• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.283 acteurs
  • 199.157 gebruikers
  • 9.381.546 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy | 140 minuten
3,71 3.649 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 7,7 (912.703)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 mei 2005

Plot Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

"The saga is complete."

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anakin Skywalker / Darth Vader

Obi-Wan Kenobi

Padmé Amidala

Chancellor Palpatine / Darth Sidious

Senator Bail Organa

Yoda (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

  • 2943 berichten
  • 2153 stemmen

Het laatste en meteen ook het meest zindelijke deel van de nieuwe trilogie. Het eerste uur is echt als kaviaar voor de Star Wars-fan: de lasesstralen, ruimteschepen, lightsabers en ludieke robotten ditto monstertjes flitsen je in een aangenaam tempo om de oren.

Vervolgens krijg je een iets minder boeiende, maar toch intressante politieke twist te zien in het rijk.

Spijtig genoeg kreeg ik de indruk dat de laatste 15 minuten alles wat rap rap werd afgehandeld, zeer spijtig is dat.

Hoogtepunt van de film was zonder twijfel de transformatie van Anakin Skywalker tot Darth Vader.

Spijtig genoeg werd Anakin ietsjes te veel voor z'n kanppe kop gekozen dan om z'n acteerwerk. Palpatine vond ik wel een uitmuntende keuze_O_

3.0*


leuk, pakkend laatste deel van de star wars serie films.

misschien wel het beste star wars deel ondaks dat eigenlijk al duidelijk was wat er zou gaan gebeuren.

goede actie en af en toe zelfs een beetje ontroerend.

4 sterren !!!


avatar van Qwertary

Qwertary

  • 110 berichten
  • 134 stemmen

De beste van de eerste 3 films Niet helemaal perfect... sommige dingen voelen gehaast aan vind ik... maar wel goed


avatar van bully7

bully7

  • 7 berichten
  • 8 stemmen

cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ben er fan van


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Acteerwerk was ver beneden de maat. De enige die er nog wat van wisten te maken waren Yoda en Palpatine. Ongelofelijk hoe ze Natalie Portman van een sterke zelfverzekerde vrouw hebben omgetoverd in een volgzame onzekere jankerd. Alsof men de teksten oplas van een autocue. Het stoorde me ontzettend. Maar ja, de eye-candy was uitmuntend. Toch had George Lucas, zoals bij deel V en VI, beter de regie uit handen kunnen geven. Wellicht dat er dan nog wat menselijke emoties te zien waren geweest. Nee, dit is lang niet het meesterwerk waar ik op zat te wachten. De CGI is weliswaar fantastisch, maar het geeft je na afloop zo'n leeg gevoel. Alsof je naar de intro van een videogame zit te kijken. Nu ik de film weer heb gekeken verlaag ik mijn score dan ook naar een 2,5. Deze film kan gewoon niet tippen aan de eerdere (latere) Star Wars films, en met name The Empire Strikes Back.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Zo, ik heb deze film gisteren nog eens bekeken en ik geef nu mijn uitgebreidere mening:

Ten eerste vind ik dat John Williams de muziek geweldig componeert! Ook zat er in deze film gelijk wat meer actie, zoals het ruimte gevecht in de openingsscène. Ik vond in tegenstelling tot hieronder de acteurs heel goed acteren, zoals Christopher Lee als Count Dooku ("twice the pride, double the fall"). Ook Ewan McGregor als Obi-Wan Kenobi, alleen vind ik zijn script wat minder. Het was elke keer als Kenobi in beeld kwam: "Oh I don't think so" of "Flying is for droids". Maar hij acteerde wel heel goed. Ook Hayden Christensen als Anakin speelde geweldig toen hij naar de duistere kant was overgelopen, je zag het triomf gewoon in zijn ogen toen hij Padmé aanbood om over het melkwegstelsel te regeren. Maar Ian McDiarmid als Palpatine was het toppunt qua acteren vond ik, met zijn rare trekken en lachjes.

