• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.554 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.327 acteurs
  • 199.158 gebruikers
  • 9.381.565 stemmen
Avatar
 
banner banner

2012 (2009)

Actie / Drama | 158 minuten
2,87 4.134 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 5,9 (419.017)

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Frans, Hindi, Italiaans, Latijn, Portugees, Russisch, Spaans, Tibetaans en Duits

Releasedatum: 11 november 2009

Plot 2012

"We Were Warned."

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige poging om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jackson Curtis

Kate Curtis

Adrian Helmsley

Laura Wilson

Carl Anheuser

Gordon Silberman

Charlie Frost

President Thomas Wilson

Noah Curtis

Lilly Curtis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jirachi03

jirachi03

  • 393 berichten
  • 0 stemmen

wyatt earp schreef:

Ik denk dat het zo'n groot spektakel word dat het verhaal erbij in het niet valt.

Denk ik ook met het verhaaltje : uitje uit met gezin>raakt in problemen>moeten overleven.

Best makkelijk verzonnen.


avatar van !!!!*Lucky

!!!!*Lucky

  • 3933 berichten
  • 2935 stemmen

3 mensen hebben de film al in hun TOP10 staan, terwijl de film pas 11 november in de bioscoop komt.


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2639 stemmen

jirachi03 schreef:

(quote)

Denk ik ook met het verhaaltje : uitje uit met gezin>raakt in problemen>moeten overleven.

Best makkelijk verzonnen.

Inderdaad. Ik ben dan benieuwd naar eind. Want meestal loopt zoiets met een happy end af. Maar dat lijkt me in deze film niet waarschijnlijk.


avatar van neforce

neforce

  • 111 berichten
  • 80 stemmen

Ach... een happy end wordt het waarschijnlijk wel... ik zie dat ze een ark bouwen... dus dan komt het ook wel goed

maar voor dit verhaal (iig wat we zien in de trailer) lijkt het me niet gepast... dit moet echt een mass-destruction film worden!


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2639 stemmen

Ik hoop iig dat de wereld (in de film) gigantisch vergaat.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Vijf rampzalige minuten uit 2012 - FilmTotaal filmnieuws

Wow! Weergaloze 5 minuten zeg! Wat een spektakel wordt dit!


avatar van Awake78

Awake78

  • 1022 berichten
  • 496 stemmen

Whaha...allemaal wel een beetje toevallig allemaal, maar: het ziet er wel ziekelijk vet uit!!


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ja, dat gevoel had ik ook. Weer een gezin die steeds aan alles ontkomt. Maar ach, een film moet ook een verhaal hebben he. Als iedereen dood is na 5 minuten dan hou je wel een korte film over

De beelden zijn gruwelijk gaaf. Mijn absolute najaarsfilm die ik in de bios ga zien.


avatar van Awake78

Awake78

  • 1022 berichten
  • 496 stemmen

Ja precies, iemand moet het overleven anders valt er ook weinig van te maken.

Deze film moet je in de bios zien, typische bios-film. Ben erg benieuwd naar de eerste reacties.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Is de wereldwijde release trouwens 11-11 of gaat hij in Amerika al eerder draaien?


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb zelden of nooit zoveel onzin in 5 minuten gezien.

De hele wereld vergaat en dat ene gezin gaat even met de limousine overal doorheen rijden. Daarna ruilen ze die blitse limo in voor een vliegtuigje en vliegen ze waarschijnlijk naar het beloofde land.

En zo geweldig zien die special effects er ook niet uit.

Zoals ik het nu zie gaat dit een tegenvaller worden.

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat Michael Bay overdrijft.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Dat heet popcorn spektakel Nomak. Itt Bay neemt Emmerich de film vaak wel serieus. Geen slechte humor etc er tussendoor.

De effecten zien er geweldig uit. Maar goed, jij ook je mening.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Effecten zien er idd geweldig uit, en daar gaat het in deze prent om. Wat kan mij het verhaal ook schelen als je halve wereld weggevaagd ziet worden door metershoge golven, aardbevingen etc...


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Wow! Wat een heerlijke 5 minuten!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4898 stemmen

Nomak schreef:

En zo geweldig zien die special effects er ook niet uit.

Ieder z'n mening, maar de special effects zijn gewoon fenomenaal natuurlijk.

