Despicable Me (2010)

Alternatieve titels: Verschrikkelijke Ikke | Verschrikkelijke Ikke en de Rest Kan Stikke

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Jason Segel en Russell Brand

Gru (Steve Carrell) is een duivels meesterbrein dat geniet van alles wat slecht is en van plan is om de maan te stelen. Hij verslaat iedereen die hem in de weg zit met zijn wapenverzameling van krimp- en vriesstralen en zijn gevechtsklare land- en luchtvoertuigen. Maar dan ontmoet hij op een dag drie kleine eigenwijze weesmeisjes die naar hem kijken en iets in hem zien wat nog nooit iemand heeft gezien: een mogelijke papa. ’s Werelds grootste schurk heeft zojuist zijn grootste uitdaging gevonden: drie kleine meisjes die Margo, Edith en Agnes heten.

avatar van Fonzie
Peter Ho schreef:

Despicable Me is toch niet van Sony?

Je hebt gelijk - sorry. Universal, waarvan het stukken betere Coraline een voorbeeld is

avatar van Timba69
Fonzie schreef:
Dodelijk saai, niet grappig, niet origineel. Een enorme stap terug van het betere ' Cloudy with a change of meatballs'. Maar nog steeds mijlenver van de gemiddelde DreamWorks of beter nog Pixar.

Ik wil hiermee niemand te hard op zijn tenen trappen maar als je dit beschouwt als beste of een van je beste animatiefilms ooit, dan ben je wel erg snel tevreden. Nooit een van de Disney classics uit de gouden era's gezien? Of vooruit - als je zo maf bent van de computeranimatie - een Pixar animatiefilm?

Volgens mij kijk je door een gekleurd brilletje ook gezien je avatar bij je naam. Blijkbaar kan niets op tegen een Disney film bij jou. Ik vond deze film juist een verademing vergeleken met de mierzoete Disney films. Het is weer eens iets anders. En niet orgineel?? Je wilt toch niet zeggen dat Belle en het beest een orginele film is?? Een verhaal dat al duizend keer verteld is. Of Aladin, Little Mermaid en zelfs de Lion King. Allemaal gebaseerd op hetzelfde moraal en zeer voorspelbare verhaallijnen. De Pixar films zijn al duidelijk een verbetering wat dat betreft en ook deze film vind een goede middenweg tussen een kinderfilm en een film die ook geschikt is voor volwassenen. En tja niet grappig. Dat is gewoon een kwestie van smaak. Feit is wel dat de film vol grappen zit en dat ik van de mensen die hem gezien hebben toch wel de indruk kreeg dat deze ook overkwamen.

Heerlijke film, animatie was prima in orde. Verhaal is leuk gedaan en de grappen zijn geslaagd. Toppertje voor jong en oud!

had niet verwacht dat deze film zo geweldig is en was zeer verrast , alles tot in de detail netjes uitgewerkt en vond de humor ook zeer goed ..... its soooo fluffyyyyyyy
5 sterren , minder kan niet bij mij ... super film

Timba69 schreef:

1 ster is wel heel erg weinig , ok smaken verschillen , maar als ik zijn top 10 zie weet ik al genoeg

avatar van jorriroosen
Gewoon een goede film. Niet zeer verassent maar de tekenstijl had iets nieuws.

En Timba69 ik geef je gelijk over al die Disney films. Komt gewoon doordat ze die films leuk vonden toen ze 5 of 6 waren en nu ineens niet meer kunnen inzien dat andere studio's het ook kunnen. Na mijn idee heeft Disney niet meer de monopoly positie van 10 jaar terug.

De Disney classics uit de gouden era's vind ik ook overschat. Het was nieuw en je was nog klein, dit geeft niet meteen kwaliteit. Ik geef toe dat de stemmen in die tijd echt door zeer goede acteurs werden gedaan. Maar het verhaal en de tekenstijl zijn nou ook niet zo speciaal.

Fonzie 1 ster is een beetje vreemd, aangezien het nog genoeg raak vlakken heeft met De Pixar film's. Je top 10 geeft echter wel meer uitleg aangezien je bijna alleen maar bombastiche klassiekers er in hebt staan. En wanneer we het hebben over voorspelbaar kijk dan naar je top 10 want de enige film's die niet voorspelbaar zijn in die top zijn Mulholland Dr en American Beauty.

