Thor: Ragnarok (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Taika Waititi
met Chris Hemsworth, Cate Blanchett en Tom Hiddleston

Thor zit gevangen aan de andere kant van het universum. Hij moet in een race tegen de klok proberen om naar Asgard terug te keren om Ragnarok te stoppen. De vernietiging van zijn thuiswereld en het einde van de beschaving van Asgardian liggen nu in handen van een almachtige nieuwe bedreiging, de meedogenloze Hela.

avatar van LarryMasterRace
In Film > Nieuws > Thor: Ragnarok (2017):

Het lijkt erop dat er weer een nieuwe Thor komt.

Thor: Ragnarok (2017) | IMDb

avatar van Iron Maiden
Karl Urban en Jeff Goldblum zijn inmiddels toegevoegd aan de cast.

avatar van Thunder Road
Volgens geruchten zal Hulk zijn opwachting maken in de nieuwe Thor film.
Bij Ragnarok gaat het om een kloon van Thor. Als we de berichten mogen geloven speelt Hemsworth ook Ragnarok, met een kaalgeschoren hoofd.......

avatar van Glacius
Ik had gehoopt dat het de story arc Ragnarok van de comics min of meer zou volgen.

avatar van Tommeh
Wtf, deze film wordt geregisseerd door Taika Waititi. Inderdaad, de man achter Eagle vs Shark, Boy en What we do in the Shadows. Ik kan serieus niet wachten!

Vanaf 26 oktober in de bioscoop (Warner Bros)

AHWA
Leuke teaser trailer!

avatar van Nicholas
Ben benieuwd naar Blanchett's Hela.

avatar van Macmanus
Taika Waititi is toch wel waarom ik hier wel zin in heb. Ben die Marvel onzin wel een beetje beu aan het worden, maar Waititi geeft hoop. Talentvolle guy!

avatar van Nicholas
Heerlijke nieuwe trailer. Kijk hier erg naar uit, ondanks dat de vorige 2 niet meer dan redelijk waren.

avatar van schram101
Lijkt inderdaad een hele andere kant op te gaan. Thor zal altijd in het rijtje minder interessante superhelden horen maar deze stijl lijkt zijn film wel te goed te doen.

avatar van kleintje 2
Goeie nieuwe trailer. Weet zeker dat ze hem goed aangepakt hebben. Maar thor zonder zijn hamer, kan dat eigenlijk wel??

avatar van Metalfist
Yeah, it's called the... uh... Revengers!

De Thor franchise is altijd wat een buitenbeentje geweest in het Marvel Cinematic universum. Hoewel het één van de hoekstenen is die indertijd tot The Avengers hebben geleid, lijkt het alsof het publiek nooit echt tevreden is met hetgeen Marvel van de God of Thunder maakte. Dat resulteerde in telkens een andere regisseur (Kenneth Brannagh voor Thor, Alan Taylor voor Thor: The Dark World en Taika Waititi voor Thor: Ragnarok) en het gerucht gaat dat dit wel eens de laatste Thor film zou kunnen zijn. Het blijft een personage dat ik een warm hart toedraag en indien het gerucht waar is, dan is het maar te hopen dat Thor met een knal eruit gaat.

Al zal het nooit een definitief afscheid zijn aangezien het personage nog contractuele verplichtingen heeft met de twee aankomende Avengers films. Dat neemt echter niet weg dat regisseur Waititi werkelijk alles uit de kast haalt om hier een goede film van te maken. Hij kiest er in ieder geval voor om volop de kaart van de humor te trekken. Thor: Ragnarok is de leukste film uit de reeks tot nu toe en zit vol met de nodige one-liners en visuele spielereien. Hoewel niet alles even goed geslaagd is, worden de jokes op zo'n hoog tempo op je afgevuurd zodat je eigenlijk nooit lang blijft stilstaan als er eens eentje zijn doel mist. Het beste valt deze derde Thor film eigenlijk nog te vergelijken met de Guardians of the Galaxy reeks. Thor reist zonder boe of bah geregeld door de ruimte van de ene planeet naar de andere en visueel ziet dat er ook gewoon enorm goed uit. Veel kleurrijke ontwerpen, veel kleine details en vooral veel knipogen. Zo is er bijvoorbeeld in een kamer van de Grandmaster een hele muur gewijd aan tekeningen van Jack Kirby, degene die onder andere Thor heeft bedacht. Fijn dat Marvel dit soort verwijzingen voor de wat meer doorgewinterde comicfan erin blijft steken.

