Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Alternatieve titels: A White Ribbon | The White Ribbon | Das Weisse Band

Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Michael Haneke
met Christian Friedel, Burghart Klaußner en Ulrich Tukur

Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig Duits dorpje opgeschrikt door een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Een kabel wordt gespannen om de dokter met zijn paard ten val te brengen, een schuur vliegt in de fik en twee kinderen worden ontvoerd en gemarteld. De schoolleraar observeert en onderzoekt de gebeurtenissen en komt beetje bij beetje dichterbij de verschrikkelijke waarheid.

avatar van Blokland
Kubrickiaans!!!!!!!!!!!!!!

avatar van huVILEub
Zeer sterke film. De ondertoon van de film had ik niet helemaal, maar na enkele discussies denk ik toch dat ik het snap.
Goed geacteerd, mooi camerawerk en een geweldige sfeer. Toch wel een film waar je over na kunt denken.

Tijdens het festival van Cannes benadrukte Haneke dat DAS WEISSE BAND niet enkel over de Wereldoorlogen gaat. In een zeldzaam moment van uitlegdrang over zijn werk benadrukt hij het universele karakter van de thema's.

Wat hij ongetwijfeld deed vanwege de vele controverse rond zijn film. Hij zou het fascisme van het Duitse volk willen verklaren via de strikte opvoedingen in de kleine, Noord-Duitse dorpjes. Maar wie wat verder denkt, zal zien dat zijn film in de eerste plaats over fanatisme gaat. En, ja, de Nazi's zijn daar slechts een van de gevolgen van.

Met een prachtig tempo en al even mooie fotografie toont DAS WEISSE BAND een ogenschijnlijk vredig dorpje, waar langzaam maar zeker scheuren in komen. Scheuren die steeds verontrustender worden, des te meer omdat je als kijker steeds meer begint aan te voelen wat hier aan de hand is.

Haneke toont hier de ontvankelijkheid van kinderen. Hoeveel effect onrecht op hen kan hebben, maar ook hoe goed zij sfeer aanvoelen en wat opvoeding met hen doet. De uiteindelijke schuldvraag kan dan ook op meerdere manieren worden uitgelegd. Durven de ouders niet onder ogen te zien dat hun eigen kinderen tot zulke daden in staat zijn, of zien ze onbewust toch in dat uiteindelijk zijzelf, de ouders, de oorzaak zijn van deze gruwelijke misdaden?

De vragen die de film oproept zijn zowel op het grote vlak interessant (de oorsprong van terrorisme) als op een alledaags niveau (de opvoeding van kinderen en verantwoordelijkheid van ouders). En omdat Haneke weigert om deze vragen te beantwoorden, blijft zijn film nog lang hangen. Het nodigt immers uit tot discussie over deze vraagstukken. Zonder twijfel een van de beste films van het jaar.

avatar van Mikemans
Ik sta echt open voor alle films, maar dit was echt een drama. Ik kwam maar niet in het verhaal (en die was er ook niet). De personages boeide mij totaal niet. En na de film was ik al vergeten hoe ie begon.

Sorry, 1 ster voor het acteer werk.

nijntje17
Deze film draait dinsdag 18 mei in de bioscoop in Sneek om 20.00 uur!

kan goed begrijpen dat mensen de film saai vonden en het ligt er dan ook niet zo dik bovenop wat er nou precies gebeurt, maar de film zet je achteraf toch wel aan het denken merk ik. Aan het einde heb je toch wel genoeg hints verzameld om te concluderen dat er heel wat mis was in dit dorp....

Mikemans schreef:

Sorry, 1 ster voor het acteer werk.

waarschijnlijk toch de hints gemist!!

Blokland schreef:
Kubrickiaans!!!!!!!!!!!!!!

Ik begrijp wat je bedoelt maar daarvoor miste ik toch de lichte sarcastische, ironische toon die zo eigen is aan Kubrick. Das Weisse Band komt misschien iets te zwaarwichtig en een tikkeltje te serieus over.

avatar van Baggerman
Magnolia-fan schreef:

Was dit sarcastisch bedoeld, of...?

avatar van Spetie
Mijn tweede Haneke die ik zie en hoewel dit ietsje beter is dan Funny Games, is ook deze film erg teleurstellend. Goed de film geeft een mooi tijdsbeeld van de jaren voor WO, is af en toe best mooi geschoten en ziet er authentiek uit, maar daar houdt het voor mij dan ook wel op.

