Funny People (2009)

Komedie / Drama
146 minuten / 153 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Adam Sandler, Seth Rogen en Leslie Mann

Funny People gaat over komediant George Simmons (Adam Sandler). Hij is succesvol, vrouwen houden van hem en mannen willen zoals hij zijn. Keerzijde is het feit dat Simmons een zelfingenomen, arrogante zak is die om niemand iets geeft. Hier lijkt verandering in te komen, als hij erachter komt dat hij niet meer zolang te leven heeft.

avatar van Phoenix
Meh, Sandler die een arrogante zak speelt die tot inkeer komt. Niet erg inspiratievol, gelukkig beloven Apatow en zijn kornuiten nog wat goeds.

avatar van tommykonijn
Lijkt me wel een aardige film te worden, Adam Sandler kan goed een aso uitbeelden dat zagen we wel in een paar films van hem (Happy Gilmore, Big Daddy etc.) ik ben benieuwd hiernaar, maar nog benieuwder ben ik naar Bedtime Stories.

avatar van Amercianpie
Lijkt me een interessante film! ben benieuwd

Ah ja, Sandler had nog geen rol gehad als vroegtijdig stervende. Zo totaal niet creatief en voorspelbaar zijn rollen, in South Park wordt ie ook terecht belachelijk gemaakt in de Robot-aflevering.

AHWA
Grappige trailer. De film is niet zo hilarisch als de eerste twee van Apatow, maar met een aantal leuke bijrollen en oneliners, moet dit wel weer 4.0* of meer kunnen worden.

leuk om eric bana te zien nadat ze hem in knocked up hadden opgehemeld

dat accent van leslie mann in die trailer

avatar van HarmJanStegenga
Deze lijkt me geweldig, na de trailer gezien te hebben. This looks like a scéne from Deer Hunter De mix van humor en drama lijkt uitstekend te passen. Sandler en Rogen doen het bijna altijd wel goed, dus hier kijk ik naar uit.

- I love your movies too
- Wich movies?
- The ones you try to kill Bruce Willis

Geweldig!

Wauw. Die drama/comedy lijkt -afgaande op de trailer- in perfecte balans. Was oprecht ontroerd.
Sowieso is Judd Apatow één van de meest veel belovende talenten in Hollywood.

avatar van stephan73
Trailer ziet er inderdaad goed uit. Wil deze zeker zien!

mwoeb
Ik moet toegeven dat ik nog geen enkele Apatow (als regisseur) gezien heb. Het blijft voor mij de vraag hoe groot zijn stempel op films die hij geschreven/geproduced heeft, is.
Over de algehele lijn zitten deze binnen het comedy genre wel snor (Pineapple Express en Forgetting Sarah Marshall) met één grandioze misser (Zohan) en één pareltje (Superbad), voor zover ik "zijn films" gezien heb. Maar ik sta er een beetje sceptisch tegenover, zijn naam lijkt eerder een product te zijn.
Natuurlijk geen betere manier dan gewoon aan zijn films beginnen, maar ik denk dat ik eerst op deze ga wachten, vooral Seth Rogen maakt me weer nieuwsgierig, ook al beginnen zijn rollen een beetje te veel van hetzelfde te worden, dunkt mij.

avatar van M.Goodkat
Wanna See!! Seth Rogen en Adam Sandler

avatar van W.M.J.M
'You don't pass trough fire to go to heavon, I think your father went to hell."

avatar van jeroentjuhhhhh
Hehe leuke trailer Zoiezo leuke cast, must see voor mij.

avatar van jacobine_rodijk
Volgens IMDb inmiddels uitgesteld naar 3 September (NL).

dit lijkt me een super leuke film kan niet wachten...!

avatar van joe black
ooooh rooock! Deze wordt lachen!

avatar van HVP87
Lijkt me leuk. Ben benieuwd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb een beetje jeuk van Adam Sandler gekregen. Erg grappig is hij nooit geweest en een hoop films met hem zijn gewoon matig. Maar deze check ik ook vast nog wel.

avatar van Naomi Watts
Jammer van Sandler inderdaad maar gelukkig zit Rogen erin, die valt me nooit tegen. En Jonah Hill is ook leuk, mits hij niet al te veel screentime krijgt.

avatar van Elementofone
Eric Bana speelt ook hierin toch? Ik ga deze dinsdag al zien in Amsterdam, soort testscreening, of hoe dat dan ook mag heten.

avatar van Elementofone
Aangezien ik hier ook een recensie over moet schrijven ga ik dat hier niet doen, maar toch even een aantal woorden om de vijf sterren kracht bij te zetten.

