Funny People (2009)

Komedie / Drama
146 minuten / 153 minuten (unrated version)

geregisseerd door Judd Apatow
met Adam Sandler, Seth Rogen en Leslie Mann

Funny People gaat over komediant George Simmons (Adam Sandler). Hij is succesvol, vrouwen houden van hem en mannen willen zoals hij zijn. Keerzijde is het feit dat Simmons een zelfingenomen, arrogante zak is die om niemand iets geeft. Hier lijkt verandering in te komen, als hij erachter komt dat hij niet meer zolang te leven heeft.

avatar van louisvf
Thomasmuscle schreef:
Totaal niet de gezellige en grappige film die ik en mijn vriendin verwachten.

Los daarvan een ok-film die iets teveel naar een goede moraal zoekt.

Drama, absoluut geen komedie.

Hehe, ik vond het juist komedie, absoluut geen drama ! Seth en Jonah zijn geweldig en ook al hou ik helemaal niet van Adam, vond ik hem hier nog behoorlijk grappig. Trouwens ook altijd een verrassing om weer iemand nieuw/bekend een klein rolletje te zien vervullen. Verder weet Apataw ook wel hoe hij het mooi in beeld moet brengen. Dat de film een 30 tal minuten korter had mogen zijn is dan ook in mijn ogen het enige minpunt...

funny people was nou niet echt bepaald funny.
een depressieve comydian is dan ook niet het aller vrolijkste onderwerp.
ik vond eerlijk gezegd de aanloop wat beter als het slot vanaf het moment dat hij dat ezin op gaat zoeken raakt íe mijn aandacht al kwijt
ik heb 'm wel afgezien anders zou ik niet gestemd hebben

avatar van 10-StepKill
Belachelijk laag gemiddelde voor deze film.
Alleen maar omdat de film niet is wat de mensen er van verwachten, wordt deze film afgeschoten.
People, dat maakt dit nog geen slechte film!

Voor toekomstige kijkers: het is een drama/komedie, geen American Pie!

avatar van 1976Ben
Funny People is op vele fronten BRILJANT. Ga niet kijken als je lachen, gieren, brullen verwacht. Het is een schitterend geïmproviseerd, extreem persoonlijk tragikomisch drama. Geweldig dat een film als deze gemaakt is!

avatar van Justinw
Ik verwachte ook een Drama, en niet een Sandler komedie zoals normaal en toch vond ik hem niet goed.

AC1
Is ook geen drama maar een bitterzoete satire.

De volgende reactie is waarschijnlijk: "Ik verwachtte een bitterzoete satire en toch vond ik hem niet goed."

....

avatar van Karl van H.
Is ook geen bitterzoete satire maar een veel te langdradige film waar maar geen eind aan komt en die op geen enkel moment weet te boeien.

AC1
De film is inderdaad een half uur te lang, daar is iedereen het over eens. Dat er niets boeiend aan is heb ik in ieder geval niet gemerkt. Apatow schrijft goede dialogen en zijn karakters zijn veel natuurlijker en menselijker dan wat Hollywood meestal voorschoteld.

avatar van Karl van H.
Je hebt gelijk wat betreft de menselijkheid van de personages, maar desondanks kon de film me absoluut niet boeien. Ik geef ook eerlijk toe dat ik met de verkeerde verwachtingen ben begonnen, maar normaliter weet ik me best aan te passen tijdens het kijken van een film en het goede erin te ontdekken. Bij Funny People heb ik me eigenlijk alleen maar verveeld. Ook doordat de grappen díe erin zaten ongelooflijk slecht waren.

AC1
Ik heb me niet verveeld en er zaten voor mij een aantal heel goede grappen in (niet de stand-up comedy stukjes maar gewoon de humor tijdens de gesprekken). Ik ben ook heel blij dat ik in de films van Apatow dingen vind die ik in meeste andere komedies niet tegenkom. Eerlijk gezegd, ik mijd de Hollywood komedie eigenlijk. Ik hou wel van de films van Alexander Payne en Judd Apatow. Knocked Up en Sideways zijn mijn favoriete 'bitterzoete komedies' van de afgelopen jaren.

avatar van louisvf
Karl van H. schreef:

Wat was er dan ongelooflijk slecht aan de grappen in deze film? Ook als je dit zegt kunnen we er van uit gaan dat je alles hebt begrepen en/of dat het gewoon jouw ding niet is...

avatar van rensiemetal
Film duurt te lang en gaat vervelen.

louisvf schreef:

Het is al een hele tijd geleden dat ik deze gezien heb, dus ik kan me niet echt veel grappen meer herinneren. Maar neem nu eens die grap van Seth Rogen over die beroemdheden die hun pik kruisen en zo een epische tijdsvortex (of zo) creëren. Dit kun je toch onmogelijk humor noemen, als je het mij vraagt. Ik herinner me ook een vrouwelijke comedian die als grap "Yeah... drop it like it's hot" bracht. Zo totaal niet grappig dat mijn vriend en ik er spontaan van in de lach schoten.

avatar van jeroentjuhhhhh
Karl van H. schreef:

Amerikaanse stand-up is dan ook bedroevend. Moet je alleen al die hype van een Jeff Dunham zien joh, wat een triest niveau. Nog nooit om kunnen lachen.

Zo laat deze film wel een perfect beeld zien wat dat betreft Vond de stand-up hier dan ook vooral bijzaak, drama op de voorgrond (gelukkig wist ik dat bij voorbaat al, anders was 't vies tegengevallen).

avatar van Karl van H.
Helemaal met je eens, jeroentjuhhhhh. Jeff Dunham, tja...

jeroentjuhhhhh schreef:
Vond de stand-up hier dan ook vooral bijzaak, drama op de voorgrond.

