Wall Street (1987)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Oliver Stone
met Michael Douglas, Charlie Sheen en Martin Sheen

Bud Fox is een aandelenhandelaar op Wall Street met een grote drang om de top te bereiken. Zijn vrije tijd gebruikt hij om in contact te komen met de machtige en succesvolle Gordon Gekko. Wanneer hij hem eindelijk ontmoet wordt Fox meegetrokken in de wereld van yuppies, duistere deals, geld en vrouwen.

avatar van jumpstylemovie
Michael Douglas in zijn beste rol en Charlie en Martin Sheen die in de film ook vader en zoon zijn. Hierdoor word de film nog veel beter. Verder is het gewoon een erg sterk verhaal waarin goed geacteerd wordt en vooral het camerawerk was subliem. Denk aan de scéne waarin Bud Gordon confronteerd over de "uitverkoop" bij Bluestar. Alles is in 1 shot opgenomen en er gebeurt van alles. Dat is echte cinema. Het einde is net iets te kortaf maar ik kom alsnog uit op een 4*. Deze ga ik zeker aanschaffen. Het vervolg was stukken minder maar het haalt het orgineel niet naar beneden naar mijn mening.

Ps. Ik zal wel onvolwassen zijn maar ik moest best lachen om de naam Bud Fox

avatar van LostCauze
Tegen m'n verwachting in, geen langdradige, clichématige jaren 80 film. Heb me eigenlijk geen moment verveeld. De enige minpunten waren voor mij de tegenvallende acteer prestatie van Sheen en de scene aan het eind met Gekko die Fox z'n bewijsmateriaal op een presenteerblad aangeeft, wetend dat Fox al opgepakt was (dan ben je toch wat voorzichtiger lijkt me). Ik had graag gezien dat Gekko op een minder makkelijke manier gepakt werd, die microfoon op de borst van Fox was even teleurstellend als voorspelbaar. Dat heeft me ook van een 8- naar een 7+ gebracht.

avatar van DBTim
Ondanks het vakjargon is deze film echt prima te volgen. Ik ben alleen geen fan van Charlie Sheen en had dan ook liever iemand anders in zijn rol gezien. Douglas speelt wel erg sterk! Ben benieuwd naar het vervolg, in het weekend eens bekijken!

TMP
Degelijke film van Oliver Stone, met enkele bekende oneliners van Gordon Gekko. De cast bestaat uit veel bekende gezichten, vooral Michael Douglas en vader en zoon Sheen acteren prima. Uitzondering is Daryl Hannah, die een weinig overtuigende rol heeft. Het verhaal valt goed te volgen, ondanks het feit dat er vaak beursgerelateerde termen worden gebruikt. Het einde van de film is helaas ontzettend voorspelbaar en kan de film niet naar een hoger niveau tillen.

Nogal voorspelbaar, niet zo sterk.

avatar van Spetie
”It's not always the most popular person who gets the job done.”

Wall Street is zo’n typische film, die echt draait om één personage en dat is Gordon Gekko. Ja natuurlijk speelt Charlie Sheen de hoofdrol, maar Wall Street is vooral interessant als Gekko in beeld is en helaas toch minder boeiend, als dit niet het geval is. Ik moet zeggen dat Michael Douglas hem sterk neerzet. Ietwat overdreven, maar dat past hier prima bij het personage, met een aantal sterke dialogen en oneliners.

Los daarvan is Wall Street ook niet meer dan gemiddeld. Het verhaal is niet echt bijzonder en ook de personages blijven redelijk oppervlakkig. Wat nog wel leuk is, is omdat vader en zoon Sheen ook hier dezelfde relatie met elkaar hebben. Beide acteren redelijk, wat overigens niet gezegd kan worden van Daryl Hannah. Verder legt Oliver Stone de boodschap er soms wel erg dik bovenop en wordt het allemaal wel wat te zwart-wit neergezet. De regie is verder vrij degelijk, maar ook op dat gebied heeft Stone het weleens beter gedaan.

Gelukkig is het allemaal wel vermakelijk om naar te kijken, zijn de dialogen behoorlijk goed en is Douglas gewoon erg goed bezig. Het maakt Wall Street niet tot een topper, maar tot een degelijke wegkijker, die zonder Douglas waarschijnlijk een stuk minder leuk was geweest.

