Micmacs à Tire-larigot (2009)

Alternatieve titel: Micmacs

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Dany Boon, Dominique Pinon en André Dussollier

Jaren geleden overleed de vader van Bazil bij het onschadelijk maken van een bom midden in de Marokkaanse woestijn, zijn moeder raakte totaal gestoord en Bazil werd naar een weeshuis gestuurd. Nu werkt de volwassen Bazil bij een videotheek, als hij door een bizar toeval in zijn hoofd wordt geraakt door een kogel. Hij overleeft het ongeval maar de kogel blijft zitten, met rare bijwerkingen als gevolg. Wanneer Bazil hierdoor zijn baan verliest, is de maat vol. Hij heeft het helemaal gehad met de wapenindustrie, waarvan zijn vader en hijzelf het slachtoffer zijn. Samen met zijn nieuwe vrienden bedenkt Bazil een briljant plan om de twee wapenfabrikanten te gronde te richten.

sweinsteiger
moet je zien !

Bélon
Begint goed, erg goed de openingsscene alleen al is geweldig droog dewegrennende ezel was echt geniaal net als de eerste 15 minuten, daar zit veel spanning in. Daarna neemt de spanning af en de flauwigheid over. Jammer. Ik had graag meer contrast tussen spanning en flauwigheid gezien dan slechts het laatste. Slot is niet sterk maar dat heeft te maken met de opzet van de film waar de slechteriken al (te) lang bekend zijn (uiteraard gaan zij gestraft worden, op 't laatst nog wat belerend met die portretjes van slachtoffers enzo)

Wat een ontzettend leuke film zeg!! Ik heb hier echt met plezier nar gekeken. Veel visuele humor en maffe typetjes. Ik heb me hier zeer mee vermaakt.

avatar van 606
Beetje hetzelfde idee als Liberty stands still

Maar ben benieuwd.

Malick
Een primeur. Micmac is de eerste film waar ik tijdens het projecteren tot twee keer toe in slaap viel. Je moet je voorstellen dat een 35MM projector een gigantische kabaal produceert en daarboven moet het geluid komen uit de film. Dus eigenlijk is het vrijwel onmogelijk om in slaap te vallen.

De film zelf. Wat was dat een slappe kermisattractie zeg. Maar wat wil je ook als Jean-Pierre Jeunet aan het roer staat. Het is gewoon een herhaling van zetten. Gele kleurfilter. We duwen er wat personages van Delicatessen en Amélie in. Je kent ze wel. Van die figuren die van die irritante trekjes hebben. En nu vergeet ik bijna te melden dat Jeunet zijn klassiekers wel kent. En dat hoeft hij echt niet iedere keer te tonen/bewijzen.

avatar van 606
Vermakelijke film in de stijl van zijn eigen film delicatessenn.
De kleurgebruik en de rare typetjes.
Acteren was erg goed.
Zit ook een soort van boodschap in verwerkt over de wapenhandel.

3,5 ster

avatar van james_cameron
Frustrerende film die geweldige momenten afwisselt met zeer flauwe. Visueel zoals altijd bij Jeunet een lust voor het oog; camerawerk, kleurgebruik en production design zijn geweldig. Inhoudelijk is het verhaaltje helaas aan de dunne en vergezochte kant, met een wazig moraallesje erin verwerkt. De personages zijn ook niet altijd even memorabel. Jammer. Nu moet de film het echt hebben van sporadische geniale vondsten, verborgen in een middelmatig geheel.

avatar van Celciusz
Briljant!
Je houdt van de (film)stijl of je gaat wat anders doen!!
Ik heb flink genoten!

