Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)

Alternatieve titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson

Het is Harry's derde jaar op Zweinstein. Een gevaarlijke massamoordenaar, Sirius Zwarts, is ontsnapt uit de Azkaban-gevangenis, en iedereen is er van overtuigd dat hij er op uit is om Harry te vermoorden. Terwijl hij leert om te gaan met de Dementors die naar Zweinstein zijn gestuurd om de school te beschermen leert Harry het verontrustende verhaal van Zwarts, en zijn connecties met Harry's familie.

Pastichio Rocker
Thomas83 schreef:
En waarom loopt Harry zo ongelofelijk te hijgen tijdens die scene in de bar in Zweinstein, onder zijn onzichtbaarheidsmantel?

Hij is natuurlijk met zijn toverstaf aan het spelen!

avatar van Unxpected

avatar van HarmJanStegenga
Unxpected schreef:
alleen jammer dat iedereen dat niet ziet.

We hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde smaak als jou...

Unxpected schreef:
alleen jammer dat iedereen dat niet ziet.

Vreemd, aangezien deze over het algemeen toch als de beste wordt gezien. Niet alleen door jou dus...

Gister toch nog even gekeken, en ja hoor, nog steeds leuk. Voor mijn gevoel één van de betere. De overgangen tussen de scenes zijn zorgvuldig. Goede combinatie van camerawerk special effects. Deel 4 gaat ook nog wel, alleen begint daar het pubergehalte wat toe te nemen. Beoordeelt met 4 sterren.

avatar van jumpstylemovie
Stem verhoogd naar eenn 4.5***.
Ik vond deel 1 leuker dan deze toen ik hem voor 't eerst zag , maar deze heeft toch wel iets van een super bedacht deel 3.

4.5***

avatar van ILDIB
Pfff, het kost moeite om hem uit te zitten, maar de 1e 2 delen gezien hebbende weet ik dat het slot meestal het beste is, zo ook bij deze, het laatste half uur red de film volledig. Daarvoor een sloom samenraapsel van nikszeggende gebeuretinissen welke in het boek vast prachtig zijn maar in de film geen kracht meer hebben gezien de vele voorgangers en soortgelijke films met vergelijkbare beesten en kastelen etc. Ik hoop echt dat de boeken veel beter zijn dan de films want anders snap ik de hype niet. Verhaaltechnisch is het ook niet echt sterk, flinterdun zelfs..

Radcliffe kan niet acteren en die rooie gozer kan alleen maar dom kijken. Het meiske slaagt nog enigzins om een geloofwaardige rol neer te zetten.

Pastichio Rocker
Ja, geluk voor Radcliffe dat hij omringd wordt door mensen die wel (goed) kunnen acteren, waardoor zijn houten klazenwerk minder opvalt.

L. luchtloper
Ik was minder onder de indruk van deze film, wel zaten er mooie opnames en spannende fragmenten in.

3 sterren

wo2-Freak
De voorgaande film was beter (geheime kamer) deze vond ik niet echt indrukwekkend, de scene met die karretjes dat ze naar het kasteel gaan was wel grappig en in de toren bij de berechting dat harry dat terug ziet, verder vond ik hem niks aan.

3,5 sterren vind ik beetje te veel hij krijgt er 3

Don_Mat
Veel minder als voorgangers. Heel anders. Maar dan negatief bedoeld.

avatar van davy jones
Beter dan de eerste twee potters. Maar het enige dat mij stoort voor deze film is dat er veel veranderingen zijn.Harris wordt vervangen door Gambon en zweinstein veranderd opeens veel.Maar buiten dat is het een briljante film

avatar van dvdfreak123
het boek was fantastisch maar vind dit de minste film van allemaal niet dat hij slecht is of zo maar er is veel te veel weggeknipt

avatar van Demoniac
Dit is ook weer een zeer fijn deel in de reeks. Ondanks de lange speelduur steeds vermakelijk en een aantal erg mooie special-effects. Verder is dit deel iets duisterder dan de voorgaande twee delen en dat bevalt mij prima. Vond de nieuwe Perkamentus niet zo goed als in deel 1 & 2 overigens. En ik had ook het idee dat dit een andere Malfidus was, maargoed. 4*

avatar van EspenSGX
Dit is gewoon de perfecte Potter tot nu toe. Niet te veel weggelaten (teminste niet zodat je het merkt) en het was duisterder en liep als geheel door. Wel jammer is dat de nieuwe Dumbledore constant met dezelfde badjas rondloopt vanaf deze film, terwijl die van film 1 en 2 mooie fluwelen kleding droeg. Wat ik ook wel een heel klein beetje vreemd vond was de plotselinge verandering van Hogwarts + omgeving in Schots thema. Had dat dan gelijk vanaf deel 1 gedaan.

