Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.785.064)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2785064)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom op zeg, alles wordt eindeloos uitgelegd. Geeft Nolan ook zelf toe in het eerder geplaatste interview. Volgens mij kan iedereen die tot 4 (of 5) kan tellen de film volgen.
The most stressful and difficult part of steering a large movie like Inception is that you are taking on the responsibility of communicating with a very wide audience. You can't ever hide behind the notion of, 'Okay, they just don't get it,' or, 'Certain people just don't get it.' You have to be mindful of the size of your audience, and you have to communicate in a way that lets them in. Aldus Nolan
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
De basis wel ja. Alleen is 'Inception' nogal (heel) wat meer dan dat. En er zijn heel wat mensen die niet verder kijken dan de basis bij deze film. Daar ben jij bijv. één van. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, wat ik zag was zo onaatrekkelijk dat ik geen enkele behoefte heb verder te kijken. Geloof best dat je er van alles bij kan verzinnen. In Battlefirld earth zitten ook vast prachtige dubbele lagen.... Who cares?
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Kom op zeg, alles wordt eindeloos uitgelegd. Geeft Nolan ook zelf toe in het eerder geplaatste interview. Volgens mij kan iedereen die tot 4 (of 5) kan tellen de film volgen.
Je hebt gelijk dat alles wordt uitgelegt. Dat zeg ik ook in mijn vorige post, maar tijdens de film moest ik toch behoorlijk opletten om het te kunnen volgen. Om het allemaal te begrijpen, analyseren en te kijken of er geen grote plotholes in zitten heb ik toch meerdere kijkbeurten nodig gehad, en ik denk dat ik niet de enige ben. Daar doelde ik dan ook op toen ik zei dat er voor mij genoeg viel te puzzelen. Vandaar dat ik dit een intelligente film vind.
Rory Breaker
-
- 203 berichten
- 666 stemmen
Het zal misschien iets te ingewikkeld zijn voor een deel van het publiek. De meeste films in de bovenste regionen van de top 250 zijn voor iederen makkelijk te volgen. Bij inception zal een deel van het publiek niet mee kunnen.
Moeilijk te volgen:? Alles wordt duidelijk, doordat het personage Page aan het verhaal is toegevoegd, wat overigens jammer is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je hebt gelijk dat alles wordt uitgelegt. Dat zeg ik ook in mijn vorige post, maar tijdens de film moest ik toch behoorlijk opletten om het te kunnen volgen. Om het allemaal te begrijpen, analyseren en te kijken of er geen grote plotholes in zitten heb ik toch meerdere kijkbeurten nodig gehad, en ik denk dat ik niet de enige ben. Daar doelde ik dan ook op toen ik zei dat er voor mij genoeg viel te puzzelen. Vandaar dat ik dit een intelligente film vind.
Maar waarom zou je uberhaupt gaan lopen zoeken naar plotholes? We bevinden ons immers in de droom, elke eventuele plothole kan worden rechtgezet door te stelen dat het een droom is, daar gelden geen regels..... (Al is Nolan er nog zo druk mee om ze aan te dragen.)
Zelfde geldt voor films die in de vorm van een getuigenis verteld worden zoals Usual suspects en The Fight Club, elke plothole kan voortkomen uit een 'vergissing' of verkeerde herinnering van de verteller. Vind persoonlijk dat een film veel meer op je gevoel moet inhaken ipv je verstand, vind het wat dat betreft eerder een domme film.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2257 stemmen
Maar waarom zou je uberhaupt gaan lopen zoeken naar plotholes? We bevinden ons immers in de droom, elke eventuele plothole kan worden rechtgezet door te stelen dat het een droom is, daar gelden geen regels..... (Al is Nolan er nog zo druk mee om ze aan te dragen.)
Zelfde geldt voor films die in de vorm van een getuigenis verteld worden zoals Usual suspects en The Fight Club, elke plothole kan voortkomen uit een 'vergissing' of verkeerde herinnering van de verteller. Vind persoonlijk dat een film veel meer op je gevoel moet inhaken ipv je verstand, vind het wat dat betreft eerder een domme film.
Ik vond het ook een beetje een vreemde opmerking: zoeken naar plotholes in een film? Sinds wanneer is dat belangrijk? Bovendien kan ik me ook maar moeilijk voorstellen dat het leuk is een film te kijken als je bij elke scène moet denken: klopt dat wel? - laat staan meerdere keren. Gewoon achterover leunen en van de film genieten lijkt me een stuk plezieriger.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Moeilijk te volgen:? Alles wordt duidelijk, doordat het personage Page aan het verhaal is toegevoegd, wat overigens jammer is.
Alles wordt duidelijk ja, maar dat betekent niet dat je niet hoeft op te letten, dat je tussendoor enkele keren naar de W.C. kunt en dat je dan in principe niets hebt gemist zoals bij de 99% van de blockbusters. Ik denk dat dit voor sommige mensen teveel moeite is, of dat ze uberhaubt niet willen in een film, daar sloeg mijn opmerking dan ook op.
