

Kan door Huid Heen (2009)
Genre: Drama
Speelduur: 94 minuten
Alternatieve titel: Can Go through Skin
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Esther Rots
Met onder meer: Rifka Lodeizen en Wim Opbrouck
IMDb beoordeling:
6,9 (655)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 29 januari 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Kan door Huid Heen
De luchtbel van het onbezorgde, stadse leven van de dertiger Marieke wordt abrupt doorgeprikt als haar vriend het uitmaakt. In de woelige periode die volgt, dringt een toevallig passerende gek haar huis binnen en randt haar aan. Van een 'gewoon' mens dat alles denkt te hebben, verandert Marieke in een slachtoffer. In een mum van tijd.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

starbright boy (moderator films)
-
- 22071 berichten
- 4851 stemmen
Begint erg veelbelovend, maar raakt zijn kleine focus gedurende de film een beetje kwijt en dan is jammer. Wat daar raakte de film me ook kwijt. Ik vond vooral het wraakplotje niet al te sterk. Fraaie rol van Lodeizen. Rots gaat vast nog een betere film maken.
3.5*

Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3524 stemmen
Dat Rifka Lodeizen hier een topprestatie neerzet, mag een feit heten; duidelijk een zware rol, die ze opvallend goed weet over te brengen. Jammer genoeg werkt het script van Kan door Huid Heen niet echt mee. Zo ben ik weinig tot niets over haar karakter van vóór de aanranding te weten gekomen, waardoor het effect van het meeleven en aangrijpen bij mij een beetje achterwege bleef. Je wil wel met Marieke meeleven, maar dat is vrij moeilijk als je de hele film maar moet blijven gissen wat voor persoon ze eigenlijk was. De film zit overvol met scènes die je naar de keel zouden moeten grijpen, maar bij mij bleven ze jammer genoeg maar wat halverwege steken. Hoe subliem het acteerwerk ook is en hoeveel screentijd een personage ook krijgt, het hoofdkarakter hier bleef voor mij maar wat boven de oppervlakte zweven.
Verder had ik het idee dat alles op den duur veel gecompliceerder werd gemaakt dan nodig. Vaag doen om het vaag doen. Het uitgangspunt is zeker interessant en vaak is duidelijk waar Rots naar toe wil met haar keuzes, maar ze grijpt op een gegeven moment veel te veel naar onduidelijke edit-keuzes en heen-en-weer geslinger van uiteenlopende taferelen. Prima als je daarmee de gekwelde gemoedstoestand van het karakter wil symboliseren, maar mij raakte ze op een gegeven moment toch echt kwijt. Het wilde me niet meer boeien en het werkte eerder vermoeiend dan intrigerend. Net als de muziek en sound-design. Af en toe zette het wellicht de juiste toon, maar dat experimentele gepingel op een valse piano is tegelijkertijd ook gewoon bloedirritant.
Al met al schijnbaar niet geheel mijn kop thee. Desondanks complimenten voor de af en toe sterke sfeer en uiteraard de rol van Lodeizen.
2,5 sterren.

yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen

Chainsaw
-
- 8580 berichten
- 3524 stemmen
Eens, ken ook zeker wel films waarbij ik me hier niet aan stoorde. Maar bij Kan door Huid Heen ging de film veelal om de verandering in het hoofdkarakter sinds een pijnlijke gebeurtenis. Enkel doordat ik geen idee had wie ze was vóór dit voorval kwam dit lang niet zo sterk aan. Voor hetzelfde geld was ze altijd al zo gek als een deur.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Ondanks de ijzersterke tour-de-force van Rifka Lodeizen is dit een matige film. Dat komt vooral omdat de verwerking van een zeer traumatische ervaring door Marieke veel te oppervlakkig aan de orde komt. Ik ben geen psycholoog, maar een zelfgekozen isolement in een oud, bouwvallig krot op het platteland lijkt mij niet meest aangewezen weg om je leven weer op de rails te krijgen. Waarom Marieke toch daarvoor kiest, wordt op geen enkel moment begrijpelijk gemaakt. Zelfs het spreekwoordelijke tipje van de sluier ontbreekt. Dat het isolement niet echt helpt wordt wel duidelijk door het feit, dat er weinig vooruitgang valt te bespeuren.
Samengevat: ondanks het prima acteerwerk van Lodeizen een teleurstellende film. Niet alleen door het morsige verhaal, maar ook door de warrige montage met deels onverklaarbare beelden.

