Thor: Ragnarok (2017)

3,68

Actie / Avontuur

geregisseerd door Taika Waititi
met Chris Hemsworth, Cate Blanchett en Tom Hiddleston

Thor zit gevangen aan de andere kant van het universum. Hij moet in een race tegen te klok proberen om naar Asgard terug te keren om Ragnarok te stoppen. De vernietiging van zijn thuiswereld en het einde van de beschaving van Asgardian liggen nu in handen van een almachtige nieuwe bedreiging, de meedogenloze Hela.

• Vanaf 26 oktober in de bioscoop
  • vanaf 7 maart 2018 te koop op dvd en blu-ray
79 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van Ajax&Litmanen1
Hulk like raging fire. Thor like smouldering fire.

Ja, leuk! Erg leuk! Afgelopen weekend meteen in de bioscoop gezien, na de erg leuke trailers. Nooit gedacht dat een Thor film nog eens 1 van de hoogtepunten van Marvel zou worden, want de voorgaande 2 delen waren nogal grauw en vrij oninteressant. Beiden staan op 3*, wat vrij laag is bij de films van Marvel, een filmuniversum waar ik nu al bijna 10 jaar enorm veel plezier aan beleef. Gelukkig zag Marvel schijnbaar ook in dat Thor bepaald niet een paradepaardje van de groep was en hebben ze het roer flink omgegooid. Alles op de humor en een kitscherige look. En wat werkt dat uitstekend zeg. 1 van de grappigste superheldenfilms die ik in jaren heb gezien.

Er zit een verhaal in, maar eigenlijk is dat vooral een kapstok om van de ene naar de andere belachelijke scène te gaan. In positieve zin. Cate Blanchett doet het niet slecht als schurk Hela, maar dat deel vond ik nou niet al te boeiend. Het zijn Thor en Hulk die de show stelen, samen met de Grandmaster, Korg en absoluut ook Loki. Thor is normaal wat saai, maar dat het nu goed zat merkte je meteen al in het begin als hij vastgeketend zit. En het was ook enorm leuk om Hulk weer te zien. Ik ben bekend met het rechtenprobleem van Marvel, waardoor hij geen eigen film kan krijgen, maar erg vaak zat hij ook niet in een groepsverhaal de afgelopen jaren. Hier krijgt hij gelukkig de nodige screentime en dat pakt goed uit. Heerlijke interactie tussen hem en Thor. Verder zit de film vol met cameo's van bekende Marvel helden en van bekende acteurs die gewoon even een klein momentje pakken, erg tof. Het tempo ligt daarmee hoog en in bijna elke scene gebeurt er dan ook wel wat leuks.

Neem daarbij de al genoemde kitscherige look, de fijne soundtrack en uiteraard zeer goede special effects en er valt nauwelijks wat slechts te noemen. Misschien dat de film toch wel wat lang duurde voor zo'n simpel verhaal, had misschien een kwartiertje korter gekund en de grote finale op Asgard voelde ook een tikje clichématig aan, maar dat stoorde bepaald niet. Op deze manier kijk ik nog meer uit naar alles wat gaat komen, vooral de Avengers-film van volgend jaar.

avatar van pierre18
Prima Thor film waarmee ik me uitstekend heb vermaakt. In zijn genre komt hij goed uit de verf. En visueel gezien een prachtig spektakel. Aan de commentaren hieronder op deze site heb ik niets meer aan toe te voegen, die kloppen .

avatar van magereheinus
Wat een belachelijk slechte cliché film. Moet het echt hebben van de special effects,maar het verhaal beklijft geen moment. Twee verspilde uren van mijn leven die ik nooit meer terug krijg.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nadat Edgar Wright stopte met Ant-Man en het eindproduct een nietszeggende superheldenfilm bleek, was ik even bang dat Marvel geen regisseurs met een eigen handtekening toeliet, maar enkel formulewerk wilde hebben. Gelukkig bewijst men het tegendeel met Thor: Ragnarok, een film die voelt als een film van Taika Waititi en daarmee compleet anders is dan de vorige twee Thor- films. En gelukkig maar, want dat waren de slechtste hoofdstukken uit de Marvel Cinematic Universe tot nu toe.