Ook de overloping van licht naar duister vond ik mooi gedaan. Het eerste uur van de film, was met veel humor en lollige actie. Maar na een uur zei Palpatine tegen zijn Kloonsoldaten "execute Order 66" en toen keerde het tij. Ik kreeg echt kippenvel, en de eerste keer dat ik deze film zag een brok in mijn keel, toen alle Jedi werden gedood. Wat ik wel jammer vond, en slecht over nagedacht was dat al die krachtige Jedi-meesters wel heel makkelijk worden overmeesterd door de kloonsoldaten, terwijl vijf minuten later de klonen veel meer moeite hebben om een padawan (=jedi in de leer) uit te schakelen.

Tja en toen na een minuut of negentig kwam het langverwachte eindgevecht. Yoda VS Palpatine en Obi-wan VS Anakin. het was prachtig om de twee krijgers te zien vechten in de lege senaat, waar John Williams zich ook uitleeft in de filmmuziek. Maar het hele toppunt van de film was natuurlijk hoe de twee beste vrienden tegenelkaar vochten op de lavaplaneet. Het gevecht was zacht uitgedrukt spectaculair., en toen kwam ie, ja hoor: na lang wachten zagen we hoe het inmiddels wereldberoemde masker op Anakins verminkte hoofd gleed: Chhhh Puuuchh. Wat wel jammer was, dat John Williams toen niet The Imperial March deed, maar een haast droevig muziekje was ook wel op zijn plaats.

Ook vielen alle stukjes op zijn plaats en was het een perfecte overgang naar Episode IV. Ze hebben ook echt aan alles gedacht zoals: Obi-Wan die het lichtzwaard van Anakin oppakte, om het dan weer in IV aan Luke te geven. En hoe het geheugen van C-3PO werd gewist omdat hij daar in IV niks meer over wist te vertellen, en je zag natuurlijk hoe de Death Star gebouwd werd.
Heel mooi vond ik echt, toen Obi-Wan luke overhandigde aan zijn familie en hoe die dan naar de twee ondergaande zonnen van Tatooine staarden.

van 4,5 naar 5,0 sterren (en terecht!)


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Ik zag deze film vandaag weer in mijn kast staan. Ik vraag me eigenlijk af waarom ik 'm nog niet ritueel verbrand heb. Blijft een schandvlek op de gehele Star Wars franchise. Ik vind sowieso The Empire Strikes Back de beste film uit de gehele reeks, al is het maar omdat Lucas hem niet heeft geregisseerd. Er zitten in deze film gewoon dialogen ("You'll NOT get away THIS time, Dooku!") waar Hollywood na de jaren vijftig al afscheid van had genomen. Als je een homage wilt maken aan de Fifties, OK. Heel goed. Maar dan is dat in déze film niet op z'n plaats! Ik had zóveel verwacht van deze film, maar niks werd waargemaakt. Alles wat ik te zien kreeg, was een afgeraffeld middenstuk, zwaar gebaseerd op visuele effecten dan een verhaal (is in alle andere delen ook wel zo, maar daar stoort het tenminste niet), waarmee de hele serie afgerond wordt. Nou, joepie. Eindelijk Anakin tot Darth Vader! Wat een afgang...

Ik meen dat het in één van mijn eerdere berichten al staat, maar toch; mijn broer en ik kennen de verheven kunst van het film 'beleven' (zoals ruim de meerderheid van jullie, denk ik). We weten ook precies wanneer we wel en niet iets kunnen zeggen zonder dat je daarmee de belevenis van de ander stoort, daarom vind ik met hem een film kijken altijd erg leuk. We vonden allebei dat we deze film serieus moesten bekijken, bepaalden we vooraf. Maar de film is zo lachwekkend en tenenkrommend slecht, we konden ons humoristische commentaar gewoonweg NIET voor ons houden! Alle gebeurtenissen wáren natuurlijk al anagekondigd; eigenlijk konden we de film redelijk invullen, op de details na, omdat er al een heleboelbekend was. Ondanks dat had ik een interessante film verwacht, maar als er iets gebeurde (Palpatine die transformeerde en de Jedi die werden uitgemoord), dacht ik van: "Gôh, echt? Tjongejonge..." Inleven was ONmogelijk. Jammer, echt jammer. Ik weet dat ik er geen discussie over mag beginnen, maar dat ie in de Top-250 is beland is mij echt een raadsel. Dat was ook DE reden dat ik er veel van verwachtte, maar ja, sinds Hoolicunts en 't eerste deel van Shite-Heads of the Caribbean daarin belandden wil dt blijkbaar niet alles meer zeggen.


avatar van soom

soom

  • 24920 berichten
  • 2752 stemmen

Flipman schreef:

Blijft een schandvlek op de gehele Star Wars franchise.

