Genre: Thriller
Speelduur: 136 minuten
Alternatieve titel: De Man Die Verdwijnen Moest
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: Cary Grant, Eva Marie Saint en James Mason
IMDb beoordeling:
8,3 (367.488)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 december 1959
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot North by Northwest
"It's a deadly game of "tag" and Cary Grant is "it"!"
Roger Thornhill, een zakenman van middelbare leeftijd, wordt ontvoerd door twee mannen die hem als George Kaplan aanspreken en hem naar een verlaten landhuis brengen. Daar wordt hij stomdronken gevoerd en vervolgens in een auto gezet. Hij wordt gearresteerd door de politie, die hem vervolgens verhoort. Als hij dan zijn verhaal doet is er niemand die hem gelooft. Dan vlucht hij, waarna hij zowel door bad guys als door de politie wordt gezocht.
Externe links
Acteurs en actrices
Roger Thornhill
Eve Kendall
Phillip Vandamm
Clara Thornhill
Professor
Mrs. Townsend
Lester Townsend
Leonard
Valerian
Victor Larrabee
Reviews & comments
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Prachtig staaltje film dat op een schitterende manier humor, romantiek en spanning tot één solide geheel weet te kneden. Ondanks de lange speelduur wordt deze film nergens saai of vervelend, integendeel, het is zelfs erg leuk te zien hoe Roger Thornhill van het ene avontuur in het andere tuimelt. Gezien het tijdskader is dit ook allemaal best spectaculair in beeld gezet, waardoor North By Northwest zich zonder moeite kan meten met de actiefilms van vandaag de dag. Enkele memorabele scènes zijn die op Mount Rushmore en die met het sproeivliegtuig.
Klasse!
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Alhoewel ik deze film vroeger in de bioscoop al gezien heb en veel indruk op me gemaakt heeft, heeft de DVD-uitvoering me weer in verrukking gebracht! Dit mag toch wel de echte top-Hitchcock-klassieker genoemd worden. Vertigo, Strangers on a train, vond ik al subliem, maar North by northwest vind ik de allerbeste van de master of suspense. Van mij krijgt hij een dikke 5*
Jammer dat we een top 10 moeten vullen en geen top 25.
Want daarin komt hij vast en zeker.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Flinke tegenvaller toch wel. De film moet het absoluut hebben wel enkele aardige scenes op zich, maar als geheel weet het niet te overtuigen. Het verhaal wordt eigenlijk nooit echt interessant of spannend. Dat zou wellicht ook aangerekend kunnen worden dat de film nogal verouderd is geraakt, maar feit blijft dat de spanning en romantiek mij niet raakte.
Wel kon ik genieten van Cary Grant, die een groot aantal mooie opmerkingen had, wat me deed denken aan zijn rol in 'His girl friday'.
3*
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
Wel kon ik genieten van Cary Grant, die een groot aantal mooie opmerkingen had, wat me deed denken aan zijn rol in 'His girl friday'.
In 'His Girl Friday' was hij op het geniale af grappig, hier hoogstens 'gevat'.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Daar ben ik het wel mee eens inderdaad, maar het viel me op dat zijn personage eigenlijk in beide films hetzelfde karakter heeft, alleen zitten ze dan in hele andere situaties.
JJ_D
-
- 3815 berichten
- 1344 stemmen
..., maar het viel me op dat zijn personage eigenlijk in beide films hetzelfde karakter heeft, alleen zitten ze dan in hele andere situaties.
Is dat geen typische karakter-acteur die men altijd cast om dezelfde rol te spelen? Ken de acteur niet zo goed, maar heb al een vermoeden...
Tenshinhan
-
- 347 berichten
- 731 stemmen
Een geslaagde combinatie van avontuur, thriller, humor en aktie. Voor mij is dit dan ook samen met Vertigo de beste Hitchcock die er is.
4.5 sterren.
lowhusky
-
- 8230 berichten
- 0 stemmen
Geweldigggge film. Vermakelijk, spannend, origineel en veel humor, veel klassieke scenes, geweldig acteerwerk en goede regie. Mijn allereerste film van Alfred Hitchhock en zeker niet de laatste, ik geef een 5 en de film komt in de top 10 te staan.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
In vermakelijke spektakel-films komt Hitchcock het best tot zijn recht.
4,5*
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2286 stemmen
Ik moet toch echt eens stoppen met altijd zo'n wrang gevoel te hebben wanneer ik een film ga kijken uit de oude doos. Nochtans krijg ik (bijna) elke keer weer een prachtfilm te zien. En ook deze keer (weer) uit de handen van Hitchcock.
