• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.066 acteurs
  • 199.012 gebruikers
  • 9.372.301 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rundskop (2011)

Misdaad / Drama | 124 minuten
3,59 1.863 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 124 minuten

Alternatieve titels: Bullhead / Tête de Boeuf

Oorsprong: België / Nederland

Geregisseerd door: Michaël R. Roskam

Met onder meer: Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval en Barbara Sarafian

IMDb beoordeling: 7,3 (25.010)

Gesproken taal: Frans en Nederlands

Releasedatum: 26 mei 2011

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Rundskop

"My whole life I’ve known nothing but animals."

De jonge Limburgse vetmester Jacky Vanmarsenille wordt door een malafide veearts gevraagd om een deal te sluiten met een beruchte West-Vlaamse vleesboer. Maar de moord op een federale politieagent en een onverwachte confrontatie met een mysterieus geheim uit zijn verleden zetten een reeks gebeurtenissen in gang met verregaande gevolgen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jacky Vanmarsenille

Diederik Maes

Lucia Schepers

Eva Forrestier

Antony De Greef

Sam Raymond

Marc Dekuyper

Christian Fillippini

David Fillippini

Jean Vanmarsenille

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Zebster

Zebster

  • 30 berichten
  • 13 stemmen

vrij zinloze discussie....De transformatie van Rundskop is zo extreem dat Schoenaerts onherkenbaar is en zijn normale persona totaal verdwijnt. Dus stoorde mij het accent geen enkel moment.

Dat Schoenaerts doorheen z'n rollen ook steeds zichzelf is, is ook al een vrij vreemde opvatting,, want dat zou inhouden dat je weet wie hij is in het echte leven, en als je wat mensenkennis hebt, weet je dat je mensen pas echt na lange tijd leert kennen.... soit, beetje vreemde discussie die onterecht afbreuk doet aan wat men met gemak de meest indrukkwekkende prestatie in een Vlaamse film ooit mag noemen.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87594 berichten
  • 12841 stemmen

De transformatie van Rundskop is zo extreem dat Schoenaerts onherkenbaar is en zijn normale persona totaal verdwijnt.

Ben het daarmee gewoon absoluut oneens, het is en blijft 100% Schoenaerts. Zijn presence is doorheen zijn films is gewoon heel herkenbaar en da's hier zeker niet anders.

wat men met gemak de meest indrukkwekkende prestatie in een Vlaamse film ooit mag noemen.

Het gemak waarmee dat gezegd wordt illustreert de gebrekkige kennis over de Belgische film. De laatste vijf jaar is de Belgische cinema ver boven dit soort filmpjes uitgestegen.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4404 berichten
  • 3091 stemmen

Onderhond schreef:

Ben het daarmee gewoon absoluut oneens, het is en blijft 100% Schoenaerts. Zijn presence is doorheen zijn films is gewoon heel herkenbaar en da's hier zeker niet anders.

Dan vraag ik me af wat je dan wél verwacht van een acteur? Tuurlijk is Schoenaerts Schoenaerts, hij kan toch niet zichzelf helemaal veranderen?


avatar van Scratt

Scratt

  • 466 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Hangt er misschien vanaf of hij moet doorgaan als Amerikaan/Fransman of niet. Anders is het gewoon Schoenaerts die Frans/Engels spreekt. Doet hij ook in Pulsar, had ik geen enkel probleem mee.

Dit slaat echt kant noch wal . Als je een personage speelt moet je toch doorgaan als dat personage? Wat is acteren anders? Jezelf zijn maar ingestudeerde tekst aframmen? - om het maar even cru te stellen.

Wat Schoenaerts echter nooit zou doen is dit dialect buiten zijn rol om spreken. Aankomen is verder een aannemelijk, realistisch iets, van dialect switchen niet.

Schoenaerts zou toch ook nooit buiten zijn rol om dertig kilo aan spieren bijkomen en zich volproppen met bananen en tonijn? Elke transformatie (fysiek of verbaal) die een acteur ondergaat om gestalte te geven aan een personage is tot op zekere hoogte niet realistisch, want de acteur zelf zou dat persoonlijk uit zichzelf niet doen. Vandaar dat hij namelijk een acteur is.

Maar weet je... laat maar gewoon... !


avatar van Zebster

Zebster

  • 30 berichten
  • 13 stemmen

"De laatste vijf jaar is de Belgische film ver boven dit soort filmpjes uitgestegen"... welke filmpjes dan?