Prima misdaadfilm over een intrigerend onderwerp. Het plot wordt goed opgebouwd, de dialoog is scherp, alhoewel er iets te clichematige one-liners om de hoek komen kijken waar men vast dagenlang de hersens op heeft gepijnigd, en steekt de prent cinematografisch degelijk in elkaar al worden er enkele knappe scenes geschoten. Het acteerwerk varieert van uitstekend tot flets, met uiteraard de op dreef zijnde Douglas als positieve uitschieter. Helaas blijven de personages ietwat oppervlakkig en voelt de prent op de een of andere wijze ietwat onafgemaakt. Toch een ruime voldoende.

ipman-99
"The point is ladies and gentlemen that greed, for lack of a better word, is good." ... " !!!

Fantastische Misdaadfilm (Heropfrissing) !!! Michael Douglas zet op een geweldige manier Gordon Gekko neer.
Het verhaal wordt heerlijk spannend opgebouwd, met name uiteraard de heerlijke dialogen die constant blijven boeien.
Oliver Stone heeft er prima werkje van weten maken !
Martin Sheen en Charlie Sheen spelen in de film ook vader en zoon !
Daryl Hannah mag het blondje spelen (niet bedoelt op dom) in deze heerlijke Misdaadfilm die elke seconde neemt !

avatar van Insignificance
Weer eentje van Stone in oorlogssferen, Sun Tzu is niet voor niks de leidraad, al is het slagveld dit keer het financiële district met informatie als voornaamste wapen. Probleem van de film zit vooral in de wat gemakkelijke, afgeraffelde derde akte. Daarvoor heeft het best wat leuks in petto.

De drukte op de Wall Street vloer weet Stone met zijn wilde stijl wel te vangen en wanneer Douglas ten tonele verschijnt, is het spel van het snelle geld op de wagen. Alhoewel Sheen lang niet altijd kan overtuigen, is zijn melkmuil wel een perfecte tegenhanger van deze Gordon Gekko.

Geweldige arrogante kop met een paar vlammende opmerkingen (the oldest myth running!). Dat shotje waarin het donker wordt en zijn verbeten blik wordt geaccentueerd mag er ook zijn. Verder allemaal zo geraffineerd als een kettingzaag, maar dat geeft de film wel z'n aantrekkingskracht.

Neem alleen al die foute nachtscène in Buds nieuwe optrekje. Daar komt Stone dan nog wel mee weg. De keerzijde van de jacht op het grote rijkdom gaat er via onder meer Bluestar, Fox sr., het sigaretje en het geweten beduidend minder soepel in. Dat is me al met al iets te glad geschreven.

avatar van lars-pixar
Interessante film die per minuut interessanter en boeiender weet te worden.
Trouwens ook een sterke casting met overtuigend acteer werk!
Leuk om te zien dat Charlie en Martin Cheen ook in de film zoon en vader spelen.
Ook Micheal Douglas speelt ijzer sterk, verder zien we ook nog Terence Stamp (bekend uit Yes Man, Wanted) maar ook John C. McGinley (Are We Done Yet? tv serie: Scrubs) verrassende rollen dus!

avatar van Toontje G
Oei, dat was me even een misser. Redelijk gewaardeerd dus ik dacht ik zal eens een poging wagen, Als ik ergens aan begin wil ik het afkijken ook maar man man man, wat heb ik moeite gehad om bij de les te blijven. Vreselijk saai en slecht geacteerd. Alleen Douglas krijgt een eervolle vermelding maar de rest was huilen met de pet op.

