menu

Conte de Printemps (1990)

Alternatieve titel: A Tale of Springtime

mijn stem
3,19 (35)
35 stemmen

Frankrijk
Romantiek / Komedie
112 minuten

geregisseerd door Éric Rohmer
met Anne Teyssèdre, Hugues Quester en Florence Darel

Jeanne, een aantrekkelijke filosofie-lerares wil niet in het ranzige appartement van haar verloofde blijven, wanneer hij een tijdje de stad uit is. Ze besluit een uitnodiging te accepteren van Natasha, die ze op een feestje ontmoet. Haar vader is altijd bij zijn vriendin dus kan Jeanne daar mooi blijven slapen. Het schijnt dat Natasha daar toch een andere bedoeling mee heeft..

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=ey5Jjl3LL_g

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van stinissen
stinissen (crew)
18 augustus 14:45 - 16:30
ARTE

avatar van Donkerwoud
3,0
Mijn eerste film van Rohmer en ik kan niet zeggen dat ik er helemaal weg van ben. Elke emotie moet tot vervelens toe geanalyseerd en uitgesproken worden. Het is alsof de karakters bij elkaar op de bank kruipen en er een soort psychoanalyse op los laten om zichzelf en elkaar te leren begrijpen. Wel fascinerend is dat er continu een spanning is tussen Jeanne en Natasha, omdat steeds niet helemaal duidelijk wordt hoe zij zich tot elkaar verhouden. Is het gewoon een vriendschap? Is hier een lesbische relatie uit aan het ontstaan? Dat komt ook omdat het contrast tussen de wereldwijze schoonheid en de jeugdige spring in het veld mij ergens deed denken aan Persona van Ingmar Bergman.

Helaas blijft die seksuele spanning hier uit en blijkt het aan het eind allemaal netjes opgelost te zijn. Ze vinden zichzelf terug en ze kunnen weer verder met hun leven. Misschien oneerlijk om een zwoele en sensuele film als referentie te nemen en dan te concluderen dat deze film niet aan mijn verwachtingen voldeed. Toch bleef ik met het gevoel zitten dat er een heleboel mogelijke scenario´s worden aangeboord die intrigerender, spannender en minder gezapig zouden zijn geweest. Een gemiste kans.

avatar van narva77
4,0
Heerlijke typische Franse praatfilm weer van Eric Rohmer, met de jonge Florence Darel als Natasha, maar ik persoonlijk was meer geïnteresseerd in de mooie verschijning van Anne Teyssèdre als Jeanne met dat korte donkere haar.

avatar van Darbie
1,0
1 uur en 34 minuten (exact, de aftiteling niet meegerekend) oeverloos en vooral onbenullig geleuter van verwende en nooit iets meegemaakt hebbende Jeanne, Natacha, Regine, Eve,Gaëlle,Sophie, Florence, Anne, Maria, Carla,Francoise,Clara,Jozée,Antoinette,Bettina,Gionella,Margaretha,Cécilia,Luisa enzovoorts.

Moet je tegen kunnen.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.ik niet.

3,5
Misschien niet Rohmer's beste "conte", met de vele dialogen en discussies, enerzijds over filosofische onderwerpen, anderzijds vol pietluttigheden en tierlantijtjes, maar het acteerwerk van de twee jonge vriendinnen is zo verbluffend, dat ge u toch laat meevoeren in de ganse frivole opzet, uiteindelijk licht als de lente, wat toch de bedoeling was.
Aldus voldoende appreciatie voor Rohmer's film, waarin ook de muziek heerlijk inpaste.

avatar van Inland Rabbit
3,5
Goed, maar ergens wat stijf en braaf. Dat is dan wel weer opmerkelijk, voor een film die zo de diepte in gaat met mensen die elkaar nauwelijks kennen. Oftewel, dat je tegen vreemden terughoudender ben is wel te begrijpen, maar als je toch al zo de diepte in gaat lijkt het me ook dat je niet bang bent voor harde meningsverschillen, provocatie en escalatie, Dit gaat de film op veel momenten toch uit de weg. Als het dan toch komt, stelt het eigenlijk ook niet veel voor. Het doorlopende verhaal over de ketting was erg goed.

Maar misschien hoorde het ook bij het milieu van die mensen: vreselijke klassieke muziek, duffe boeken en kleding die eerder uit de jaren "vul maar in, oud en stoffig" lijkt te komen. Stoffig zooitje, ik heb er niets mee. Des te knapper dat de film wel gewoon boeiend is. Rest nog, dat voor een film die thematisch zo hangt aan lente, er daar betrekkelijk weinig mee wordt gedaan, behalve wat mooie plaatjes. Ik was sowieso het hele ritme van plaats en tijd kwijt (mede door soms slordige montage)? De bedoeling, gok ik?

avatar van kos
kos
Klinkt gewoon allemaal als typisch Rohmer hoor

Bélon
De minste Rohmer die ik heb gezien van mijn recente Rohmer marathon.

S-U-F G-E-L-U-L-D: Rohmer-films zijn praatfilms maar this was too much. Florence Darel is best een leuke verschijning maar ik ging mij ongelofelijk aan haar (stem) irriteren.

Als je deze film als "Rohmer ontgroening" ziet ben je vast genezen

Tip: neem Pauline à la Plage (1983) , Conte d'Été (1996) of Le Rayon Vert (1986) als post '60/70's introductie tot deze regisseur.

avatar van Dievegge
3,5
geplaatst:
In het eerste deel van zijn Vier Seizoenen zijn de typische stijlkenmerken van Éric Rohmer aanwezig. De psychologische drijfveren van de personages worden geleidelijk aan duidelijk via de dialogen. Natasha, de tienerdochter die de werkelijkheid wil manipuleren, krijgt het deksel op de neus. Jeanne bekijkt de zaken meer passief en afstandelijk. Een grappige scène is wanneer Igor haar driemaal toestemming vraagt, maar eigenlijk te bescheiden is met z'n wensen.

Soms dreigt het wat te statisch te worden, maar visueel is het mooi verzorgd. Bloemmotieven zijn aanwezig op kleren en meubels, in potten en tuinen. Blauw en wit zijn de dominate kleuren, een paar keer aangevuld met rood om de Franse vlag te vormen. De muziek van Schumann past er uitstekend bij: geduldig opgebouwd, met veel sonoriteit en diepgang. Je ziet dat Florence Darel echt piano speelt.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:20 uur

geplaatst: vandaag om 07:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.