Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.782.038)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2782038)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Fortune
-
- 4316 berichten
- 2772 stemmen
Complex vond ik het zeker, maar wat al helemaal opgehemeld mag worden, is die logica de Nolan creëert. Alles gaat gepaard met elkaar, deze film kan je op ontzettende dwaalsporen brengen, het besef wegnemen of het nou een droom is of werkelijkheid..
Complex? Het is een droom in een droom in een droom in een droom en dan een tolletje.
Hoe kan je nou lang nadenken over of het een droom is of geen droom. Is het A of B, ga ik links of rechts. Totaal niet boeiend of complex, grappig is het misschien wel. En dat terzijde is het ontzettend makkelijk om het zo te eindigen.
Zadel
-
- 245 berichten
- 902 stemmen
En dat terzijde is het ontzettend makkelijk om het zo te eindigen
helemaal mee eens. Het einde is te voorspelbaar en idd te makkelijk. het is gewoon geen goed einde.
Cleanshot
-
- 657 berichten
- 1330 stemmen
Helemaal mijn ding.
Actie, special effects wat drama en een goed verhaal.
Dat het einde wat voorspelbaar was en de special effects een beetje matrix aandeden neem ik op de koop toe.
Topper wat mij betreft.
Jonesy
-
- 409 berichten
- 159 stemmen
Als hij maar niet in de top 250 komt. Serieus ik snap niet wat mensen zien in deze film? weinig aan.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Als hij maar niet in de top 250 komt. Serieus ik snap niet wat mensen zien in deze film? weinig aan.
Ik zie helemaal niets in een Zombie film. Maar als de grote meerderheid daar een topfilm in ziet en er daarom een Zombie film in van mij part de top 10 terecht zou komen, respecteer ik dat. Zou jou ook sieren.
Jonesy
-
- 409 berichten
- 159 stemmen
Pff ik zou niks begrijpen dus van deze film. Sorry hoor ik begrijp heel goed waar het over gaat maar het doet me alleen helemaal niks. Hoe moeilijk kan het wezen zoals fortune al zij.
-De actie is zoals eerder genoemd gewoon simpel en niet orgineel.
-Het hele gebeuren voelt traag aan omdat er geen sfeer in zit.
-De setting van voornamelijk het sneeuwgedeelte is gewoon beroerd (james bond anyone)
-De muziek was niet bijzonder
-Evenals het standaard camerawerk
Doorsnee actiefilmpje dat zo nu en dan even naar de matrix keek.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Serieus ik snap niet wat mensen zien in deze film? weinig aan.
Ik ook niet maar ik merk wel dat drukke films met snelle montage en veel verhaal goed scoren tegenwoordig. Bekende voorbeelden zijn The Departed, The Dark Knight, Shutter Island en nu Inception.
Timba69
-
- 425 berichten
- 674 stemmen
Pff ik zou niks begrijpen dus van deze film. Sorry hoor ik begrijp heel goed waar het over gaat maar het doet me alleen helemaal niks. Hoe moeilijk kan het wezen zoals fortune al zij.
-De actie is zoals eerder genoemd gewoon simpel en niet orgineel.
-Het hele gebeuren voelt traag aan omdat er geen sfeer in zit.
-De setting van voornamelijk het sneeuwgedeelte is gewoon beroerd (james bond anyone)
-De muziek was niet bijzonder
-Evenals het standaard camerawerk
Doorsnee actiefilmpje dat zo nu en dan even naar de matrix keek.
Dat is jouw mening over deze film. Maar bij een top 250 gaat het over de mening van alle stemmers bij elkaar. Dus waarschijnlijk wijkt de jouwe bij deze film gewoon af van de meerderheid die het wel een goede film vind. De tijd zal leren of hij goed genoeg is voor een top positie.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ik ook niet maar ik merk wel dat drukke films met snelle montage en veel verhaal goed scoren tegenwoordig. Bekende voorbeelden zijn The Departed, The Dark Knight, Shutter Island en nu Inception.
Wat een keischerpe analyse, joh.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Waarom doe je vervelend? Voe jij je soms aangesproken? Het was gewoon maar een opmerking en helemaal geen uiteenzetting.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar we een domme opmerking, want als de genoemde films iets niet hebben is het wel drukte en snelle montage..... Je zou eens Pop skull en Dead Leaves moeten kijken, of iets van Michael Bay.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Waarom doe je vervelend?