Ik weet het, het is een heel beroemde en gewaardeerde film. Maar sorry ik vond het echt zo vreselijk saaaaaaaaaaaai! niet mijn ding.

avatar van sawadeepat
Voor mij was dit een fantastische en erg boeiende film welke je een kijkje in de beurswereld geeft eind jaren tachtig. Ik heb hem dan ook meerdere malen herzien, zeker de moeite waard.

avatar van des1
Toch nog maar even een klein commentaar aan wijden... Oliver Stone's beste film. Heel veel redenen hiervoor, niet in het laatst vanwege Michael Douglas' rol. Maar vooral natuurlijk ook vanwege de voorspellende waarde, dat honger naar meer geld leidt tot zelfdestructie. Sterker, en hier is de werkelijkheid naargeestiger dan de verbeelding, kan leiden tot de destructie van het hele financiële stelsel. Maar dat werd weer niet goed genoeg gecovered in Stone's followup Money Never Sleeps uit 2010. Terugblikkend op Wall Street, is Gekko's opbreken van bedrijven en plunderen van de pensioenkas bijna van een kwajongensachtige natuur. En dan hoeven we niet alleen naar een Madoff te kijken... Kijk eens naar wat een enorme boef bijv. Dirk Scheringa is met het mensen via hun hypothecaire leningen allerlei financiële producten aan te smeren die waardeloos waren. Maar ook de woekerpolissen zou je eigenlijk onder grootschalige oplichting kunnen scharen. De Gordon Gekko's zijn onder ons. Overigens was dit ook meteen Charlie Sheen's beste rol, als gretige jongehond.

Ik kan me egenlijk niet herinneren dat deze film iets voorspelt. Nog even los van het feit of die vermeende voorspelling dan uit is gekomen.

Film die ik vooral in de jaren '’90 vaak gezien heb, een goed teken.
Douglas speelt in deze toch wel iconische eighties film een charismatisch personage die zijn leerling Sheen, verblindt door het succes zonder scrupules, tot grote hoogte stuwt. Wanneer Buddy na verloop van tijd echter de schellen van de ogen vallen inzake Gekko, brengt de leerling de meester, en uiteindelijk ook zichzelf ten val.
Wat zich tussen opkomst en ondergang tussen vooral deze twee afspeelt blijft onderhoudend en verveelt nergens.
Film geeft een aardig inkijkje in de beurswereld en haute finance. Jammer van de wat dik aangezette moralistische slotscene. Solide 3.5*-film.

avatar van notsub
Wall Street heeft zeker sterke troeven: het geeft een boeiend inzicht in de achtergronden van de grote deals in de financiële wereld en laat zien wat het grote geld met mensen doet. Dat de film daarnaast nog een morele boodschap wil meegeven komt dan wat minder uit de verf. Het draait immers om de hebzucht, die hier als een soort levensovertuiging wordt beleefd. Micheal Douglas is daarvan het grote voorbeeld en speelt dat zeer overtuigend. Genieten dus, maar het was leuker geweest als er uiteindelijk alleen winnaars overbleven.

avatar van Glennekeeeee
Al een hele tijd geleden heb ik 'Money never sleeps' bekeken zonder voorkennis van dit sublieme origineel. Dan besef je wel dat het vervolg plots wel minder waard is dan mijn uiteindelijke score (7). Want Wall Street toont hoe het moet.

Stone aan het roer, een toen nog talentvolle en succes voorspellende Charlie Sheen en Michael Douglas in zijn gouden periode. Een gouden drietand die voor véél vuurwerk zorgt. Het toont ook maar eens wat voor een dommerik die Charlie Sheen moet zijn dat hij vandaag de dag is wie hij is want in Wall Street toont hij wel degelijk zijn kwaliteiten als acteur, ook al is het Douglas die hier de show steelt en volkomen terecht er een oscar voor in de wacht sleepte. Ook de rest van de cast doet het trouwens aardig, ook al zijn ze er vaak maar als bijzaak.
Het scenario is wat dubbel. Enerzijds is het nogal simpel en iets dat (zelfs in die tijd) al duizend keer is gebruikt, anders zit er wel een constante vaart in en zorgen de heerlijke dialogen ervoor dat het wel fris aanvoelt. Ook visueel is de film een pareltje waarbij bij elke scène de juiste manier gebruikt werd om elke scène het best weer te geven.

De finale is al bij al misschien niet van het niveau van de rest van de film. Het is nogal makkelijk en raar dat een man met die reputatie zich zo in de luren laat leggen. En als je een rotzak een eind goed al goed had gegund was het wel Gekko. Toch is het wel een vermakelijk slotstuk van een bijna sublieme film.

