Conte d'Automne (1998)

Frankrijk
Romantiek

geregisseerd door Éric Rohmer
met Marie Rivière, Beatrice Romand en Alain Libolt

De 45-jarige Magali is een alleenstaande vrouw. Zij is eigenaar van een wijngaard in Zuid-Frankrijk. Haar vriendin zet voor haar een contactadvertentie, zodat ze weer eens iemand kan ontmoeten. Tijdens de bruiloft van haar dochter, blijkt dat deze ook voor haar op zoek is gegaan. Uiteindelijk valt ze voor Gérard, maar is dit wel de juiste keuze?

FisherKing
Rohmer, echt briljant hier weer. Zet weer een aantal vrouwen neer, en je bent de voyeur in hun complotten.

Ik vind dit zo mooi gedaan, de hele charade eromheen, een huwelijk en alle machinaties die er plaats vinden, en als Rohmer-fan raak je helemaal ingetrokken in zijn beschouwingen, prachtig, prachtig. Voorlopig 4 *

avatar van Mochizuki Rokuro
Gelukkig weet je bij Rohmer wat je kunt verwachten. Van de 4 jaargetijden verfilmingen vond ik dit de prettigste. Mede door de twee uitstekende vrouwenrollen (Magali en Isabelle). Al is het plot wat vergezocht.

Toch mist later werk de glans van eerder. Kan niet precies de vinger erop leggen hoe dat komt, maar de verrassing is er denk ik teveel uit.

avatar van Intruder
Conte d'automne is de laatste in de seizoenen-reeks van Rohmer die ik nog moest zien, en tevens chronologisch gezien de meest recente. Het verhaal van dit herfstverhaal deed me sterk denken aan Conte de printemps: waar in die film een dochter haar vader aan een vriendin probeert te helpen en door die machinaties meer kwaad doet dan goed, staan ook in deze film de pogingen centraal van twee mensen die een goede vriendin aan een levensgezel willen helpen.

We ontmoeten twee vrouwen: Magali en Isabelle. Magali is weduwe, heeft een zoon, en een wijngaard. Het wordt herfst: tijd om de druiven te oogsten, de taak waar ze haar hart aan heeft verpand. Maar is het in haar leven ook niet herfst aan het worden, en dus tijd om nog te genieten van de laatste zonnestralen, de laatste kans om te ontkomen aan de eenzaamheid van de winterslaap? Volgens Isabelle, haar beste vriendin, in ieder geval wel. Isabelle is meer een stadspersoon, houdt een boekhandel open, is elegant, koket, slinks, terwijl Magali eerder direct, bijdehand en zelfredzaam is - en om die reden een hekel heeft aan de afhankelijke vrouwen en vreemde mannen die contactadvertenties publiceren. Isabelle probeert - uitgerekend via een contactadvertentie - een vriend te zoeken voor Magali. De kijker ziet echter hoe ze deze man, Gérald, eerst een tijdje in de waan laat dat zij het is die een vriend zoekt, en pas na een tijd (wanneer Gérald aangeeft interesse te hebben in haar) toegeeft dat niet zij, maar haar vriendin Magali 'op zoek is'. Een gevaarlijk spel, een opwindend spel, waar ze de grenzen van aftast zonder ze te overtreden.

En dan is er nog Rosine, de vriendin van de zoon van Magali (Léo). Rosine geeft echter duidelijk aan weinig voor Léo te voelen; des te meer genegenheid toont ze ten aanzien van Magali, met wie ze een zeer goede vriendschapsband heeft. Ook zij wil ervoor zorgen dat Magali een man leert kennen. Ze probeert haar eigen veel oudere ex-vriend - haar filosofieprofessor - te koppelen aan Magali. Maar ook deze poging is niet vrij van onzuivere motieven: ze wil vooral bevriend blijven met haar ex, zonder dat er een spanning tussen hen blijft bestaan.

Al deze intriges komen samen op het huwelijksfeest van de dochter van Isabelle. Al snel is duidelijk dat het tussen Magali en de filosofieleraar niets zal worden, maar bij Magali en Gérald hangt er meer vuurwerk in de lucht. Rohmer laat uiteindelijk open of ze elkaar zullen tegemoetkomen of niet, maar dat is net mooi: we zijn getuige van de eerste passen, het aftasten, het praten, en dat is voldoende. Wat Rohmer hier doet, is opnieuw hetzelfde als anders, maar opnieuw vraag ik ook niet meer van hem: mensen tonen zoals ze zijn, denken, praten, samenleven, ruzie maken, liefhebben. En, mensen zijn nooit alleen voor Rohmer: ze bestaan slechts in hun onderlinge relaties, met alle tekorten en problemen die die relaties ook mogen hebben. Is er wel zoiets als een zuiver motief, een zuivere liefde, een onbevlekt karakter? Komen zij die bij elkaar horen wel steeds samen, en zijn zij die samenzijn wel zij die bij elkaar horen? Wie zal het zeggen. Bij Rohmer behoeven die vragen helemaal geen antwoord, en van die onbeantwoorde vragen maakt deze man zeer mooie cinema.

Grappig in situatie en in dialoog met als hoogtepunt de sprankelende "bekentenis", in het café, van "de vriendin" aan Gérald (niet Gérard) en het schitterend acteertalent van Marie Rivière en ik vind vooral Alexia Portal doorheen de ganse film.

Een charmante en fijngevoelige romantische komedie over liefde en vriendschap en wat zich zoal tussen mensen afspeelt. Aan de ene kant fris en licht, maar aan de andere kant, ondanks de schrandere, welbespraakte en soms gewaagde dialogen, ook droog en saai. Er wordt wat afgekeuveld. Maar waarschijnlijk verwacht ik stiekem toch wat meer actie/spektakel.