avatar van EspenSGX
Demoniac schreef:

Nee geen andere Malfidus, had gewoon een ander kapsel. Kan er ook wel aan liggen aan de 1.5 jaar dat tussen 2 en 3 zat.

avatar van Dragonslayer
Deze film zit op zich wel goed in elkaar. Mooie scène overgang, goed verhaal enz. Jammer dat er niet echt veel actie of een eindgevecht in zat. Maar dat ligt eigenlijk meer aan het boek.
Die duistere achtergrond vond ik niet zo geweldig.

avatar van AGE-411
Echt wel een slechte film!
JAMMER!

En er zijn zo nog dingen, die ik nu wel vergeten ben.

Toch wel spijtig hoor, het boek was echt wel goed.

avatar van jimcarrey gek
AGE-411 schreef:
Grote delen ontbreken in deze film. Zo heb je bijvoorbeeld Harry's bezem die kapot gaat, maar nergens zien we waar is zijn nieuwe bezem krijgt. De volgende film gaat doodleuk verder met Harry en zijn bezem. Kan gewoon niet. En Harry die na 2 pogingen al de patronusbezwering kan. In het boek doet ie er een heel semester over.
je ziet op het einde ddat hij een nieuwe bezem krijgt maar dat gaat heel snel had ik ook eerst niet opgemerkt maar dan krijgt het het als hij in de ziekenzaal ligt

avatar van maerk
Voor mij persoonlijk de leukste Harry Potter. Het heeft de magische sfeer uit de 2 eerste delen en ook een beetje de duistere sfeer uit de 2 opvolgers. Goed spel van de gehele Britse cast, vooral Rickman is geweldig...jammer dat hij niet zoveel in beeld komt. Verder weer goede muziek van John Williams, mooie CGI en de heerlijk verfrissende regie van Alfonso Cuaron. Camerawerk vond ik ook speciaal.

Dikke 4*

avatar van TheJoker
Dankzij de donkere sfeer, de prachtige dementors, Gary Oldman en het goede verhaal is dit de beste Harry Potter tot op heden, wat mij betreft. Alles zo enorm sfeervol en mooi, helemaal goed. Jammer dat hierna de films in een dalende lijn verder gingen.

avatar van Dragonslayer
Toen ik de film voor het eerst zag moest ik wel even wennen aan die donkere sfeer. De eerste 2 films kwamen nogal kinderlijk over. Jammer dat er bijna geen actie inzat eindgevecht enz. Dat ligt eigenlijk aan het boek. Wel erg veel dingen weggelaten.

avatar van missl
dit is de enige harry potter film die ik heb gezien, ook heb ik nooit de boeken gelezen. deze film is heel duister en eigenlijk ook best eng, ik bedoel ik dacht altijd dat harry potter voor hele kleine kinderen was maar deze gedachte heb ik maar laten varen nadat ik dit had gezien. schrkmomenten, enge 'monsters' en een goed verhaal.

avatar van Albus Dumbledore
Zo, ik en mijn lijstje wat ik vanmiddag heb gemaakt belanden nu bij Prisoner of Azkaban. Want, ik ben heel slecht om gewoon maar te zeggen, moa, laten we die film een 4 sterren geven.
Ik heb dus een lijstje gemaakt wat ik voortaan gebruik bij het beoordelen van de films:

