Das Weiße Band - Eine Deutsche Kindergeschichte (2009)

Alternatieve titels: A White Ribbon | The White Ribbon | Das Weisse Band

Duitsland / Oostenrijk / Frankrijk / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Michael Haneke
met Christian Friedel, Burghart Klaußner en Ulrich Tukur

Net voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt een rustig Duits dorpje opgeschrikt door een aantal onverklaarbare gebeurtenissen. Een kabel wordt gespannen om de dokter met zijn paard ten val te brengen, een schuur vliegt in de fik en twee kinderen worden ontvoerd en gemarteld. De schoolleraar observeert en onderzoekt de gebeurtenissen en komt beetje bij beetje dichterbij de verschrikkelijke waarheid.

avatar van smeetsm
onwaarschijnlijk mooi film. Zwart wit, is de enige kleur voor dit tijdsmonument. Elk land krijgt de toekomst die het verdient. En in Duitsland was dat dus niet anders.

Ja, en voor een dubbeltje wordt je nooit een kwartje....en alle chinezen zijn geel.....en alle Duitsers fout......

avatar van TekJohnny
Wat een drama..... je kunt als fimmaker op diverse manieren duidelijk maken hoe mensen werden beïnvloed in die tijd, zoals deze film dat doet, nogal duister. Op deze manier geven de kijkers hun eigen interpretatie aan de oorzaak, vind ik vaag. Het hoeft ook niet uigekauwd te worden, maar vond dit een oersaaie film.

bertito
Ik kan me de teleurstelling van mensen wel voorstellen na alle ophemeling van deze film. Je zit toch te wachten op een apotheose die nooit gaat plaatsvinden en het feit dat de regisseur de slotscene voortijdig laat faden in zwart onderstreept voor mij een beetje dat hij er zelf ook geen brood meer in zag...

Helaas spelen er ook een beetje teveel strenge vaders in het verhaal mee...dat maakt het verhaal tamelijk 'geconstrueerd'.

Maar; ik vond de fotografie wel schitterend, echt meesterlijke schoonheid. De art direction was ook geweldig, de film zoog je direct in de natuur of in de huizen.

Ook het acteerwerk was van het allerhoogste nivo. Haneke weet echt topprestaties uit zijn acteurs te halen, ook uit de kleine kinderen. Voor mij is hij een kunstenaar

De dialogen waren adembenemend. Inderdaad zoals hieronder beschreven: "De dialoog waarin de dokter de buurvrouw die als plaatsvervanger van zijn overleden vrouw fungeert afkraakt" is ongekend wreed, zoiets had ik nog nooit gehoord. Een regelrechte karaktermoord. De tekst van het kleine jongetje dat zijn vader een nieuw vogeltje komt brengen is daarnaast zo ongelooflijk lief, dat ik moet zeggen dat de film hiermee wel in evenwicht is.

avatar van mayhemblik
Prachtig, prachtig en nog eens prachtig.
Jezus, wat haatte ik die dokter en dominee zeg, de perfecte acteurs voor die rol.
Eigenlijk heb ik weinig aan te merken op deze film.
Ik ben zelf opgegroeid in een klein ggggristelijk dorp en ook van dit dorp zou je zo een film kunnen maken, de één was nog vreemder dan de ander.
Verder zou ik heel graag de film muziek willen hebben want die vond ik werkelijk magistraal!!

avatar van Jessel
Tja, wat kan ik er van zeggen.
Je moet van dit soort films houden om er iets in te zien.
Ik persoonlijk vond hem oersaai!
Maar omdat de film op zichzelf als een huis staat geef ik een *3.5

JZ5
Ik vond het een goede film met een duidelijke toon.

Deze kan ik jullie niet onthouden.