At Reinbo, ik kan wel mee met je kritiek. Je zal aan het einde van de film echt geen tranen met tuiten zitten te huilen. Dit is jammer ware het niet dat de gebrekkige emotionele verbindtenis met alle karakters behalve Cobb gecompenseerdt wordt door de unieke filmervaring die Inception voor mij is. De unieke premisse, de scene van de straten van Parijs, de gewichtloze vechtscene van Joseph Gordon-Levitt die precies klopt met de positie van het busje, de trein door de straten heen, de Japanse architectuur, gepaard met een intilligente idee, een zeer goede score, goede acteerprestaties etc.... heeft me voor de eerste keer in lange tijd weer eens met open mond naar de film zitten te kijken.
Daarnaast is de gehele film niet een droom, dus zoeken naar plotholes, en kijken of de regels niet worden geschonden heeft dus wel zin.
At Karl van H: Achterover leunen en simpelweg genieten van de film heb ik ook de eerste keer gedaan, maar naarmate ik de film vaker heb bekeken heb ik er wel op gelet of er geen plotholes inzitten.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2257 stemmen
Nou ja, dat is je goed recht natuurlijk, en ik kan me voorstellen dat je bij een film als Inception, waarin alles wordt uitgelegd, kijkt of er inconsistenties inzitten, maar over het algemeen interesseren plotholes me eigenlijk totaal niet - zeker niet in blockbusters. Vind het ook een beetje vervelend als mensen het (tijdens het kijken van een film!) noodzakelijk vinden om onwaarschijnlijkheden aan te wijzen, dan denk ik altijd maar: och, het is entertainment...
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
dan denk ik altijd maar: och, het is entertainment...
Nice
Bij mij is de lol er echter gelijk af als een film, zoals deze, boordenvol idioterie en plotholes zit. Ik kan me dan sowieso niet meer in de film verplaatsen, ga me aan de director irriteren en voel dat alle spanning GEHEEL weg is. Ik zit dan te wachten op de roze olifant met gele stippen die het verhaaltje uit komt blazen zeg maar.
(verwijderd)
-
- 1010 berichten
- 0 stemmen
Hoevaak lees je (hier of elders) dat door deze film mensen emotioneel werden geraakt? Toch wel een blunder van de eerste orde als een regisseur ondanks zijn inspanningen (nota bene 10 jaar met zijn kop tegen de muur) daar niet in slaagt.
Kasper90
-
- 5 berichten
- 9 stemmen
Geen film voor als je niet helemaal wakker bent. Maar wel een van de beste films die ik gezien heb in de afgelopen jaren. Het is op een geweldige manier in elkaar gezet, alleen al voor het feit dat alles precies zo past verdienen de makers al complimenten. Het verhaal pakte me vanaf het begin tot het eind dusdanig dat ik voor het eerst eigenlijk amper op de acteerkwaliteiten van de acteurs heb gelet. Zegt genoeg denk ik.
Hauy
-
- 6 berichten
- 10 stemmen
In het begin wat onduidelijkheden, maar op het eind valt alles op z'n plaats. Wel lange film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
At Reinbo, ik kan wel mee met je kritiek. Je zal aan het einde van de film echt geen tranen met tuiten zitten te huilen. Dit is jammer ware het niet dat de gebrekkige emotionele verbindtenis met alle karakters behalve Cobb gecompenseerdt wordt door de unieke filmervaring die Inception voor mij is. De unieke premisse, de scene van de straten van Parijs, de gewichtloze vechtscene van Joseph Gordon-Levitt die precies klopt met de positie van het busje, de trein door de straten heen, de Japanse architectuur, gepaard met een intilligente idee, een zeer goede score, goede acteerprestaties etc.... heeft me voor de eerste keer in lange tijd weer eens met open mond naar de film zitten te kijken.
Daarnaast is de gehele film niet een droom, dus zoeken naar plotholes, en kijken of de regels niet worden geschonden heeft dus wel zin..
Ik snap ook wel wat de attractie is, maar voor mij werkte het niet, vond de personages en de opdracht niet boeiend, kids konden me al helemaal gestolen worden. En of het al dan niet een droom is wordt in het midden gelaten. Ik ga voor wel, al was het maar omdat het hele Inception verhaal enkel in dromen mogelijk is.
EvErT-hAnS-PiNo
-
- 21 berichten
- 78 stemmen
Ik bedoel dan wel een meer ervaren acteur of actrice, en geen tiener als het aan mij zou liggen. Het deed allemaal een beetje betweterig aan toen ze eindelijk wist hoe de vork in de steel zat, begon ze Cobb meteen te vertellen hoe hij de dingen moest doen. Inderdaad, je hebt iemand nodig die als toegangsdeur voor het publiek geldt, maar had van mij geen Ellen Page hoeven zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Page heeft anders in Juno en Hard Candy laten zien een prima actrice te zijn. Dat het er nu niet uitkomt is vooral te wijten aan het script en de regie.
