Thor: The Dark World (2013)

Avontuur / Actie

geregisseerd door Alan Taylor
met Chris Hemsworth, Natalie Portman en Tom Hiddleston

Na de gebeurtenissen in The Avengers strijdt Thor om de orde te herstellen in de kosmos. Maar een oud ras van Duistere Elven onder leiding van de wraaklustige Malekith wil het universum in duisternis onderdompelen. Wanneer zelfs Odin en Asgard niet opgewassen zijn tegen deze vijand, zal Thor zijn meest gevaarlijke en persoonlijke strijd moeten aangaan, die hem opnieuw zal herenigen met Jane Foster en hem zal dwingen tot de ultieme opoffering voor de redding van onze wereld.

Ik ben niet weg van de Thor films.. De atmosfeer staat me niet aan, en de muziek niet... Die vond ik alleen mooi bij de begrafenis van Thor zijn vrouw... Dat was een mooie scene met mooie muziek, maar voor de rest vind ik het erg chaotisch en druk.. Ben ook niet echt onder de indruk van de speciale effecten. Ik vind het allemaal overdreven... Het is eigenlijk gewoon een superhelden film en ik houd daar niet van. ZO overdreven.
Ik zie dan wat meer in de Titans films... Die komen op mij veel beter over.

avatar van Mr-Mcmovie
Ik moet nog een heleboel Marvel films kijken en met de nieuwe Captain America in de zalen maak ik daar dus tijd voor dat ik mijn schade kan inhalen, dus het was nu na Iron Man 3 tijd voor Thor: The Dark World.

Net als de eerste visueel (net als MaartenTuinstra hierboven vermeld heeft) ijzersterk en het is allemaal zo ongelooflijk mooi gemaakt, maar voor mij persoonlijk blijft Thor toch de minst interessantste van ze allemaal.

Net als Iron Man 3 en waarschijnlijk als de tweede Captain America vervolgt deze heerlijk op de film The Avengers wat een zeer dik pluspunt is.
Ook veel meer actie en een sterkere goede dosis humor wat zeker niet mocht ontbreken, net als de scene als Loki veranderd van gedaante om met Thor te spotten, en zelfs in Steve Captain America Rogers ! dat vond ik geweldig. Ook Darcy was genieten qua humoristisch vlak, en Loki voegde alweer de nodige heerlijke quotes op dat me een glimlach gaf.

Chris Hemsworth vind ik een perfect gecaste Thor en ook hier is daar niets slecht op aan te merken. Ook leuk dat de cast van de eerste hier allemaal terug te zien zijn.

De Dark Elves vond ik er erg cool uitzien vooral Malekith was meer dan ok en Christopher Eccleston was de juiste man voor Malekith te spelen.

Visueel spektakel dit tweede deel maar in zijn algemeen kan het niet op tegen een Iron Man of een X-Men film.

Twijfel nog tussen een 3 of een 3,5 sterren maar voor nu hou ik het op een heel dikke welverdiende 3,0 maar kan bij de volgende kijkbeurt nog wel omhoog gaan.

avatar van Roger Thornhill
Ik ben toch al niet per se fan van het Marvel-universum, en een film als deze gaat daar geen verandering in brengen. Een charismaloos acteur speelt een oninteressant personage dat met zijn hamertje-tik in een CG-universum een stelletje orcs te lijf gaat, terwijl ik zelf juist de hele tijd zit te wachten tot Stellan Skarsgård weer de gelegenheid krijgt om elke scène waarin hij voorkomt te stelen. Naast zíjn rol vormen Tom Hiddleston en zijn personage de enige lichtpuntjes – allebei mijlenver boven hun omgeving verheven, hoewel ik persoonlijk de acteerprestatie van Anthony Hopkins zelfs nog hoger aansla: ongelooflijk knap hoe die bij al deze onzin zijn gezicht in de plooi weet te houden.

avatar van TornadoEF5
Film verhoogd van 1.5* naar 2.0* wat uiteraard een onvoldoende blijft. De film heeft te lijden onder twee enorme gebreken. Eerst en vooral is de film eigenlijk lelijk ondanks zijn groot budget. Wellicht moest men te veel CGI gebruiken om de werelden te creeren, en dat heeft hier eerder een negatief dan een positief effect. Het wordt hier gewoon te veel en te opvallend gebruikt, waardoor het toch met momenten nep lijkt. Het helpt bovendien niet dat de werelden vrij inspiratieloos lijken. Asgard valt best wel mee, hoewel het mooier kan in sommige shots. Maar het zijn die andere werelden die er vreselijk uitzien. Ik vind het er ook niet dreigend uitzien, ik vind het er gewoon lelijk uitzien.