Werk in een videotheek en er kwam net een klant met het hoesje van Das Weisse Band aanzetten, met de vraag: "Gaat dit over Judo?"

avatar van booyo
Zonderiaan schreef:
Deze kan ik jullie niet onthouden.

avatar van thunderball
Hahaha!
En wat heb je geantwoord?

avatar van jeuletaxi
Schitterende film die lekker doorkabbelt met een sfeer die niet te beschrijven is.
Geweldig geacteerd en een en al lof voor Haneke

avatar van Hard & Vies
Haneke heeft duidelijk iets met 'fucked up' kinderen. Waarschijnlijk iets uit zijn eigen jeugd. Benny's video en Funny Games zijn wat mij betreft stukken beter!

avatar van Nightporter
Deze film vorige week in het filmhuis gezien. Misschien waren mijn verwachtingen té hoog dat mij deze film deed tegenvallen. Vooral de eerste helft moest ik zoeken naar het verhaal. De sfeer van de film vond ik zeer beklemmend. Een lange zit waarbij ik in het slot erg mijn best moest doen de ogen open te houden....Desalnietemin een bovengemmiddelde rating voor de mooie beelden en het prachtige acteerwerk van m.n. de kinderen. (het jongetje met het vogeltje deed me echt wel wat..)

avatar van Esteban
Als een film die enigzins tegen viel er in slaagt om 3,5 te halen, dan blijf ik toch benieuwd, Nightporter.

avatar van joe black
Een bitterkoude film die hoofdzakelijk zich in een zomerig Duitsland afspeelt tussen een prachtige natuur. Ondanks de vredige beelden is de film bar koud. Je moet het maar doen.
De fotografie is ronduit subliem. De acteurs, en vooral dan de kinderen, geweldig.

Ik kan me voorstellen dan nogal wat mensen dit een tegenvallende film vinden. Geen hollywoodverhaaltje waar het op het einde allemaal uitkomt en waar de ontploffingen je om de oren vliegen. Neen, dit is een film die rustig zijn tijd neemt om diep te graven in
de familierelaties en een erg mooi beeld vormt van de landelijke dorpjes rond 1900 in Duitsland (en eigenlijk ook voor heel Noord- West-Europa).

De sfeer,een constant beklemmend gevoel en de medogeloze scènes, de fotografie en het verhaal maken dit tot één van de beste films van 2009.

avatar van Leo1954
Prachtig gefilmd en uiterst boeiend dorps drama die mij geen minuut te lang duurde.

avatar van dutchtuga
Behoorlijk intrigerende Haneke. Zeer interessant om vanuit details een groter geheel te belichten. We zien door middel van een kleinburgerlijk dorp hoe strenge religieuze opvoeding kan leiden tot uitingen van geweld bij de jonge en onbevangen jeugd. Ook wordt ons op een zeer subtiele manier getoond hoe langzaamaan het leven in het dorp en de nabije stad verandert. Fascinerend om in een stel korte en op de oppervlakte weinigzeggende scènes te zien hoe bijvoorbeeld Poolse arbeiders het Duitse arbeidswereldje betreden. Het is deze subtiele aanpak die van Das Weisse Band een intrigerend portret maakt van het Duitsland uit die tijd. Echter en reëler maak je ze niet vaak mee. Het totale gebrek aan muziek versterkt dit gevoel alleen maar en maakt van Das Weisse Band een bijzonder authentieke film. Als je daarnaast ook nog op je wenken bediend wordt met op momenten prachtige zwart/wit fotografie, kunnen we spreken van een van de betere Haneke films. Geweldige cinema van een ware cineast.

avatar van Zmrzlina
Film neemt je in een wurggreep, ook na het einde

avatar van fivipat
Sluit me bij veel complimenten aan, meeslepend, goeie acteerprestaties (vooral de kinderen), goed tijdsbeel, etc.
Maar als ik 2,5 uur zit te kijken naar een film die een enorme opbouw heeft naar een " who did it" einde, dan voel ik me toch bekocht. toch maar voor de zekerheid een spoilertje.
Maar ok,toch 3.5*

Een 4. Geweldige film, maar wat viel het einde toch tegen, daarom geen 5

avatar van mipha
fivipat schreef:
Maar ok,toch 3.5*

ik kan me helemaal vinden in deze uitlating.. go fivipat..

avatar van SylvaDucis
Bijzonder trage, naargeestige film die prima de beknepen, autoritaire plattelandsmentaliteit van het Duitsland in 1914 weet neer te zetten, maar daar is, voor mij persoonlijk, dan ook alles mee gezegd.