Ook al speelt Ewan McGregor erin? Toch best wel een favoriete acteur van jou, dacht ik... .


avatar van L. luchtloper

L. luchtloper

  • 857 berichten
  • 0 stemmen

Het ergste is dat ik het met Flipman vaak eens ben, ondanks dat ik de film 5 sterren gaf.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

soom schreef:

Ook al speelt Ewan McGregor erin? Toch best wel een favoriete acteur van jou, dacht ik... .

Ja, zelfs ondanks dát feit .

L. luchtloper schreef:

Het ergste is dat ik het met Flipman vaak eens ben, ondanks dat ik de film 5 sterren gaf.

Haha, je hoeft je niet te verantwoorden, hoor . Het feit dat het Star Wars is geeft het misschien een meerwaarde, waardoor jij enkele fouten door de vingers kunt zien, maar ik niet . Niet geheel onlogisch, hoor!


avatar van Hectometersnor

Hectometersnor

  • 299 berichten
  • 168 stemmen

Mooi einde van een prachtige reeks...Zou het liefste alle 6 de star wars in mijn top 10 zetten of allemaal op 1 plek maar dat kan helaas niet. Dit is toch wel mijn favoriet op het moment. Wat iedereen ook beweert dit is een prachtige verfilming van toch eigenlijk wel een triest verhaal. Het verhaal in de film is ijzersterk en bevat genoeg stof om over na te praten. Ik kan er wel uren over doorgaan maar dat doe ik jullie niet aan. Wel geef ik de film in elk geval 1 minpuntje....en dat is de relatie tussen Padme en Anakin.....ik heb nog nooit zo een slecht filmkoppel gezien.


avatar van Airliner95

Airliner95

  • 17 berichten
  • 35 stemmen

in een vroegere film zeiden ze al eens anakin tegen darth vader is

goeie film

*4,5


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

een film met een overlading special effects, kei slechte acteurs, flutdialogen en natuurlijk Hayden Christenssen.
vraag mij echt af waar ze die gast hebben gevonden. Van de zovele acteurs die anakin zou willen spelen, kiezen ze juist hem.

Maar natuurlijk zijn er ook nog positieve dingen aan deze film

- Samuel L. Jackson die Mace Windu speelt sterft heel cool
- de 2 eindgevechten waaronder
Obi-Wan Kenobi vs Anakin Skywalker en Yoda vs Palpatine

prachtig duel

maar dit is ook alles wat er positief aan is.

o ja, ik vergeet bijna de prachtige muziek van John Williams.


avatar van GlenX

GlenX

  • 15 berichten
  • 47 stemmen

Kevin13 schreef:
een film met een overlading special effects, kei slechte acteurs, flutdialogen en natuurlijk Hayden Christenssen.
vraag mij echt af waar ze die gast hebben gevonden. Van de zovele acteurs die anakin zou willen spelen, kiezen ze juist hem.

Maar natuurlijk zijn er ook nog positieve dingen aan deze film

- Samuel L. Jackson die Mace Windu speelt sterft heel cool
- de 2 eindgevechten waaronder
Obi-Wan Kenobi vs Anakin Skywalker en Yoda vs Palpatine

prachtig duel

maar dit is ook alles wat er positief aan is.

o ja, ik vergeet bijna de prachtige muziek van John Williams.


Ben ik helemaal mee eens...
Ik vind het Star Wars gevoel maar een beetje terugkeren vanaf de "Execute order 66 scene...
En vanaf dat Darth Vader er is had ik de smaak van de oude films weer te pakken...
Geef het een 3*


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

GlenX schreef:

(quote)

Ben ik helemaal mee eens...