Wat de prestatie van Schoenaerts bertreft, zelfs de buitenlandse, zie Amerikaanse,Franse,duitse pers spreekt van één van de sterkste prestaties van afgelopen jaar....

Er is een verschil tussen présence en persona trouwens.... Zijn présence is altijd enorm, maar je kan niet zeggen dat zijn prestaties dezelfde zijn. Zet bv. zijn rol in Smaak van de Keyser naast die in LOFT en dan Dennis van Rita en dan Any way the wind Blows, Pulsar, Rundskop.....Dan kan je alleen maar spreken van veelzijdigheid, lijkt me. Hij is altijd intens en palmt het scherm in, maar ja....das het kenmerk van grote acteurs denk ik dan.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87594 berichten
  • 12841 stemmen

Scratt schreef:

Schoenaerts zou toch ook nooit buiten zijn rol om dertig kilo aan spieren bijkomen en zich volproppen met bananen en tonijn?

Het is niet onrealistisch of onmogelijk om een persoon na een tijdje terug te zien en te merken dat hij enorm is aangekomen. Daarbij vond ik z'n gestalte ook niet afdoen aan de presence die hij doorgaans heeft.

Dat had ik dus wel met z'n accent. Ik zag Schoenaerts (weer), maar ik hoorde hem niet. Ik vind z'n stem/accents iets typisch wat bij hem hoort. Als hij in Pulsar Frans spreekt forceert hij dat ook niet door er één of ander vreemd Frans accent van te maken.

Meer is het niet en moet je er ook niet van maken/achter zoeken.

welke filmpjes dan?

Films als Small Gods, Vinyan, Cannibal, 22 Mei.


avatar van Zebster

Zebster

  • 30 berichten
  • 13 stemmen

je gaat me toch niet vertellen dat die films beter zijn? Dan spreken we echt een andere taal. Die films zijn duidelijk experimenteler maar hebben in de verste verte noch de coherentie, uitpuring en vertelkracht van Rundskop niet.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87594 berichten
  • 12841 stemmen

Daar som je dan ook 3 oninteressante punten op ... met dat soort karakteristieken maak je mij niet bepaald blij.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Ik denk dat die punten wel belangrijk zijn voor mainstream movies ... of als je een groot publiek wil aanspreken.

Over de fotografie gesproken, ik heb de film niet gezien maar sommige shots doen me denken aan Scorsese's Raging Bull. Is de regisseur een fan?


avatar van Zebster

Zebster

  • 30 berichten
  • 13 stemmen

nevermind


avatar van Zeriel

Zeriel

  • 1395 berichten
  • 2638 stemmen

De ondertiteling liet het afweten, waardoor de helft me is ontgaan. Het leek me verder wel een goede film. Groot minpunt is, dat de jongere versie acteurs helemaal geen gelijkenis vertonen met de oudere versies, waardoor moeilijk te volgen is wie nou wie was.


avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

  • 471 berichten
  • 213 stemmen

Persoonlijk vind ik dat Schoenaerts het Sint-Truidens erg sterk neergezet heeft. Ik vind het in ieder geval een meerwaarde voor de film.

Het feit dat zijn vader van Eigenbilzen afkomstig was heeft hem misschien wel geholpen het Zuid-Limburgs goed neer te zetten.


avatar van Dead01

Dead01

  • 1167 berichten
  • 1976 stemmen

Deze onlangs gezien en snap niet wat volgens vele deze een goeie film is.

Matthias Schoenaerts zey hier wel een pracht acteer werk neer maar dat is het dan voor mij ook.

Deze acteur geeft hier echt het beste van zich, echt prachtig gedaan maar het verhaal vond ik op zich niet echt goed.

2 sterren en dat is voor de acteer prestaties van 1 acteur anders was dit echt een flop film voor mij geweest.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

AC1 schreef:

Ik denk dat die punten wel belangrijk zijn voor mainstream movies ... of als je een groot publiek wil aanspreken.

Over de fotografie gesproken, ik heb de film niet gezien maar sommige shots doen me denken aan Scorsese's Raging Bull. Is de regisseur een fan?

Heb er niet naar gezocht, maar zag zelf niet heel veel terug van die film. Scorsese heeft dan ook wel een hele andere stijl.


avatar van qwertzu

qwertzu

  • 449 berichten
  • 433 stemmen

Erg vage film, psychologisch wel sterk, maar als totaal niet.

Had de hoge score hier gezien en daarom de film maar eens gekeken, maar kon me niet echt bekoren.

Vond het gewoon een vage film met erg veel losse eindjes!