De regisseur van What We Do in the Shadows maakt van de derde Thor een rasechte komedie. De felle kleuren, de rockmuziek, de cameos en vooral de hilarische lulligheid voelt als een Waititi komedie. Zoals de film Winter Soldier Captain America ineens enorm stoer maakte, zo wordt Thor ineens een ontzettend leuk personage, en dat had hij ook wel nodig. In tegenstelling tot die saaie, moeilijk-kijkende vent die teksten van Shakespeare mompelt, krijgen we nu een lekker naïeve, arrogante, sullige en tegelijkertijd coole held. En die rol staat Thor goed. Verder is Thor: Ragnarok over de gehele linie fun met een hoofdletter F. De gevechtsscènes zijn spectaculair, maar ondertussen vuurt Waititi gevoelsmatig honderd grappen per minuut op ons af. Sommige zijn vol in de roos en hilarisch, de meeste op zijn minst een glimlach waard.

Toch schuilt het grootste nadeel aan Thor: Ragnarok ook in die fun. Los dat niet alle grappen even goed aanslaan, een komedie van dit kaliber werkt simpelweg het beste binnen 90 minuten speeltijd. Na 130 minuten ben je wellicht vermaakt, maar ook doodop. Er gebeurt simpelweg teveel. Zo blijft men bijvoorbeeld net iets te lang op de planeet van Jeff Goldblum hangen en daardoor begint de film hier en daar - hoe vlot alles ook aanvoelt - te slepen. Desondanks blijkt met Thor: Ragnarok maar weer dat er kwalitatief nog steeds groei zit in de films van Marvel. Want de eerste twee Thor films (en met name de tweede) zijn veruit het slechtste wat Marvel tot dusver heeft voortgebracht, Thor: Ragnarok is daarentegen zonder meer één van betere Marvel films. Sowieso één van de leukste.

3,5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
magereheinus schreef:

Welke clichés stoorden je zo dan? Volgens mij is dit 1 van de meest frisse superheldenfilms van de laatste jaren. Alleen het slot was een beetje simpel, maar daarvoor had je al ruim anderhalf uur heerlijk verrassend vermaak gehad.

avatar van John Milton
Ik heb me redelijk verkneukeld. De eerste Thor van Branagh uit 2011 gaf ik slechts een zesje, en het vervolg uit 2013 zelfs 2,5*. Het is geen far stretch om te zeggen dat ik mijn meeste Thor plezier uit zijn optredens in de andere films heb gehaald.

Toch, toen ik hoorde dat Taika Waititi de nieuwe Thor ging doen, was ik tegelijkertijd enorm benieuwd en teleurgesteld. Want waarom zou je een eigenzinnige Nieuw-Zeelandse regisseur aan het roer zetten van een 180 miljoen kostende film? Het is een ballsy move van Marvel, maar wellicht dat ze zelf ook weten dat ze niet continu dezelfde film kunnen blijven maken. Niet dat Thor: Ragnarok de superheldenfilm opnieuw uitvindt, maar hij is wel degelijk verfrissend.

Waititi brengt dezelfde eigenzinnige humor die hij ook liet zien met hits als What We Do in the Shadows (2014) en Hunt for the Wilderpeople (2016). En dat werkt wonderwel bij het al wat wereldvreemde karakter van Thor, en de figuren die hij tegenkomt in deze film. Leuke muziek, fijne droge dialogen en smakelijke bijrollen van Goldblum, Cate Blanchett, Tessa Thompson en Waititi zelf, terwijl Hemsworth, Hiddleston en Ruffalo niet eerder zulke leuke chemie hadden.

Thor: Ragnarok mag dan geen meesterwerk zijn, en het zal wellicht niet alle die hard marvel fans kunnen bekoren. Maar voor mij was dit eenzelfde frisse wind als die Guardians of the Galaxy destijds liet waaien. Maar dan Waititi style. Hoewel ik blij ben dat er hierna weer een wat kleiner filmpje van de man komt (What we do in the shadows 2), ben ik aangenaam verrast wat voor smaak een quirky filmmaker aan een blockbuster kan geven, die onderdeel is van een franchise.

