The Way Way Back (2013)

Komedie / Drama

geregisseerd door Nat Faxon en Jim Rash
met Liam James, Steve Carell en Sam Rockwell

De tiener Duncan (Liam James) gaat met zijn moeder, zijn veeleisende stiefvader en diens dochter naar een vakantiehuisje aan het strand om de zomer door te brengen. Iedereen vermaakt zich al snel, alleen Duncan verveelt zich stierlijk en past totaal niet tussen de tienermeisjes en de vaak aangeschoten volwassenen. Dan komt hij plotseling terecht bij een groot waterpretpark, waar hij kennismaakt met de welbespraakte manager Owen (Sam Rockwell), waarmee hij gedurende de zomervakantie een bijzondere vriendschap opbouwt.

avatar van Gruffalo
Saaie film. Hier en daar best te slikken, maar de personages zijn toch veel te saai en het verhaal erg suf. Slijm slijm nee niet mijn ding.

Bij sommige films weet je het echt al na 5 minuten: dit wordt een goeie. Dat gevoel had ik opnieuw bij het kijken van 'The Way Way Back'. De vergelijking is hier nogal door mensen gemaakt, maar dit is voor mij de opvolger van 'Adventureland'. Hetzelfde sfeertje, dat moeilijk te omschrijven valt. Overigens ook heerlijke muziek die op de juiste momenten wordt aangebracht. Mijn favoriete personage hier wordt gespeeld door Jim Rash, die ik al langer kende van Community. Toni Collette zal altijd de eeuwig bijna wenende huisvrouw spelen die ze ook al was in onder meer 'Her Shoes'. Sam Rockwell doet het hier fantastisch en maakt eigenlijk de film. Het zijn die kleine insteken: het voorbij steken op de waterbaan, "I think you're a three", Susanne en Lewis die maar niet vertrekken wil, die de film maken. Een topper, zeker kijken!

avatar van nightbreed
"Just look at the nose bridge, that's what I always do."

Uitstekende film waarin een jongen met zijn moeder en haar nieuwe vriend mee op vakantie moet. De film komt wat traag op gang, maar heeft de juiste mix tussen comedie en drama. Leuke personages en een leuke cast (waarbij de grappigste teksten gereserveerd zijn voor Sam Rockwell). Een fijne zomerse sfeer en dito soundtrack. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Vinco
Prachtige film die een goed sfeertje neerzet met daarbij een goed stukje drama en comedie en niet te vergeten de muziek.

Mooi uitgewerkt verhaal.

avatar van Filmkriebel
Ik zag deze film in enkele toplijsten verschijnen, wat mijn aandacht trok. Kon dit echt zo'n goede coming of age zijn? Herkenbaarheid troef : als je 14 bent, voel je je een echt sulletje die moeilijk gevoelens onder woorden kan brengen en niet goed weet wat hij nu met zijn lijf moet doen. We zijn (althans de mannen onder ons) zoals de tagline van de film luidt, allen door deze verschrikkelijke leeftijd moeten gaan, vol onzekerheid. Duncan zoekt ontsnapping aan een familiale kern die hem verstikt en vindt waardering en vrienschap in het lokale waterpretpark bij de maffe Owen.

Lichtvoetige maar doodeerlijke film over de harde zoektocht naar eigenwaarde. Bij momenten zijdezacht en lief (met dank aan vriendinnetje Susanna), op andere momenten genant en beschamend (die stiefvader was een echte lul). Soms kwam het wat oppervlakkig over, alsof er niet voldoende tijd was om alles uit te diepen bvb de band tussen Duncan en Susanna, de stiefzuster die gerust nog iets hatelijker uit de hoek kon komen, de achtergrond van Owen. De scènes met de charismatische Sam Rockwell waren telkens erg goed en veel interessanter dan de activiteiten van de Ramseys en hun kneuterige vakantievriendjes. Het mag dan wel een cliché coming of age zijn, en het is zeker niet de beste die ik heb gezien... het einde was zelfs niet al te best, maar het wist over de hele lijn wel mijn sympathie op te wekken.

avatar van Decec
Een leuke komedie/drama film...
Leuk verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Sam Rockwell en ook een bekende
actrice Toni Collette...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Heerlijke film, super cast. Mooi verhaaltje, mooie beelden en prima sfeer.

avatar van möök
Sympathiek zomerfilm met, wat mij betreft, een hoofdrol voor de bloedmooie Buick.

avatar van wilofski
Ee, feelgood movie waar je je ook gewoon goed van voelt.
Geen hoogstandje maar wel missie geslaagd.

avatar van Flat Eric
Er valt eigenlijk niet veel meer over te zeggen dan wat al mijn voorgangers op MM er al over hebben gezegd. Maar ik doe het lekker toch...
In één zin: Een fijne feelgood coming of age film in een gezellige zomerse setting met leuke characters.

Het gebrek aan waardering en steun aan een veertienjarige binnen een heterogeen gezinnetje en de vriendschap en zelfvertrouwen die hij wel daar buiten krijgt, wordt hier eerder op een licht komische manier gebracht en mondt uiteindelijk uit in een feelgood movie.
De jonge Liam James is uitstekend als de "doodongelukkige" tiener en Steve Carell blinkt eveneens uit als de antipathieke, zelf onbenullige, "vriend".

avatar van K. V.
'k had nog niet van deze film gehoord (ondanks de bekende cast), maar 'k vond het wel een goeie film. Een leuk verhaal en en mooie mix van humor en drama.
Ook de cast was erg goed gekozen en kwam overtuigend over.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
'k was wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van bass-9
Aan de cover al te zien dat het geen zware hap is en geen ingewikkelde hoogstaande cinema. De film pretendeert dit echter ook niet. Het verhaal is leuk en herkenbaar voor velen. De cast is heel logisch, goed gekozen en acteert erg sterk. Ik heb ook een paar keer hardop gelachen, vooral om de subtiel ingeweven humor.

