Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.783.288)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2783288)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
GastHeer
-
- 140 berichten
- 479 stemmen
Ja zie mijn reactie
Ik ben het volkomen met jouw reactie eens (hij is een beetje lang, dus vandaar dat ik hem niet citeer). Met de kleine aanpassing dat ik Joseph Gordon-Levitt wel een prima acteur vind, zeker sinds (500) Days of Summer. Ook hier was hij magnifiek en Tom Hardy was voor mij al bekend van Guy Ritchie's RocknRolla waar hij de rol van Handsome Bob vertolkte.
5* voor deze uitzonderlijke film
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
En zou het niets te maken hebben met de laatste hype?
Nee, ik weet dat deze film wordt overhyped, maar deze film is werkelijkwaar echt goed. Kijk TDK was leuk en veelste overhyped maar Inception is ook echt heel goed.
Erg leuk dat je het met me eens bent GastHeer
ramtin
-
- 71 berichten
- 58 stemmen
Wat heerlijk zo'n film die je niet gelijk vergeet wanneer je de bios uit loopt. Voor mij kan een film niet heel veel beter. Vind het echt knap dat mensen zo'n mooi verhaal kunnen verzinnen.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5143 stemmen
Kijk TDK was leuk en veelste overhyped maar Inception is ook echt heel goed.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Ik heb de Godfather ook nog nooit gezien dus ik kan daar ook niet over oordelen, wat ik wel weet is dat het een mega goede film is en zeker top 250 waardig. Het systeem van moviemeter werkt sowieso wel beter een film moet eerst 2 jaar oud zijn voor hij in de top 250 beland.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Ik heb de Godfather ook nog nooit gezien dus ik kan daar ook niet over oordelen, wat ik wel weet is dat het een mega goede film is en zeker top 250 waardig. Het systeem van moviemeter werkt sowieso wel beter een film moet eerst 2 jaar oud zijn voor hij in de top 250 beland.
Maar bij hype's worden vaak (hoge) stemmen geplaatst door user's die we daarna nooit meer terug zien. Hierdoor komen er veel moderne films onterecht in de top 250.
Een goede oplossing zou zijn om stemmen van users die in 2 jaar niet meer actief waren te verwijderen.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Een goede oplossing zou zijn om stemmen van users die in 2 jaar niet meer actief waren te verwijderen.
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ik heb de Godfather ook nog nooit gezien dus ik kan daar ook niet over oordelen, wat ik wel weet is dat het een mega goede film is en zeker top 250 waardig. Het systeem van moviemeter werkt sowieso wel beter een film moet eerst 2 jaar oud zijn voor hij in de top 250 beland.
1156 stemmen en the godfather nog niet gezien? Damn bro
.
Weten dat het een mega goede film is kan je dus eigenlijk niet zeker zeggen
. Ivm het systeem van moviemeter heb je wel gelijk alhoewel er toch nog films inzitten die er volgens mij niet bijhoren...
Bon dit is eigenlijk al een tijdje zeer offtopic
.
notnotfun
-
- 617 berichten
- 0 stemmen
Door bepaalde omstandigheden 2 jaar niet online kunnen
. Dan kan het je gewoon weinig schelen.
In principe moet iedereen gewoon kunnen stemmen en zijn/haar mening geven, ook al is dat maar voor 1 keer. Maar er mag (ten goede van de kwaliteit) best wat gefilterd worden. Een soort standby mode waar je account na een bepaalde tijd wordt uitgeschakeld en weer eenvoudig te activeren is via een mailtje.
Geen gek idee, maarja. Lijkt me niet dat dit voor het eerst ter sprake komt.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Door bepaalde omstandigheden 2 jaar niet online kunnen
. Dan kan het je gewoon weinig schelen.
notnotfun
-
- 617 berichten
- 0 stemmen
Matrix introduceerde de bullittime cam aan het grote publiek,
Idd, aan het grote publiek. Niet meteen gewaagd, wel goed getimed. The audience was ready for it!
Kwa cameravoering is LOTR absoluut niet bijzonder. Vrij degelijk verzorgd zoals bij zovele blockbusters. Wel 1 van de eerste films waardoor ik CGI veel meer ben gaan waarderen. Dat was echt een openbaring. Honderden monsters zo geloofwaardig in beeld gebracht. De makers verdienen alle krediet!