Casting top!
Idee innovatief!
Kleur 'charming'
Topic briljant!
Humor Frans!
Aanrader voor des Cinophiles [cinofielen]...

avatar van sandokan-veld
Jean-Pierre Jeunet heeft een zeer herkenbare stijl. Dat is een kwaliteit, want bij hoeveel regisseurs weet je na tien seconden al precies naar wiens film je zit te kijken? Het is echter ook een gebrek, want veel mensen hebben Amelie al gezien, of Delicatessen, en Micmacs doet ongeveer hetzelfde, zonder dat niveau te halen. Maar fuck it: liever een standaard Jeunet-film dan 99% van de grote hoop: Het is grappig, het is lief, het ziet er mooi uit en het prikkelt de fantasie. Het moralistische gehalte had wel wat lager mogen liggen, maar als je dan toch gaat preken, is de wapenhandel niet eens zo'n slecht doelwit. Al met al een prima film voor de fans van Franse arthouse-humor in zijn algemeenheid, en de films van Jeunet in het bijzonder.

avatar van breedbeeld
Zalige film , echt weer genoten.
Was zomaar gaan kijken zonder te weten wie of wat en ja lees net
van wie en het is die van o.a. Amélie.
Top acting, top filming, helemaal de goede vaart, hartstikke leuke vondsten.
Naar mijn smaak niet puur voor de Cinophiles want daar reken ik me niet echt onder.
Onbegrijpelijk dat die Fransen deze niet hebben voorgedragen voor de Academy Awards.

avatar van Betamax
Ik ben gek op dit soort films.
Regelmatig bizar, veel vreemde wendingen en rare personages.

avatar van Leland Palmer
Vanaf de openingsscéne tot het einde eigenlijk best wel zitten genieten van deze Micmacs. Leuke film van Jeunet. Apart, bizar, grappig, maar vooral érg vermakelijk.

De sfeer die Jeunet creëert is wederom fantastisch. Visueel is deze film een genot voor het oog. Prachtige beelden, uitstekende belichting en (wéér) veel originele, leuke en grappige vondsten. Vaak weer met verbazing zitten kijken naar het wereldje van Jeunet.

Want die is prachtig. De humor mag er ook wezen. Ondanks dat ik nooit écht slap heb gelegen van het lachen heb ik eigenlijk vanaf het begin tot het eind met een dikke glimlach zitten kijken. De vele leuke personages en de heerlijke situaties waarin ze terechtkomen vermaken van begin tot eind. Vooral de manier waarop de twee wapenfabrikanten op een leuke manier tegen elkaar uitgespeeld worden is fraai gedaan. De cast is uitstekend. Dany Boon is erg komisch en z'n excentrieke vrienden doen het ook leuk. Vooral Dominique Pinon en Marie-Julie Baup vallen een paar keer bijzonder leuk op.

De laatstgenoemde had ook best iets liefs en aandoenlijks. Maar oké, heerlijk filmpje dus. Prachtig vormgegeven en mooie settings. Een leuk verhaal die dankzij de uitstekende opbouw in een rap tempo naar het heerlijke einde vliegt.

supervermakelijke film met bovendien mooie (later aangebrachte) kleurrijke beelden. Dany Boon speelt net als in Bienvenue chez les Ch'tis een geweldige rol. aparte figuren in een bijzondere film.

avatar van s0062423
Jeunet

Prachtig om te zien hoe een regisseur zowel uitermate filmisch te werk gaat als hier een zeer persoonlijke stempel om weet te drukken. Ook hier kom je weer volledig in het leuke Jeunet unviersum terecht met zijn geweldige sfeer, knotsgekke verhalen, tal van absurde personages en een hoop zeer coole scènes! Opvallend knappe (stads)beelden ook.

nijntje17
Deze film draait dinsdag 11 mei in de bioscoop in Sneek om 20.00 uur!

nijntje17
Net de film gezien.

Het is echt een mooie film, je kunt echt zien dat het een echte film van Jean-Pierre Jeunet is. Visueel geweldig! Dany Boon is al grappig als je gewoon al naar zijn hoofd kijkt. Het verhaal is ook mooi en goed opgebouwd en heeft een boodschap.

Een 4,5!

avatar van mipha
Betamax schreef:
Ik ben gek op dit soort films.
Regelmatig bizar, veel vreemde wendingen en rare personages.

mee too!

606 schreef:
Beetje hetzelfde idee als Liberty stands still

Maar ben benieuwd.