Ik vind het Star Wars gevoel maar een beetje terugkeren vanaf de "Execute order 66 scene...

En vanaf dat Darth Vader er is had ik de smaak van de oude films weer te pakken...

Geef het een 3*

deze film gaf me geen star wars gevoel.

het was van begin tot eind actie.


avatar van Blur

Blur

  • 109 berichten
  • 308 stemmen

Tijdens de eerste kijkbeurt viel het totaal ongeloofwaardige dunne verhaaltje op. Bij de tweede keer was duidelijk waarom. Hayden Christensen (Anekin) kan niet acteren. Hij zegt de zinntjes die in het script staan, doelloos op, zonder enige diepgang of psycholische achtergrond. En dat allemaal in een zielloze setting. Als kijker leefde ik totaal niet mee, waardoor het verloop van het verhaal totaal niet interrasant is.


avatar van matitie

matitie

  • 43 berichten
  • 96 stemmen

Ondanks de slechte reacties hier wil ik toch nog eens opmerken dat het volgens mij als een paal boven water staat dat 'revenge of the sith' veel beter is dan de andere twee films van de nieuwe trilogie.

Maar ja, dat is natuurlijk mijn mening.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

matitie schreef:

Ondanks de slechte reacties hier wil ik toch nog eens opmerken dat het volgens mij als een paal boven water staat dat 'revenge of the sith' veel beter is dan de andere twee films van de nieuwe trilogie.

Maar ja, dat is natuurlijk mijn mening.

ik vind ze allebei even teleurstellend.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Blur schreef:

Tijdens de eerste kijkbeurt viel het totaal ongeloofwaardige dunne verhaaltje op. Bij de tweede keer was duidelijk waarom. Hayden Christensen (Anekin) kan niet acteren. Hij zegt de zinntjes die in het script staan, doelloos op, zonder enige diepgang of psycholische achtergrond. En dat allemaal in een zielloze setting. Als kijker leefde ik totaal niet mee, waardoor het verloop van het verhaal totaal niet interrasant is.

Dan zou je de film 'Shattered Glass' eens moeten bekijken, dan zie je een heel andere Hayden. Wat acteerwerk betreft vond ik Ewan McGregor en Natalie Portman net zo slecht, terwijl we weten dat zij veel beter kunnen. Nee, George Lucas kan gewoon niet regisseren, of het moeten muppets en 3D-animaties betreffen. Die hele lightsaber-scene op die lavaplaneet is eigenlijk ook te belachelijk voor woorden. Alsof Lucas dacht: nee, het is nog niet spectaculair genoeg dat Obi Wan en Anakin tegen elkaar vechten, laten we het nog wat aandikken!


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12276 berichten
  • 5517 stemmen

De beste (lees minst slechte van de eerste drie delen) film van de drie nieuwe delen vanwege de actie die eigenlijk continue duurt. Het beste stuk van de film vond ik het begin (de eerste 30 minuten). Maar ook dit blijft een zeer matige film. Hoe Anakin verandert van karakter tot Dart Vader is echt triest (zo slecht verfilmd) om te zien. De redenen waarom hij verandert doet mij veronderstellen dat zijn IQ niet hoger geweest moet zijn dat 1%.

Ook het sterven van Padmé was te triest voor worden, ze baart nog effen twee kinderen en zegt dan nog wat dingen en dan sterft ze opeens. Misschien dat kinderen daardoor nog ontroerd worden maar volwassen toch echt niet.

Nee, de eerste drie delen van Star Wars had men naar mijn mening nooit moeten uitbrengen. Men zal dit enkel alleen hebben gedaan om financiële redenen want de verhaal lijn van de eerste drie delen is gewoon bagger en de verfilming daarvan ook (misschien leuk voor kinderen t/m 10 jaar).

