven op aarde. (en Natalie Portman natuurlijk )

avatar van Hannibal
In opdracht van mijn dochter heb ik me eens gewaagd aan zo'n Marvel-dingetje. Ik zag voornamelijk mannelijke spierbundels met een iets te hoog testosterongehalte. Daaromheen veel slechte, doodvermoeiende CGI. Ik heb het deurtje naar de superhelden van Marvel opengezet, maar trek hem na dit meteen weer dicht. Zelfs Anthony Hopkins kan hier geen verandering in brengen.

avatar van ILDIB
toch wel aardig. Het gedoe op asgaard is wat hoogdravend maar verders is t niet al te storend. Het acteren mag her en der wat beter.

Wat wel is bij alle supersterren, die knokpartijen zijn dodelijk vermoeiend. Ze gaan nl nooit stuk.

avatar van JayW
Vermakelijke film, beetje humor en leuke special effects. Alles is erg over de top, maar dat past er wel bij. Ik kan weer een marvel film van mijn lijstje afhalen

Hannibal schreef:

De laatste Batman serie is een van de beter marvel films, zit ook een goed verhaal in en 'iets' minder overdreven.

avatar van Metalfist
JayW schreef:

Batman is DC en niet Marvel.

Wat de hell is er mis met al die karakters in superheldenfilms? Thor, onze grote god die al duizenden jaren geen vrouw/vriendin kan vinden in zijn grote goden stad, wordt naar aarde verbannen om daar de arrogante zak uit te hangen. Hij maakt dingen kapot, doet asociaal en is over het algemeen de nieuwste aanwinst in de aardse droeftoeter-set. Maar kennelijk vinden de vrouwen op aarde dat leuk, want de eerste de beste blondine die hij tegenkomt wordt verliefd op hem na een avond semi-intellectueel gelul over sterren. (Overigens wil ik daarbij opmerken dat de cast erg zijn best heeft gedaan om onze blondine over te laten komen als iemand van academisch niveau, maar daarbij helaas plat op hun bek ging met een krater waar niet meer uit te klimmen viel als gevolg. Over academisch gelul gesproken: er is een expert op het gebied van gammastraling?!) Maar niet alleen die blondine werd verliefd op onze andere blonde babe - neuh neuh neuh! Hij werd ook nog eens verliefd op haar.

En wat wat WAT is er aan de hand met The Destroyer? Telkens als er een gelegenheid is om iemand dood te maken, wordt alleen zijn niet-dodelijke aaval gebruikt. En wordt ie bestuurd door Loki? Waarom zei hij dan wat ie moest doen? Bovendien: waar is de constante lichtsnelheid gebleven in dat universum? Zou er niet een gigantische vertraging tussen moeten zitten?

Enzovoort, enzoverder. Bijzonder slecht plot.

Metalfist schreef:

Batman is DC en niet Marvel.

Mijn excuses, de serie is iniedergeval goed

avatar van Katharina
Nadat ik was meegesleept naar Thor 2, besloot ik ook 1 te kijken en ik vond hem erg leuk! Verhaal was okay, zag er allemaal mooi uit, prima geacteerd. Wel top!

de eerste 45 minuten zitten boordevol spektakel, special effects, ... Jawel, zelfs van een niveau LOTR. Maar van zodra hij verbannen wordt naar aarde verandert de film naar een eerder 'human' niveau, en daar kan een opflakkering die doet denken aan The day the earth stood still weinig tot niets aan veranderen. 3.5*

avatar van John Barry
Gisteren avond was deze film op tv. De plotomschrijving sprak mij wel aan. Dus ik heb hem gekeken. Maar achteraf gezien had ik mijn tijd beter ergens anders aan kunnen besteden. Want wat een bagger film is dit.