Erg leuk.

4* (wellicht iets afgerond naar boven)

avatar van mjk87
Silly, maar te silly. Soms oprecht grappig, vooral met wederom een briljante Hiddleston die precies weet in wat voor film hij zit en een geweldige Waititi zelf, maar vaak slaat de humor volledig mis. Vooral omdat men te geforceerd grappig en sullig wil zijn, en dat werkt niet. Zeker niet omdat deze film 130 minuten duurt, te veel voor een komedie-achtige film. Wel gaan die dik twee uur snel voorbij, want de regie is verder prima met genoeg afwisseling en een straf tempo. Actie is aardig, cgi viel wat tegen en production design is heel behoorlijk. De beste Thor, maar ik had iets meer verwacht met alle positieve reacties. 3,0*.

Heerlijke bioscoopfilm, Thor blijft toch m'n favoriete Marvel karakter. Veel humor, geweldige aktie. Heerlijk weggekeken en geen moment verveeld. Ik moet ook zeggen dat 3D ook daadwerkelijk een keer iets toevoegde bij deze film dus ga deze zeker in 3D zien.

Enige wat ik minder vond was het einde. Beetje rommelig allemaal maar buiten dat superleuk avondje bioscoop gehad!

Oh ja blijven zitten na de aftiteling want er komt nog een stukje

Matige film waarin Thor probeert terug te keren naar zijn planeet om deze te behoeden van vernietiging. Het magere verhaaltje weet zeker niet de toch al lange lengte te boeien. Verder miste ik de scenes op aarde een beetje vergeleken met de vorige twee delen. De toegevoegde humor geeft het geheel wel een frisse wind, echter was niet alles even grappig. Net geen 3.0 sterren.

avatar van GGG
Alleraardigste Thor film met veel humor en actie. Was zeker de moeite waard om te zien in de bios...

avatar van missl
Leuke Thor film die ik op een speciaal scherm heb gezien, in 3D en er was ook iets met het geluid, waardoor je dacht dat er iets achter je viel. Hielp wel bij aan de spanning. Actie, humor en de knappe Thor, deze is geslaagd. En absoluut leuker dan voorgaande delen.

avatar van YouDrunkGoHome
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Allow me to introduce myself. My name is Korg. I'm kind of like the leader in here. I'm made of rocks, as you can see, but don't let that intimidate you. You don't need to be afraid, unless you're made of scissors! Just a little Rock, Paper, Scissors joke for you."

Kennelijk in tegenstelling tot de mening van velen vond ik de vorige Thors ook al leuk, en ook om deze heb ik gelachen. Waar al die superheldenfilms over gaan vergeet ik vaak al snel weer, maar ik heb me toch weer twee uur vermaakt. Surtur vind ik geen geweldige CGI en Cate Blanchett kon me ook niet erg boeien, maar dat mag de pret niet drukken.

Niet mijn genre maar toch eens geprobeerd. De actie scenes zijn aardig, het verhaal zwak en de humor flauw.

avatar van sandokan-veld
Waititi mag zijn trademark-meligheid uitleven op een Marvel-superheld, en dat is, ehm, even wennen. Ikzelf en (zo te horen) de rest van de bioscoopzaal zaten het eerste half uur een beetje met een wtf-gevoel te kijken, maar naarmate het 'verhaal' vorderde klonk het gegiechel steeds luider en gingen we toch wel met een brede glimlach weer naar buiten.

Let wel, niet zozeer de nadruk op humor is opvallend. Al sinds de eerste Iron Man probeert de MCU-studio, met wisselend succes, hun films op te leuken met one liners en slapstickmomentjes. Maar dit ging nog wel een stap verder: dit was soms onversneden lulligheid. Dezelfde onzin als een nep-documentaire maken over vampieren die samen in een huis wonen, en dan ruzie krijgen over de afwas, dus.