Voor de rest echt een heerlijk spektakel, dit moet sowieso een bioscoopbezoekje worden. Zo'n serieus onderwerp en dan die geweldige beelden zullen ongetwijfeld voor een lekker spannend, vermakelijk geheel zorgen. Emmerich veegt met deze prent natuurlijk de vloer aan met Bay, geweldig! Veel verhaal heb je niet nodig als de wereld vergaat, gewoon beuken met die hap. Uitstekend voor Emmerich dus. Ik kijk hier erg naar uit.


avatar van daantje81

daantje81

  • 148 berichten
  • 212 stemmen

net de 5min duurende trailer gezien en dit belooft echt een spektakel te worden!!!

wil hem dan ook zo snel mogelijk zien!!!


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Mooie trailer inderdaad. Ook best een interesant gegeven dat de hele wereld vergaat in plaats van half amerika of iets dergelijks.Ben best wel nieuwschierig naar de hele film.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Special effects zien er goed uit maar kom op, qua verhaal ziet het er nu al zo slecht uit. En makkelijk zeggen, het wordt spektakel, maar volgens mij is al vaak genoeg bewezen dat je spektakel kunt combineren met een goed verhaal en een sterke uitwerking. Waarom mensen "het is spektakel" nog altijd dat als excuus moeten gebruiken omdat de rest van de film op geen enkele manier mee kan, gaat dan ook aan mij voorbij. Wordt deze film vermakelijk? Vast wel, maar als deze film wat mindere special effects zou hebben, zouden mensen dan nog zo positief zijn? Nee, want dan blijft er geen ene zak van de film over, en dat zegt wat mij betreft al genoeg.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4898 stemmen

Emmerich en een film over het vergaan van de wereld. Dat mensen nog over het verhaal (geloofwaardigheid etc.) vallen zeg. En ja, waarom niet positief zijn. De effecten zijn subliem en zolang het verhaaltje wat te volgens is, de film visueel verbluffend zal zijn en het allemaal heerlijk over the top vermaak is, hoor je mij en velen niet klagen.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

Emmerich en een film over het vergaan van de wereld. Dat mensen nog over het verhaal (geloofwaardigheid etc.) vallen zeg. En ja, waarom niet positief zijn. De effecten zijn subliem en zolang het verhaaltje wat te volgens is, de film visueel verbluffend zal zijn en het allemaal heerlijk over the top vermaak is hoor je mij en velen niet klagen.

Elk verhaal moet geloofwaardig zijn. Er is een verschil tussen geloofwaardigheid en realistisch. Realistisch hoeft de film niet te zijn, absoluut niet. Maar als John Cusack and family in die 5 minuten al honderd keer een zekere dood ontsnappen (en dat nog ruim 90 minuten zullen blijven doen) dan mag je daar toch wel vraagtekens bij plaatsen.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Mr_White schreef:

Elk verhaal moet geloofwaardig zijn. Er is een verschil tussen geloofwaardigheid en realistisch. Realistisch hoeft de film niet te zijn, absoluut niet. Maar als John Cusack and family in die 5 minuten al honderd keer een zekere dood ontsnappen (en dat nog ruim 90 minuten zullen blijven doen) dan mag je daar toch wel vraagtekens bij plaatsen.

Hier ben ik het volledig mee eens.


avatar van wimnoot

wimnoot

  • 3963 berichten
  • 3923 stemmen

Mr_White schreef:

Elk verhaal moet geloofwaardig zijn. Er is een verschil tussen geloofwaardigheid en realistisch. Realistisch hoeft de film niet te zijn, absoluut niet. Maar als John Cusack and family in die 5 minuten al honderd keer een zekere dood ontsnappen (en dat nog ruim 90 minuten zullen blijven doen) dan mag je daar toch wel vraagtekens bij plaatsen.

Nou ik zat zelfs bij 5 minuten trailer met gekromde tenen, ingespannen te kijken.En de vragen die dat bij mij opriep was meer van: waar gaan ze landen, hoeveel mensen overleven dit en wat gebeurt er dan.Daar gaat deze film om draaien denk ik.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4898 stemmen

Mr_White schreef:

...dan mag je daar toch wel vraagtekens bij plaatsen.

Eh, nee absoluut niet. Niet als ik mij daar erg mee vermaak. En niet alles hoeft geloofwaardig te zijn. Als je die eis stelt, kan je deze film beter laten voor wat het is.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Eh, nee absoluut niet. Niet als ik mij daar erg mee vermaak. En niet alles hoeft geloofwaardig te zijn. Als je die eis stelt, kan je deze film beter laten voor wat het is.

Het hoeft ook niet 100% geloofwaardig te zijn, maar er is wel een grens van wanneer het teveel wordt. Denk bijvoorbeeld aan de laatste Indiana Jones, waarvan niemand zal zeggen dat het realistisch is of bij vlagen geloofwaardig (dat geldt voor de gehele serie), maar toch bestaat er voor veel mensen een grens waarop de film te ver kan gaan (de beruchte koelkast-scène bijvoorbeeld).