Maar uiteindelijk vooral de vertelling van het verhaal die me meevoerde in het LOTR universum!
Klopt, maar daar waren we al wel over uit. Dat gaf ik ook toe.
Overigens heb ik de film vandaag gezien (zoals ik zei). Maar ik maak het me lekker makkelijk door er nog niet inhoudelijk op in te gaan
. Het is laat.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Op zich mee eens, behalve dat ik Jackson, misschien dan wel neit zo'n vernieuwer, wel erg sterk vind op cinemamtografisch vlak. Zie o.a. de openingsscene van LotR en de shots waaarin de camera constant meevliegd. Toch wel een eigen signatuur.
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Oke hier komt mijn reviewtje
------------------------
WOW was het eerste wat ik dacht toen ik de bios uitliep,
wat heeft Nolan weer een fantastische film neergezet,deze film
heeft weer alle verwachtingen overtroffen,dit is trouwens de beste
acteerprestatie van Dicaprio na 'What's Eating Gilberrt Grape'
Ook Ellen Page,Marion Contillard en Tom Hardy spelen super in deze film,de meeste mensen vinden Joseph Gordon Levitt het beste spelen
maar hij speelt niet beter als bv Tom Hardy vindt ik.
De cinematografie is Subliem te noemen,Nolan heeft wel
degelijk een eigen herkenbare stijl in zijn films,
Ik vind de Hallway fight met JGL geen hoogtepunt in de film
dat was gewoon een coole scene maar meer niet.
Er gebeurd sowieso verschrikkelijk veel in de film,maar het
wordt nooit onoverzichtelijk,ik kon de film makkelijk volgen eigenlijk
het is lang niet zo ingewikkeld als Memento,maar
toen ik de film had gezien en eraan terugdacht toen wist ik
dat er met je gedold wordt en dat je de film wel zeker een paar
keer moet bekijken om alles te achterhalen in de film
het eind van de film is gewoon zelf interpretatie maar da's goed.
Als je Avatar een top film vind dan vindt je deze naar alle waarschijnlijkheid een ongeloofelijke bout film.
Deze film is simpelweg niet weggelegd voor die doelgroep (Uitzonderingen kunnen er altijd zijn)
Maar ik bedoel deze film is er niet 100% om je visueel een pleziertje
te doen,maar deze film is er om aan te tonen waar filmen ook alweer
echt voor bedoelt was namelijk om:het verhaal,goeie personages,geen visuele overdrevenheid,
als Nolan het budget had gehad die Cameron had voor
Avatar dan had Nolan wel 5 films kunnen maken met de
kwaliteit van INCEPTION,als Nolan 1 film met het budget van AVATAR
maakt gecombineerd met een goed verhaal dan krijg je denk ik
monster van een film zo goed.
Dit is mischien wel een nieuw genre film namelijk 'Art-House Blockbuster' of zoiets in iedergeval,
Want laten we eerlijk zijn wanneer is het de laatste keer dat een film
als deze gemaakt MOCHT worden,want als Nolan's TDK niet zo'n
succes was geweest dan had de film INCEPTION waarschijnlijk
niet eens bestaan,ik hoop dat hollywood z'n ogen even open
doen,en meer open gaan staan voor films als deze,ze zouden
meerdere regiseurs Cart-Blanche moeten geven,want dan maken
de regiseurs een film waarbij ze alles uit de kast halen van hun kwaliteiten.
INCEPTION is een MEESTERWERK! 
maar of ik het op mijn nummer 1 zet in m'n top10 weet ik nog niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als je Avatar een top film vind dan vindt je deze naar alle waarschijnlijkheid een ongeloofelijke bout film.
Deze film is simpelweg niet weggelegd voor die doelgroep
Nou dat weten we dan ook weer. Wel zonde dat Nolan zo'n grote groep niet zal weten te bekoren. 
als Nolan het budget had gehad die Cameron had voor
Avatar dan had Nolan wel 5 films kunnen maken met de
kwaliteit van INCEPTION,als Nolan 1 film met het budget van AVATAR maakt gecombineerd met een goed verhaal dan krijg je denk ik monster van een film zo goed.