Dat de nieuwe Thor een stuk humoristischer ging zijn met Waititi aan het roer, dat was te verwachten. De man heeft in het verleden met onder andere episodes van Flight of the Conchords al bewezen dat hij humor onder de knie heeft maar ook Chris Hemsworth blijkt een heerlijk droge delivery te bezitten. De tandem met Tom Hiddleston blijft een perfecte combinatie en Mark Ruffalo is een goede toevoeging aan het duo. Een aantal toffe nieuwkomers ook met Waititi op kop. Hij verleent zijn stem aan Korg (een Kronan, een ras zijn dat zijn intrede maakte in hetzelfde issue als Thor!) maar ook Tessa Thompson (eindelijk krijgen we de Valkyries te zien!) en Cate Blanchett (als Hela, de ietwat moordzuchtige telg van de Asgard familie) doen het uitstekend. Qua soundtrack trouwens ook wel erg leuk. The Immigrant Song van Led Zeppelin kan niet in genoeg films zitten, maar wordt in Thor: Ragnarok ook effectief heel doeltreffend gebruikt.

Misschien wel de beste Thor film tot nu toe. Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat dit derde deel een compleet andere weg opgaat dan zijn voorgangers. Dat resulteert jammer genoeg wel in het gemis van onder andere Jane (Natalie Portman) wiens verhaallijn bovendien nogal summier wordt afgerond, maar er straalt teveel fun af om de film hierop af te rekenen. Zoals gewoonlijk weer credits scènes (eentje tijdens, eentje helemaal op het einde) maar die voelen wat verplicht aan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist schreef:
Yeah, it's called the... uh... Revengers!

De film draait al in België? Ben benieuwd, vind de Thor films ook het minst interessant in het Marvel Universum, maar nu ze zichzelf totaal niet serieus nemen en de Hulk een grote rol geven klinkt het allemaal veel leuker.

PS: Regisseur 'Thor: Ragnarok' lacht om online reacties | Filmtotaal filmnieuws

Hahaha, wat een man.

Vooral die Akira knipoog op het einde mag er zijn

avatar van Metalfist
Ajax&Litmanen1 schreef:
De film draait al in België?
Nee, pas sinds 25/10 dacht ik. Ik heb op 16/10 een persvoorstelling kunnen bijwonen, maar moest nog tot 19/10 wachten vooraleer ik een review mocht plaatsen.

avatar van tbouwh
Voor doorgewinterde fans behoeven ze al lang geen introductie meer: de intergalactische sterren van het Marvel-universum, die in een alsmaar uitdijende filmreeks de wereld telkens opnieuw van haar ondergang dienen te redden. Thor: Ragnarok is op die regel geen uitzondering. ‘Ragnarok’ verwijst in de Noor(d)se mythologie letterlijk naar het einde der tijden. Aan Chris Hemsworth en consorten de taak om het ultieme kwaad (hier Cate Blanchett) een halt toe te roepen.

Punten voor originaliteit scoort het script van de zoveelste Marvel-titel geen moment, maar het moet gezegd: dit vervolg op Thor (2011) en The Dark World (2013) is een vermakelijke en kundige oefening in publieksentertainment. De Nieuw-Zeelandse regisseur Taika Waititi (aangetrokken op basis van zijn indie-hit Hunt for the Wilderpeople) laat een frisse wind waaien door humor voorop te plaatsen, en alle overkoepelende metaplots niet zo serieus te nemen als de regisseurs voor hem. Met name visueel verwijst Waititi bewust of onbewust veel eerder naar tal van andere films. Geïnteresseerd als ik ben in visuele associaties dacht ik de ‘Iron Throne’ (Game of Thrones), Moria (Lord of the Rings), de Power Rangers, (het einde van) Star Wars: The Force Awakens én de ruimtespelen uit Tron: Legacy (in Gladiator-stijl uiteraard) stuk voor stuk voorbij te zien komen.

Vervelen doet deze oerdegelijke formulefilm geen moment, maar het wringt wel dat de meeste diepgang in Ragnarok moet komen van onnodige 3d-projecties en tenenkrommende oneliners (‘Asgard is not a place, it’s the people’). De meeste bezoekers van deze Marvel-titel zullen precies krijgen waar ze voor komen: een dosis zorgvuldig geënsceneerd vermaak, ontdaan van nuance en vernieuwing. Dat klinkt misschien zuur, maar het zorgt er ook voor dat je Ragnarok op inhoudelijk vlak geen moment serieus hoeft te nemen. En dat is misschien maar goed ook.

met beeld

avatar van Rvdz
Ik verlies met deze score (en het feit dat ik serieus een top 10 plek overweeg) ongetwijfeld al mijn credit als serieuze filmliefhebber, maar o man, wat heb ik hier van genoten. Beste MCU film sinds The Avengers.

avatar van YouDrunkGoHome
Rvdz schreef:

Voor mij niet hoor, bovendien heb je al 2 films uit de MCU in je top 10 .

avatar van rep_robert
130 minuten puur vermaak, minder kan ik er niet van maken.