Deprimerend zwart-wit, holle personages en tenenkrommende dialogen maakten deze film voor mij een ware kastijding. De schoonheid ervan is me echt ontgaan, ik denk dat je voor een film als deze 'in de stemming' moet zijn.

Heb twee uur zitten wachten op DE ontknoping, maar deze blijkt nooit volledig te worden uitgewerkt en liet mij als kijker gissend achter. Voor sommigen is dat een reden om te gaan interpreteren en 'diepere lagen' te gaan zoeken en daarom de loftrompet te steken, ik als minder creatieve en rationele kijker voelde me behoorlijk bedrogen, lui als ik ben om alleen genoegen met een duidelijk voorgekauwd plot te nemen.

Ik geef deze film derhalve 2,5 ster, naar mijn mening blijft hij mijlenver achter bij andere arthouse films als ''Control', Hunger' 'Fifty Dead Men Walking' en 'Sophie Scholl'...snel vergeten

avatar van HarmJanStegenga
Behoorlijke deceptie. Het begint allemaal nog wel interessant, aardige beelden, het zwart-wit beviel redelijk (alles kwam wel wat gedateerd over) en de prima sfeer zorgde ervoor dat de film me tot dan toe wel voldoende wist mee te slepen. Maar...

... halverwege had ik het eigenlijk wel wat gehad met deze Haneke. Alle voorgaande punten werden langzaam weggeveegd, omdat het steeds saaier en minder boeiend werd allemaal. Die tergend saaie voice-over maakte het allemaal nog wat erger.

Het hele tijdsbeeld wat we voorgeschoteld krijgen deed me ook niet echt veel, vooral dankzij de invulling van bepaalde personages en hun handelingen. Maar eerlijk is eerlijk; ondanks dat toch wel prima neergezet. De film kent best nog een paar sterke scénes (dat paard, de dokter met z'n dochtertje, de ogen van dat jongetje), maar als geheel vind ik dit maar een pretentieus, saai en nietzeggend filmpje.

Ik heb hier wel een aantal dingen gelezen wat Haneke nou eigenlijk wil zeggen met deze film, maar zolang ik niet overtuigd ben geef ik hier niet meer dan twee sterren aan. De film is ook lang niet boeiend genoeg om zelf op zoek te gaan.

kon niet in de film komen, na half uur klik uit dat gekke ding
traaaage film bah niet kijken!

avatar van Zeriel
Ik ben nog nooit opgewekt geworden na het zien van een Haneke film. Dus je weet wat je (vooral niet) kunt verwachten bij de man. Het is wel zijn fraaiste gefilmde werk.

Maar de pretenties die het heeft dat het de Duitse geschiedenis van de 2 wereldoorlogen zou moeten verklaren op basis van de Duitse volksaard...................... Dat lijkt me niet, want de benauwende omstandigheden in een dorp van rond die tijd zijn vergelijkbaar met de rest van Europa. I.i.g. protestants Europa. Maar ik denk niet dat het er in Orthodox Oost Europa of katholiek Zuid Europa veel beter aan toe ging. Al is dit dorpje wel heel extreem natuurlijk.

Het is meer een benauwend algemeen tijdsbeeld. De Eerste en Tweede wereldoorlog hebben daar mooi een eind aan gemaakt.