Inderdaad, ik denk dat Apatow vooral het leven van de stand-up wou laten zien wanneer deze niet schittert op het podium en dat daarom de stand-up humor opzettelijk niet grappig is. De oneliners lijken soms meer op wrange boodschappen die de komieken naar elkaar sturen.

avatar van JSPR_G
Ik versta niet goed waarom deze film zo een lage score haalt. Oké, de Amerikaanse stand-up comedy is zwak, maar deze film draait uiteindelijk helemaal niet rond die stand up comedy-stukjes. Ik heb genoten van deze film, ik leefde echt mee met de personages. Puik acteerwerk ook, met als uitblinker toch wel Seth Rogen.

Velen vonden deze film te lang, ik dus niet. Veel films van 1u30min lijken veel langer dan deze. Funny People is een aangename, leuke, af en toe grappige film.

Ik kan me ook volledig vinden in wat AC1 hierboven zegt.

Leuke film. Ik twijfel tussen 3,5 en 4 en wegens het lage gemiddelde geef ik deze toch voorlopig 4*

avatar van Partyboooi
Leuke film, verhaal jammer genoeg eindigt niet zoals het verloopt, je verwacht iets anders. Daarbij duurt de film te lang.
Maar al met al heb ik em moeiteloos uitgekeken in de bios en nogmaals op dvd. Seth Rogen speelt lekker idd.

1 van de slechtste films die ik ooit heb gezien van Adam Sandler..

avatar van Yamato
Ik vind Sandler in deze film zowaar goed acteren. Hoewel ik normaal gesproken enorm kan genieten van het werk van Apatow vond ik deze film geen succes, Af en toe kon er wel een glimlachje vanaf maar daar hield het wel mee op, het verhaal was voor een comedy bovengemiddeld maar niet goed genoeg om de film als drama te kunnen dragen. Geen wanproduct maar zeker ook geen topper.

avatar van Hanne
Ik vond dat de humor echt van die 'je moet er bij zijn humor' was, bijvoorbeeld bij de telefoonscene in het begin. Zulke dingen zullen vast hilarisch zijn als je erbij bent, maar om ze in een film te laten zien.. Hoe dan ook heb ik er toch van genoten. Ik vond vooral Adam Sandler een goede rol neerzetten.

Beroerde film die te lang duurt. Je blijft wachten tot er enige vaart, actie, of spannende plotwending in het verhaal komt.
Zelden grappig, over het algemeen zelf licht deprimerend. Geen aanrader. Adam Sandler is in films als Click vele malen beter te pruimen.

ericck schreef:

Funny People is een psychologische komedie/drama. Je verwacht toch ook geen "actie of spannende plotwendingen" in de films van Woody Allen? Deze film gaat vooral over de kleine (maar belangrijke) dingen in het leven. Over één ding heb je wel gelijk, de film duurt te lang.

In Click speelt Sandler weer een clichématig en oppervlakkig personage.

avatar van takeshi
Zeer dappere en geslaagde komedie/drama. De stortvloed aan negatieve reacties geeft er wel blijk van dat de meeste mensen willen dat Adam Sandler zich beperkt tot hetzelfde trucje, onderbroekenlol verpakt in hapklare brokjes met een speelduur van < 90 minuten. Zodra het iets dieper gaat haakt men al af, erg triest.

Wat Apatow hier gedaan heeft is gewoon vreselijk knap, hij is erin geslaagd een film te maken die als komedie zeer geslaagd is maar daarnaast een prachtige humanistische dimensie heeft. Humor en drama zijn onlosmakelijk met het leven verbonden, en de dynamiek tussen deze twee aspecten geeft de film een uiterst effectieve en realistische diepgang. Ik ben blij dat Apatow en Sandler geen knieval hebben gemaakt voor de grootste gemene deler, maar het lef hebben gehad een film te maken die vanuit het hart komt.
Sandler wordt volwassen, misschien tijd dat zijn publiek dat ook wordt.

avatar van Boogeyman
Haak niet direct af als het wat serieuzer word hoor, vond reign over me gewoon goed. Maar 2 en een half uur dezelfde grappen aanhoren en wat problematiek wat mij persoonlijk koud laat is gewoon niet voor herhaling vatbaar. Trailer was leuk en aardig, maar helaas heeft deze vogel geen vleugels gekregen want hij stort als een baksteen naar beneden.

Boogeyman schreef:

Ja, oké, maar Reign Over Me is dan weer 'serieus' in hapklare brokjes.

avatar van Boogeyman
Klopt, maar mijn tanden zijn niet zo sterk dus vind ik het makkelijker te eten. Deze maaltijd daarin tegen heb ik droog moeten kauwen omdat ik het maar niet door m'n keel kreeg.

Deze film was nou niet bepaald funny. Veel serieuzer, en misschien ook wel sterker qua diepgang, dan verwacht. Juist daarom heeft de film zo'n betrekkelijk laag gemiddelde. Ze hadden deze film beter een andere naam kunnen geven. Ook duurde hij gewoon echt te lang en heb ik niet het geduld gehad om hem uit te kijken.

avatar van Suleika1
Ik vond deze film nogal flauw en langdradig, veel grappig proberen te zijn waar het niet grappig was. De serieuze noot in de film was veel te slaapverwekkend. 1 ster wel voor Eminem en Ray Romano.

Ik wist niet goed wat ik moest verwachten (dat een flauwe comedy), maar dit pakte eigenlijk wel goed uit. Ik vond het een ontroerende film, goed geacteerd ook. Ook de stand-up comedy vond ik bij vlagen best sterk. Hij duurde wel lang inderdaad, maar ben blij dat ik hem gekeken heb. Kwam op mij over als echt uit het leven gegrepen met situaties die mensen mee kunnen maken. Een lach en een traan zeg maar. Mooi.