De Grot (2001)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Fedja van Huêt, Marcel Hensema en Kim Huffman

Egon ontmoet Axel op 14-jarige leeftijd tijdens een zomerkamp in de Ardennen. Axel is een durfal die al snel de schuchtere Egon op sleeptouw neemt en een grote indruk op hem maakt. In de loop van hun leven kruisen hun wegen zich steeds opnieuw. En als Egon zijn carrière als geoloog heeft opgebouwd, leest hij over Axels carrière in grote krantenkoppen.

Misschien is Phileine zegt sorry dan meer iets voor jou OH

Yup, die's inderdaad op m'n lijf geschreven. Slechte cinema komt in vele gedaantes uiteraard

avatar van Sjoerd
Ik snap de geweldige cijfers bij deze film eerlijk gezegd niet zo. Toegegeven het acteerwerk is dik in orde en de film zit opzich goed in elkaar, maar het is allemaal veel te traag en bij vlagen gewoon saai. Verder dan 3* kom ik niet. Misschien dat ik me er over een tijdje nog eens aan zal wagen...

Ik had hem de eerste keer ook wat lager staan en dacht dat ik hem bij herziening dan ook naar beneden zou bijwaarderen, maar het tegendeel was waar. Ik vond hem veel beter! Staat nu op 4 sterren, maar wie weet waar hij eindigt ...

FisherKing
Quido schreef:

Ik vond hem veel beter!

Ja, same here.

Sjoerd schreef:

Ik snap de geweldige cijfers bij deze film eerlijk gezegd niet zo.

Geweldige cijfers? Het scheelt 0,39 met jouw punt.

Waarschijnlijk doelt hij op de reacties van afgelopen dagen (waar toch enkele 5* bijzitten).

Wat een ongelofelijk goede film.......vond hem vanmorgen nog op een videoband.

Totaal geen spanning, ik vond het gewoon een saaie film. 1str

avatar van The One Ring
Eerst moesten we bij Nederlands gedwongen het oersaaie boek lezen en daarna ook nog gaan vergelijken met de film die mogelijk nog saaier was. Wat een tijdsprongen maakt die film zeg. Dat deed het boek ook, maar die hield zich nog in. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die het boek niet kent het kan volgen. Hiermee krijgt de film van mij de prijs van slechtste opbouw ooit. Gefeliciteerd! Als die tijdsprongen nou nodig waren kon ik er mee leven, maar dit is verschrikkelijk.
Mijn verdere mening over deze o,5 sterren film valt niet in woorden uit te drukken dus doe ik het zo:

avatar van narva77
Je weet niet wat je zegt. Een van de betere Nederlandstalige films van de laatste jaren vind ik. Binnenkort nog es herzien denk ik. Gewoon een mooie film, en een goede DVD-uitgave met leuke extra's.

Dustyfan
Zo zie je maar weer. Echte kunst laat zich niet dwingen

Maar volgens mij kun jij beter een andere hobby gaan zoeken, Ringetje...

Boek en film zijn beide uitstekend (alleen het hoofdstuk Marcie Gem's in het boek kon ik niet veel mee, dit kwam ook minimaal terug in de film). Weinig op aan te merken.

avatar van The One Ring
Dustyfan schreef:

Zo zie je maar weer. Echte kunst laat zich niet dwingen

Maar volgens mij kun jij beter een andere hobby gaan zoeken, Ringetje...

Of misschien begrijp jij de betekenis van het woord kunst niet, Dustytje. Als deze film tot kunst verhevn wordt laat ik kunstgeschiedenis gelijk vallen. Goede Nederlandse films zijn schaars.

The One Ring schreef:

Goede Nederlandse films zijn schaars.
Kijk eerst maar eens verder dan je neus lang is.

avatar van Da Jando
Wat maakt het uit dat de film grote tijdsprongen maakt? Ik heb het boek niet gelezen, en de film was prima te volgen hoor.

Dustyfan
Laat kunstgeschiedenis dan maar vallen, Ring

Heb eigenlijk nooit serieus gehoord dat de film niet te volgen zou zijn...

Is ook de grootste onzin.

FisherKing
Zoals misschien eerder vermeld. Verplicht film kijken op school is paarlen voor de zwijnen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Prima film, die goed in elkaar zit. Het verhaal weet goed te blijven boeien, vooral met dank aan het gebruik van de flashbacks. Verder een uitstekende score van Fons Merkies. Daarnaast prima acteerwerk, vooral de jonge acteurs deden het verrassend goed. Marcel Hensema sprong er voor mij echter uit en leverde erg sterk werk af.

avatar van E V
E V
Mooie, spannende film.
Wel minder spannend als je het boek al gelezen hebt. Scenario was dus naar het boek van Tim Krabbé.
Met o.a. Fedja van Huet die in deze film weer eens bewijst dat hij een fantastische acteur is.

Heb nu de échte dvd (dus diegene met de extra's...nog bedankt hehe) en gelijk even het audiocommetaar geluisterd. Leuk; ik zag en hoorde dingen waar ik zelf nog niet eens was opgekomen.
Vond de film ook beter dan de vorige keer. Hoe vakaer ik hem kijk, hoe meer dingen me steeds op gaan vallen...

neo (crew)
Ooh jij hebt ook steeds die dvd die beweert die met commentaar enzo te zijn, maar werkelijk een kale dvd is... Krijg zo eentje ook binnenkort, want op de winkels hoef je niet te vertrouwen. Of eerder op A-film wat mij betreft.

Had die dvd ook ja. Verschillende zelfs, maar die bleken allemaal niet de extra's te bevatten die ze zouden moeten bevatten.

avatar van Naomi Watts
Een waar misbaksel op schoonheid Nikkie Plessen na. 1*

neo (crew)
Die dvd versie bespreek je zojuist in die ene zin?

Een misbaksel? Verklaar u nader...

avatar van Naomi Watts
Een film die niet om aan te zien is dus. Matig acteerwerk, een niet boeiend verhaal met een nog slechtere uitwerking.

Matige thriller naar het boek van Tim Krabbe. Spelers zijn wel goed, Fedja van Huet voorop. De grap met de "zoutvaatjes'' werd zo vaak herhaald, dat het me begon te irriteren. Spoorloos is veeeeel beter!