3 Godfathers (1948)

Alternatieve titel: Three Godfathers

Western

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Pedro Armendáriz en Harry Carey Jr.

Drie desperados besluiten een bank te beroven en slaan op de vlucht. De sheriff zet samen met een team van hulp sheriffs de achtervolging in. Als de drie desperados onderweg een vrouw redden en haar helpen met het op de wereld brengen van haar baby, benoemt zij de drie tot peetvaders.

avatar van Metalfist
I'll be seeing you boys... prob'ly

Het moet volgens mij een tijd geleden John Ford - John Wayne maand zijn geweest op TCM want met deze Three Godfathers zit ik aan mijn derde film die ik op korte tijd zie van deze twee. Hoewel ik Ford's carrière tot nu toe niet veel vind voorstellen, ben ik een grote fan van John Wayne geworden dus laat ik geen kans onbenut om een film van hem te zien. Ik had al vaker gehoord dat John Ford een echte Western regisseur was maar tot nu toe had ik daar eigenlijk weinig van gemerkt doordat hij zich meer op oorlog leek te focussen in de films die ik heb gezien maar nu was het dan toch eindelijk tijd voor de authentieke Wayne - Ford Western combinatie.

De reden waarom John Ford de film wou maken is nogal ongewoon. Het verhaal van Three Godfathers werd al eens eerder verteld in een silent film uit 1916, met 20 jaar later nog een nieuwe versie en dus meer dan 30 jaar later deze versie maar dat terzijde. In de versie uit 1916 speelde een goede vriend van Ford mee, Harry Carey, en toen die in 1947 stierf dus besloot de regisseur om een eerbetoon aan zijn vriend te geven door de nieuwe film op te dragen in diens herinnering. Hoewel er dus al bijna 100 jaar verstreken is tussen nu en de eerste versie van de film, heeft het verhaal weinig aan kracht ingeboet. Een echte Western kun je dit niet noemen, met uitzondering van de setting, omdat er meer gefocust wordt op het effect van de baby op de drie mannen. In dat opzicht is de film dan ook wel een leuke zit geworden. Normaal gezien heb ik het niet op dit soort sentiment maar Ford weet het eigenlijk allemaal nog degelijk te brengen maar wat me vooral aansprak was de eer en zelfopoffering waarmee de drie mannen door de woestijn gingen. Zelf amper iets hebben en hetgeen ze wel hebben afstaan aan de kleine Robert William Pedro Hightower. Alleen jammer dat het einde nogal vreemd aanvoelt. Wayne draait uiteindelijk de bak in voor een jaar en een dag maar hij ziet dat blijkbaar perfect zitten. Ford had dit misschien nog iets beter kunnen uitwerken maar ach, voor zijn doen weet hij een vlotte en vooral geen langdradige film neer te zetten. Voor de rest zitten er ook een aantal geslaagde scènes in, het begin waar de drie bandieten de sheriff ontmoeten is echt goud waard qua gelaatsuitdrukkingen, maar langs de andere kant wel jammer van sommige verplichte humor. Zo was Curly eigenlijk meer irritant dan leuk.

Ik denk dat ik voor het eerst kennis maakte met John Wayne een aantal jaar geleden via een goedkope DVD box met 3 films die mijn broer had gekocht. Het waren een paar Lone Star Westerns en mijn broer vond ze verschrikkelijk. Omdat ze zo kort zijn (elk ongeveer een uurtje) heb ik ze toen ook eens opgezet en hoewel de Lone Star films niet echt het toonbeeld zijn van fantastische films maakte John Wayne toch een serieuze indruk. Sindsdien wat films van hem gekocht en ook regelmatig eens iets opgenomen van TCM en wat ik zie kan me toch altijd bekoren. Ik heb al vaker gehoord dat veel mensen iets tegen Wayne hebben, zelfs bij deze film alleen al zijn er een paar reacties, maar ik vind hem heerlijk. Ook hier is hij weer heerlijk op dreef, en voor de eerste keer dat ik me kan herinneren als bandiet. Vaak draait het uit dat hij dan één of andere undercover is maar hier overvalt hij echt een bank en dat geeft wel een leuke verandering. Harry Carey speelde dus mee in de originele versie uit 1916 maar er is nog een Carey die hierin zit en dat is zijn zoon, Harry Carey Jr. Tijdens het zien kreeg ik het gevoel dat die er wat verplicht bij zat en nu ik weet dat het zijn zoon is, geraak ik helemaal niet van dat gevoel af. Geen slechte acteur maar moet onderdoen voor Wayne en een geweldige Pedro Armendáriz. Vooral de scènes tussen die twee zijn soms echt heerlijk.

