De Grot (2001)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Fedja van Huêt, Marcel Hensema en Kim Huffman

Egon ontmoet Axel op 14-jarige leeftijd tijdens een zomerkamp in de Ardennen. Axel is een durfal die al snel de schuchtere Egon op sleeptouw neemt en een grote indruk op hem maakt. In de loop van hun leven kruisen hun wegen zich steeds opnieuw. En als Egon zijn carrière als geoloog heeft opgebouwd, leest hij over Axels carrière in grote krantenkoppen.

tovenaar
Ga zo door heren.

Moet dit?

Stephan schreef:
Mag ik een teiltje?

Wat de een ultiem romantisch vindt, vindt een ander wellicht doorgeslagen lyriek.
Als je het opschrijft ziet het er wellicht wat overtrokken uit, maar ik vind het in de film werken.

Stephan schreef:

Wat heeft mijn talent te maken met doordravende lyriek?

Ik geef toe. Was een beetje flauw.

avatar van Stephan
Wouter schreef:

Ik geef toe. Was een beetje flauw.

Nou... vooruit. Zet ik een smiley achter mijn opmerking...

avatar van Goodfella
Uitstekende film, vooral door de érg knap geconstrueerde vertelstructuur. Hoewel er eigenlijk weinig opzienbarends gebeurde bleef ik constant geboeid kijken om te zien hoe de vork nou uiteindelijk in de spreekwoordelijke steel zou zitten 3,5 *

al weer even geleden dat ik deze heb gezien. Mooie film, met een fraai verhaal. Echt veel vaart zit er niet in , maar daar moet deze film het ook niet van hebben. De karakters worden prima uitgewerkt en ondanks dat geen echte opzienbarende zaken gebeuren blijft de film wel tot het eind boeien: 3,5*

Het meeste is nu wel over deze fim gezegd en ik typ nu ook niet te veel, want voordat je het weet val je in herhaling. Vond het een redelijke, degelijke Nederlandse film met een uitstekende rol van de Huet. Het verhaal kende zo z'n momenten, maar het geheel deed een beetje traag aan.
Al met al goed voor 3*.

Ramon K
Krappe voldoende....2,5 sterren

Het overkoepelende thema is zeer interessant: verhalen over ware liefde, zelfs verdoemde ware liefde(Romeo&Juliet) spreken me meestal erg aan.
Het andere thema,twee vrienden die compleet tegenpolen van elkaar zijn, vind ik erg vlak en clichee uitgewerkt. De karakterontwikkeling bij die twee personages was bijna nihil. De flashbacks die de regisseur gebruikt zijn erg herhalend en na de eerste flashback wist ik wel hoe de relatie tussen Egon en Axel zat....de andere flashbacks (een groot gedeelte van het middenstuk van de film) zijn ronduit saai.

Ook het acteerwerk was erg wisselend; Van Huet en Huffman doen het erg goed, terwijl de acteerprestaties van de jonge Axel en enkele bijrolspelers erg slecht zijn.

De beelden en de sfeerschepping waren daarentegen wel erg goed; de broeierige openingsscene was erg goed en ik kan me ook nog een prachtig shot voor de geest halen van een aantal kinderen die door de regen rennen, met een schitterende donkere hemel en een oplichtende bliksemflits

Die scene waarin de stalagmieten en stalagtieten naar elkaar toekropen, net als de twee geliefden is leuk gevonden maar mist zijn uitwerking; het komt te laat. Dit is nu juist een toespelingsscene en die kun je imho beter midden in de film proppen. In ieder geval mist de scene zijn uitwerking op mij.

Kortom, De Grot is een aardige film. Grootste mankementen zijn het saaie middenstuk (met veel flashbacks en oninteressante verwikkelingen) en het wisselende acteerwerk.

avatar van Quentin
Ben nu met het boek bezig (erg goed) binnenkort eens de film kopen

MaTtIeBoY
Echt een afgang in de Nederlandse filmgeschiedenis. Ik vond echt bijna alles slecht. De film is nooit spannend. Sommige scenes werken alleen maar irriterend en de regisseur probeert er een onverwachte wending aan te geven wat totaal mislukt. * ster

MaTtIeBoY schreef:

dit is een film die het van sfeer en goede acteerprestaties moet hebben en juist niet van spanning. Op één of andere manier boeide het me van begin tot eind. Eén van de beste nederlandse werkjes van de laatste jaren... Helaas werkt het bij jou niet.

avatar van Phooze
Dit zijn echt de films waar ik van hou. Films waarbij een overdosis aan lot, toeval en ironie in voorkomen. Daarbij is het erg goed gefilmd en gaf het me een echt Tim Krabbé gevoel (op de middelbare school 2 boeken van hem gelezen, en dat sfeertje is me altijd bij gebleven). Goed ge-acteerd, prachtige locaties en mooie muziek.

Bij deze wil ik dus Mijnheer Koolhoven persoonlijk bedanken voor een mooie film

Een 4,5

Update: Ik heb hier mijn gevoel over de film wat beter uit een gezet.

Phooze schreef op zijn weblog:
DVD (deze is jammer genoeg niet anamorphisch).

De rental niet, de sellthru (koopversie bedoel ik) wel, en die is tevens DTS en bevat wel extra's.

avatar van Phooze
Ok, dan ga ik maar op zoek naar de koopversie !

MaTtIeBoY schreef:

En je hebt 'Ik ook van jou' in je top 10?

Wouter, ik ben de film nu aan het bekijken en het valt me op dat de film qua structuur wel wat weg heeft van AmnesiA. Heb je die film in je achterhoofd gehouden tijdens dit project?

Een film die mij veel aan AmnesiA deed denken. Stevende ook af op eenzelfde beoordeling ( 4*), maar het einde was voor mij toch een grote teleurstelling. De film wekte hoge verwachtingen en dan een teleurstellend einde,...dan blijf ik toch met een leeg en naar gevoel achter.

Ook werd alles een beetje traag verteld, maar dit was niet storend, vond het wel bij de film passen eigenlijk. De kwalificatie thriller vat ik ook niet helemaal, drama was beter op zijn plaats geweest naar mijn mening. Wel weer een sterke rol van Huet. Ik hou het voorlopig op 3,5* met de kantekening dat het bij herziening wellicht wat lager wordt.

cornelis schreef:

De koopversie is geweldig. Leuke extra's, goede commentaar track, mooi beeld. Alleen soms zie je een kleur verandering midden in een shot. Dat ligt neem ik aan aan de compressie?

Nee, ligt aan de scan. Gelukkig maar een paar keer, toch?

avatar van Phooze
Ja, niet al te vaak. Maar het viel me wel op. Vooral in de scene van de zoutvaatjes (als ik het me goed kan herrineren).

Da's de enige die ik - zo uit mijn hoofd - ken.

avatar van Phooze
Er was er nog een volgens mij, maargoed, het was niet ergelijk ofzo.

Budget DVD van de maand bij MusicStore...€ 2,99!!

avatar van Quentin
Quido schreef:

Budget DVD van de maand bij MusicStore...€ 2,99!!

Ga ik direct bestellen

Ik kan hem niet vinden. Zou je even een link kunnen geven?

Art
gotti schreef:

Ik kan hem niet vinden. Zou je even een link kunnen geven?

Kijk eens hier

Haha, dat snap ik ook. Ik bedoel dat ik hem op de site nergens kan vinden. Dus een link naar de film zelf zou erg fijn zijn...

Art
gotti schreef:

Tik bij zoeken "Grot" in en ga naar de volgende bladzijde en je ziet hem zo staan. Het is niet zo moeilijk hoor

Thanks, ik heb hem gevonden.