De film zit echter vol nietszeggende dialogen en naarmate de film vordert wordt het allemaal steeds minder interessant. Ik hield het vooral nog wel goed vol omdat ik benieuwd was naar de uiteindelijke ontknoping, maar die viel me uiteindelijk ook nog tegen. Teleurstellende Haneke wederom.

krappe 2,0*

laundromat

Spetie schreef:

De film zit echter vol nietszeggende dialogen

Is dat een vermoeden of heb je daar heel diep over nagedacht?

AC1 schreef:

Is dat een vermoeden of heb je daar heel diep over nagedacht?

Geen van beiden, dat is een conclusie gebaseerd op het zien van de film.

@ Laundromat: La Pianiste geef ik ooit wel een kans, maar even geen Haneke meer voor mij voorlopig.

Spetie schreef:

Geen van beiden, dat is een conclusie gebaseerd op het zien van de film.

Ik zou zo een conclusie niet gelijk durven maken. Misschien heeft de film wel iets te vertellen en zitten de dialogen daar voor een stuk tussen. Volgens mij kan je alleen maar een conclusie maken als je alles goed hebt afgewogen. Ik heb de film maar één keertje gezien en heb het gevoel dat ik hem niet volledig snap. Misschien dat een tweede kijkbeurt voor meer opheldering zal zorgen.

avatar van Spetie
Voor mij heeft de film ook nog wel enkele vraagtekens en misschien dat de dialogen dan wel iets beter overkomen, als die vraagtekens weg zijn, maar voorlopig heb ik niet echt zin in een herziening.

AC1
Probeer mijn favoriete Haneke eens een keer:

Mijn favoriete Haneke

....

Ik ben een liefhebber van Duitse filmen, maar deze hoort daar niet bij.
Dit is niet mijn ding, veel te veel dialogen die nietszeggend zijn en maken dat het geheel saai en langdradig wordt.
Ik heb begrip voor andere meningen, maar mij kan deze film niet overtuigen.
Enige goede is dat de film wel mooi is opgenomen en het zwart-wit is een pluspunt daarin.

Tarkus schreef:
... veel te veel dialogen die nietszeggend zijn

Is dat een vermoeden of heb je daar lang over nagedacht?

laundromat
AC1 schreef:
Is dat een vermoeden of heb je daar lang over nagedacht?

is dat je nieuwe stopvraag?

avatar van Mikemans
Raggie76 schreef:

waarschijnlijk toch de hints gemist!!

Gelukkig ben ik niet de enige.

laundromat schreef:

is dat je nieuwe stopvraag?

Ach, dat deed ik gewoon expres. Het verwijst naar vorige kritiek en discussie.

avatar van Human Robot
Mooie beelden, goed acteerwerk maar de diepere zin van de film ontging me. Zo dus ook de werkelijke waarheid van de gebeurtenissen.

avatar van Rephlex
Grandioos uitgesponnen en verrassend werk van Haneke.
Magnifieke film over de gevaren van religieuze starheid en de keurslijven waarin kinderen als gevolg hiervan worden gedwongen.
'Wie niet perfect aan sluit bij de regels verdient straf' is het centrale dogma dat overheerst in Eichwald.
Volgens Haneke zelf gaat de film over "de oorsprong van allerlei vormen van terrorisme", en daar kan ik me volledig in vinden.
Geweldig sferische beelden in zwart-wit welke de 'Zeitgeist' van pre-WO1 Duitsland mijns inziens treffend verbeelden.
Als kijker kan je je distantiëren van het geheel, waardoor je alle facetten die daarvan deel uitmaken zélf logischerwijs kan koppelen.
Een film met een duidelijk moraal, zonder dat deze door je strot wordt geduwd, danwel op een presenteerblaadje wordt gelegd.
Onschuld in al zijn perspectieven verwerkt in diverse verhaallijnen, waarmee 'Das Weise Band' wat mij betreft beschouwd mag worden als een indrukwekkend psychodrama.
Alle lof voor de acteurs, waarvan vele in deze film hun debuut maakten. De geloofwaardigheid is vrijwel onberispelijk en daarmee de film des te imponerender.

Tja, ik weet niet wat ik ervan moet zeggen. Het is in ieder geval wel een indrukwekkende film, waarin de 'Zeitgeist' inderdaad heel goed naar voren komt. Wat een dichtgenaaide tijd, eer, traditie en gewoonte voeren de boventoon. Dat die kids er iets meer van weten is duidelijk, maar door de starheid van hun ouwelui komt de waarheid niet boven water. Heel interessante film beleving.