W.O.II is een direct voortvloeisel uit W.O.I. De Duitsers krijgen er hoofdzakelijk de schuld van als de agressor. Maar de Fransen, Engelsen en Russen zijn misschien wel grotere agressoren in die tijd. Kijk maar hoeveel Aarde zij rond die tijd al onderworpen hadden, daar deed Duitsland in eerste instantie helemaal niet aan mee. (Maar Nederland wel met Nederlands Indië, Suriname)

Mede daarom de Palme D'OR, van de Fransen gekregen misschien? Want de film geeft impliciet de schuld aan de Duitsers. En de Fransen ( tenminste een kleine elite) die jarenlang samengespannen hebben om de Duitsers in een 2 fronten oorlog te lokken en zo Elzas Lotharingen terug te veroveren met succes, gaan vrijuit.

Info over De Eerste Wereldoorlog:

avatar van Vinokourov
Redelijk goede film en dat komt vooral door het uitstekende acteerwerk van iedereen en de benauwende sfeer die geschapen wordt in het dorpje. Dit keer is Haneke gelukkig iets minder opzichtig met zijn politieke statements, al werd het gaandeweg wel duidelijk dat hij van mening is dat een autoritaire cultuur verantwoordelijk is voor twee Wereldoorlogen. Tsja, wederom typisch simplistisch Haneke, maar een voor mij niet al te storende boodschap, waarbij ik me wel overheen kan zetten.

avatar van Arnie
Erg boeiende Haneke weer, en wat mij betreft helemaal niet zo drammerig, de kritiek die op sommige andere films iets meer van toepassing is. Haneke heeft iets te zeggen, en doet dit op een eigenzinnige, maar zeer subtiele manier. En ik ben helemaal weg van zijn manier om het onderwerp te benaderen: een geïsoleerd dorp waar vreemde dingen gebeuren, en geleidelijk vermoed je eigenlijk het meest lugubere: dat een stel kinderen om de tekortkomingen en het misbruik van machtsverhoudingen door hun ouders mensen gaat straffen. Absurd, intrigerend, mooi.

En natuurlijk verontrustend, want uiteindelijk gaat deze film helemaal niet over de Eerste Wereldoorlog, maar over de Tweede. De kinderen die hier opgroeien, zijn de Nazi-officieren van de jaren '39 tot '45. Ik mag Haneke vooral vanwege zijn durf om de grote vraag naar het waarom hiervan simpelweg in te vullen. En hij is hierin duidelijker dan hij in veel van zijn andere films is, in het expliciet maken van de achtergronden en oorzaken van bepaald gedrag. Hij wijst overduidelijk in de richting van frustratie over een verouderde Duitse wereld, met machtsverhoudingen uit de middeleeuwen. Een karikaturale rol hierin spelen de grootgrondbezitter en de dominee. (Leuk detail: pasver na de tenenkrommende scene rond de eettafel komen we te weten dat hij dominee is.) Of dit historisch allemaal correct is, is uiteindelijk niet zo belangrijk. Ik denk dat de grote verdienste is dat hij bepaalde elementen inzichtelijk maakt.

Overigens deed de opzet me erg aan Dogville denken. Mede door de gedecideerde voice-over, die echt niet zoveel van Von Triers product verschilt, wordt een soort sociaal experiment opgezet. Waar Von Trier vooral duidelijk wil zijn in zijn psychologie van goed en fout, is Haneke vooral subtiel, en wil hij meer aan de kijker overlaten. Net als in Caché zien we daarom weer een geweldige eindscene met een statische camera die in dit geval een schouwspel in de kerk registreert. Bijna alle personages zijn er, de beklemming slaat nog meer toe als je ziet wie er allemaal zijn, en je weet wat hun verhouding tot elkaar is. Wat een regisseur.

Kijk, van dit soort films mogen er wat mij betreft veel meer komen. zonder knallen, verbluffende special effects, overdonderende actie scenes en zelfs zonder muziek heeft deze regisseur toch een verbluffende film weten neer te zetten die nu na een week nog door mijn hoofd spookt. Haneke heeft werkelijk een top prestatie weten neer te zetten. Dik 5 sterren!!!!

laundromat
Film spookt na...lekker naargeestig, bijzonder benauwend sfeertje...heavy shit...nog ff geen rating