Wat bedoel je een beetje het zelfde als Liberty stands still?
Toch totaal niet ?

Trouwens echt een zeer mooie, goed bedachte en hilarische film.
Terug meer weg van zijn oudere film Delicatessen dan van Amelie... (Kwa humor, muziek, personages, sfeer en kleurgebruik) wat ik dus top vond...

Hehe, toch wel weer een kunststukje van Jeunet en zijn team hoor, kan niet anders zeggen.

Het verhaaltje is misschien wat 'mwa' , maar het is weer heerlijk creatief en oogstrelend uitgewerkt vol geinige details en kwinkslagen waardoor je constant met een grote glimlach op je gezicht zit.

Francois Marconi: -'Ik had een prachtige toespraak. Daarin vergeleek ik mijzelf met Rimbaud' -
zoontje: - 'dan moet je wel meer spieren hebben'
Francois Marconi: Non, pas Rambo, mon chéri : Rimbaud

avatar van Rednas 2
Persoonlijk vond ik het een flauw verhaaltje, alles liep te veel op rolletjes en was slechts af en toe een beetje grappig... Ik had er meer van verwacht. Er zijn de afgelopen jaren m.i. wel betere Franse "komedies" gemaakt (o.a. Bienvenue chez les Ch'tis).

avatar van Rayuka
Geweldige film!
Goede cast, mooi gefilmd en een lekkere dosis humor.

Rednas 2 schreef:

Vreemd. Deze film is niet alleen grappig of grappig bedoeld, het is ook een visueel meesterwerk!

avatar van s0062423
louisvf schreef:

en een prachtig staaltje van auteurscinema

avatar van louisvf
Inderdaad, deze film bevat enorm veel, het hier dan uitsluitend hebben over de humor en een vergelijking maken met Bienvenue chez les Ch'tis lijkt me dan ook niet gepast!

avatar van Rosicky
Aardige Franse komedie. De personages zijn geschift, het verhaal is aardig en vooral visueel weet de film te overtuigen. Inhoudelijk is de film mager, met enkele te lange, saaie stukken. De film is geinig, maar nooit echt grappig.

avatar van rokkenjager
Enorm vermakelijk en 'n behoorlijke verademing na de verschrikkelijke A Very Long Engagement. Het verhaal is nergens hoogstaand maar biedt wel enorm veel details. Al kunnen ze naarmate de film vordert wel tikje ergeren. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het verhaal geen interessante verrassingen weet te hanteren. Voor de verdere rest is het vermaak van de bovenste plank met een groots oog voor de visuele kant. Dikke 3,5*

avatar van sterboz
Geweldige personages en een visueel meesterwerk, top!

avatar van notsub
Deze film is mij een beetje te flauw. Wel leuk is dat de film echt een eigen identiteit heeft met al die rare personages en dwaze situaties. Het geen topper voor mij, meer een film die wel grappig is voor een keer.

avatar van Child in time
louisvf schreef:

Trouwens echt een zeer mooie, goed bedachte en hilarische film.

Leuke verwijzing naar Delicatessen trouwens in de scène wanneer Bazil zijn oor aan de schoorstenen te luisteren legt..

avatar van Black Math
Een grappige aanklacht tegen de wapenindustrie. De beelden zien er heerlijk surrealistisch uit met al die kleurenpracht.
Volgens mij is Jeunet zelf ook nog een kind, gezien al het originele en fantasierijke gespeel met afval, de aandacht voor kleine dingen en de naïviteit van de personages. Doet erg verfrissend aan.

Gezien de plaats van Amélie in mijn top 10 is het een beetje vreemd dat ik deze nu pas zie. Het spoort zeker aan om nog meer van Jeunet te gaan kijken, want Delicatessen heb ik nog nooit gezien, en Un Long Dimanche de Fiançailles jaren geleden. Desondanks verliest deze film het op kleine punten van Amélie, die toch wat meer op de emoties wist te werken en waarvan ik de muziek beter vond. Evengoed een ontzettend sterke film die volledig in mijn straatje ligt. 4,5*.