Veruit het beste van Ford dat ik tot nu toe heb gezien. Zijn oorlogsperiode is niet echt geweldig te noemen (dan heb ik het over How the West Was Won, They Were Expendable en Wings of the Eagle, hoewel die laatste nog wel vrij goed was) maar dit smaakt naar meer. Benieuwd naar Stagecoach en Rio Grande die ik hier ook nog ergens op DVD moet hebben liggen.

avatar van Moviestar1979
Een kerstverhaal in een western-stijl.
Op zich wel leuk gevonden.
De film zelf bevat soms wat ontroerende momenten.
Hij kijkt fijn weg, en is absoluut niet slecht.
Echter vond ik hem ook niet briljant.

Ik hou het voorlopig even op 2,5 *

avatar van madmax1
In eerste instantie wou ik hem opruimen,maar heb hem bij nader inzien gerepareerd en gedeeltelijk
afgekeken.
Toch wel een western die je niet zomaar wegdoet alleen al hij is apart in het genre, en John Wayne
begint zijn opmars in de A films want in het gelijke jaartal maakt hij Red-River.
Na reparatie ziet hij er ook weer prima uit met zijn mooie zwart wit beelden,en ook al vind ik geen
super western is hij het aankijken meer dan waard,begin ook aan mijn eigen te twijfelen met het
opruimen van oudere westerns waarvan de data slecht wordt ,ik ben nu meer aan het repareren
en nieuwe kopie,s aan het maken dan ik dacht.

avatar van Brix
Hoezo zwart-wit beelden madmax?
Dit is toch een Technicolor film?
Ik vind de kleuren juist heel mooi van deze.

avatar van madmax1
Ja inderdaad heeft kleinzoon wat aan mijn nieuwe pc liggen te klootten en de kleuren weggedraaid haha.ik dacht al wat een mooi beeld in zwart wit .

avatar van Brix
geweldig !!

avatar van trebremmit
Ford heeft mooie films gemaakt en ik kan zijn stijl en Wayne zeker wel waarderen, maar dit was echt te flauw en over the top.

avatar van LuukRamaker
Wat begint met een komische noot, wordt al gauw een stuk serieuzer nadat de drie outlaws een bank overvallen en op de vlucht moeten. Wat daarop volgt is een leuke interpretatie van het kerstverhaal waarin de drie mannen voor een baby moeten zorgen en deze levend door de woestijn moeten zien te krijgen. Ze hebben hun belofte gedaan aan de op sterven liggende moeder en zullen deze koste wat het kost nakomen...

Dit prachtige eerbetoon aan Harry Carey (Sr.) is er een met een paar prachtige verwijzingen. De verwijzing naar het kerstverhaal is leuk, maar tegelijkertijd wordt hiermee verwezen naar een van Careys eerdere films, met dezelfde titel. Hoogtepunt vond ik echter het moment waarop Harry Carey Jr. in dit eerbetoon aan zijn vader aan een graf staat en uit volle borst 'Shall We Gather at the River?' staat te zingen.

Toch draait het natuurlijk vooral om John Wayne die bijna tien jaar na Stagecoach, in 1948, ineens een topjaar beleefde. Fort Apache en Red River kwamen in hetzelfde jaar uit en hadden misschien nog wel een groter succes dan deze Technicolor kleurenfilm. Hij was echter nog niet zo'n grote lolbroek als hij jaren later zou worden. De humor moet voornamelijk van zijn Mexicaanse vriend Pedro Armendáriz en zijn schijtlollige achtervolgers komen. Al behoorde het tweevoudig treffen tussen Wayne en Ward Bond, aan het begin en aan het eind, wel tot de (leuke) hoogtepunten.