Tweede punt is dat Thor gewoon een oninteressant personage is geworden wat in de eerste film anders was gezien het karakter van hem in het begin van de film. De plotse karakterswitch in die film, vond ik dan wel weer jammer. En deze film toont aan dat deze versie van Thor gewoon niet werkt. Een Thor als ongeleid projectiel had deze film zoveel interessanter gemaakt. Nu steelt Loki in zijn plaats zelf de show. De villain is ook weer zo oninteressant als het maar kan zijn, wellicht omdat het motief toch zo oninteressant als iets. "Ik wil alles vernietigen". Totaal geen karaktervorming. Er zit wel sporadisch wat humor in de film, vooral gebracht dankzij Loki.

Ik vind hem duidelijker minder dan de eerste Thor, en enkel Cap 1 is voorlopig slechter.

avatar van John Milton
ik vond deze ook niet best, Tornado

avatar van horizons
Dat korte Thor filmpje wat laatst uitkwam was veel leuker.

Deze Thor is redelijk, iig beter dan deel één. Dat Dark Eldar ruimteschip en kleine varianten hadden wel een goed design.

Wel humor van Marvel om een hele Thor film ervoor te gebruiken om Loki op de juiste plek in hun universum te krijgen want voor de rest had de film geen toegevoegde waarde.

Oh ja, wel weer een film die laat zien hoe graag Marvel de actie van Bay wil kopiëren maar de regisseurs daar (nog?) niet goed genoeg voor zijn. Bay blijft toch wel de echte Hollywood baas in het actie blockbuster genre.

avatar van kleintje 2
Zeker niet de beste Marvel-Universum film die ik gezien heb. Ik vond de verhaallijn nog al rommelig, maar tevens goede special effecten, cast en een onverwacht einde. Een gevatte 3,0 sterren voor deze Marvel verfilming.

Normaliter ben ik niet in de stemming voor onzinfilms als deze, maar gisteravond toen hij op TV kwam toevallig een keer wel. Ik vond hem best vermakelijk, ook al slaat het allemaal nergens op c.q. is het een bij elkaar jatten van alle denkbare clichés (en is de humor niet leuk). Wat ik leuk vond is dat alles bijeen is gebracht: mythologie, Middle Earth, heden, science fiction. Gewoon één grote dolle mix.

avatar van Antonev
Gaat eigenlijk verder op dezelfde voet als het eerste deel. Aardige verhaallijn, veel actie, plotwending en links en rechts wat mooie scenes. Leuk voor als je in de superhelden mood bent.

prima vervolg.leuke film.en goeie acteurs.

avatar van TheManInBlack
Ik ben geen fan van de Thor films, maar ik vind deze veel minder dan het 1e deel van Thor. Dit vind ik dan ook de minste Marvel die ik heb gezien.

Leukste aan deze film vind ik toch wel weer Loki, Tom Hiddleston vertolkt zijn rol altijd erg goed als Loki. Het verhaal vind ik wel erg zwak net als de bad guys. Had meer verwacht van Chris Hemsworth en Natalie Portman. De special effects zag er wel schitterend uit en de omgeving, maar voor de rest vind ik het niet echt een boeiende film.

avatar van Phantasm
Deze viel me toch wat tegen, zijn voorganger was beter. Echt boeiend en interessant was het allemaal helaas niet.

avatar van ILDIB
prima vermaak niet teveel oneindige gevechten en loki is een held. wat deed die laatste scène met die steen na aftiteling er in hemelsnaam in?

kat jennings is bijzonder irritant overigens.