Er zijn in totaal elf films waar ik de volle mep voor gaf, dus je kunt je wel voorstellen hoe geweldig ik Funny People vind. Het is de derde Apatow en zonder twijfel de sterkste (tot nu toe). Dat niet alleen, ik vind dit de beste film die ik dit jaar gezien heb.

Even een paar plussen
+ Adam Sandler. Daar heeft niet iedereen vertrouwen in, maar dit is de beste rol die hij ooit neergezet heeft. Net zoals Jim Carrey schitterde in Eternal Sunshine of Man on the Moon doet Sandler dat hier, maar dan eigenlijk nog veel beter.
+ Vele zijlijnen. Je hebt de relatie tussen Simmons en zijn 'leerling', gespeeld door Rogen. Maar ook die tussen Simmons en zijn dokter, zijn ex-vriendin. Die ex-vriendin heeft op haar beurt weer met haar gezin te kampen. Dan zijn er nog de huisgenoten van Rogen en het meisje waar Rogen verliefd op is. En dan vergeet ik nog een paar zijlijnen.
+ 40 Year Old Virgin en Knocked Up hadden wat mij betreft een zoetsappig einde, Funny People heeft dat niet en dat werkt veel beter. De balans tussen komedie en drama komt hier perfect uit de verf.

Het punt is, dat de beschrijving bij deze film even goed een andere had kunnen zijn. Daar leunt de film totaal niet op. Het draait om de karakters, emoties en natuurlijk veel grappen. Want vrijwel ieder personage in deze film is een stand-up comedian (in de film bedoel ik, vele zijn het ook in het echte leven geloof ik) of acteurs.

The Hangover komedie van het jaar? Ik dacht het niet.

Vijf sterren

avatar van freekoz
Ik ben echt heel erg fan van Adam Sandler, ik vind vrijwel alle films van hem leuk

Ik zag dat deze limited in NL was 14 juli (en later in september), was dat alleen die screening, of draait ie nog ergens?

Ik kan iig niet wachten

avatar van Elementofone
Het was alleen die ene screening (bij mijn weten), er zullen echter binnenkort ook wel persvoorstellingen komen. Sanlder heeft hier een rol te pakken die hem op het lijf geschreven is maar niet typisch Sandler is, zoals in Waterboy, Mr Deeds en al die 'flauwe' films.

avatar van Zizzo
kijk hier echt naar uit! trailer gezien, en het spreekt me erg aan. knocked up vond ik geweldig, veel van die acteurs zijn in deze ook terug te vinden

mensen die gestemd hebben, illegaal gekeken?

AHWA
Schitterende Apatow. Straks meer.

avatar van tommykonijn
Aangezien de gemiddelde's op Moviemeter en op IMDB word ik steeds nieuwsgieriger.

AHWA
Apatow flikt het gewoon weer. Na The 40-Year Old Virgin en Knocked Up is dit weer zo'n film die bol staat met dingen waar ik met veel plezier naar kijk.

Ten eerste kent de film natuurlijk weer een fantastisch scenario, vol waanzinnig scherpe en waanzinnig flauwe grappen. Verwijzingen naar films, beroemdheden, geslachtsdelen, alles zit er weer in wat Apatow en kornuiten groot heeft gemaakt. Het sterke aan deze film is dat de meeste personages eigenlijk gewoon zichzelf spelen en vele steken naar elkaar uitdelen, onder meer dat Jonah Hill een xxl-versie van Seth Rogen is, Rogen wordt gepest dat hij zo afgevallen is, Sandler wordt gepest met z'n kinderfilms, ga zo maar door.

Ook de acteerprestaties zijn waanzinnig goed. Sandler laat zien wat voor een arrogante zak hij kan spelen en doet dat met verve, zonder kinderachtig over te komen. Ook Rogen is weer geweldig op dreef als onzeker komiek, en hoeft niet eens zo heel vaak in paniek te raken zoals hij dat zo vaak doet in z'n films.

Leuke bijrollen van Hill, Schwartzmann en Bana, en Leslie Mann doet het ook fantastisch.

Er is genoeg tijd voor alle verhaallijnen, maar dan komen we bij het enige minpunt van de film. De lengte, die had toch wel een kwartiertje minder gemogen. Daarom blijft de teller voor nu steken op 4.5*, maar bij herziening kan de film nog stijgen, want het potentieel is zeker aanwezig.

Dramafilm met veel humor, absolute aanrader voor de Apatow-fans.

avatar van jacobine_rodijk
In de sneak/persvoorstelling kunnen vangen, AHWA?

avatar van m1701
Zizzo schreef:

mensen die gestemd hebben, illegaal gekeken?

film is gewoon op internet te zien!

jacobine_rodijk schreef:
In de sneak/persvoorstelling kunnen vangen, AHWA?

Pindakaas.