Die budgetten lagen niet zo heel ver uit elkaar hoor.....
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Nou dat weten we dan ook weer. Wel zonde dat Nolan zo'n grote groep niet zal weten te bekoren. 
Die budgetten lagen niet zo heel ver uit elkaar hoor.....
Ja,maar ik weet dat een andere grote groep dit fantastisch gaat vinden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Denk dat je stelling volslagen onzinnig is eerlijk gezegd.
Zou namelijk niet weten waarom iemand niet beide films goed zou kunnen vinden. Ze schijnen immer beide het nodige spektakel te bieden. Maar ik ga vanmiddag zelf wel kijken. Hoop dat het de verwachting waarmaakt....
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Eum, als ik goed begrepen heb, heeft die eerste scène toch niets te maken met die scène op het einde als hij oud is? De eerste scène was toch een extraction bij Kaito? Vooraleer de gehele inception-opdracht uitgevoerd wordt. De oude Kaito is het gevolg van een limbo in de 3e fase van de droomwereld (waar hij sterft), en hoort dus bij de inception. Dus deze twee scènes hebben niets met elkaar te maken denk ik (ook al lijkt het zo). Verbeter mij als ik fout zit, want het zou kunnen dat ik dat toch niet goed door heb.
2 scenes hebben niets met elkaar te maken, daarom vond ik het ook erg storend dat hij er aan het begin al inzat, zonder enige rede
Brooklyn
-
- 1144 berichten
- 1402 stemmen
Maar cinematografisch zal ik niet snel uitropen: "Kijk, typisch Nolan!" Maar ik wordt graag op zijn andere (visuele) kenmerken gewezen als die er zijn....
Eindelijk een bijstander. Deze discussie ook gehad met iemand en ben het met je eens. Mist wat mij betreft duidelijk een eigen visuele stijl in vergelijk met een aantal generatiegenoten.
Neemt niet weg dat hij per film altijd uitstekend werk aflevert hoor.
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Zo'n reactie doet me wat denken aan de quote van the new guy in mijn bericht, het stukje van minder ontwikkelde mensen... Het schaad de geloofwaardigheid van je 5* voor mij persoonlijk
Ik denk dat er onder alle mensen die reeds hun stem hebben uitgebracht plus minus 50% vijf sterren hebben gegeven (daarbij nog niet gesproken te hebben over het gemiddelde van een 9,3 na 52050 stemmen)
Dus over geloofwaardigheid gesproken.....wie zal, met in het achterhoofd de bovenstaande feiten, het meest geloofwaardig genomen worden wat betreft onze uitgebrachte stem.........
Dat zegt dan ook meteen wat meer over jouw geloofwaardigheid.....
Dat is het grote probleem van moviemeter. Het veel te los strooien met 5* en 0.5*. Als ik de flop top 100 of de top 250 doorrace zou ik kunnen huilen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Eindelijk een bijstander. Deze discussie ook gehad met iemand en ben het met je eens. Mist wat mij betreft duidelijk een eigen visuele stijl in vergelijk met een aantal generatiegenoten.
Neemt niet weg dat hij per film altijd uitstekend werk aflevert hoor.
Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het een vakman is, die best aardige films maakt. Maar het is nu eenmaal geen vernieuwer met een eigen (lees: nieuwe) stijl. Maar wellicht dat Inception daar verandering in brengt.
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Ik weet zeker dat je INCEPTION niet NIEUW zult vinden want mischien
wist je het nog niet maar:Niks is meer nieuw in de filmwereld alles is
al eens gedaan,het gaat erom hoe je het weer functioneel in een film
kan brengen,zoals bij deze film het thema dromen weer tot leve word
geroepen maar dan op een andere manier.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik weet zeker dat je INCEPTION niet NIEUW zult vinden want mischien
wist je het nog niet maar:Niks is meer nieuw in de filmwereld alles is
al eens gedaan,het gaat erom hoe je het weer functioneel in een film
kan brengen,zoals bij deze film het thema dromen weer tot leve word
geroepen maar dan op een andere manier.