Bantavoer
De opvolger van deel 1. Wederom spanning en sensatie. Met (gelukkig) dezelfde acteurs. Special effects was dit keer wel goed. Verhaal was weer prima. Zelfs humor was (soms) leuk. Vooral als Loki en Thor wegrenden en Loki steeds veranderde van persoon of Thor liet veranderen. Captain America Loki. Kortom, weer prima vermaakt.

avatar van Kondoro0614
Nu ik dan toch net lekker bezig was met het herzien van Thor heb ik besloten om gelijk de hele reeks maar mee te nemen aangezien ik dan het verhaal weer een beetje ken en ik klaar ben voor de nieuwe Thor film die laatst is uitgekomen. Tot mijn verbazing word Thor nergens goed, erger nog hij daalt zelfs een beetje in zijn waarde en dan moet ik toch echt wel zeggen dat ik de Thor films het meeste inhoudsloos vind van de hele Marvel serie en hoewel ‘Captain America’ als personage mij minder boeit, de films werden wel steeds leuker en leuker. Thor weet mij nergens echt te boeien en hoewel ik dan alleen de personage ‘Thor’ nog een beetje interessant vond houd ik het daar ook wel bij. De film is in het algemeen erg chaotisch en vond ik persoonlijk niet zoveel aansluiten op de film ervoor.

De cast is zoals gewoonlijk wel weer goed. Chris Hemsworth deed het natuurlijk weer erg goed als Thor en ik denk dat Marvel het goed heeft gedaan om hem in deze rol te zetten want ik zag het anders ook niet bepaald goed komen, Chris houd het nog een beetje omhoog. Maar ook Natalie Portman deed het gewoon leuk en goed, en natuurlijk Anthony Hopkins niet vergeten en dan kom je toch wel echt uit bij het drietal die de film goed heeft gedaan en hem ook hoog heeft gehouden want zonder hun vond ik het nogal een saaie bedoeling en dan ben ik serieus met het feit dat ik Tom Hiddleston helemaal geen leuke en fijne acteur vind maar meer een irritante gozert.

Het verhaal was wel redelijk. We volgen wederom Thor en Loki alleen zit Loki nu in het gevangenis en is Thor weer een groot man uit Asgard. Op aarde komt Jane Foster met een paar anderen er achter dat er portalen zijn die dingen verplaatsen naar een andere plek. Wanneer Jane in één van deze portalen komt word ze aangevallen door een goedje wat in haar lichaam blijft. Op dat moment vallen de Malekiths alles aan om het naar de ondergang te brengen en wanneer ze klaar zijn op Asgard verplaatsen ze zich richting aarde en gaan o.a. achter Jane aan. Na een groot gevecht wint Thor en zijn de Malekithen verslagen.

Odin: “Despite all I have survived, my Queen still worries over me.”
Frigga: “It's only because I still worry over you that you have survived,”

En dank om je wederom er onlogisch uit dat men besluit dit verhaal aan ‘The Avengers’ vast te maken terwijl ik liever had gezien dat ze wat meer deden met de eerste Thor film en soms word ik lichtelijk gek van al dat heen en weer gevlieg door de verschillende Marvel films. Daarom ben ik totaal geen fan van dit tweede Thor filmpje en alhoewel ik hem met een halve ster omhoog werk komt hij nog steeds niet positief uit de test.

ik moet nog heel wat marvel filmpjes inhalen voor Infinity war dus nu was Thor Dark World aan de beurt. Niet de beste marvel film maar de speelduur maakt veel goed en Anthony Hopkins zie ik gewoon graag in zo'n rollen dus een 3.5

avatar van DiamondsRealDeal
mythodea schreef:
Ik zie dan wat meer in de Titans films... Die komen op mij veel beter over.

Pas je bericht ff aan figuur, zit een dikke spoiler in. Dacht dus de hele film dat Thor z'n vriendin dood ging, maar het is Odin's vrouw die jij bedoelde.

avatar van CorvisChristi
Volstagg: "If you betray him..."
Loki: "You'll kill me? Yes, apparently there is a line."