De film begint behoorlijk komisch, met Thor hangend in ketens. Dit zet gelijk de toon voor de gehele film, waarin Thor in een ruimte avontuur a la Guardians of the Galaxy, Asgard moet redden van zijn nogal pissige zus Hela, gespeeld door Cate Blanchett.Zij had meer kwaadzinnige aspiraties dan hun vader Odin, en heeft tot aan zijn dood vastgezeten (geen idee waar) en is nu uit op wraak.

Dit derde deel in de franchise is qua setting echt compleet anders dan de eerste twee delen en dat kan ik wel waarderen. De vaart ligt er enorm in, de film bevat weinig momenten van verveling (niks voelt overbodig) en het is een visueel spektakel. En dan die soundtrack. De opzwepende beats uit the Immigrants Song passen echt perfect bij de actievolle momenten. Dat was echt genieten. Gelukkig was deze niet trailer exclusive.

Een ander hoogtepuntje is toch de überstoere, van Kronan afkomstige Korg, met wellicht de meest bad-ass ingesproken stem ever! Ik kom er net achter dat dit is ingesproken door de regisseur, Taika Waititi. Erg verassend!
Andere bijrollen zijn ook allemaal erg leuk, zoals Jeff Goldblum als de Grandmaster en Stan Lee als een verknipte (ha!) kapper.

De film mist de diepgang (en stiekem ook Thors hamer) en de de film had qua humor soms wel een iets betere balans kunnen vinden. Het slaat soms iets te ver om naar het melige en dat zal vast een aantal mensen tegen het zere been stoten.
Uiteindelijk maal je daar niet echt om, want dit is wel blockbuster vermaak zoals het hoort te zijn. Al denk ik wel dat een aantal mensen hier de humor totaal niet kunnen waarderen.

De film gelukkig ook in 2D gezien, dat is tegenwoordig ook een vermelding waard! En ik moet stiekem ook toegeven dat ik de Thor trilogie tot op heden erg vermakelijk vind. De reeks is consistent (alle drie 3,5*) en kent geen negatieve uitschieters.

avatar van Donucius
Dit deel leunt in tegenstelling tot de voorgaande delen niet zozeer op verhaal, maar meer op komedie, CGI en een matige eindbaas. De sfeer is niet je gebruikelijke Thor-sfeer meer. Thor (en zelfs Loki) nemen zichzelf totaal niet serieus en zijn vooral grapjassen geworden. De hele film is extreem luchtig opgezet met hier en daar wat verhaallijnen om de film aan elkaar te binden. Wat mij betreft een beetje te luchtig, veelal met directe voorspelbare grappen, hoewel er wel een paar hele goeie tussenzitten, is het merendeel voor mij enkel middelmatig. Bij vlagen onderhoudende actie, eigenlijk te weinig, maar daarna weer direct naar een anti-climax de weg terug naar beneden. Vergelijk het met hele steile piekmomenten die direct terugvallen in diepe weinigzeggende dalen.

De film is niet slecht, maar voor een Thor vind ik deze hooguit middelmatig. Vooral omdat het verhaal zelf en de overige personages niet zo interessant zijn. Een plus is de aanwezigheid van de Hulk en Tessa T. Zij zit goed in haar karakter en zorgt dat het verhaal nog enigszins coherent is. Visueel ziet alles er wel prima uit, mooie plaatjes, maar het verhaal zelf vind ik (erg) dun, doorzichtig en niet erg interessant. De film voelt bij mij op de een of andere manier niet helemaal als een geheel aan. Het kan aan de editing en de cuts liggen van deze regisseur, waar ik niet bepaald fan van ben. Het is erg vergelijkbaar met Wonder Woman; de nadruk ligt heel erg op het visuele bombastische en minder bij verhaal en inhoud. Af en toe wel mooie scènes, zoals de Arena met Hulk, maar verder is de wereld veelal een vulling. Een mooie statische CGI fantasiewereld.

Overall is het een redelijke MCU-film, niet heerlijk, want ik had er stiekem toch iets meer van verwacht, maar een die wel voldoet. Thor is niet echt de oude, meer heroïsche Thor meer, maar meer een sleutelfiguur en komediant geworden. Loki is de zware crimineel die op borgtocht vrij is, maar die zijn instelling (zijn aard) plotsklaps 180 graden gedraaid heeft. Het draait niet zozeer meer om geloofwaardigheid van het verhaal, maar vooral om vermaak van de kijker. Het is nog steeds een aardige aanvulling op de MCU, echter ook niet veel meer dan dat.

De humor moet jou liggen en zo ook de stijl van deze regisseur. Het is voor de leek wellicht niet heel veel bemerkbaar anders, maar sommige scènes zijn/voelen toch anders aan... geforceerd, onnatuurlijk, zonder die ene flow, eindigen soms een beetje raar in de zin van abrupt. Diepgang is hier het raam uitgegooid en is ondergeschikt gemaakt aan de visuele pracht en actie van de film.