Knisper
-
- 13026 berichten
- 1267 stemmen
Ik ben geen psycholoog, maar een zelfgekozen isolement in een oud, bouwvallig krot op het platteland lijkt mij niet meest aangewezen weg om je leven weer op de rails te krijgen. Waarom Marieke toch daarvoor kiest, wordt op geen enkel moment begrijpelijk gemaakt.

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Waarom Marieke toch daarvoor kiest, wordt op geen enkel moment begrijpelijk gemaakt.

yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ben het helemaal eens met Ik Doe Moeilijk. Zelfs zijn onderbouwing is de mijne.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Het kan best zijn dat jullie allemaal gelijk hebben. Mijn probleem is dat op geen enkel moment in de film iets te zien is van wat Marieke drijft. Omdat het verhaal zich niet bezig houdt met het "waarom", is het volgens mij voor iedereen giswerk. Wat dat betreft vind ik 't jammer dat we niet meer dan wat glimpen van haar chats mogen zien.

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Het is dus, als ik dat voorzichtig mag concluderen, je eigen verwachting die de film tot een teleurstelling maakt. Tsja, zo gaat dat dikwijls met verwachting. De waaromvraag is simpelweg niet relevant, omdat de film daar geen antwoord op wil geven. Ik zou ook dolgraag willen weten waarom Forrest Gump zijn thee zonder suiker drinkt, of waarom Schindler niet van dammen hield, of wat Scarface zijn favoriete bijbelpassage was. Maar ja...

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
De waaromvraag is simpelweg niet relevant (...).
Vind jij. Ik vind het jammer dat de film die vraag niet beantwoordt of zelfs niet een tipje van de sluier oplicht. Mijn goed recht, toch?
Overigens je moet er geen potje van maken met Schindler, Forrest Gump etc., want dat raakt kant noch wal.

Threeohthree
-
- 5520 berichten
- 2858 stemmen
Wat is het probleem met dingen zelf invullen dan? Bovendien, als de reden was dat de huur daar simpelweg goedkoper was, is dat ook niet zo heel interessant om in de film te vermelden.
Misschien was het wel omdat haar jeugdrelatie daar met zijn ouders woonde en op een dag besloot de jongen zijn ouders dood te schieten en daarna zelfmmord te plegen omdat hij de vorige avond geen toetje na de warme maaltijd mocht. Geschokt en getraumatiseerd als ze is denkt zij dat daar het primaire probleem ligt, dus besluit ze daar maar in te trekken, en zo gaandeweg weer op het rechte pad te belanden.
Da's mijn versie voor vanacht, punt is; niet heel interessant, is het wel? Als dat wel het geval is, graag gedaan.

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Overigens je moet er geen potje van maken met Schindler, Forrest Gump etc., want dat raakt kant noch wal.

Ik bedoel uiteraard niet te zeggen wat iemand wel of niet relevant mag vinden in een film. Wat ik wel probeer duidelijk te maken, is dat een film per definitie nou eenmaal maar een beperkt aantal onderwerpen en thema's aanstipt.
Naar mijn idee drijft Kan door huid heen veel meer op het je proberen te laten invoelen hoe een depressie voelt, in plaats van het psychologisch te duiden. Misschien zouden deze twee aspecten elkaar kunnen aanvullen, zoals BBarbie dat graag zou zien. Maar mijn punt is, nogmaals, dat ik vind dat je de film er niet op kunt afrekenen dat het dat niet doet. Een film kun je beter op zijn eigen merites beoordelen. Concreet zou dat betekenen dat je beargumenteert of en in welke mate deze film erin slaagt om je te laten invoelen hoe een depressie voelt.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Afhankelijk van de sfeer van de film, probeer ik me vaak in te leven in het wel en wee van de (hoofd)personages. Maar het karakter van Marieke in deze film is zó gesloten, dat het mij -ondanks haar traumatische verleden- onmogelijk was enige empathie voor haar te ontwikkelen. Het zal best de opzet van de filmmakers zijn geweest, maar ik bleef met een onbevredigd gevoel achter.
Als ik een vrij willekeurige en wellicht wat kromme vergelijking mag maken: een oplossing zoals Ki-duk Kim die kiest in Nabbeun Namja (Bad Guy) spreekt mij veel meer aan. Het hoeft allemaal niet breedvoerig uit de doeken te worden gedaan, maar hier en daar een hint geven is niet verkeerd, vind ik.
E.e.a. doet overigens niets af aan het prima acteerwerk van Rifka Lodeizen. Die zet zonder meer een dijk van een rol neer. En... het blijft allemaal een kwestie van perceptie en smaak.

yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Ben benieuwd wat voor- en tegenstanders van deze film vinden van Clean, shaven (1994, Lodge Kerrigan).
Krijg je dan dezelfde discussie(s) over al dan niet invoelbare personages en hun wel of niet herkenbare drijfveren binnen in hun eigen hermetisch afgesloten wereldje??