Valt reuze mee.
Kom zeg, als je in één post al die films bij elkaar schaart kan je een reactie verwachten, dat - lijkt mij ook - de hele insteek van zo'n post. Je weet zelf dat het geroemde films zijn, en gezien het cijfertje dat naast je nick staat is het 1+1 = 2 om te concluderen dat het dus ook als sneer geïnterpreteerd kan worden. Niet gaan mauwen als je er dan één terug krijgt.
He, dan deden we precies hetzelfde!
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Maar we een domme opmerking, want als de genoemde films iets niet hebben is het wel drukte en snelle montage.....
Moet je iets beter kijken in het vervolg, Reinbo. De shots volgen elkaar op aan een snel tempo. Het verhaal en het snelle tempo van het verhaal primeren. Er wordt nergens lang bij stilgestaan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Qua stijl vond ik het anders een stuk trager en statischer dan het werk van Bay en de andere films die ik noemde. Bovendien gebeurd de helft in slomo.
Ook een film als Expendables is veel sneller gesneden. En Dan noemde hij ook nog The Departed, TDK en Shutter Island. De eerste en de laatste zijn gewoon drama producties en bevatten nauwelijks actie. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Kom zeg, als je in één post al die films bij elkaar schaart kan je een reactie verwachten,
Al 'die films' hebben wel gemeen dat ze volledig steunen op hun verhaal. Er wordt zo veel zo snel verteld dat al de rest geen aandacht meer krijgt.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Qua stijl vond ik het anders een stuk trager en statischer dan het werk van Bay en de andere films die ik noemde.
Je vergelijken met de beste of de slechte van de klas is zinloos. Ik heb het trouwens niet alleen over montage maar over een welbepaalde combinatie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij had het over druk en snelle montage. Dat is het verre van, misschien voor iemand die verder enkel Russische meesterwerken kent, maar door de mainstream filmkijker van 2010 kan dat toch echt niet als druk of snel gemonteerd gevonden worden. The Department en Shutter Island zou ik eerder als traag omschrijven.
Verder zijn al die films met genoeg zorg voor camerawerk, art direction, geluidediting, e.d. afgeleverd, dus snap je laatste opmerking niet zo goed.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Hij had het over druk en snelle montage.
Hij? Maar ik heb het over films met heel veel plot en die in een snel tempo verlopen. Je bereikt die snelheid niet met een trage montage of shots lang te laten duren.
Dat is het verre van, misschien voor iemand die verder enkel Russische meesterwerken kent, maar door de mainstream filmkijker van 2010 kan dat toch echt niet als druk of snel gemonteerd gevonden worden.
'Snel' is wel de norm aan het worden, ja. Maar deze 4 films gooien je ook nog eens plat met veel plot. Het is net die combinatie die het 'm doet tegenwoordig. Kijk maar naar hun respectievelijke scores.
The Department en Shutter Island zou ik eerder als traag omschrijven.
Gek. Zeker als ik kijk naar de grote hoeveelheid informatie die er wordt doorgejaagd. Het gaat van de ene scène naar de andere met de snelheid van de Eurostar. Ik denk echt wel dat ze bekend staan als 'fast-paced films' en niet als 'slow movies'.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jij, sorry, dacht dat de opmerking van Jonesy was, maar jij schrijft deze nonsense. 
De informatie is misschien wat veel, maar qua beeldtaal is het allemaal best rustig. En persoonlijk ervoer in Shutter Island en The Departed als gewone drama films, niet traag, maar ook niet snel, gewoon ouderwets degelijke vertellingen. En ja het tempo neemt wel wat toe, we raken immers steeds meer getraind in het verwerken van beeldtaal.
Tot slot staat de score los van het tempo, zat snelle films die slecht scoren en langzame films die het goed doen. (Shawshank staat nog steeds op 1)
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Zat gisteren Inception nog is half te bekijken toen mijn stiefpa hem op de HD televisie bekeek. Begin me steeds meer aan die semi-intellectuele dialogen te ergeren. Een volle kijkbeurt zal er voor mij niet in zitten, zal de film geen goed doen.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Zat gisteren Inception nog is half te bekijken toen mijn stiefpa hem op de HD televisie bekeek. Begin me steeds meer aan die semi-intellectuele dialogen te ergeren. Een volle kijkbeurt zal er voor mij niet in zitten, zal de film geen goed doen.