Dat John Cusack en zijn familie wat rampen zullen overleven, dat is al niet bijster geloofwaardig maar geloofwaardig genoeg. Dat ze in 5 minuten tijd een compleet instortende stad ontsnappen op de meest absurde manieren (dwars door dat instortende gebouw rijden) plaatst deze film al heel gauw op het randje. En als dat te vaak gebeurt, wordt het vanzelf niet meer spannend maar eerder lachwekkend.


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Ach ja, het gaat er denk ik gewoon om op wat voor een manier je een film beleeft en wat voor een verwachtingen je bij een film stelt. Als je van bijvoorbeeld Quentin Tarantino verwacht dat die een geloofwaardig, realistisch en waarheidsgetrouw oorlogsepos gaat filmen, dan kom je ook van een koude kermis thuis.

Zo ga ik ook niet met de intentie naar deze film dat alles even realistisch zal zijn. Sterker nog, ik hoop twee uur te likkebaarden bij spetterende special effects en een gruwelijk einde waarin alle vluchtpogingen van de cast tevergeefs blijken en de gehele aarde zal vergaan.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

schram101 schreef:

Als je van bijvoorbeeld Quentin Tarantino verwacht dat die een geloofwaardig, realistisch en waarheidsgetrouw oorlogsepos gaat filmen, dan kom je ook van een koude kermis thuis.

Inglourious Basterds is best geloofwaardig. Realistisch en waarheidsgetrouw hoeft het helemaal niet te zijn. Brad Pitt en de andere personages doen eigenlijk niets wat niet kan. Tarantino geeft gewoon een eigen draai aan de werkelijkheid. Daar kan ik prima mee leven, want dat is ook het doel van die film.

Maar als Brad Pitt als gewone mens ineens superkrachten krijgt en door de lucht gaat vliegen of iets dergelijks, dan zou mijn waardering voor die film dalen. In dat geval wordt de geloofwaardigheid zwaar aangetast.

schram101 schreef:

een gruwelijk einde waarin alle vluchtpogingen van de cast tevergeefs blijken en de gehele aarde zal vergaan.

Dat zou mooi zijn, maar ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat dat niet zo zal zijn. Je ziet al van mijlenver aankomen dat dat gezin op de één of andere manier gered gaat worden.


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2639 stemmen

Nomak schreef:

Dat zou mooi zijn, maar ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat dat niet zo zal zijn. Je ziet al van mijlenver aankomen dat dat gezin op de één of andere manier gered gaat worden.

Zoiets zie ik ook al aankomen. Ik vraag me alleen af hoe. Want de aarde vergaat gewoon, en ik zou het bijzonder slap vinden als ie net op het laatste moment niet vergaat. En toch, diep van binnen hoop ik maar dat het niet zo is.


avatar van neforce

neforce

  • 111 berichten
  • 80 stemmen

wyatt earp schreef:

(quote)
Zoiets zie ik ook al aankomen. Ik vraag me alleen af hoe. Want de aarde vergaat gewoon, en ik zou het bijzonder slap vinden als ie net op het laatste moment niet vergaat. En toch, diep van binnen hoop ik maar dat het niet zo is.

Ik denk dat dit nog wel een onverwachte wending krijgt...

Knowing bijvoorbeeld, zou je het ook van verwachten, maar ook deze film krijgt een compleet andere wending.

Dat was in die film erg positief, maar tegelijkertijd ook weer negatief...

Zeer benieuwd hoe het in deze film aan toe gaat..

En... iemand al enig idee wat de speelduur is?


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

@ Nomak.

Daar heb je gelijk in uiteraard, maar doelde vooral op het feit dat je niet met de verkeerde verwachtingen naar een film moet kijken. Bij het lezen van het de omschrijving hierboven, het zien van de trailer en de naam van de regisseur weet je al hoe laat het is. Een verbluffend spektakel zonder een bijzonder verhaal waar je je gewoon moet laten leiden door de CGI.

Kortom, lekker twee uur likkebaarden.

Hoop ik!

En zoals neforce boven mij al zegt, Knowing had ook een vreemde wending die daar wel ten goede kwam van de film. Toch hoop ik dat hier alles lekker fout gaat.


avatar van marcjeb

marcjeb

  • 245 berichten
  • 70 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Vijf rampzalige minuten uit 2012 - FilmTotaal filmnieuws

Wow! Weergaloze 5 minuten zeg! Wat een spektakel wordt dit!

ziet er heftig uit INDEED