De Grot (2001)

Nederland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Fedja van Huêt, Marcel Hensema en Kim Huffman

Egon ontmoet Axel op 14-jarige leeftijd tijdens een zomerkamp in de Ardennen. Axel is een durfal die al snel de schuchtere Egon op sleeptouw neemt en een grote indruk op hem maakt. In de loop van hun leven kruisen hun wegen zich steeds opnieuw. En als Egon zijn carrière als geoloog heeft opgebouwd, leest hij over Axels carrière in grote krantenkoppen.

de scene waarin de beste vriend van egon aan hem uitlegt waarom hij het wel of niet moet doen.

Leg uit? Ik kan me die scene niet herinneren.

ja die bedoel ik. is daar al wat meer over bekend?

Je kan niet Het Zuiden bedoelen als je het over een moordpartij in de jaren 60 hebt.
Wel is hij al geruime tijd bezig met een film over De Baarnse Moord, een beruchte zaak over twee jonge jongens die een vriendje hebben vermoord.

Waarom waardeert Macmanus deze film zo veel lager dan de meeste anderen? Of heb ik de uitleg gemist?

avatar van Macmanus
Ik vond er geen reet aan, dat is eigenlijk het enige, en ik geef toe dat ik het cijfer iets te hoog vond dus gaf ik hem 1 ster ik heb er 2 van gemaakt.
Omdat het acteren wel erg goed was, zelfs van die kinderen.
Maar het verhaal boeide me helemaal niet.

Uit de Variety:
Teasing a Graham Greene-like story of doomed intrigue among First Worlders in a Southeast Asian hot spot, Martin Koolhoven's third feature (following "Suzy Q" and "Amnesia") instead delivers a murky, unsatisfying character study of staid lives destroyed by a corrupt manipulator. Psychological depth presumably present in Tim Krabbe's source novel doesn't come across in his screenplay or in helmer's glum presentation; this ambitious but disappointing drama looks destined for Eurotube slots...

Is het nog wat geworden in het buitenland?

narva77 (crew)
Goede Nederlandse film die goed in elkaar zit met alle flashbacks en forwards, misschien is 90 min. een beetje kort. Degelijk acteerwerk van m.n. Fedja van Huêt en Marcel Hensema. Goed camerawerk, mooie beelden en goede filmmuziek.

Enig minpunt vond ik eigenlijk die scene waarin Kim Huffman (Marcie) Nederlands praat tegen Axel. Kim Huffman is een Canadese actrice, en dat hoor je duidelijk terug in die dialoog. Waarom hadden ze geen Nederlandse actrice kunnen nemen i.p.v. Kim Huffman?
Ook leuk trouwens dat Gwen Eckhaus meedoet (Lieneke in 'Spoorloos'), als de moeder van Egon in 1971.
Wat ik wel verrassend vond, is dat Marcie dezelfde persoon is als Marjoke.
Goede film!

Waarom hadden ze geen Nederlandse actrice kunnen nemen i.p.v. Kim Huffman?

Omdat je dan vanaf het begin weet hoe de vork in de steel zit. En iemand die deccenia in Canada woont praat zo Nederlands. Verhoeven en de Bont deden dat al na een paar jaar!
Overigens is jouw opmerking eigenlijk al een spoiler. Spoilertags!

En Gene Bervoets die in Spoorloos de hoofdrol heeft.

Wat ik wel verrassend vond, is dat Marcie dezelfde persoon is als Marjoke.

Zie je wel!

narva77 schreef:

Goede Nederlandse film
Bedankt voor de Reminder Narva , ik moet hem ook nog zien...

Wouter schreef:
Overigens is jouw opmerking eigenlijk al een spoiler. Spoilertags!

Je hebt gelijk ook, realiseer ik me. Bedankt voor diegene die de spoilertags heeft geplaatst, had er niet bij stilgestaan.
En Gene Bervoets die in Spoorloos de hoofdrol heeft.

Ja, zag het op imdb, maar had het niet door in de film.
Zie je wel!

Je hebt gelijk, en Fisherking, zou jij jouw berichtje waarin je mij quote kunnen aanpassen, staat wel erg stom zo, drie keer 'goed' enzo

Waar Narva ?