Verklaar u nader. Semi-intellectueel, hoe?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Behoeft dat nog uitleg? Wat dacht je van een "architect om dromen vorm te geven" of een "Alchemist voor slaappilletjes" Nogal hoogdravend gedoe lijkt mij. Wat is er mis met een 'blauwe pil' of 'de man met de hamer'? Etc. het is allemaal natuurlijk vreselijk (intellectueel) uitgedacht, maar qua onzinnigheid staat het zelfs nog boven Expendables. Dus wellicht had hij beter 'pseudo' dan 'semi' als voorvoegsel kunnen gebruiken.
Moet zeggen dat Robert's opmerking mij volledig deed herleven wat ik hier vervelend aan vond.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Behoeft dat nog uitleg? Wat dacht je van een "architect om dromen vorm te geven" of een "Alchemist voor slaappilletjes" (...) het is allemaal natuurlijk vreselijk (intellectueel) uitgedacht, maar qua onzinnigheid staat het zelfs nog boven Expendables.
Wat een kul. Niks hieraan is intellectueel noch poogt het intellectueel te zijn. En het vermoeden dat Robert maar ook jij die term niet begrijpt - en dat dit in jouw geval nog waar is ook (Robert heeft het in elk geval nog over de dialogen , alhoewel ik daar ook graag wat voorbeelden van zie) is toch wel weer frappant. Je mag het allemaal zwaar kut vinden hoor, maar met dit soort retoriek (en ook uit het niets zo) is toch wel weer stuitend.
Alles is daar mis mee. De uitleg is essentieel - discussie al eens gevoerd.
Benoem het dan wel correct. Nu weten we wel dat je het allemaal niet zo goed vind hoor, maar kom niet met interessantdoenerij door het op zo'n wijze te verwoorden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach kom op, Nolan brengt zijn Inception concept als wetenschappelijk kloppend verhaal, hoe kun je dat niet als intellectueel benoemen? Niet voor niets wordt de film door velen als een 'thinking man's blockbuster' omschreven.
Uitleg genoeg voor je?
En mocht het nog niet duidelijk zijn, de door mij aangehaalde termen Alchemist en architect en hun functies kwamen voor in de dialogen in de film. Mocht je dat niet opgevallen zijn, moet je 'm misschien nog maar eens gaan kijken....
De discussie dat uitleg essentieel is, heb ik gemist, ben ik het ook totaal mee oneens. Gaat niets boven het zelf nadenken in mijn optiek. En zo moeilijk is het allemaal niet. In American Werewolf in London doen ze het ook zonder.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
De informatie is misschien wat veel, maar qua beeldtaal is het allemaal best rustig. En persoonlijk ervoer in Shutter Island en The Departed als gewone drama films, niet traag, maar ook niet snel, gewoon ouderwets degelijke vertellingen.
Hmm, neem het van mij aan, ze hebben een complex verhaal en het verteltempo is snel en afgemeten. Er is niets ouderwets aan. Alleen, jij ziet en voelt het blijkbaar niet. Het is de stijl van Nolan (The Prestige heeft ook de combinatie van een complex plot en een snel tempo) en de nieuwe stijl van Scorsese. Eerlijk gezegd, ik kan niet veel andere films opnoemen die hetzelfde doen. Michael Bay, zeg je? Nee, hoor.
Tot slot staat de score los van het tempo, zat snelle films die slecht scoren en langzame films die het goed doen. (Shawshank staat nog steeds op 1)
Dat heb ik nooit beweerd. Probeer op z'n minst bij de les te blijven, Reinbo. Nogmaals, ik heb het over complexe 'plot-gedreven' films die in een snel tempo vooruit gaan. De meeste films hebben een veel eenvoudiger verhaal maar toch doen ze er even lang over omdat ze meer kabbelen en ook omdat ze andere dingen aan bod laten komen die minder met het plot hebben te maken.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Verklaar u nader. Semi-intellectueel, hoe?