Mag hopen dat er nog genoeg ruimte voor nieuw is. De filmkunst bestaat immers maar pas 100 jaar en Cameron heeft vorig jaar nog bewezen dat er tal van nieuwe mogelijkheden zijn. Verder zijn er gelukkig regisseurs als Noe, Lynch, Arronofski e.d., die ik wel in staat acht vernieuwing aan te brengen. Nolan heeft zich tot nog toe inderdaad eerder als meester van het recyclen getoond. 
Dat het thema dromen weer tot leven wordt geroepen (Was het weg dan?) vind ik leuk. Ik hoop dat Nolan dat op een goede manier heeft gedaan, al moet ik zeggen dat de paar flitsen uit de trailer mij meer aan James Bond deden denken dan aan (mijn eigen) dromen.....
Krijg plots sterk het gevoel dat Lynch Inception had moeten maken....
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Cameron heeft simpelweg niks nieuws gebracht met 3D,in themaparken
is 3D een groot plezier,daar worden al jaren films getoond in 3D en in
een zelfs betere manier.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Cameron heeft simpelweg niks nieuws gebracht met 3D,in themaparken
is 3D een groot plezier,daar worden al jaren films getoond in 3D en in
een zelfs betere manier.
De inzet van motion tracking is nooit eerder op die schaal gedaan. Tel daarbij op het creëeren van de digitale omgeving op een veel gedetailleerde manier dan ooit eerder gedaan, plus de uitermate effectieve cameravoering (gericht op diepte beleving) en je had wat mij betreft iets geheel nieuws. Ik had het in ieder geval nooit eerder gezien, en heb toch zo'n 4000+ films gezien.
Zo vonden overigens ook velen met mij. Maar je mag ontkennen als je graag een bord voor je kop houdt. En vertel mij maar eens welke 3D pretpark attractie beter is gemaakt..... (Ik beweer overigens ook nergens dat het gebruik van 3D nieuw is, wel zijn er een aantal verbeteringen in het procedé door Cameron ontwikkeld)
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
De inzet van motion tracking is nooit eerder op die schaal gedaan. Tel daarbij op het creëeren van de digitale planeet op een veel gedetailleerde manier dan ooit eerder gedaan, plus de uitermate effectieve cameravoering (gericht op diepte beleving) en je had wat mij betreft iets geheel nieuws. Zo vonden ook velen met mij. Maar je mag ontkennen als je graag een bord voor je kop houdt. En vertel mij maar eens welke 3d pretpark attractie beter is gemaakt.....
Die in de Efteling is veel beter dan zie je pas 3D.
En ik heb geen bord voor me kop want Zonder Dwarsliggers Geen Rails.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als jij de Pandadroom qua 3D beter vind, heb je bij Avatar waarschijnlijk met je bril achterste voren zitten kijken..... Beetje vergelijk tussen een oude Kever en een Bentley.
Maar ga jij maar lekker dwarsliggen en genieten van je Kever. 
killerfreak
-
- 846 berichten
- 1066 stemmen
een monsterlijk goede film, 't is te zeggen: wat betreft originaliteit en uitwerking ervan. Wat blijft dan nog over zal je je afvragen? Wel, iets teveel spektakel opeengehoopt vind ik. Nolan weet op een geweldige manier de spanning hoog te houden, maar aan actie en geweld ontbreekt het niet in deze film. Elke vrije minuut wordt bijna opgesoupeerd. En dat terwijl de scènes met Cobb alleen al een film hadden kunnen vormen.
Maar goed, dit is misschien een beetje muggezifterij. Ik had geweldig hoge verwachtingen, ik ben vrij verzadigd teruggeraakt van film (ook al zat ik op 2de rij in een bomvolle kinepoliszaal), maar om dit nu uit te roepen tot een van de beste films aller tijden vind ik een beetje overdreven.
Hoe dan ook, zeker een must see!
4*
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4513 stemmen
Ik heb me zeker vermaakt, vooral de parallelmontage van de droom op 4 niveaus vond ik mooi.
Alleen ik was niet geraakt door de lijn waar het toch uiteindelijk allemaal om draait (Leo die zijn kinderen zo graag wil weerzien) en dat is wel jammer. Dan was het een betere film geweest. Maar qua concept en constructie was het boeiend.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