'Wall Street' is een regelrechte classic. Ondanks een net wat te 'te veel gezien' scenario en geen uitzonderlijke finale zorgt de cinematografie, en vooral de sterke cast met (Sheen en) Douglas voorop ervoor dat Wall Street de naam 'classic' meer dan waard is

De charme van Stone.

Het beurswereldje vind ik niet bepaald boeiend, toch weet Stone er een vlotte, leuke film uit te puren. Dat in tegenstelling tot de recente film van Scorsese, die dichter aanleunde bij het idee dat ik had van dit soort films.

Charlie Sheen is een wat gewaagde keuze, zeker met terugwerkende kracht. Maar hij brengt het er beter vanaf dan Cruise en/of DiCaprio, al kan dat ook wel aan z'n tegenspeler liggen. Douglas is goed op dreef. Hoewel ik niet altijd even overtuigd ben van z'n filmkeuzes is Douglas zelf meestal wel goed, onder een geode regisseur komt hij wel boven water. De oude Sheen is ook nog een fijne toevoeging, jammer genoeg laat de rest van de cast soms wat te wensen over (Hannah voorop).

Zoals steeds weet Stone een nogal duf onderwerp dynamisch in beeld te brengen. De film oogt daarom ook iets moderner dan z'n leeftijd. Soundtrack is weinig opvallend (vooral veel hitjes), maar ook weer niet vervelend. Verder leunt de film op een paar fijne dialogen (met de monoloog van Douglas op het strand als hoogtepunt).

Twee uur blijft wel een stevige pil voor een film als dit, het is Stone's verdienste dat het nergens saai wordt op begint te slepen. Maar écht spetterend is ook nergens. Gewoon een vermakelijk filmpje.

avatar van Black Math
Genoeg redenen om deze film te gaan kijken. Met name mijn baas die deze film maar al te graag citeert om het financiëringsmodel van mijn beroepsgroep te bekritiseren: "It's all about bucks, kid. The rest is conversation." Maar ook het recent zien van Margin Call, over de laatste credietcrisis, en Natural Born Killers, die niets met het onderwerp te maken heeft, maar wel een andere film van Stone is, en die het verlangen om meer van zijn films te bekijken aanwakkerde. Verder rollen voor Charlie Sheen en Michael Douglas, wat smeuïgheid belooft.

Uiteindelijk toch tegenvallend. De film stamt uit de jaren 80, en zo ziet het er ook uit. Grauw. Daar staat wel een interessante soundtrack tegenover: My Life In The Bush of Ghosts van Byrne en Eno.

De verhaallijn, daarentegen, valt dan wel weer tegen. Rise and fall viel wel te verwachten, maar het gaat ook nog eens gepaard met een moraal, die ik weliswaar onderschrijf, maar niet zo nodig terug hoef te zien in een film. Wat de financiële markt betreft is Margin Call actueler, en wat betreft het omgaan met de verhouding carrière/geweten is een film als The Devil's Advocate ook scherper.

Wat acteerwerk betreft is Sheen hier duidelijk nog een jonkie. Z'n rol is niet heel spectaculair, en hij vult hem verdienstelijk in. Leuk dat z'n vader ook z'n vader speelt; die heeft duidelijk meer gewicht. Wat Hannah betreft hou ik m'n commentaar bij de opmerking dat ze er beter uitziet met een ooglapje. Verder leuk om McGinley in een bijrol te zien, die ik vooral ken als Dr. Cox in Scrubs, wat ik een erg leuk karakter vind. Het sarcastische toontje is hier ook niet ver weg.

Tenslotte is de mooiste rol natuurlijk die van Douglas. En toch, en toch, en toch! Met de vergelijking met The Devil's Advocate komt ook de vergelijking met Al Pacino in een soortgelijke rol op, en die strijd met Pacino wint Douglas niet. Misschien een oneerlijke vergelijking, want het is toch een meer dan uitstekende prestatie van Douglas, maar toch, als een vergelijking eenmaal in je hoofd zit, kom je er moeilijk los van.