Dan schakel je in. Vervolges zie je DiCaprio en Page door Parijs heen lopen(terwijl ze de boel omtovert), allemaal van die teksten wat ze wel en niet mag doen en wat de regels van het bouwen van droomwerelden zijn.
Vervolgens zie je Page een aantal keren bijdehand volwassen doen, omdat ze DiCaprio de hele tijd betrapt met het tijd doorbrengen van zijn vrouw.
Of DiCaprio die zich voordoet als beveiligings beambte en vervolgens hoor je Gordon-Levitt een dikke uitleg geven over het feit dat DiCaprio zijn eigen regeltjes en blabla overtreedt.
Ze doen wat mij betreft veel te interessant, legen veelste veel uit en laten echt niets over aan de eigen fantasie. De film neemt zichzelf veel te serieus en dit soort dialogen ergerde ik me gisteren dood aan.
Blijft een doodzonde, het thema van de film is echt interessant. Alleen de uitvoering laat echt te wensen over. Ik irriteerde me ook aan DiCaprio zelf, vindt hem toch niet zo overtuigend en het lijkt echt alsof hij z'n Shutter Island rol(hele tijd boos kijken) imiteert.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Dan schakel je in. Vervolges zie je DiCaprio en Page door Parijs heen lopen(terwijl ze de boel omtovert), allemaal van die teksten wat ze wel en niet mag doen en wat de regels van het bouwen van droomwerelden zijn.
Vervolgens zie je Page een aantal keren bijdehand volwassen doen, omdat ze DiCaprio de hele tijd betrapt met het tijd doorbrengen van zijn vrouw.
Of DiCaprio die zich voordoet als beveiligings beambte en vervolgens hoor je Gordon-Levitt een dikke uitleg geven over het feit dat DiCaprio zijn eigen regeltjes en blabla overtreedt.
Ze doen wat mij betreft veel te interessant, legen veelste veel uit en laten echt niets over aan de eigen fantasie. De film neemt zichzelf veel te serieus en dit soort dialogen ergerde ik me gisteren dood aan.
Nogmaals, semi-intellectueel hoe? Dit is allemaal heel erg storend ja (uhm, nee - maar goed, we weten dit allemaal al van elkaar, niet nodig om nogmaals daar een discussie over te voeren) maar nergens, maar dan ook echt nergens heb jij nu uitgelegd waar het semi-intellectuele zich voor doet.
Een concept grondig uitleggen is dat in elk geval niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Probeer op z'n minst bij de les te blijven, Reinbo. Nogmaals, ik heb het over complexe 'plot-gedreven' films die in een snel tempo vooruit gaan.
Nee, je had het over:
Ik ook niet maar ik merk wel dat drukke films met snelle montage en veel verhaal goed scoren tegenwoordig. Bekende voorbeelden zijn The Departed, The Dark Knight, Shutter Island en nu Inception.
Ik blijf erbij dat ik die voorbeelden nog druk, nog snel gemonteerd vind. Enkel Inception kent een druk half uurtje. Maar is voor 80% oertraag.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een concept grondig uitleggen is dat in elk geval niet.
Wou je zeggen dat een concept in woord uitleggen geen intellectuele bezigheid is?
En B als je dan zo'n onzinnig concept zo au serieux brengt, is de term pseudo (beter dan semi) perfect van toepassing.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Nogmaals, semi-intellectueel hoe? Dit is allemaal heel erg storend ja (uhm, nee - maar goed, we weten dit allemaal al van elkaar, niet nodig om nogmaals daar een discussie over te voeren) maar nergens, maar dan ook echt nergens heb jij nu uitgelegd waar het semi-intellectuele zich voor doet.
Een concept grondig uitleggen is dat in elk geval niet.
Dat zijn toch al die momenten? Het klinkt allemaal behoorlijk slim en ingewikkeld als je er de eerste keer naar luistert. Maar eigenlijk stelt het geen fuck voor. Al die verbaasde gezichten de hele tijd in de film als DiCaprio de hele tijd over een droom binnen een droom begint. Alsof ze iets onmogelijks horen, terwijl het gezien de film er behoorlijk simpel uit ziet. Gewoon een apparaatje aan iemand vast koppelen en je bent opeens een droom verder.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