Eerst maar eens het acteerwerk. Dat is in deze film heel erg slecht. Chris Hemsworth speelt Thor. Chris is echt een miscast. Hij mist het charisma om zo rol als dit te spelen. Chris kijkt een beetje stoer in het rond, doet soms ook een beetje stoer. Schreeuwt soms behoorlijk hard. Maar acteren is het niet te noemen eigenlijk. Natalie Portman als Jane zet ook een hele zwakke acteerprestatie neer. Tom Hiddleston als Loki is helemaal een ramp. Tom dreunt een beetje als een robot zijn tekst op. Maar acteren lijkt hij niet te kunnen. Eigenlijk acteert niemand van de cast echt goed. Anthony Hopkins als Odin doet het in deze film nog wel het best. Of beter gezegd: het minst slechtst. Want ook Hopkins acteerde niet geweldig.

De special effects in deze film vond ik erg lelijk. Visueel vond ik dit geen mooie film. Asgard en Jotunheim zijn heel lelijk ontworpen. De ontwerpers van deze film hadden er duidelijk niet zo veel zin in. En het ziet er ook allemaal heel lelijk en nep uit met waardeloze GGI. Toppunt van lelijkheid was toch wel de lelijke brug waar op het eind het gevecht tussen Thor en Loki plaatsvindt.

Ook op het gebied van verhaal stelt deze film teleur. Het plan van Loki om indruk te maken op zijn vader is eigenlijk nog wel goed bedacht. Maar op aarde maken ze er een zootje van. Thor word naar aarde verbannen en gedraagt zich daar heel vreemd, zelfs asociaal. Echter om een wonderbaarlijke reden valt er toch enorm snel een leuk meisje op Thor, ondanks zijn arrogante en vervelende gedrag. Beetje vreemd. Een erg slecht uitgewerkt liefdesverhaaltje als je het mij vraagt. Vervolgens is Thor uit het niets plots zijn asociale en arrogante gedrag verleert en kan Thor plots zijn hamer weer hanteren . Wel een heel vreemde en plotselinge karakter verandering. Thor ontmoet een leuk meisje en heel snel is zijn gedrag veranderd. Ja hoor. De dialogen in deze film zijn trouwens ook niet zo van hoog niveau. Bijvoorbeeld de dialoog als Thor en Jane afscheid van elkaar nemen……Of de laaste scene tussen Odin Thor......

De actie scènes die we in deze film voorgeschoteld krijgen vond ik niet heel erg bijzonder. Het had op dat vlak een stuk beter gekund. Neem bijvoorbeeld de scene dat Loki Laufey vermoord. Dit doet Loki vrij makkelijk. Waarom de filmmakers hier geen grote vechtscène van hebben gemaakt is mij een raadsel. Nog een voorbeeld. Op het moment dat Thor zijn hamer weer kan hanteren lukt het hem vrij gemakkelijk om de Destroyer te verslaan. In deze scene had veel meer gezeten. Ook het eindgevecht tussen Thor en Loki had een stuk spectaculairder gekund. De actie scènes in deze film stelde mij teleur. Wat ook irritant was is dat de filmmakers zo nodig bij de actie scènes een flitsende montage moesten gebruiken. Dit maakte het niet altijd even aangenaam om naar de actie scènes te kijken.

De muziek in deze film is van Patrick Doyle. Zijn muziek past wel aardig bij de actie scènes. Maar bij een film met dit onderwerp verwacht ik toch wel een wat mooiere en sfeervollere soundtrack dan dit. Wat we te horen krijgen is toch vooral op de automatische piloot gemaakte actie muziek. Het past dus wel redelijk bij de actie scènes. Maar verder rest stelt de muziek die we in deze film voorgeschoteld krijgen ook een beetje teleur.

Al met al vond ik dit een erg slechte film. Ik hoop dat ik deze waardeloze troep snel vergeet.

0,5 ster voor deze film.

avatar van rcuppen79
Vermakelijke eerste film rondom de held Thor, die onderdeel uitmaakt van het Avengers-ensemble.

