Micmacs à Tire-larigot (2009)

Alternatieve titel: Micmacs

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet
met Dany Boon, Dominique Pinon en André Dussollier

Jaren geleden overleed de vader van Bazil bij het onschadelijk maken van een bom midden in de Marokkaanse woestijn, zijn moeder raakte totaal gestoord en Bazil werd naar een weeshuis gestuurd. Nu werkt de volwassen Bazil bij een videotheek, als hij door een bizar toeval in zijn hoofd wordt geraakt door een kogel. Hij overleeft het ongeval maar de kogel blijft zitten, met rare bijwerkingen als gevolg. Wanneer Bazil hierdoor zijn baan verliest, is de maat vol. Hij heeft het helemaal gehad met de wapenindustrie, waarvan zijn vader en hijzelf het slachtoffer zijn. Samen met zijn nieuwe vrienden bedenkt Bazil een briljant plan om de twee wapenfabrikanten te gronde te richten.

avatar van Ted Kerkjes
knusse stoel schreef:
Hou je van humor waarin ook nog een verhaal zit, dan kunnen wij jou deze aanbevelen.
Bent u de koningin?

avatar van knusse stoel
Ted Kerkjes schreef:
Bent u de koningin?

O, zie ik nu pas, deze foto is op een travestietenfeest gemaakt door mijn hoffotograaf. Ik groet u burger.

avatar van Ted Kerkjes
knusse stoel schreef:
Ik snap jouw antwoord niet helemaal. Ik doelde op de pluralis majestatis in jouw berichtje ("...dan kunnen wij jou deze aanbevelen.").

Prachtig! In 1 woord; 'Geniaal'.

avatar van ralfsjam
Zeer mooi gemaakt, grappig en aardig verhaal... Maar nergens spanning. Waardoor je een beetje onderuit ging zitten... "Verrassing"! Beter woord...
Maar al met al wel mooi en origineel!
4**

lezertje
Een zeer grappige komedie met een politieke boodschap.Ook in deze film laat Jeunet zijn fantasie de vrije loop. Net als in ‘Delicatessen’(1991), ‘Amélie’ (2001) en ‘Un long dimanche de fiançelles’(2004) voert het surrealisme de boventoon. Wat dat betreft vertoont veel overeenkomsten met zijn Belgische collega Jaco van Dormael.
De beelden van ‘Micmas’ baden vaak in een rustgevende goudgele glans en alleen dat is al genoeg voor een sprookjesachtige sfeer. Jeunet kent zijn klassiekers. De scène waarin de protagonist de dame van de voedselbank duidelijk probeert te maken dat hij ‘op een taxi’ wacht lijkt mij duidelijk een eerbetoon aan Chaplins meesterwerk ‘City lights’ (1931). Terwijl het slot een hoog ‘Once upon a time in the west’ gehalte heeft.
Jeunet toont zich ook in deze film een krachtig verteller. In de opening sequence weet hij binnen tien verschillende shots een compleet verhaal te vertellen en dat moet de eigenlijk film nog beginnen
De vriendenploeg die Bazil bij zijn plan helpt bestaan uit typische Jeunet volk. Zo is er een ex-zwerfster, een uitvinder die van oude metalen, die hij vindt op de vuilnisbelt waaronder zij leven, de meest idiote bewegende objecten maakt, een slangenvrouw en een menselijke kanonskogel (Jeunets vaste acteur Dominique Pinon), een rekenwonder en een ex-gevangene die zo vaak vastgezeten heeft dat zijn bijnaam ‘tralie’ is. De trucs die zij uithalen op de beide wapenhandelaren te pakken te krijgen, lijken veel op die uit de tv-serie ‘Mission impossible’ uit de jaren zestig. Een zeer grappige film met een pacifistische boodschap.

avatar van wendyvortex
Ach ja na Amelie waren we even tijdje uit de buurt gebleven van Jeunet, eigenlijk omdat we vreesden dat een tweede Amelie in het verschiet lag ... prachtige film, maar zo zoet dat we voor een overdosis vreesden. Micmacs is gelukkig wat grimmiger en doet wat meer denken aan The City of Lost Children. Prachtige decors weer en dan mag het verhaaltje over de vuilnisbelt-bewoners die het opnemen tegen twee wapenhandelaars enigszins naiëf zijn .... we weten allemaal toch wie er eigenlijk de bad guys zijn ... nou ja Melchemie zat op 10 minuten lopen van mijn huis ... zo ver is het allemaal niet.
Mooi komisch sprookje en was dat nou Nederlands: mooispul mooispul mooispul?

avatar van Roger Thornhill
wendyvortex schreef:
Dan zou ik je het tussenliggende Un long dimanche de fiançailles (2004) toch ook willen aanraden, want dat is toch een Jeunet met een scherp randje.