Uiteindelijk niet oninteressant, maar op verschillende vlakken zijn er in mijn ogen andere films die scherper of actueler zijn. 2*.

avatar van Night's Watch
Ondanks dat ik deze niet lang geleden voor het eerst gezien heb wou ik hem toch graag nog eens kijken voor ik deel II ga zien. Maar die 4,5* blijft absoluut staan! Wat me deze keer veel meer opviel is dat Michael Douglas hier toch echt heerlijk speelt! En het hele sfeertje blijft gewoon lekker.

avatar van IH88
“The point is ladies and gentlemen that greed, for lack of a better word, is good.”

Gordon Gekko is een icoon en Michael Douglas zal voor altijd herinnert worden voor deze rol. Toch heb ik de film nooit heel bijzonder gevonden. Het is zeker geen slechte film en er zitten heel veel geweldige scènes in, met kleurrijke personages en sterke acteerprestaties, maar over het algemeen maakte de film op mij geen onuitwisbare indruk.

Het verhaal over hebzucht en fraude op Wall Street is in de jaren al ontelbare keren verteld, en Wall Street brengt weinig nieuws. In die tijd zou het allemaal erg actueel zijn geweest en impact hebben gehad, maar in 2016 na films en documentaires als Margin Call, The Big Short, Inside Job etc. maakt het allemaal een wat gedateerde indruk. Gordon Gekko is een kwajongen vergeleken met de jongens die de financiële crisis van 2008 hebben veroorzaakt. Maar de film heeft wel Gordon Gekko en Bud Fox en dat geeft de film een speciaal tintje. Michael Douglas en Charlie Sheen zijn weergaloos in hun rollen en alleen al om hun acteerwerk zou je deze film moeten zien.

avatar van dvdfreak123
Vermakelijk vind ik, maar soms wat saaie momenten vind ik. Had wat meer vaart in gemogen. Heb dan ook totaal niets met de beurs en ken er ook niets van. De 2 Sheens deden het goed, maar is vooral Douglas die hier de show steelt met zijn toch wel zeer goede acteerprestatie.film die zeker niet echt slecht is maar had er misschien toch iets meer van verwacht. Geef mij dan veel liever the wolf of wallstreet. Vind ik persoonlijk een veel beter rise and fall verhaal over de beurs. 6/10

avatar van mrklm
Kort nadat in oktober 1987 de aandelenmarkt als een kaartenhuis in elkaar zakte, verscheen Oliver Stones poging om zijn naam als topregisseur definitief te vestigen na het succes van Platoon. "Wall Street" biedt een levendige kijk in de wereld waarin handelaren op Wall Street geld verdienen met het geld van anderen. Sheen is Bud Fox, een ambitieuze rookie die geheime informatie van zijn vader (Martin Sheen) gebruikt om de aandacht te trekken van Gordon Gekko [Michael Douglas], één van de grootste spelers op Wall Street. Gekko neemt Bud onder zijn hoede. Fox leert het spel te spelen en verdient in korte tijd miljoenen, maar komt er achter dat hij hiervoor een stevige prijs voor moet betalen.

Net als in "Platoon" gaat het hier over een nieuwkomer die verscheurd is tussen twee vaderfiguren die twee uitersten van het morele spectrum vertegenwoordigen. Charlie Sheen stond als voor een duivels dilemma toen Oliver Stone aangaf dat hij zelf mocht kiezen wie zijn vader mocht spelen: zijn echte vader... of Jack Lemmon, één van Charlies favoriete acteurs. Martin Sheens ingetogen vertolking is de perfecte tegenpool voor Douglas' (bewust wat dik aangezette) schurkenrol. Hal Holbrook (als de man-die-alles-al-heeft-meegemaakt) en John McGinley (als Buds 'vriend' op de werkvloer) leveren ook waardevolle bijdrage. Het script van Stone en Stanley Weiser is geschreven met kennis van zaken en Douglas (die zelf al een tijd succesvol handelde in aandelen) spreekt zijn vaak complexe zinnen vol met vakjargon vol zelfvertrouwen uit. Door een dynamische cameravoering en scherpe montage weet Stone bovendien de chaos en de energie van Wall Street over te brengen op de kijker. Enerverend, intelligent en prima verteld.