Klinkt dit jou als muziek in de oren en is dit jouw soort film? Komt en gaat dat zien! Zo niet, dan moet je jezelf eens afvragen of de MCU jou eigenlijk wel trekt. Want heel af en toe voelt het als een replay-sessie alleen dan met andere personages.

avatar van mrklm
Ik ben eerlijk gezegd dat Marvel-geneuzel redelijk beu, omdat ze steeds meer verzanden in oogverblindend maar stompzinnig sloopwerk. Thor: Ragnarok is een uiterst aangename uitzondering op die regel, al wekte de trailer hele andere verwachtingen. De visuele hoogstandjes zitten vooral in enkele droomsequenties en in een (overigens hilarische) confrontatie tussen Hulk en een gigantisch monster waarmee de trailer eindigt. Er is meer comedy dan gebruikelijk, maar het staat vrijwel altijd ten dienste van het verhaal en de karakteriseringen. Tom Hiddleston is wat te vaak het mikpunt van spot als Thors pleegbroer Loki, maar Hemsworth heeft de juiste charisma en de komische timing om de film te dragen als Thor. De scènes tussen hem en Mark Ruffalo (vooral als David Banner) zijn zeer vermakelijk en Jeff Goldblum heeft groot plezier in een schurkenrol die hem op het lijf is geschreven. Cate Blanchett is een tikje over-the-top als de Godin van de Dood die Asgard dreigt te vernietigen en Idris Elba heeft niet zoveel te doen, maar er zijn genoeg verrassingen om je van begin tot einde te vermaken, waarvan Tessa Thompson er ééntje is als de sluwe, drankverslindende Valkyrie die Thor dwarsboomt.

Thor ala Taiki.

Laten we meteen even het negatieve afhandelen. In wat voor wereld leven we wanneer Tadanobu Asano roemloos het onderspit moet delven tegen Cate Blanchett? Zou Blanchett eigenlijk geweten hebben wie die wat moeilijk pratende Japanner was? Njah, hij is nu in ieder geval eindelijk dood, laat Asano nu maar lekker in Japan blijven.

Verder was het uitkijken naar wat Taiki Waititi met deze film zou doen, en vooral of hij voldoende ruimte zou krijgen van Disney om zijn eigen ding te doen. Gelukkig voor dit derde deel gooit Marvel het roer hier finaal om en mag Waititi zichzelf zijn (en zodoende Thor naar zijn hand zetten). De film breekt daarmee redelijk hard met de vorige delen, een hele geruststelling want die kon ik net als de meeste andere Marvel films absoluut niet smaken.

Thor 3 deed mij wat denken aan Batman & Robin, nog zo'n film die schaamteloos zijn comic roots eer aandoet door er een heerlijk circus van te maken. De serieux wordt thuisgelaten en iedereen speelt met een half oog stevig dichtgeknepen (Hemsworth zelfs letterlijk). Het resultaat is een stukje heerlijke tongue in cheek kitsch waar voldoende humor in zit om het ten alle tijde luchtig te houden.

De acteurs spelen vlotjes mee, al is het ook hier weer Waititi die uiteindelijk de show steelt als Korg, die met een smakelijk accent lekker droge commentaar weet te leveren. Ook Goldblum heeft een heerlijk droge bijrol en de cameo van Stan Lee is eindelijk eens een originele. Thompson is dan misschien de enige die wat krampachtig speelt, maar die was blijkbaar erg druk bezig een bi-sexueel personage neer te zetten.

Waititi doet wat Guardians of the Galaxy poogde te doen, maar vreselijk in faalde. Een grappige Marvel neerzetten, die én vermaakt, én grappig is, én ook nog wat spektakel biedt. Een meesterwerk is het niet, maar wél exact wat een blockbuster zou moeten zijn. Bewust van zijn eigen onzin en daar volop gebruik van makend.

avatar van rep_robert
Onderhond schreef:

Huh? Heb ik iets gemist?

rep_robert schreef:
Huh? Heb ik iets gemist?

Niet echt, maar ik doelde hierop.

avatar van Dick Starbuck
Leuke Marvel! Vermakelijk met een hoofdletter V. Dankzij Waititi meer humor t.o.v. de vorige delen. Pakt goed uit ..ook al wordt het soms te flauw. Beste Thor flick (tot nu toe)! 4 sterren

avatar van Goldie63
Rvdz schreef:
. Moet je toch zelf weten joh! Smaken verschillen nu eenmaal. Hoeft niemand het mee eens of oneens te zijn. Maar kun je aangeven waarom je hem goed vindt? Ik weet namelijk niet of ik hem nog wil gaan zien. Ben de Marvel zooi wel een beetje zat namelijk.