Ik kan niet geloven dat Hitchcock hier eigenlijk zoveel kan uithalen. Het plot is niet al te bijster, in die tijd zal het vast en zeker wel revolutionair zijn geweest, maar het stoort allemaal niet door een aantal overheerlijke scenes en vooral acteurs.
Eerst en vooral de grootste troefkaart van deze film is toch wel Cary Grant. Hoe hij telkens weer de leukste one-liners afsteekt en sarcasme hanteert is geweldig. Eén van de grappigste rollen, zeker in het actie-genre. De stralende Eva Marie Saint, die zelfs als 82-jarige er nog vrij jong uitziet, is naast Grace Kelly al mijn favoriete Hitchcock-blondine.
Hitchcock stuurt ons op avontuur, houdt het spannend tot het einde, en levert ons uitstekende, soms hilarische zoals de veiling, en spannende scenes in een geweldige film af.
4.5*
mister blonde
-
- 12694 berichten
- 5828 stemmen
Ik kan niet geloven dat Hitchcock hier eigenlijk zoveel kan uithalen. Het plot is niet al te bijster, in die tijd zal het vast en zeker wel revolutionair zijn geweest, maar het stoort allemaal niet door een aantal overheerlijke scenes en vooral acteurs.
Vind de plot goed in elkaar zitten, hoor. Verder was het niet zo revolutionair, ook niet voor die tijd. Hitch maakte een zelfde soort film al 2 maal. In 1939 met the 39 Steps en in 1942 met Saboteur. Allebei niet veel minder dan deze film.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Ik heb er een tijdje tegenaan gehikt, maar vandaag heb ik 'm dan toch maar gekeken. North by Northwest was niet het meesterwerk wat ik had verwacht, en haalt het m.i. niet bij mijn eerste, en from this moment on 'favoriete' Hitchcock Rear Window, maar was desondanks weer heerlijk om naar te kijken.
Wat me bij alletwee de Hitchcocks (Rear Window en deze) opviel was dat ze, in tegenstelling tot andere films uit deze tijd, en zelfs later, nergens echt heel gedateerd overkomen. Zo zag ik laatst de film Novecento, die toch van 17 jaar later is, maar die film kwam veel 'ouder' over. De acteerprestaties waren zo geënsceneerd, zo overduidelijk nep (overdreven gebaren, elkaar uit laten praten etc.), in tegenstelling tot de twee Hitchcocks waarin ze veel echter, veel menselijker overkomen.
North by Northwest is een heerlijke mix van James Bond achtige 'thriller' een vleugje 'actie' en een flinke dosis 'comedy'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat de kracht van al deze genres na zo'n 48 jaar wel wat is afgenomen, 'thriller' moet je dus ruim opvatten, de film kende niet veel momenten waar ik echt op het puntje van m'n stoel zat, zo ook met 'actie' (al vond ik de vliegtuigcrash zeer overtuigend). De comedy werkt na al die jaren nog prima, al vond ik de 'verborgen' verwijzingen naar sex (bijv. in de trein) na een tijdje wel irritant worden (zo omslachtig omschreven, was natuurlijk nogal edgy voor die tijd, maar hoe moeilijk kun je doen zeg...).
Al met al is North by Northwest een heerlijke mengeling van James Bond-achtige 'actiethriller' met wat comedy erdoorheen, het enige waar de film echt onder lijd, is de toch echt wel veel te lange speelduur, maar ook de finale vond ik wat hoog gegrepen waardoor net wat van z'n geloofwaardigheid kwijtraakte. Ondanks dat heb ik me bijna geen moment verveeld en ben ik blij dat ik er weer een Hitchcock op heb zitten, op naar de volgende!
4,5* (voorlopig, binnenkort misschien een halfje minder)
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Doldwaze spionage thriller met amusante plotwendingen maar vreemd genoeg blijf je deze film serieus nemen. Spanning, uiststekend filmwerk en geniale decors bovendien. 4.5
movie*freak
-
- 422 berichten
- 21 stemmen
Vandaag heb ik hem voor het eerst gezien, Dit was de eerste film die ik Alfred Hitchcock zag en nu weet ik waarom die Master of suspense word genoemd, die vliegtuig scene is gewoon geniaal, deze film heeft spanning, romans, actie, humor, mysterie, dat is allemal perfect met elkaar verbonden, acteerpresentaties zijn goed, beelden zijn geweldig, dialogen zijn prachtig, toch was de film soms ongeloofwaardig,
PS:
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
waarom werd Thornhill eigelijk voor kaplan gezien.