De keuze voor Kenneth Brannagh als regisseur is opmerkelijk, aangezien deze voornamelijk bekend is van zijn Shakespeare-verfilmingen. Het is echter zijn aanpak die van Thor iets speciaals maakt. Op een paar grote actiescènes na, concentreert de film zich met name op de menselijke kant van Thor. Thor wordt vanwege zijn arrogantie verbannen naar de Aarde en moet zich hier als sterveling bewijzen. Zonder zijn krachten ontdekt hij de waarde van een mensenleven en de onzin van oorlog.
Het verhaal is voorspelbaar, doch uiterst onderhoudend en wordt ondersteund door de denderende actie en de aanstekelijke humor.

De casting is voor mij persoonlijk wel grappig. In 2008 nam ik deel aan een discussie over de casting van een nieuwe Masters of the Universe-film. Mijn keuze voor He-Man was de destijds onbekende Chris Hemsworth, die toen alleen nog bekend was van de Australische soapserie Home and Away. Velen waren het daar niet mee eens, aangezien hij geen bodybuilder was. Ik had wel het idee dat hij met de nodige uurtjes in de sportschool de nodige spiermassa kon kweken. Gelukkig zagen de casting directors van Thor dit ook, want in 2009 werd Hemsworth gecast en spendeerde hij hierna een groot deel van z'n tijd in de sportschool. Vergelijkend met zijn dagen als soapacteur heeft Hemsworth toch zeker 15kg aan (spier)massa weten te creëeren voor z'n rol als Thor.
Naast Hemsworth vond ik vooral de Britse drama-acteur Tom Hiddleston eruit springen als de jaloerse Loki.

Op visueel gebied vond ik Thor wat minder geslaagd. De trucages vond ik op veel momenten erg lelijk. Met name Asgarth is een bonte verzameling kitsch, evenals de kostuums van haar inwoners. Voor een film uit 2011 met een dergelijk hoog budget, bevatten de trucages ook bitter weinig detail.

Maar voor de rest heb ik mij prima met deze film vermaakt!

heerlijke film

avatar van IH88
Goede introductie van het personage Thor. De wereld van Asgard wordt mooi tot leven gewekt en de meeste acteurs (vooral Hemsworth) zitten goed in hun rol.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Goden in Hollywood gaan nooit goed samen. Een hoop overbelichting, oude kostuums en weinig boeiende scènes. Ook hier met Thor krijgen we de zoveelste held van Marvel. Maar helaas zijn de Marvelhelden niet altijd even sterk. X-Men, Blade, Spiderman en Iron Man zijn nog wel leuk, maar Fantastic Four, Captain America, Ghost Rider en The Hulk dan weer niet. Thor hoort in dat laatste rijtje thuis. Een held met enkel een hamer als krachtmiddel is niet echt interessant. Weinig humor en veel voorspelbaarheid.

De interessantste scène zijn dan ook op aarder bij Natalie Portman en Stellan Skarsgård als quasi sterkhouders. Al zijn dit ook niet meteen hun beste rollen. Na Captain America viel deze nog wel mee, maar ik heb steeds meer minder zin in Avengers na het zien van de helden in dat team. Tenzij Iron Man er nog wat van kan maken...

Thor is niet zo slecht als Captain America, maar wel gewoon saai en overbodig. De film neemt zichzelf veel te au serieux en dat werkt niet echt.

De score iets verhoogt. Als blockbuster heeft de film wel z'n momenten. Maar verder is dit een typisch bandwerkproduct. En ik heb nog geen enkele film gezien rond goden die echt werkt. Meestal met veel overbelichting en glinsteringen. In de VS lijkt de hemel wel een foute discotheek te zijn. Leuk om nog eens te zien, maar het blijft een snelle hap.

avatar van Gang_Star
Redelijk, maar heel bijzonder is deze superhelden film niet. De actiescènes zijn voldoende maar qua spanning viel de film wat tegen. Special effects waren naar behoren, acteerwerk was redelijk.

avatar van IH88
“You know, for a crazy homeless person... he's pretty cut.”