Het zal mensen ergeren, maar het waait ook wel een frisse wind door het MCU-universum, dat constant dreigt over zijn hoogtepunt heen te zijn. Wat niet wil zeggen dat Ragnarok een perfecte film is. Het gedeelte in Asgard is flets vergeleken bij het stuk op de Jeff Goldblum-planeet, en het superheldenplot is zodanig secundair gemaakt aan de absurde belevenissen, dat de finale plichtmatig aanvoelt. Had dat geknok tegen een schurk dan helemáál weggelaten, denk ik op zo'n moment. Maar ik had wel die brede glimlach op mijn gezicht toen ik dat dacht.

avatar van synec

Wat ben ik de Marvel films zoo moe, maar toegegeven sommige blijven toch fijn wegkijken, vooral deze Thor: Ragnarok. En hoewel Blanchett een fijne rol neerzet, is dat "evil vs good/einde van de wereld" gedoe toch één grote clichématige gaap dat mij dezer dagen echt gestolen kan worden in superhelden films.

Nee, waar deze film uitblonk en best genieten was, was dat bizar "Mad Max Thunderdome meets The Fifth Element ofzo" segment waar Thor gevangen zit op een kleurrijke planeet en moet ontsnappen. Ja, geef mij gewoon liever 2u van dit, waar Thor een beetje rondhangt en wat avonturen beleeft samen met zijn broer Loki en de Hulk, en een gekke Jeff Goldblum als baddie. Waar de wereld gewoon voor een keer eventjes niet gered moet worden.

Even een verfrissende richting voor dit genre (waar ik wenste dat DIT deel gewoon de film had moeten zijn en ze dat Asgard gedoe achterwegen hadden gelaten) en Taika Waititi zijn aanpak en humor werkt er wel bij waardoor dit toch wat boven de standaard Marvel voor mij reikt. Oh ja en The Immigrant song!

Ik vind dit persoonlijk de beste Thor film van allemaal!
Humor, Actie, veel fantasie!
Lijkt een beetje op Guardians Of The Galaxy

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben het echt kwijt. Deze film is kennelijk een van de best gerate Marvel-films en... waarom?

De film heeft echt overtuigende dingen. Het is qua aankleding en regie allemaal alsof ik een over the top anime gecombineerd zie worden met een foute jaren '80 sciencefictionfilm. Qua look werkt het zodoende allemaal prima. Zwierige kleuren, bij vlagen aardige actie en het gaat allemaal vlot voorbij. Maar godverdrie, wat is Thor: Ragnarok vermoeiend lollig. Hoe vaak is het grappig om iets tegen Thor's hoofd te laten komen of om hem weer te laten vallen? Kennelijk heel erg vaak, want er gaan geen vijf minuten voorbij of we krijgen weer zo'n 'hilarisch' slapstick-stukje voorgeschoteld. Want ja, een beetje diepgang of stilstaan bij narigheid mag niet meer. Treuren om de dood van Odin zit er niet in. Stilstaan bij het feit dat de planeet vernietigd is zit er ook niet in, omdat een rotsmonsters weer een grap erover moet maken. Thor die zijn oog verliest is ook niet ernstig. Het enige stukje dat in de buurt komt van iets serieus nemen, is het punt waarop we de flashback van Valkyrie zien.

Die verrotte lolligheid zorgt ervoor dat ik de film vooral vermoeiend vond. Ziet er leuk uit. De acteurs/actrices doen hun best (petje af voor Blanchett en haar toffe outfit), maar het stelt buiten de visuele oppervlakkigheid echt helemaal niets voor. Dom verhaal ("Mjolnir zat altijd al in je!" is Marvel's "jouw moeder heet ook Martha?"), geforceerde joligheid en een compleet gebrek aan afwisseling in sfeer (ja, ik mis scenes die wel impact hebben) zorgen ervoor dat ik echt niet begrijp dat dit dan nu door iedereen zo gevierd wordt.

Ik heb Thor; Ragnarok gezien tijdens de première enkele weken terug; en damn, wat was dit lachen. Ruim 2u fun en fratsen... Superhero/Slapstick genre, regisseur Taika Waititi heeft er echt zijn eigen draai aan gegeven en met succes. De tijd vloog voorbij en ik kwam persoonlijk met een 'big smile' de bios uit. Verfrissend om te zien hoe de regisseur het heeft aan gedurfd om het over een andere boeg te gooien na het ietwat teleurstellende Thor; the Dark World. En of course... Korg rules!