- Special Effects: 4,8 -
niet maximaal, omdat, als je ongelooflijk goed kijkt, je kunt zien dat de hippogrief een beetje neppig is. Ik weet het het klinkt nogal zeurderig.
- Acteerprestaties: 4,3 -
zeer goed, vooral door de volwassenen, kinderen. Tja, ze moeten nog veel leren.
- Balans tussen spannende momenten en rustige momenten: 4,5.
Je verveelt je niet, maar in HP zit nou eenmaal niet veel spanning en actie, meestal pas op het eind en soms op het begin. Maar je vermaakt je prima met de gebeurtenissen op Zweinstein. Leuke humor.
Muziek: 5,0 -
Williams heeft nog nooit zo goed zijn best gedaan op een HP score volgens mij, dit was zeker goed!
Verhaal: 4,8 - ze hadden een paar dingetjes eruit gelaten, maar niets waaraan je je stoort ofzo. Verhaal was ook goed te volgen voor de niet HP - lezer.
Hoe ik me vermaakt heb: 4,8 -
I love Harry Potter. Beste HP verfilming vond ik, zeer spannend en duister, maar wist ook de sfeer van de vorige films te vinden en van de twee komende films. Echt, de beste HP film.
Nou het gemiddelde van mijn punten is: 4,70.

Dat is dus een hele dikke 4,5 sterren.

avatar van wyatt earp
Persoonlijk vind ik dit een van de beste uit de Harry potter serie. Vandaar dat ik het ook iets hoger beoordeel dan de rest.
Zoals velen hier zeggen worden ze volwassener en word allemaal duisterder, waar ik eigenlijk wel van hou. De magische sfeer van de andere voorgaande films zit er nog wel in, maar het kinderlijke is er af.

Daniel kan, zoals we weten, niet zo heel goed acteren, vooral niet als hij kwaad word. Rupert kan het weer iets beter, en emma kan het duidelijk beter. En gelukkig hebben we Alan Rickman, één van m'n favorieten van HP. Jammer dat hij er niet zo heel veel in voor komt.

Het verhaal vond ik best leuk, beter dan de voorgaande. Vooral het personage van sirius black en Remus Lupin (de nieuwe leraar tegen zwarte magie o.i.d) beviel me wel. Ook dat stuk dat ze terug in de tijd gaan om sirius black te bevrijden vond ik wel vet. Cool dat ze zichzelf helpen in het verleden zonder dat ze het eerst door hebben.
Kortom: één van de beste uit de serie.

avatar van Car-freak
Albus Dumbledore schreef:

- Special Effects: 4,8 -
- Acteerprestaties: 4,3 -
zeer goed, vooral door de volwassenen, kinderen. Tja, ze moeten nog veel leren.
- Balans tussen spannende momenten en rustige momenten: 4,5.
Muziek: 5,0 -

Albus, je maakt een paar foutjes...
De Special effects waren mooi en die vogel was goed, leek totaal niet nep. De acteer prestaties waren ook goed zoals je zei maar niet zo hoog hoor. Ik vond dat die lupos slecht acteerde en dat Harry Potter ook wel beter kon. Er is wel balans, dus dat heb je goed.

De muziek viel me niet op dus daar kan ik niets over zeggen. En voor de niet-lezers was het heel slecht te volgen. Ik houd het toch op 4* omdat ik wel pluspuntjes in deze film zag die ik niet in deel 5 zag.

avatar van Jessen0wnt
Ik heb eerst de boeken gelezen, en nummer 1 en 2 bevielen mij niet erg. Waren wel leuk maar er misten wel veel. Nummer 3 heeft alles weggespoeld. Ben 3 keer naar de bioscoop geweest voor deze film, een keer gehuurd en daarna gelijk gekocht. Echt super!

avatar van Albus Dumbledore
Wat was er dan niet te volgen voor de niet-lezer? Ik kan niks ontdekken? Bij Order of the Phoenix wel, daar leggen ze niks uit over die profetie enzo, maar dit was toch prima te volgen.

avatar van notorious_kim
aanvankelijk vond ik de hele wissel van scene storend. Ondertussen niet meer. Deze film haalde echt de kwaliteit omhoog. De eerste twee vond ik meer als kinderfilms verfilmd, maar deze kon ook volwassenen bekoren.
Hier en daar is het boek niet helemaal gevolgd, wat een beetje moeilijk is voor de kijkers die het boek niet gelezen hebben. Maar alles wordt uiteindelijk wel duidelijk.

avatar van Pantoffel
Ik ben een fan van de boeken, maar deze film viel mij het zwaarst tegen van allemaal.
(Ja zelfs erger dan deel 5 waar je in een snelvaart door het verhal crost)
Maar langs de andere kant, ik vind boek 3 ook zowat het slechtste boek van de reeks.