Thor leek mij van te voren de minst interessant superheld uit de Marvel-stal. Een Noorse god die met zijn magische hamer zijn wereld (Asgard) moet beschermen en troonopvolger is, leek mij geen al te boeiende materie voor een film. Gelukkig is Thor een meer dan geslaagde superheldenfilm geworden die door hoofdrolspeler Chris Hemsworth, de kleurrijke bijrollen, veel humor, sterke actiescènes en redelijke special effects (een beetje hit and miss) blijft boeien.

Hemsworth is echt een geweldige castingkeuze geweest want hij weet Thor tot in de perfectie te benaderen. De relatie tussen Thor en Jane werkt erg goed en Hemsworth en Portman hebben een leuke chemie en hun gesprekken zitten vol met spitsvondige dialogen en humoristische oneliners. Kat Dennings had van mij een grotere rol mogen krijgen want ze is hilarisch als de assistente en vriendin van Jane. Samen met Skarsgard vormen ze een interessant trio en hun interactie met Thor zorgt voor een aantal hoogtepunten in de film. Het gedeelte in Asgard is aardig maar de film neemt zich hier iets te serieus, terwijl het eigenlijk allemaal flauwekul is wat we te zien krijgen. Iets meer luchtigheid had geen kwaad gekund. Maar Hemsworth en Hopkins weten het aardig te verkopen en vooral Hiddleston laat hier al zijn klasse zien als de sluwe Loki. Thor is een goede introductie van de bekende Noorse god met zijn krachtige hamer.

Geen film die me aanspreekt. Ondanks dat de film boordevol bekende acteurs zit vind ik het de film niet helpen. De special effects maken op mij geen beste indruk.. Ik vind dan bijvoorbeeld de Titans films veel realistischer en mooier.
Dat Anthony Hopkins zich voor deze films geleend heeft kan ik met mijn pet niet bij... Geheel buiten zijn stijl en buiten zijn klasse.

avatar van Antonev
Vermakelijk. Het verhaal weet wel te boeien en de effecten zijn mooi. Toch voelt het geheel ietwat mager aan. 3* om mee te beginnen.

hele leuke film.heb me prima vermaakt.

avatar van TheManInBlack
Thor is niet 1 van mijn favoriete superhelden, maar toch speelt Chris Hemsworth zijn rol als Thor goed, net als Tom Hiddleston als de broer van Thor, Loki.
De introductie van deze personage en zijn familie en vrienden is goed. Mooie special effecten maar voor de rest vind ik de film niet denderend goed.
Zelf vind ik Thor 1 van de meest oninteressante superhelden.

avatar van Phantasm
Film met mooie special effects, prima verhaal met genoeg aktie.

avatar van pethunia
Geen hoogvlieger, wél 3***
Vooral fijn omdat het beeldverhaal er van begin tot eind bijzonder fraai uitziet. Mooie vormgeving van steden en technologie en mooie duistere belichting. En prima acteurs.

avatar van Daan258
Thor was de superheld waar ik het meest naar uit keek, ik had de film nog niet eerder gezien tot 2 dagen geleden en hij is helaas iets tegengevallen.

De cast is niks op om aan te merken en heel sterk. Maar het zat juist bij deze film meer in de actie wat wat tegenviel. Ik vond de film nogal wat traag opgang komen en de film gingeigenlijk alleen maar dat Thor probeerde z'n hamer terug te krijgen en tijgen het eind dan uiteindelijk tegen zijn broer opneemt.
Juist verwachte ik dat de film meer op aarde afspeelde met een heel stuk meer actie maar een heel groot gedeelte van de film speelde zich af op Asgard wat mij niet altijd even goed wist te vermaken.
Ondanks dit allemaal werd het nergens echt saai maar toch verwachte ik een heel stuk meer van Thor.
Ik hoop dat deel 2 mij beter zal bevallen maar nu eerste The Avengers

Bantavoer
Goeie cast, verhaal en special effects. Hoewel die special effects soms wat steekjes laat vallen. Vooral als je Thor en zo in beeld krijgt. Verder spanning en sensatie. Deze film heeft me totaal niet verveeld.