W.M.J.M
-
- 4041 berichten
- 2902 stemmen
Ik bedoel dan wel een meer ervaren acteur of actrice, en geen tiener als het aan mij zou liggen. Het deed allemaal een beetje betweterig aan toen ze eindelijk wist hoe de vork in de steel zat, begon ze Cobb meteen te vertellen hoe hij de dingen moest doen.
Typische tiener dan, betweterig volkje 
YourePrivateDj
-
- 9 berichten
- 63 stemmen
Mooie film en zeer mooi gemaakt. Je mag wel geen 5min overslaan of het verhaal kan een raadsel voor je zijn want het verhaal zit zeer ingewikkeld in mekaar 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Heist film meets fantasialand en struikelt over The Matrix. In die trant valt Inception zowat te omschrijven, de 7de langspeelfilm van Christopher Nolan en een zoveelste pretentieuze scheet van de man die zelfs Batman omtovert tot een diepzinnige vleermuis.
Marco Borsato liet ons in 1994 al weten dat de meeste dromen bedrog zijn, hetgeen DiCaprio alszijnde Dom Cobb hier op grote schaal toepast samen met zijn boeventeam. Zij bezitten immers een technologie die het mogelijk maakt om in eenieders droom te infiltreren, met alle gefoefel vandien natuurlijk. De plot expandeert wanneer Cobb onder lichte dwang van een machtige zakenman een inceptie dient uit te voeren bij diens concurrent, wat zoveel wil zeggen als een idee in een mens zijn kop rammen. Daarvoor moeten ze in een droom van een droom van een droom kruipen (je moet het maar verzinnen), wat vervolgens weer allerlei nieuwe regeltjes en kanttekeningen met zich meebrengt zodat je al helemaal door de bomen het bos niet meer ziet.
Er circuleren inmiddels tientallen theorieën op het internet over hoe de vork nu precies in de steel zou zitten, maar dat proberen uitvissen lijkt mij al even onnozel als struikelen over vermeende plotholes. Nolan heeft zichzelf al lang ingedekt door zijn verhaal vaag te houden, en gezien het over dromen gaat zijn alle logicavragen bij voorbaat overbodig. Dat hij weer eens de interessanterik probeert uit te hangen door warrig en ingewikkeld te doen staat bij mij alvast meer dan ooit in de weg, of anders gezegd de hutsepot van vraagstukken en gewichtigheid blokkeren grotendeels ieder medeleven van spanning tot emotie.
Het is goed dat de vele effecten mooi uitgevoerd zijn en juweeltjes als Michael Caine en Pete Postlethwaite wat meubels komen redden (stellen nog steeds jongere generaties als DiCaprio in de schaduw wat acteerprestaties betreft), en ook het spaarzame gebruik van Édith Piaf's Je ne regrette rien weet er met vlagen nog een fraaie toets aan te geven. Voor de rest op zich een origineel idee over dromen, waar helaas een kleine nachtmerrie is uitgekomen.
2*
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Page heeft anders in Juno en Hard Candy laten zien een prima actrice te zijn. Dat het er nu niet uitkomt is vooral te wijten aan het script en de regie.
Het goed kunnen acteren betekent niet automatisch dat je geschikt bent voor iedere rol. Ik vond haar aanwezigheid ook een miscast. Net of er een kind tussen de grote mensen liep. Dat staat los van script en regie. Bij een ander persoon had het misschien beter overgekomen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Of de rol was fout. Wie neemt er nu een stagaire mee omdat ze een doolhofje kan tekenen? Vond haar ook niet goed hier, maar lag vooral aan de stupide rol.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Dat kan ja, maar vaak bepaalt het charisma in zo'n rol of het karakter ook goed overkomt. En dat was hier zeker niet het geval.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar dat is juist mijn punt, in andere rollen komt haar charisma wel over.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Volgens mij hebben we hetzelfde punt. Alleen verwoorden we het anders. 
Ik noem haar niet geschikt voor deze rol, jij noemt de rol niet geschikt voor haar.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4899 stemmen
Vind Page het enige kleine minpuntje aan deze voor de rest briljante film. Vreselijk slecht actrice (komt vooral omdat ik haar zo vervelend vind) en ook niet echt passend in deze rol (eens met Timba69). Jammer dat 1e keus Evan Rachel Wood de rol afwees. Nolan had ook nog Rachel McAdams, Emily Blunt en Emma Roberts voor haar personage in gedachten. En dan krijgt Page de rol. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ze moesten gewoon iemand hebben met een echt kinds uiterlijk die voor een studente kon doorgaan. Ik vond dr in deze rol ook helemaal niks. Juno vond ik haar prima.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Een geweldige actrice is het niet, maar heeft wel een bepaalde charme. Ik vond alleen Cotillard uit de toon vallen eigenlijk.
13woutie13
-
- 4384 berichten
- 0 stemmen
Cotillard was saai en absoluut niet overtuigend.
Zie haar dan toch veel liever in a Good Year en ook in Public Enemies.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