De handlangers van mr Van Damm roepen Kaplans naam om, op het moment dat Thornhill zijn hand opsteekt (om de ober te roepen? 't Is alweer een poosje geleden...) Zodoende lijkt het of hij Kaplan is.
movie*freak
-
- 422 berichten
- 21 stemmen
De handlangers van mr Van Damm roepen Kaplans naam om, op het moment dat Thornhill zijn hand opsteekt (om de ober te roepen? 't Is alweer een poosje geleden...) Zodoende lijkt het of hij Kaplan is.
Thanks, nu weet ik het.
movie*freak
-
- 422 berichten
- 21 stemmen
Stem verhoogd naar 4 sterren, gister avond zat ik hem te kijken toen zag me vader die film, ik had geen idee dat het een van zijn favourite films was hij had hem jaren niet gezien hij haalt hem gelijk uit de dvd gaat die hem zelf op zetten. 
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Gister herzien, vandaag herwaardeerd. Opgewaardeerd zelfs; een heerlijke film dit. Lekker luchtige en kolderieke suspense thriller die zichzelf geenszins serieus neemt, mede door een bizar plot dat vaker wendt dan een vlieger.
Fijn geacteert door Cary Grant als de vlotte en sarcastische Thornhill, die ongewild een niet bestaande persoonlijkheid aangemeten krijgt, en daarmee ook nog eens opgejaagd wild wordt. Fantastische cropduster scène, onvergetelijk! 4,5*
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Entertainment zoals het nu niet meer gemaakt wordt. En gelukkig maar! Een paar voorspelbare plottwistjes en wat heen en weer geren was destijds precies voldoende voor een portie amusement, zo blijkt weer maar eens uit North By Northwest. Een tempo dat regelmatig opgehouden wordt door een uitgebreide romance met alle slaapverwekkende dialoogjes over koetjes en kalfjes vandien, bombastische fanfaregeluiden waar je hoofdpijn van krijgt, een hoofdrolspeler met het charisma van een versleten wc-borstel en een vork die al na 30 minuten uit de steel gaat. Kan het nog erger? Ja hoor, alles speelt zich dan ook nog eens af in een wereld van opzichtige bluescreens, lachwekkend neppe gevechten en dito autoraces. Daar valt voor een deel overheen te komen omdat ze uiteindelijk niet veel beter konden in die tijd -hoewel veel kon vermeden worden- maar dan had de amusementswaarde beslist een pak hoger mogen liggen dan dit.
Entertainment zoals het nu gelukkig niet meer gemaakt wordt.
1*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Gelukkig hebben we nog films van grootheden als Jeff Wincott en Billy Blanks, films die blijven entertainen tot aan de honderdste highkick en miljoenste ontploffing, gepaard met weerzinwekkend acteerwerk natuurlijk. Laat de volwassen films nu maar over aan de volwassenen djelle. Geen mens zal toch waarde hechten aan deze anti-klassieker-campagne van je hoop ik. 
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Moet Hitchcock z'n eerste volwassen film nog zien maken. Afgaande op de commentaren hier (ook van de liefhebbers) lijkt dat bij deze ook niet meteen het geval.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Het kind komt bij mij naar boven als ik North by Northwest kijk. Vreemde kritiek overigens van djelle die alleen maar zeurt bij zijn favorieten over entertainment, terwijl North by Northwest entertainment pur sang is. Hiermee valt dus niet te discussieren, zeker niet als hij North by Northwest bekritiseert over slechte special effects. Ik sluit me bij Ramon aan, laster-campagne.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
En wat voor de één entertainment pur sang is, is voor de ander afgezaagde zooi. Als ik dan zie dat de special effects weer niet bekritiseerd worden is het duidelijk, een laster campagne aan het adres van djelle.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Logische 'laster-campagne', aangezien ik zijn kritiek nergens begrijp, zeker niet aangezien die kritiekpunten altijd dikke pluspunten scoren bij andere films. Dan lees ik geen geloofwaardigheid. Geen cheesy one-liners te vinden in North by Northwest? Geen cheesy actie te vinden in North by Northwest? Of is het een gebrek aan ontploffende auto's met veel vuurwerk en een heftige seks-scene?
Over de term afgezaagde zooi zal ik maar geen woorden aan vuil maken.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Dat je dat niet begrijpt is natuurlijk erg jammer, maar dat maakt het niet minder realistisch.