avatar van Kondoro0614
En ik gooi er gelijk een herziening achteraan en ik heb besloten om nu even de twee Thor films opnieuw te gaan bekijken om daarna de nieuwe Thor film te kijken en dan heb ik de trilogie weer gehad en zit ik weer in het verhaal, toch moest ik deze film nog eens herzien en dan kwam het wederom weer mooi uit dat Netflix deze aanbied. Toch moet ik zeggen dat de film me wat beter is bevallen als hoe ik hem herinnerde en ik vond het nog helemaal geen vreselijke zit. Hoewel de Marvel serie natuurlijk wel wat betere films kent vond ik Thor wel achteraan sluiten (al blijft hij Captain America wel iets voor), Thor blijft alsnog één van mijn favoriete helden en dat komt gewoon puur door zijn krachten, en de looks van Hemsworth .

De cast van deze Thor film viel me nog reuze mee. Ik ben natuurlijk een lichtelijke fan van Chris Hemsworth en dat puur omdat zijn blik echt geknipt is voor de rol als Thor. Natalie Portman doet het ook goed als Jane Foster (knappe meid) en ook Kat Dennings deed het geinig. In het algemeen vond ik de acteurs wel leuk, niks om over te klagen en ze zitten je niet in de weg behalve Loki die gespeeld word door Tom Hiddleston en dat vond ik een erg irritant personage evenmin als de acteur die me een beetje op zat te fokken, want echt fijn voor die rol vond ik Tom niet geschikt.

De film kent een verhaal en concept waar niet écht heel veel over te vertellen valt. Thor is de aanstaande koning van Asgard en nadat hij een bepaalde planeet heeft betreden wat zijn vader hem duidelijk verboden had en die verband hem even later naar de planeet aarde samen met Thor’s hamer. Loki zorgt er in de tussentijd voor dat hij koning kan worden en wil graag dood en verderf zaaien. De vrienden van Thor laten dit echter niet toe en ze gaan Thor op halen om vervolgens terug naar Asgard te keren en Loki van de troon te stoten, en dit niet geheel zonder kleer scheuren.

Ja, ik vond de film leuk maar het werd nergens echt interessant of speciaal en dan is de film net zoals ‘Captain America’ voor mij waarop het lijkt dat de film nogal smaakloos door raast waar het concept toch nergens echt super goed of speciaal word.

avatar van DiamondsRealDeal
Dat hele gedoe rondom J. F0oster die griet haalt de vaart wel enorm uit de film zeg. Ook Thor wereldje was boring..Niet helemaal om over naar huis te schrijven, maarja, als je AoM Thor/Loki speelt

avatar van Roger Thornhill
Noch Chris Hemsworth noch het personage van Thor noch de half-mythologische-half-fantasy-wereld die hij bewoont spreekt mij bijzonder aan, maar toch is deze film best genietbaar. Dat is vooral te danken aan Tom Hiddleston en de manier waarop hij langzaam maar zeker zijn karakter en zijn plannen ontvouwt, en aan Anthony Hopkins die een aardige spanning op zijn koninklijke rol en op zijn relatie met zijn oudste zoon zet. Voor iemand die later in deze franchise is ingestroomd is het ook leuk om hier geconfronteerd te worden met de voorgeschiedenis en de bloedlijn van Loki, en Natalie Portman is een prima vlam voor Thor, dus ondanks mijn voornoemde onverschilligheid tegen held en setting kloppen de meeste elementen van deze film toch wel aardig. Alleen dat enorme wezen dat Loki naar de aarde stuurt om zijn broer uit te schakelen doet mij teveel aan Gort uit The day the earth stood still denken, zeker met die vuurstroom uit zijn vizier. (O, en wanneer King Laufey tegen Thor zegt : "Run back home, little princess!" moet ik automatisch denken aan wat Drax in de eerste Guardians of the galaxy tegen Gamora brult : "I AM NOT A PRINCESS!!!")