Zowel de film's als je top 10 zelf zijn voorspelbaar

avatar van luuk1988

luuk1988 schreef:

Tik hier Engelse woorden en klik op SPEAK

avatar van luuk1988
dankjewel peter ho

avatar van _Moonwalker
Eén van de beste animatie films die ik ooit heb gezien. Heb me stuk gelachen om de grappen. De karakters waren geniaal, de stem van Steve Carrell had ik niet eens herkent, mooi verhaal en goed animatie werk.

Deze film ga ik zeker nogmaals zien.

Moeite waard om te kijken!

avatar van Lord Salo
Zeer leuke animatiefilm die ik grappig vond om naar te kijken.
Deze film is voor jong en oud vermakelijk. Grafisch vond ik het goed en er zat
een verhaallijn/avontuur in de film die langzaam veranderde in een soort emotionele
band die tussen Gru en de 3 weesjes ontstond.

Vooral die kleine beestjes vond ik erg origineel en grappig en wat was die kleinste meisje van de drie toch een lieverd

avatar van sander.h
Leuke animatiefilm! Qua humor zeker een van de betere die ik de laatste tijd heb gezien.
Sowieso al die gestolen piramide die een likje blauwe verf had gekregen om hem te "verstoppen", maar ook de Minions zorgden voor de nodige hilarische scenes.
Geweldige keus trouwens ook om Russell Brand the stem van dr. Nefario te laten verzorgen. Dat levert toch enkele geslaagde grappen op.
Over Steve Carrell ben ik iets minder te spreken, maar dat lag waarschijnlijk ook aan dat rare accent dat hij het karakter meegaf.

Qua verhaal gaat het op het einde natuurlijk precies de kant op die je bij dit soort films verwacht, maar dat mag de pret eigenlijk nauwelijks drukken. Aanrader! 4*

Erg kiddie.

avatar van Elineloves
luuk1988 schreef:

despicable komt dat van to despise?

Haha, die discussie had ik onlangs ook. Ik zei 'dispikable', en zij bleef volhouden 'dispijseble'. En toen kwam wat later op de avond plots de trailer op TV: I won!

avatar van Betamax
Nu op BBlu-ray gezien en dat maakt de film nog mooier.
het verhaal blijft top.
Erg leuk

avatar van MC:T
Matige film met zijn goede en slachte kanten.
Natuurlijk een gemakelijk verhaal, alles wordt opgelost met de één of andere uitvinding.
Ook de "ontroerende" stukjes vond ik maar flauw, maar voor de rest zat er zeker humor in en de film keek lekker weg.

avatar van MrEd
Deze hadden de kids met opa en oma in 3D in de bioscoop gezien en allemaal vonden ze het geweldig. Dus ik een DVD versie gepindakaast en gisteren gekeken. De film is best wel aardig maar het is het net niet. Een enkele keer lag ik in een deuk, een keertje ontroerd maar de meeste tijd had ik zoiets van...is dit het nou? Zou het aan het gemis van het 3D effect liggen? Of waren mijn verwachtingen te hoog. Enniewej...ik blijf voorlopig hangen op 3*, een leuk tussendoortje maar niet meer dan dat.

Mierzoete animatiefilm waarin de sympathieke superschurk Gru met behulp van drie weesmeisjes probeert de maan te stelen. Despicable Me is een echte feel good movie en slaagt perfect in zijn opzet. Vooral de drie weeskinderen, en dan met name de vertederende en grappige Agnes, zijn zo aandoenlijk dat zelfs het grootste stuk chagrijn er uiteindelijk voor valt. De knotsgekke minions zorgen met hun aanstekelijke gebrabbel dan nog regelmatig voor een lach waardoor Despicable Me een ijzersterke en uiterst vermakelijke animatiefilm is geworden.

avatar van witboek
O zo mooi en heerlijk om te zien. Absoluut een topper van een verhaal dat mij zeker in bekoring bracht.

Leuke film en zeker een topper qua animatiefilm, alleen mist hier en daar toch de volle humor. De film spatte niet helemaal van het doek, misschien iets te veel van verwacht. Alleen jammer dat Steve Carell de stem vertolkt, nooit echt een fan van hem geweest. Kreeg ook een beetje het idee dat er wat Steve Carell humor tussen zat, anders was het toch wel 5 pnt waard geweest.

Voor de rest erg leuke familie film voor de kerst. Krijgt van mij een pinkie pinkie promise:

4 pnt.

avatar van SnakeDoc
Hier had ik toch meer van verwacht. Helemaal geen onaardige animatie hoor, maar ook niet echt bijzonder in zijn genre. Weer één van de velen.
Hij kan niet opboksen tegen een Toy Story of How To Train You're Dragon! FIlm werd eigenlijk grotendeels gered door de gele poppetjes/aanhangers van Gru. Die waren ontzettend grappig Daar had de film wat mij betreft helemaal over mogen gaan!