De sfeer door de hele film is heerlijk zomers. Het einde weliswaar een klein beetje cliché, maar goed te verteren na dit verhaal! Hij keek heerlijk weg en was zeer vermakelijk. In zijn genre echt een erg leuke film. Makkelijk een 7.5, 3.5*.

avatar van MRDammann
The Way Way Back is typisch zo'n film die je achterlaat met een grote glimlach. Kort gezegd gaat de film over een jongen van 14 die met tegenzin met zijn ouders op vakantie gaat.

Ik denk dat veel mensen veel raakvlakken zullen zien met delen van hun jeugd. Dat maakt deze film zo ontwapend, je kan je helemaal inleven in het karakter van de hoofdpersoon. Qua sfeer doet deze film ook heel erg denken aan Little Miss Sunshine, maar deze film heeft een nog meer zomerse vibe. Daarnaast werkt ook deze film met het 'lach-en-traan' aspect. Dat doet het zonder te sentimenteel te zijn. Een heel subtiele film.

Daarnaast wordt er ook lekker geacteerd. Ik ben een groot fan van de ondergewaardeerde Sam Rockwell. Hier kon hij ook goed zijn ei kwijt, zo'n rol is op zijn lijf geschreven!

Dit had ik niet verwacht... een prachtige film is dit.
Prima verhaal, niet altijd een vrolijk verhaal, maar wel zeer emotioneel.
Af en toe een vleugje humor, heb echt genoten van deze prent, zeer onverwacht.
Ook de vertolkingen zijn stuk voor stuk prachtig.
Misschien een wat onbekende film, voor mij dan toch, maar zeker eentje die je gezien moet hebben.
Na het bekijken ervan, ondanks de dramatiek, blijf je met een blij gevoel achter.

avatar van JoeCabot
Is dit de meest opzienbarende coming of age film ooit? Nee, duidelijk niet. Is een pretpark de origineelste locatie? Opnieuw nope. De makers hebben zo te zien met een half oog naar Adventureland gekeken bij het neerpennen van het verhaal. Maar dat geeft niet, het levert een charmant filmpje op.

Duncan vind ik in ieder geval een interessant hoofdpersonage. Niet makkelijk om een bruisende film te maken over een zeer introverte puber zonder ruggengraat. Gelukkig slaagt Liam James erin om zijn personage wat cachet te geven, al blijft het wel een sobere vertoning natuurlijk.

Dat laatste wordt overigens ruimschoots gecompenseerd door Duncans entourage. De oneliners vliegen je om de oren, de meeste ervan komen op het conto van Sam Rockwell. Hij speelt de onvermijdelijke “mentor” die Duncan uit zijn schulp sleurt, al voelde dat bij momenten nogal geforceerd aan. Dan vond ik Toni Collette (de moeder van Duncan) eigenlijk nog het fijnste personage, simpelweg omdat ze de meeste authenticiteit uitstraalt.

Nee, dit is geen baanbrekende cinema, maar wel een relaxte film met een zonnig sfeertje. 3.5*

avatar van IH88
“Don't die wondering, man.”

Sterk. The Way Way Back is een echte zomerfilm en een luchtige dramedy, en de film weet verschillende genres moeiteloos te combineren. Met ijzersterk acteerwerk. De film is op de eerste plaats een coming of age verhaal rond Duncan, een jongen die moeite heeft met zijn stiefvader en moeilijk contact maakt met leeftijdsgenoten (vooral meisjes).

Maar de band met Owen en Susanna (Rockwell en AnnaSophia Robb) zorgt ervoor dat hij steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Susanna is natuurlijk ook wel het droommeisje, en als 'summer fling' perfect. Iedereen heeft wel eens zo'n vakantieliefde gehad, en het leveren meestal de mooiste herinneringen op. De verhaallijn rond de ouders is wat clichématig, maar acteurs als Carell, Collette en Janney zorgen ervoor dat ook dit gedeelte vermakelijk is om naar te kijken.

avatar van Shadowed
Prima hoor.

Best een leuke film, die me in het algemeen aangenaam heeft verrast. De film is fris, kent fijne acteurs en vermaakt gewoon in het algemeen. Misschien is de humor wat duf, maar de film bied in het algemeen gewoon genoeg vermaak.

Liam James is perfect gekozen als loser, hij straalt het eigenlijk ook behoorlijk goed uit. Sam Rockwell is ook een positieve verschijning, maar ook Robb is prima. De film heeft een leuk verhaal om zo te volgen waar de zomersfeer goed overkomt.

Misschien niet heel grappig, maar een film die gewoon leuk genoeg is om te blijven boeien. Prima camerabeweging en de film laat ook zien dat je geen slapstick of geweld nodig hebt om een prima film neer te kunnen zetten.

avatar van Mevlut Karatas
Jongens toch, wat een onzin. Het eerste derde van de film is best aardig, daarna gaat het echt steil bergaf... en dan die manager. .. hoe irritant en ongeloofwaardig kan je zijn.