Matige Marvel-film die het moet hebben van vooral het visuele aspect en sommige actie-scenes zijn ook wel te pruimen. Maar jongens, wat een warrig en onsamenhangend geheel zeg. Het verhaal is, zelfs als je op de hoogte bent van alles wat er in het Marvel-universum op film-gebied plaatsvind, nauwelijks goed te volgen en doordat alles in sneltreinvaart gebeurt, kan je het op een gegeven moment ook geen donder meer schelen wat er ook gebeurt.
Niet dat de film niet vermakelijk is, want dat is ie gelukkig nog wel. Maar goed, dat geldt eigenlijk voor iedere Marvel-film. En uiteindelijk gaat het daar grotendeels om. Echter komt het vermaak grotendeels van Tom Hiddleston af, die als Loki praktisch in iedere scene mij met zijn acties en droogkomische opmerkingen een lachstuip wist te bezorgen. Als hij niet in deze film had gezeten, was er weinig aan geweest eigenlijk.

Echter is de mooiste scene overigens die van professor Erik Selvig die naakt door het Stonehenge-monument heen rent. Met die scene heeft acteur Stellan Skarsgård geschiedenis geschreven.

avatar van Roger Thornhill
Bij herziening (en nadat ik deel 1 heb gezien) komt er toch maar liefst anderhalve ster bij. Naar Chris Hemsworth kijk ik nog altijd niet met plezier, en die knokpartijen met die Dark Elves en aanverwante wezens en trollen zijn zelden interessant, maar diverse kwaliteitsacteurs (Hopkins, Portman, Elba) weten hun personages toch wel goed tot leven te wekken, de scènes in Londen met Darcy, haar stagiair en de prof in onderbroek zijn vaak hilarisch, en Tom Hiddleston is echt geweldig (wanneer hij de gedaante van Captain America heeft aangenomen : "I can feel the righteousness surging!"). En Chris O'Dowd is weer zijn gebruikelijke charmante zelf.

avatar van joeygamer2
Leuke film! 2de keer dat ik deze film heb gezien en hij blijft leuk sommige stukjes waren grappig en is leuk om te zien met je familie.

Prima vervolg is dit op de eerste film, en de prent is me deze keer beter bevallen dan de eerste maal.
Op naar deel drie dus

avatar van Shadowed
Oef.

Wat een bende dit, slechtste Marvel die ik tot nu toe heb gezien. Tot nu toe dan ook, want ik moet er dan nog ook heel wat bekijken. Maar van een personage (Thor) die ik zo leuk in de andere Marvel films vond, is hij hier helemaal niet leuk en lijkt wel een ander karakter te zijn. (Al moet ik deel 1 nog zien).

Hemsworth is een saaie Thor, terwijl hij met het juiste script heel leuk kan zijn. Niet genoeg humor en niet genoeg charme. Zijn hamer blijft wel een leuk wapen, maar voor deze film is dat wel alles. Portman is irritant, humor werkt bij haar ook gewoon niet. Hopkins waarschijnlijk in zijn slechtste rol die ik tot nu toe van hem gezien heb. De enige die verrassend genoeg nog goed te doen was was Hiddleston als Loki.

Gekibbel tussen Hiddleston en Hemsworth (Helaas welgeteld 10 minuten samen) is dan ook eigenlijk het leukste aan de film. Taylor slaagt erin de meest idiote en saaie bad-guy op het scherm te toveren. "Dark Elves", er gaat al in die naam iets mis. (Ja, ik weet dat de opper-elf Malekith heet).

Visueel had ik nog betere dingen verwacht, maar buitenom mooie designs is hier ook maar weinig te beleven. Houterige CGI, soms te duidelijk gebruik van green-screens. Van zo'n budget verwacht ik simpelweg beter, en dan is dit niet veel goeds.

Ook de slotfase laat punten liggen, want waar sommige Marvels grandioos in slagen om er een leuke spektakel van te maken, is deze wel heel kort en saai eigenlijk. Dat heeft er mee te maken dat de karakters niet leuk zijn en de bad-guy niet dreigend of interessant genoeg.

Jammer dat Marvel ook soms overgaat in de suffe personages erin te zetten. Skarsgard, wat doe je toch? Maar toegegeven, de designs zijn dik in orde en cameragebruik en kleurengebruik is keurig verzorgt in deze film. Daarvoor nog extra punten. Maar van een Thor film verwacht ik meer. Wel geinig dat ik eerst deel 3 heb gezien, dan deel 2 en later (hopelijk) deel 1. Voor nu, slechtste Marvel tot nu toe voor mij.