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Lijkt mij een interessante uitdaging. Ik ken de film (nog) niet, maar daar is wat aan te doen. Ik kom daar op terug.

Malick
-
- 9086 berichten
- 420 stemmen
Ben ik trouwens de enige hier die de boerderij symbolische ziet voor haar geestestoestand?!

Ik Doe Moeilijk
-
- 1145 berichten
- 197 stemmen
Nee, dat zie ik met jou. Interessant genoeg doet die andere grote Nederlandse filmmaakster (lees: Nanouk Leopold) datzelfde. Let er maar eens op hoe vaak die films vrouwen bevatten die aan hun huis klussen.
Ik zal trouwens proberen binnenkort zelf eens een review te schrijven van Kan door huid heen, in plaats van alleen maar anderen bij of af te vallen.

pierre18
-
- 737 berichten
- 616 stemmen
Gewaagd stuk. Esther Rots treedt gelukkig behoorlijk buiten de bekende paden met haar manier van editing en een groot deel van de fantasie bij de kijker te laten. Het verhaal is bijzonder, aangrijpend en sommige momenten een beetje ontroerend. Rifka zet als geen ander een dijk van een rol neer en ik vind haar echt tot de top van de Nederlandse cast behoren! In elke film of serie waarin ze speelt valt ze op door juiste timing, beweging, intonatie en geloofwaardigheid. Zo ook in deze film, hulde. De boerderij en de omgeving dragen behoorlijk bij aan de sfeer en de hele setting van de film.

sinterklaas
-
- 11765 berichten
- 3290 stemmen
We hebben in Nederland biljoenen films over huisvrouwen en die oubollige dramaatjes... Dit valt wel een beetje onder de categorie, maar dit is dan weer wel knap gemaakt.
Rifka Lodeizen zet hier wel een erg sterke rol neer als een vrouw die de stad ontvlucht... Het doet haar te veel denken aan enkele traumatische ervaringen die ze daar heeft ondergaan. Ze trekt naar de middle of nowhere ergens in Zeeland... In een brakkemikkig huis dat inmiddels bijna op instorten staat... In plaats van de gewenste rust en de tijd om na te denken komt ze in een isolement terecht...
Klinkt allemaal weer erg dramatisch... Maar... Het mooie van deze film is dat het wel op een artistieke en diepgaande manier wordt verteld... zonder dat de melodrama en het tearjerkergehalte er vanaf druipt. De somberheid en de kou van zowel de woonplek als de omgeving is als kijker goed te voelen... De uitbarstingen van Marieke... haar fantasie over hoe ze een vroegere belager in gijzeling houdt... en de uiteindelijke scene's met haar buurman.
Ja, dit verhaal is toch wel gered door de subtiliteit... aangezien je wel weet welke kant het vaak op gaat als je het in Nederlandse handen drukt. Ook de soundtrack is goed te doen.... Volks en abstract en evengoed ook rustgevend.
Wel een film om warm voor te lopen (om de koude sfeer te moeten ondergaan.)
4,0*
Het laatste nieuws

'Pablo Escobar: El Patrón del Mal' stond opgeteld meer dan duizend dagen in de Netflix-top 10

Netflix verwijdert binnenkort 'In the Land of Saints and Sinners' met Liam Neeson

Waargebeurde film 'Toen Ik Je Zag' gebaseerd op Antonie Kamerling gauw te zien op Prime Video

Netflix-kijkers zijn onder de indruk van de Poolse film 'Kler'
Bekijk ook

Loft
Thriller / Mystery, 2008
851 reacties

Daens
Biografie / Drama, 1992
155 reacties

Aanrijding in Moscou
Drama / Komedie, 2008
218 reacties

D'Ardennen
Drama / Thriller, 2015
159 reacties

TBS
Thriller / Misdaad, 2008
755 reacties

Daglicht
Thriller / Mystery, 2013
150 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.