Een heuse topfilm was het zeker niet en bij tijd en wijle was het zelfs moeilijk de aandacht erbij te houden maar over het algemeen werden deze inzakkingen gauw gecompenseerd met leukere momenten. Verder was er met onder anderen John Wayne, Harry Carey Jr., Ward Bond, Hank Worden en Ben Johnson toch een aardig groepje westernsterren bijeen dat toch eigenlijk zelden voor een zware teleurstelling zorgt. Zo ook in deze film niet.

avatar van Spetie
Een zeer onconventionele western, die in feite een soort van verkapte kerstfilm is, maar dan met een western setting. Ik had hier vooraf totaal niet aan gedacht, maar vond de diverse verwijzingen naar de Bijbelse vertelling best leuk bedacht, al levert het uiteindelijk geen topfilm op.

Wel is het zeer onderhoudend, waarbij de toon vaak luchtig en komisch is, al wordt het in het middenstuk wel zwaarder. De drie mannen, waarbij de nadruk natuurlijk op John Wayne ligt, doen het vrij aardig. Vooral Pedro Armendáriz heeft af en toe wel leuke opmerkingen. Wel is het lastig om enige feeling met de personages te krijgen. Dat komt ook omdat de toon soms wel serieus is en soms duidelijk niet. Het laatste stuk, waarbij Wayne de baby uiteindelijk veilig in de stad weet te krijgen en de rechtszitting, vond ik dan nog wel leuk gevonden en ook typisch Ford trouwens.

Ik denk dat je wel liefhebber van het genre moet zijn, om dit te kunnen waarderen. Het zijn vooral de aardige verwijzingen en de humor, die dit allemaal nog wel de moeite waard maken, maar echt heel goed of onvergetelijk is het allemaal zeker niet.

avatar van mr rumson
Grootplus punt van deze western vond ik de omgeving waar deze gefilmd is.
Het levert dan ook vele mooie plaatjes op hoe de mannen deze omgeving lopend trotseren.
Jammer genoeg ligt het verhaal mij niet zo er wordt mij te veel de nadruk gelegd op de bijbel.
Het liedje 'Shall We Gather at the River ligt mij niet lekker in het gehoor en al zeker niet als het op einde nog eens door een bejaarden vrouwenkoor word gezongen.
Het liedje streets of Laredo dat ook in deze film gezongen word ligt mij stukken beter.
De film is zeker mooi om te zien en met de acteurs is niks mis mee .Maar toch kan de film niet voorkomen dat het voor mij af en toe saai werd .

avatar van Humphrey
Oubollige, eigenzinnige western over een heel uitzonderlijk onderwerp. Een John Wayne in zijn geliefkoosde habitat, acterend zoals we hem hebben gekend. Ondanks de film reeds gedateerd is, is het bekijken ervan toch nog een leuk ontspanningsmoment. Ik genoot ervan. 3*.

avatar van W.V.
Een van de westerns van Wayne waarin ik hem wat minder vind acteren, hij is hier voor mijn gevoel net wat te sentimenteel en te geforceerd. Misschien komt dat ook wel door het verhaal van de film, de vele verwijzingen naar de bijbel, het kerstverhaal en natuurlijk een ieder veterende baby. Normaal gesproken ben ik een sucker voor feelgood kerstfilms, maar niet met the Duke. Maar omdat hij the Duke is kan ik hem ook niet helemaal wegzetten, hij krijgt in de film goed tegenpartij van Armendariz en
Bond. Daarnaast zijn natuurlijk de opnames geweldig, iets wat Ford wel was toevertrouwd.
Ford was niet alleen een meester in het westerngenre, ook sociale drama's kon hij aan, grapes of wrath, young mr Lincoln of how green was my valley. Maar het meest bekend is hij geworden met zijn westerns en oorlogsfilms, jammer want de man heeft een geweldig oeuvre, ook met andere genres achter gelaten.
Met deze film verraste hij vriend en vijand door de wat zoete toonzetting van de film, want dat kende niemand van hem, in al zijn films hanteerde hij vaak een directe en soms harde toon. Velen vonden dit dus een verademing, ik vind het een gemiste kans, ondanks misschien alle goede bedoelingen die hij en the Duke met deze film hadden, maar juist omdat de film ook een aantal positieve dingen bevat en The Duke de film toch drie sterren gegeven

avatar van mjk87
Wel aardig, maar ook wat verouderd. Het acteerwerk vooral is wat vlakjes en daardoor blijft dit een wat afstandelijke film die me nooit wist te grijpen. Maar verder wel een prima sfeertje, soms erg fraaie beelden van zandstormen en tegen het einde wordt het ook wat diepgravender allemaal. De baby is wel erg schattig. 3,0*.