Dat deze film dan ook in de top 250 staat (gelukkig wel heel laag) verbaasd me dan ook, maar dat zal wel komen omdat vooral de kinderen t/m 10 jaar vaak gestemd hebben.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Nee boh gek! Padme heeft gewoon de wil om te leven verloren, jeweets! is toch een goeie reden om die smatje uit het verhaal te schrijven?


avatar van Artemis

Artemis

  • 3868 berichten
  • 2404 stemmen

Hoezo is ep III niet op tv ? Laat dan tenminste de hele serie zien.


avatar van Mr.Crow

Mr.Crow

  • 107 berichten
  • 95 stemmen

Theunissen schreef:

Men zal dit enkel alleen hebben gedaan om financiële redenen want de verhaal lijn van de eerste drie delen is gewoon bagger en de verfilming daarvan ook (misschien leuk voor kinderen t/m 10 jaar). .

Niet echt.

Lucas had het altijd al zo in gedachten.

Waarom denk je dat het oorspronkelijke deel uit 1977 (A New Hope) Episode 4 heet?


avatar van skysouthpark

skysouthpark

  • 66 berichten
  • 24 stemmen

ik heb toevallig de hele collectie thuis, en ik kan toch wel met zekerheid zeggen dat dit mijn favoriet is, ook al vind ik de andere 2 'nieuwe' delen als sinds mijn 10e echt bagger, deze is goed gemaakt. alleen kan die hayden christensen niet acteren, hij heeft een award gekregen voor slechtste acteur door deze film.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

de allernieuwste star wars reeks
http://www.starwars.com/video/view/000478.html

in 2009 komt er nog een reeks dat zich afspeelt tussen episode III en episode IV en dat niet gaat gaan over Luke, Darth Vader en andere hoofdrolspelers. Hier gaan ze hun richten op de minder belangrijke personages en misschien nog meer overlevenden van Order 66


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

half puntje verlagerd


avatar van Hankster

Hankster

  • 216 berichten
  • 1030 stemmen

Mr.Crow schreef:

Niet echt.

Lucas had het altijd al zo in gedachten.

Waarom denk je dat het oorspronkelijke deel uit 1977 (A New Hope) Episode 4 heet?

A New Hope heette eerst gewoon Star Wars. Episode IV: A New Hope is er pas later aan toegevoegd.


avatar van Hankster

Hankster

  • 216 berichten
  • 1030 stemmen

Revenge of the Sith heb ik altijd een gave film gevonden. Zeker toen ik de bios uitkwam wilde ik hem eigenlijk gewoon nóg een keer zien.

Maar uiteraard zakte mijn enthousiasme wat, toen ik de film nog een keer zag. Ik vond hem de eerste keer al niet dé topper in de serie als sommige andere liefhebbers van de serie het wel vonden. Maar er vielen mij bij de tweede keer kijken wat dingen op die mijn mening over de film toch wel wat bijstelden.

- Hayden Christensen doet het in III inderdaad beter dan in II, maar toch komt dat meer door de héél slechte prestatie in Attack of the Clones dan dat dat komt door de goede prestatie in Revenge of the Sith. Hij blijft gewoon een miscast als Anakin.

- Te veel CGI. Zelfs voor simpele decorstukken, of robots zoals bij de bevalling, wordt de computer gebruikt om ze op het beeld te toveren. Viel dit bij Episode I nog wel mee, bij II en III verpest dit toch veel van de sfeer, waardoor het te veel uit de toon valt met de oude trilogie.

- Het zijn met name de verwijzingen naar de oude trilogie waarom ik de film in eerste instantie zo gaaf vond. En om daar nou deze film op te laten dragen?...

Onderhand heb ik de film al wel een stuk of 6 keer gezien en ik blijf hem nog steeds erg leuk vinden. Maar de sfeer van deze twee laatste films (Episode I viel nog wel mee) is gewoon té verschillend met de oude trilogie. Maar het einde maakt natuurlijk veel goed.

De beste van de nieuwe trilogie wat mij betreft, maar zeker minder dan het minste deel uit de oude trilogie.

Episode V: 4,5*

Episode IV: 4*

Episode VI: 4*

Episode III:3,5*

Episode I: 3,5*

Episode II: 2,5*


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

Beste star wars film van de saga vind ik


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7067 stemmen

vind ik ook,