De Grot (2001)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Fedja van Huêt, Marcel Hensema en Kim Huffman

Egon ontmoet Axel op 14-jarige leeftijd tijdens een zomerkamp in de Ardennen. Axel is een durfal die al snel de schuchtere Egon op sleeptouw neemt en een grote indruk op hem maakt. In de loop van hun leven kruisen hun wegen zich steeds opnieuw. En als Egon zijn carrière als geoloog heeft opgebouwd, leest hij over Axels carrière in grote krantenkoppen.

Zie net dat je de film moet komen afhalen en aangezien er geen musicstore bij mij in de buurt is heb ik daar niet zo'n zin in...

Vandaag herzien en ik ga van 3 naar 4*. Uistekende film, maar blijf het nog steeds één van de mindere van Koolhoven vinden (kun je naagaan hoe goed die anderen dan zijn).

Heb je trouwens de dvd met de extra's?

Helaas niet, maar ik zag hem voor een habbekrats in de videotheek staan...

Heb gisteren het boek uitgelezen en volgens mij is dit één van de weinige films, waarvan ik de film leuker vond. Het boek staat vol met details waar ik weinig mee kon. Vooral het gedeelte over Marcie (Marjoke dus) vond ik te langdradig en oninteressant om te blijven boeien. Blij dat daar in deze film minder aandacht aan is besteed.

Vaak is het ook een kwestie van wat je als eerste leest of ziet.

avatar van 93.9
Zeer vermakelijke film.
Ik had ook eerst het boek gelezen en jaren later kwam daar de film en natuurlijk was het boek beter(je eigen fantasie kan bijna niemand nabootsen), maar echt niet slecht gedaan!
3 en halve ster!

Wat vond je zelf dan van het boek Wouter en dan vooral dat ene hoofdstuk "Marcie Gem's", waar toch erg veel uit geschrapt is...

Het was het moeilijkste gedeelte van het verhaal. Het kostte Krabbé dan ook het langst om dat stuk te schrijven (al voor het boek). Ook in de film was het het lastigste stuk, tot aan de montage aan toe. Uiteindelijk vertelt de film enkel het broodnodige.

avatar van Quentin
Eindelijk toegekomen aan deze film, een mooie samenvatting van het boek. Waarbij alleen gesneden is naar een essentiele vertelling. Ook een totaal andere sfeer en gevoel dan bij het boek, maar dit doet nix inboeten eraan. Anders maar goed. 4 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Aardige film, maar het werkt voor mij toch niet echt.
Een thriller vind ik het nauwelijks, alleen het eerste (erg sterke) stuk is spannend. De flashbackstructuur maakt de film wat al te verbrokkeld. Ik weet niet hoe het precies had gemoeten (chronologisch werkt ook niet helemaal denk ik) maar het liep niet helemaal zoals het moet lopen.
De dramakant was me net allemaal te vlak. En dat gold eigenlijk zowel voor de relatie tussen Egon en Axel als voor de voor elkaar bestemde geliefden Marjoke en Egon.
Desalnietemin was de sfeer erg sterk, was de opening zelfs heel goed en heeft het me niet verveeld.

Krappe 3.0*

11 sept op tv hoorde ik

VARA leden kunnen kans maken op het 'making-of' fotoboek van De Grot: http://omroep.vara.nl/products...

Dustyfan
Als het niet waar is! Dat is het boek dat we een half jaar geleden bij de Slegte in Nijmegen hebben gekocht. (Geen officiele uitgave) Zeer mooi en dus echt de moeite waard.

Eva schreef:

Eén van de beste Nederlandse films.

zegt iemand die the shawshank redemption een 1 geeft en the village een 0.5

avatar van Jordy
Inderdaad andere goede Nederlandse films.

avatar van Sander D.
Aardige film. Boek is wel beter.

avatar van Webby
Idd, het boek is veel beter. Destijds de film in de bios gezien en vond er niet veel aan. Misschien wordt de tweede kijkbeurt beter. Heb hem thuis ook op dvd liggen maar die nog steeds niet gekeken

Straks op tv

FisherKing
Verdorie, erg indrukwekkend bij herziening. Zit nog bij te komen. 4.5* verhoging.

Ik kende ook zo'n joch die zo ad rem was vroeger.. die je overal naar toe sleepte en eigenlijk dingen deed die je niet wou.

Feest der herkenning derhalve en weinige films kunnen dat gevoel echt duidelijk maken.

Dustyfan
Woorden schieten tekort in dit geval...

Geweldige film! Twijfel tussen 4,5* en 5*. Wie kan mij uit de brand helpen?

Ik zeg: geef 'm het voordeel van de twijfel!

5* dan.

Tijdens het zappen even blijven hangen. In België lijkt het soms alsof het medium film 30 jaar geleden is blijven stilstaan (al is daar recentelijk wat verandering in gekomen), en moeten constateren dat ook sommige Nederlandse films dit probleem hebben. Zag er allemaal godsgruwelijk uit, maar veel heb ik dus niet gezien.

avatar van as
as
Jij bent ook makkelijk over te halen

Onderhond schreef:

Zag er allemaal godsgruwelijk uit

Belgische cameraman.

as schreef:
Jij bent ook makkelijk over te halen

Ja, erg he.
cornelis schreef:

Belgische cameraman.

Wat was er dan zo gruwelijk aan?

Die gehele oubollige sfeer die steeds weer in dit soort films lijkt terug te komen. Ik heb de indruk dat het in Nederland wat beter is, maar in België gaat het gros van de films over afgeleefde mijnwerkers of arme boeren aan het begin van de 19de eeuw, en dikwijls lijkt het ook of de film door voorgenoemde gemaakt is. Dat gevoel kreeg ik bij het kijken van De Grot.

Misschien vond ik dat er juist mooi aan.