Wel goed geacteerd, en mooi gefilmd, maar ook dat helpt niet het verhaal beter te maken.


avatar van Djumbo

Djumbo

  • 169 berichten
  • 5013 stemmen

Geweldige Schoenaerts.... film is knap gemaakt.... maar eigenlijk is dit niet "my cup of tea"


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12694 berichten
  • 5827 stemmen

Nu voor 10 euro een mooie 2 disc dvd uitgave te koop, met o.a. 3 korte films als extra!


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2571 stemmen

waar mister blonde?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12694 berichten
  • 5827 stemmen

Net gekocht bij van Leest.

bol.com | Rundskop , Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval & Jeanne Dandoy | Dvd , deze uitgave is het, alleen bij van Leest dan de helft goedkoper dus.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2571 stemmen

Ik lees dat er een boekje bij zit? Wat moet ik me daarbij voorstellen?


avatar van kos

kos

  • 46688 berichten
  • 8846 stemmen

Zo'n bladerding met beschreven pagina's.


avatar van Kiros

Kiros

  • 607 berichten
  • 1327 stemmen

kos schreef:

Zo'n bladerding met beschreven pagina's.

Damn..


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2571 stemmen

kos schreef:

Zo'n bladerding met beschreven pagina's.

Grapjas. Ik bedoel wat er in beschreven staat en of dat de moeite waard is.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12694 berichten
  • 5827 stemmen

Het is een boekje met foto's. Wel aardig, maar niet heel bijzonder. De korte films vind ik de grote attractie als je het hebt over de extra's. heb je direct Roskam's oeuvre compleet


avatar van mafkees

mafkees

  • 11 berichten
  • 1 stemmen

Was idd best een goede film,maar hij duurde mij toch zo'n 20 minuten te lang.

Heb wel even met Jacky van marsenille,mee gevoeld kreeg er zelf buikpijn van haha auw

3*


avatar van kos

kos

  • 46688 berichten
  • 8846 stemmen

Uitermate sterke film die erg herkenbaar het Vlaams/Waalse platteland neerzet en tevens een boeiend en realistisch probleem neerzet aangaande de hormonenmafia.

Die Schoenaerts kende ik totaal niet, maar WAT een memorabel personage zet hij hier neer zeg, met dat indrukwekkende voorkomen en die dode blik, geweldig.

Het hele ballbusters--> plotje met Lucia was niet echt iets wat me a) boeide en b) sterk uitgewerkt was, maar al met al een erg prettige film weer van onze Zuiderburen, die ik overigens ook veel liever heb dan de Mortier-achtige toestanden.


avatar van crowdsurfer

crowdsurfer

  • 82 berichten
  • 2869 stemmen

Nogal zwaar overroepen...

Je wilt blijven kijken maar eigenlijk is het niet eens een echt goede film


avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

  • 5946 berichten
  • 1567 stemmen

crowdsurfer schreef:

Nogal zwaar overroepen...

Je wilt blijven kijken maar eigenlijk is het niet eens een echt goede film

Het feit dat je wilt blijven kijken wil toch wat zeggen, niet dan?

En waarom is het volgens jou dan geen goede film?


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5315 stemmen

De film is in het begin wat traag, en ik hoopte dat dat niet té lang zou duren want het zou gaan vervelen anders.

Maar eens er een hele belangrijke gebeurtenis gebeurt die mee het verhaal bepaald wordt de film pas interessant.

De rest van de film is dan wel boeiend en ben je benieuwd hoe het ganse verhaal zal aflopen.

Matthias Schoenaerts zet hier wel een indrukwekkend personage neer en hij doet dat met verve.

In vorige rollen van Schoenaerts vond ik hem altijd wat onduidelijk in zijn articuleren, en dus moeilijk verstaanbaar, zelfs in het AN, maar vermits alle acteurs hier een dialect spreken is dit niet aan de orde in deze film, de ganse film is ondertiteld, en dat is maar goed ook, want door de vele dialecten zou hij anders voor niemand verstaanbaar zijn.

Kortom: de film is ondertussen al meermaals met prijzen bekroond en dat is verdiend, maar het blijft toch een film voor een beperkt publiek, niet een kaskraker à la 'Loft' of dergelijke.


avatar van Kuwiel

Kuwiel

  • 221 berichten
  • 249 stemmen

Helemaal mee ens , in het begin wat traag , maar je blijft toch wachten , en dat wordt beloond !

De spanning loopt op , en het verhaal wordt interessanter.

Een redelijk goed verhaal en film