In iedergeval wel weer ontzettend kleurrijk en daarom best even leuk voor tussendoor!

* * *

Ténenkrommend slecht.

3D technisch zeker niet lelijk (hoewel de grote studio's tegenwoordig onderling niet meer zo veel verschillen op dat gebied - dat was pakweg 8 jaar geleden nog wel anders, toen Pixar er met kop en schouders bovenuit stak)

Maar de plot is voorspelbaar en flauw, de grappen waren enorm cliché (op de 'weggeverfde' piramide na) en de characters (met name Gru) vond ik niet-likeable (de 'schattige' kleine kindjes kennen we nou wel. Eén van de meisjes leek letterlijk uit Monsters, Inc. gekloond!).
De afsluiter met de (gelukkig korte) dansscene inclusief standaard discoboogie muziek is de keutel bovenop de moddertaart.

Vorm 3*, Inhoud 0,5* waarbij inhoud zwaarder weegt. Eindoordeel: 1*. (En dat zeg ik als animatiefliefhebber! Maar dit is duidelijk een voorbeeld van hoe ik het NIET graag zie.)

Raffael77
Fonzie schreef:

Ben het met je eens.

Film is om te janken en allemaal elementen die je al kent.

avatar van Thomas83
Over Toy Story 3 was ik zeer enthousiast, maar Despicable Me doet het onverwachte door deze voor mij zowaar van de troon te stoten. Ik denk niet dat ik dit jaar nog een betere animatiefilm ga zien. Of zal de concurrentie in de Oscar-strijd weer zo zwaar zijn? Vond hem vorig jaar en volgens mij ook het jaar daarvoor heel behoorlijk in elk geval. Dat ik Despicable Me zo geweldig zou vinden daar leek het aanvankelijk nog niet op trouwens. Na een erg leuke intro van de erg leuke bad guy Gru is de film weliswaar zeer vermakelijk, maar wil de humor nooit echt helemaal scherp worden, het blijft een beetje mild en ietwat kinderachtig.

Dit verandert alleen zodra de waanzinnig schattige weesmeisjes in Gru's leven komen. Vooral Agnes is echt om op te vreten. De film wordt vanaf dit moment zo ongelofelijk leuk en ontroerend. Op dat laatste wordt ook echt gemikt natuurlijk, maar daar wordt ook niet bepaald onduidelijk om gedaan, en Gru die graag de bad guy wil zijn vormt een hilarische combinatie met die drie super schattige meisjes, die typisch kindergedrag en overdreven schattig meisjesgedrag vertonen. De hond(?) Kyle vormt ook een hilarisch duo met de kleine Agnes.

De film is echt een fantastische combinatie van schattigheid en heerlijke humor. Zelden zo'n hartverwarmende film gezien, en ook eentje waarbij ze er niet onnodig een half uur extra aan hebben geplakt Het voelt alsof de makers in alle 95 minuten hun hele hart en ziel hebben gestopt. De tekenstijl beviel me ook goed. In animatiefilms vind ik vaak de achtergrond een stuk mooier dan de voorgrond (bewegende personages etc), maar hier versmelten ze aardig. Al is het detail in de achtergronden duidelijk nog wel wat beter en is de spraak niet optimaal gesynchroniseerd. De mond vormt de klanken in feite fantastisch, maar je ziet de lippen continu net wat teveel articuleren, waardoor het niet meer klopt.

Verder zijn er ook veel visuele grapjes en snelle grapjes. Ook in de vorm van de minions. Velen noemen deze het leukste en je kunt al bij commerciële films op een of andere manier verwachten dat die dan nogal centraal worden geplaatst, maar ik vond deze juist het minste aan de film, al zijn ze soms wel echt grappig. Vector en wat andere personages zijn trouwens ook erg tof en ik moest erg lachen om de boogie robots. Had eigenlijk verwacht dat die op het einde en tijdens de aftiteling (die ook erg vermakelijk was) nog wel terug zouden komen. De rivaliserende bad guys hebben beiden trouwens ook een geinig ontworpen hoofdkwartier.
Een film die je doet smelten en die ik maar wat graag de Oscar zie winnen. Vrees alleen dat het een kansloos verhaal wordt tegenover de veel grotere productie Toy Story 3. Maar die zou een Oscar ook niet misstaan.

avatar van Vinokourov
Van de animatiefilms die dit jaar zijn uitgekomen, vind ik Despicable Me (tot nu toe) verreweg de beste. De hoofdpersoon is dit keer een kwade genius (Gru) die de maan wil stelen. Zulke hoge ambities kan ik altijd toejuichen. Hij krijgt daarbij hulp van drie koters, die hij adopteert. Dit klinkt erg week, maar het valt reuze mee. Gru blijft vrijwel de hele tijd een nors en enigszins angstaanjagend figuur. Het is erg leuk en grappig hoe hij de strijd om de maan met een andere slechterik uitvecht .