Trademark Michael Haneke,deze film.Een Lehrstück waarin de boodschap die luidt dat (sexuele)repressie tot fascisme leidt er met weinig subtiliteit wordt ingeramd,maar dat weet je bij Haneke van tevoren.Andere typische elementen:antipathieke personages waarmee de kijker zich niet kan/wil identificeren,ontbreken van achtergrondmuziek waardoor je nooit wordt meegesleept,en het ontbreken van een gesloten einde waardoor je wordt gedwongen(o gruwel!) tot nadenken.
Zoals reeds tig keer gememoreerd biedt deze film prachtige fotografie,sterk acteerwerk en een goede sfeerschets van een feodale dorpsgemeenschap. Overigens is de scène met het veminkte mongooltje m.i. extreem verontrustend.
Dt deze film geen oscar heeft gewonnen is niet verbazingwekkend:boosaardige kindertjes..... maar dat kan toch helemaal niet!

heb de film net gezien,matige film.

avatar van Aapje81
Voor Haneke zijn doen is dit een verassend subtiele film die door een juiste balans tussen goed en kwaad beter uit de verf komt. In de donkere en bedrukkende sfeer vergeet Haneke deze keer niet om ook de mooie kanten van de mensheid te laten zien.

Wat bij deze film vooral opvalt is de mooie fotografie en het (volgens mij) ontbreken van muziek. De acteerprestaties zijn erg goed en vooral de kinderen zijn zeer overtuigend.

Enig probleem vond ik de vlakheid waarmee het verhaal werd uitgewerkt en het trage tempo. Het duurt ontzettend lang voordat er ruimte ontstaat voor betrokkenheid maar dat zal vast een bewuste keuze van Haneke zijn geweest. Daarbij helpt de vervelende voice over (iets waar ik me bij Cache al ontzettend aan stoorde) ook niet mee.

Desondanks is dit tot op hede wel de beste van Haneke. Voor het eerst is hij erin geslaagd om zijn filosofisch denken op een goede manier in beeld te brengen.

Goed

krappe 2,0*

Grappig
Die dialogen vind ik dus het meest brilliante van deze film.
De dialoog tussen de dokter en zijn minnares "nietszeggend"?
Zo zie je maar.

avatar van Crook
Ik heb de film een paar dagen laten bezinken voor ik dit commentaar schrijf, en ik kan de bovenstaande discussies over het opkomende fascisme wel begrijpen. De film toont een verhaal van een streng gereformeerd dorpje waar zich wat zieke taferelen afspelen. Het is een Duits dorpje, en zo wordt de link naar het fascisme (in de eerste plaats door de regisseur) al snel gelegd. Ik ben het met sommigen in deze discussie eens dat het eerder het fanatisme van de strikt gelovige dorpelingen laat zien, alsmede de bekrompenheid die in deze tijd vaak de norm was. Hetgeen dit een bijzonder verhaal maakt zijn de zieke kids die hier niet me kunnen omgaan, en het onrecht wat ze om zich heen zien proberen te bestrijden met iets wat minstens zo onrechtvaardig is. Of dit nu direct te linken valt met het fascisme, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Dit verhaal had denk ik ook in een Frans of Nederlands dorp plaats kunnen vinden, waar in die tijd vast en zeker ook zulke geschifte gemeenschappen gehuisvest waren. Zou het woord fascisme dan ook in de mond zijn genomen? Ik denk van niet.

avatar van Arnie
Vast niet, maar dat gebeurde in Duitsland aan het begin van de eeuw natuurlijk ook niet.
Maar je bedoelt natuurlijk dat fascisme in discussies óver de film wordt genoemd. Punt is dat Haneke in dit geval geen film over Nederland of Frankrijk kon maken, omdat hij zo overduidelijk een zoektocht wil presenteren naar achtergrond, oorzaken, onderliggende elementen ten grondslag aan het succes van een cultuur die Hitler mogelijk maakte. Sowieso is Haneke bekend van zijn films die bestaande problemen (familie-, cultuur- of welk soort ook) opensnijdt om ze te analyseren en openingen te bieden voor verklaringen. Dit is expres voorzichtig geformuleerd omdat Haneke zelf heel voorzichtig en indirect 'opereert'.
Daarnaast zijn er talrijke aanwijzingen te vinden in de film zelf voor het noemen van fascisme. Kijk bijvoorbeeld naar de leeftijd van de kinderen, en zie hoe zij, met de vastgeroeste burgerlijke cultuur van Duitsland aan het begin van de eeuw als achtergrond (en dát gedeelte had overal in West-Europa kunnen spelen), de generatie moeten zijn die in de jaren '30 en '40 de bepalende factor werden in de politiek, en ook de officieren moeten hebben geleverd in het Duitse leger tijdens WO II.
Het is Haneke's subtiliteit die je er eventueel aan doet twijfelen, maar voor mij staat het buiten kijf dat Haneke hier een aanzet geeft voor een culturele verklaring voor het succes van het fascisme.