Oke, thanks. Snel kijken FK

FisherKing
Verrassend goede film, En Narva heeft wel alle kritiek points naar voren gebracht.

Wat wel wat storend was dat de zgn Karakters zo Plotsklaps werden geintroduceerd.

Einde vond ik erg verontrustend.

Einde vond ik erg verontrustend.

Hoezo verontrustend?

narva77 (crew)
Binnenkort weer eens zien, vond em een erg mooi sfeertje hebben. Alleen hij duurt toch te kort, vind ik.

Hoezo verontrustend?

ik vind het vrij verontrustend als 2 geliefdes die eigenlijk elkaar al hadden moeten trouwen toen ze jong waren, meteen na 20 ? jaar na hun ontmoeting meteen overhoop worden gestoken door een paar moordzuchtige figuren (die zonder enige vermelde aanleiding mensen vermoorden).

Ander typisch dingetje: vergelijking met Van God Los; Neem geen drugs aan om te verstoppen van anderen. Het zal je duur komen te staan. Hoop niet dat dit een Nederlands filmcliché gaat worden

Eigenlijk te kort ja, maar wij kunnen ook wel erg graag kijken naar lang breed uitgesponnen films, he Narva.

Overigens vind ik het genre Drama en nauwelijks een Thriller.

avatar van Redlop
FisherKing schreef:

...overhoop worden gestoken door een paar moordzuchtige figuren (die zonder enige vermelde aanleiding mensen vermoorden).

Johnny boy...

ze worden toch vermoord door die drugsbende waarmee de bende van Axel in verbinding staat? Zo was het geënsceneerd door Axel. Zijn laatste grote truc.

Redlop schreef:

Ik heb het boek niet gelezen maar ik kreeg toch een andere indruk
Ervan uitgaande dat mensen goed zijn natuurlijk; Zijn laatste grote truc was toch om ze bij elkaar te brengen. Dat hij ze door een drugsbende laat ombrengen klopt toch niet

avatar van Redlop
Misschien is dat zo en hebben jullie allebei gelijk. Ik ervan uit dat Axel

wilde laten zien dat hij de macht had om het leven van hun beiden te regisseren. Als ze dan voor elkaar voorbestemd waren dan moeten ze dat met de dood bekopen.

maar misschien meende Axel het wel goed, des te cynischer het einde inderdaad.

FisherKing schreef:

Ik bedoel geen superlange uitgesponnen film, maar hij had makkelijk 20 minuten langer mogen duren zonder dat ie aan kracht inboet.

Vanmiddag herzien, en ik ben er ook van overtuigd dat het einde niet gepland was. Axel had ze weer bij elkaar gebracht, maar hij had echt niet de intentie om ze te laten vermoorden. Dat zegt hij ook tegen de journalist Polak op het einde. Volgens mij was dat gemeend.
Dat maakt het cynisch en dramatisch ja.

Of ultiem romantisch.

Of ultiem romantisch.
Dat zou je ook kunnen zeggen, maar dan heb jij wel een fijn gevoel bij ultiem romantisch zeg

narva77 schreef:
Tuurlijk was vrij duidelijk. Axel was voor zijn doen heel anders.

FisherKing schreef:

een fijn gevoel bij ultiem romantisch zeg

Hun voorbestemde liefde overwint de dood. Tenminste, zo zie ik dat.

cornelis schreef:

Hun voorbestemde liefde overwint de dood. Tenminste, zo zie ik dat.

Ja dat gevoel had ik ook wel, maar ik zie plassen met bloed en krijg dan toch een kriegelig gevoel. Het had al eerder goed kunnen komen zonder Axel. Anyway. Erg mooi hoe dat begin en het einde zo samen komen, trouwens.

ik zie plassen met bloed

...in de vorm van...een breuklijn.
Ja, Symbolisch is dat erg mooi...

...in de vorm van...een breuklijn.

Naar elkaar toegekropen als de stalagmieten en stalactieten in de grot.

avatar van Stephan
Mag ik een teiltje? (edit)

Stephan schreef:

Mag ik een teiltje?

Jij altijd.
Voor zoveel talent buig ik....

Wouter schreef:

Jij altijd.
Voor zoveel talent buig ik....

Wat heeft mijn talent te maken met doordravende lyriek?