Hopelijk wint deze film de oscar voor best geanimeerde film. Zou wel een mooie hak zijn tegenover Pixar, die telkens met dezelfde soort zoete verhaaltjes op de proppen komt. Op animatiegebied is deze film net zo goed als bijvoorbeeld een Toy Story 3. Op dat punt kan nauwelijks meer het verschil gemaakt worden.

Leuke film, kan tegenwoordig vaak meer lachen met de tekenfilms die uitkomen, dan met de komedies.... Uitzonderingen daargelaten.

Maar deze film kijkt lekker weg, is soms erg grappig en zeker leuke graphics.

Had wel het idee dat sommige stukken echt waren gemaakt voor 3D, en zo'n TV heb ik niet.

Film door omstandigheden twee keer kort na elkaar gezien.
Eerste keer vond ik hem gewoon grappig. Tweede keer vielen me een hoop details op waar je nogal snel overheen kijkt, knap gedaan.

Op de één of andere manier kunnen dit soort films weinig bij me fout doen. Mensen die een verheffend volwassen of diepgaand verhaal verwachten begrijp ik bij voorbaat al niet. Dit is allemaal over the top gedoe met de nodige kwinkslagen waarbij het einde vooraf al volstrekt duidelijk is natuurlijk. Althans, qua verhaallijn.

Minions roeleren zwaar. Buitengewoon geinige schepseltjes. Ok, soms is het er wel erg veel effectbejag bij hun acties (karaoke gedoe enzo), maar goed, over het algemeen grappig.
Carrell doet het ook erg leuk en de film vliegt eigenlijk voorbij.
Grappigste scene was met stip de inparkeerscene aan het begin. Eerst rustig er in zetten en dan steeds lomper voor en achter auto's wegknallen. . Zo droog en gefrustreerd.

Daarnaast ook een erg leuke, originele en catchy titelsong van Pharell. .

avatar van LOTR-lover
Prima film, vermakelijk en genoeg leuke humor erin verwerkt. Uiteraard is vooral Agnes hartverwarmend met d'r eenhoorn fascinatie. Het mooie aan deze film vind ik dat ook de minions nogal een lieve uitstraling hebben. Daardoor krijgt de hele film een hoog 'aaibaarheidsgehalte'.

Al met al een prima animatiefilm, zowel voor jong als voor oud.

avatar van SaNDuTjE
Aardige film die het vooral van de (cynische) grappen moest hebben. Het soort humor dat mij wel ligt.

Jammer genoeg, zoals vaak het geval is, staat de film ook weer bol van de clichés en zoetsappigheid. Waar het begin nog wel sterk en enigszins sinister begon met overigens een opvallend goede score, werd al snel daarna geprobeerd de gevoelige snaar te raken met de meisjes uit het weeshuis.

Vanaf dat moment is iedere stap er een die je van verre aan ziet komen en hebben we grappen over bijvoorbeeld het gevoeliger worden van Gru al veel vaker gezien. Op de een of andere manier werkte voor mij de combinatie 'stelen van de maan' en 'weeskinderen' niet waardoor het nogal rommelig oogt allemaal. Door de 2 totaal verschillende verhaallijnen was het blijkbaar lastig om tot een goed eind te komen, aangezien de leukste (stelen van de maan) ondergesneeuwd wordt door het verhaal van de weesmeisjes. Dit zorgt toch wel voor een overhaast en onbevredigend eind.

Ondanks dat de animatie wat gedateerd oogt is het geen straf om er naar te kijken. De verschillende bijrollen zijn leuk met als uitschieter Dr. Nevario en in zekere maten de Minions (die richting het eind wat te vaak in beeld kwamen).
Zoals gezegd vond ik, vooral in de eerste helft, de score een opvallend goede toevoeging bij een aantal scenes. Na het lezen van Hans Zimmer in de aftiteling werd ook wel duidelijk waarom.

In z'n geheel een matige film die beter had kunnen zijn. Alleen de eerste helft zorgt voor de nipte voldoende.

avatar van MrLee
Heerlijk, lang geleden dat ik hard op heb kunnen lachen bij een animatie Heb me prima vermaakt.