Simplistische redenering waarbij je je steeds blijft vasthouden aan je eigen normen en waarden. Ik sta ook bekend dat ik veel aandacht heb voor het visuele, dus ik zou op het visuele geen kritiek mogen hebben wanneer anderen een film als visueel mooi bestempelen ?
Nogmaals, wat voor de één entertainment pur sang is, is voor de ander afgezaagde zooi.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Dan moet meneer met valide argumenten komen die niet in tegenspraak zijn met de rest van zijn bijdragen op deze site. Dan pas kan ik het aannemelijk vinden dat iets 'afgezaagde zooi' is en soortgelijke films niet. Waar zit het verschil in? In de leeftijd c.q. burgerlijkheid van de filmpjes, in het feit dat de cheesy one-liners hier meer dan 4 woorden betreffen zodat ze moeilijk te onthouden zijn, het gebrek aan spierballen? Zijn dat de hoofdingredienten voor entertainment?
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Ik zie niets in zijn review wat in tegenspraak is met zijn bijdragen op de rest van de site. Wel zie ik makkelijke en simplistische aannames van andere gebruikers die klam blijven vasthouden aan wat ze zelf vinden en dat verkeerdelijk projecteren op andere mensen.
Dat je uitgebreidere argumentatie wenst omdat je het verschil niet meteen ziet zal best (vraag dat dan even op een normale manier), maar er gewoon vanuit gaan dat het gaat om een "laster"campagne is té kinderlijk om rond te lopen.
Het blaast allemaal hoog van de toren over volwassenheid, maar bij het eerste het beste akkefietje gedraagt men zichzelf als een klein kind.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Laat de volwassen films nu maar over aan de volwassenen djelle.
Logische 'laster-campagne', aangezien ik zijn kritiek nergens begrijp, zeker niet aangezien die kritiekpunten altijd dikke pluspunten scoren bij andere films.
Mijn favoriete amusementsfilms zijn doorgaans pretentieloos. Daar hoeft geen ingewikkeld plot aan te pas komen (die zichzelf al na een halfuurtje prijsgeeft) om te "vermaken", maar die films concentreren zich op vermakelijke scenes an sich. Dat noem ik pas pur sang.
Kan een doordachte suspense avonturenfilm me dan niet vermaken? Jawel hoor. Maar dan mag het wel niet:
- beperkt zijn in ideeen qua amusemt
- te weinig amusement bieden
- voorspelbaar zijn in zijn plottwists
- opgehouden worden door onzinnig lang uitgerekte romanceperikeltjes en allerlei prietpraat
- irritante fanfaregeluiden tentoonspreiden (ik vind ze nu eenmaal snerpender dan de muziek die
doorgaans bij modernere films te horen is)
- een charismaloze hoofdrolspeler hebben (puur persoonlijk)
- zichzelf te snel prijsgeven
Dingen die reeds héél duidelijk terug te vinden waren in mijn recensie, maar goed.
En als dit allemaal wel het geval is, til ik zwaarder dan normaal aan allerlei neppe toestanden die niet altijd te vermijden waren. Het speelt nu eenmaal een rol, of je naar een duidelijk fake autorace zit te kijken of niet. Al zeker bij dit soort films.
Als het nu nog niet duidelijk is, zonder allerlei vreemde conclusies te maken omtrent wat ik zogezegd zou verlangen, dan weet ik ook niet meer wat ik moet doen om deze onvolwassen reacties te vermijden. Inderdaad weer een lastercampagne aan mijn adres.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Onzin. Je hoort me niet zeuren als je weer over 'visuele lelijkheid' begint bij 'films die ik goed vind'. Je hoort me zeuren als ik tegenstrijdige argumenten lees. Zoals in casu.
Aangezien dit vervalt in kinderlijk chat-gedrag, wacht ik netjes op een repliek van djelle, als hij daar zin in heeft. Ik heb vraagtekens die ik graag zou zien vervagen.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Veel plezier met djelle's reactie en de door jezelf verzonnen tegenstrijdigheden 
Gerelateerd nieuws

'North by Northwest' straalt in 4K-uitgave voor verzamelaars: 'Cooler dan alle James Bonds bij elkaar'
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties
Gerelateerde tags
new york citymoordspionmount rushmore national memorial undercover agentespionagebedrogromantiekverkeerde identiteitop de vluchtvoortvluchtigespionagereclameframedon the roadgovernment agentroadmovieframed for murdertrainscold war eramount rushmore adventureman on the runcouple on the runmoral relativism
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








