• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.145 gebruikers
  • 9.380.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dunkirk (2017)

Oorlog | 106 minuten
3,47 2.553 stemmen

Genre: Oorlog

Speelduur: 106 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Nederland

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney en Jack Lowden

IMDb beoordeling: 7,8 (798.961)

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 20 juli 2017

Plot Dunkirk

"Survival is Victory"

De film vertelt het verhaal van de evacuatie van geallieerde troepen uit Duinkerken in 1940. Tijdens de Slag om Frankrijk werden Belgische, Britse en Franse soldaten door het Duitse leger vastgehouden op het strand en in de haven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

artoffiilm schreef:

een goede trailer zorgt ervoor dat je geprikkeld en geteased word om de film te gaan bekijken..

de trailers van deze film deden me hoegenaamd niks en de laatste film die ik van Nolan nog goed vond was de prestige dus ik denk dat ik deze ga skippen

Als ik alle films waarvan de trailer me tegenvielen zou skippen, zou ik een hoop gemist hebben. Ik zou het in heroverweging nemen, Ik vond deze echt beter dan The Prestige, al zijn ze amper/bijna niet te vergelijken.

Maar iets met book/cover/judging

Een trailer is een marketing instrument, vaak gemaakt los van wat de regisseur beoogt. Of dat nu geldt weet ik niet, maar ik ziet het zo: Geen kwaliteit zien, is geen (directe) reden om niet te gaan als de maker iemand is wiens werk je normaal enigszins kan waarderen. Overduidelijke poep zien daarentegen, is dat misschien wel.


avatar van TheManWithNoName

TheManWithNoName

  • 32 berichten
  • 27 stemmen

Zwolle84 schreef:

Ik ook. Maar wel nog steeds met lage verwachtingen, zeker voor Nolan-begrippen. Die übersaaie trailers vreten aan me.

de trailer vat de film precies samen.


avatar van artoffiilm

artoffiilm

  • 86 berichten
  • 0 stemmen

TheManWithNoName schreef:

(quote)

de trailer vat de film precies samen.

een oersaaie film dus?


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Als ik alle films waarvan de trailer me tegenvielen zou skippen, zou ik een hoop gemist hebben. Ik zou het in heroverweging nemen, Ik vond deze echt beter dan The Prestige, al zijn ze amper/bijna niet te vergelijken.

Maar iets met book/cover/judging

Een trailer is een marketing instrument, vaak gemaakt los van wat de regisseur beoogt. Of dat nu geldt weet ik niet, maar ik ziet het zo: Geen kwaliteit zien, is geen reden om niet te gaan. Overduidelijke poep zien, is dat misschien wel.

The Prestige moet ik ook hoognodig herzien. Wat een goede film is dat ook zeg. Die Nolan heeft de mensheid absoluut een paar gigantische toppers geschonken.


avatar van TheManWithNoName

TheManWithNoName

  • 32 berichten
  • 27 stemmen

artoffiilm schreef:

(quote)

een oersaaie film dus?

Zie mijn eerdere berichten


avatar van artoffiilm

artoffiilm

  • 86 berichten
  • 0 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Als ik alle films waarvan de trailer me tegenvielen zou skippen, zou ik een hoop gemist hebben. Ik zou het in heroverweging nemen, Ik vond deze echt beter dan The Prestige, al zijn ze amper/bijna niet te vergelijken.

Maar iets met book/cover/judging

Een trailer is een marketing instrument, vaak gemaakt los van wat de regisseur beoogt. Of dat nu geldt weet ik niet, maar ik ziet het zo: Geen kwaliteit zien, is geen reden om niet te gaan. Overduidelijke poep zien, is dat misschien wel.

voorbeeld van een goede effectieve trailer

https://www.youtube.com/watch?v=jQ5lPt9edzQ


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

artoffiilm schreef:

(quote)

een oersaaie film dus?

Like I said, ik heb net een volle Bijlmer Arena ademloos zien kijken.

Je kunt uiteraard los daarvan een compleet andere mening over de film hebben, misschien zelfs negatief, maar saai?! Ik kan het me echt niet voorstellen. Ik zou dan even goed bekijken wat de bron is van dat geluid en of dat iemand is waar je het vaak mee eens bent, qua smaak.

Wat trailers betreft, ik ben meer van teasers. soms vermijd ik de trailer compleet. Als er morgen een nieuwe Blade Runner trailer uitkomt, hoef ik niet te zien. Ik weet toch al dat ik die ga kijken, want Villeneuve, want Roger Deakins... Dit was Nolan, Hoyte van Hoytema, Hans Zimmer en een WWII verhaal. De trailer was echt een bijzaak voor me.


avatar van artoffiilm

artoffiilm

  • 86 berichten
  • 0 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Like I said, ik heb net een volle Bijlmer Arena ademloos zien kijken.

Je kunt uiteraard los daarvan een compleet andere mening over de film hebben, misschien zelfs negatief, maar saai?! Ik kan het me echt niet voorstellen. Ik zou dan even goed bekijken wat de bron is van dat geluid en of dat iemand is waar je het vaak mee eens bent, qua smaak.

Like i said i ga hem skippen de laatste film die ik van hem goed vond is the prestige..

Interstellar vond ik een pretentieuze saaie ramp


avatar van TheManWithNoName

TheManWithNoName

  • 32 berichten
  • 27 stemmen

Haha John Milton blijft het proberen he hehehe


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

artoffiilm schreef:

Like i said i ga hem skippen de laatste film die ik van hem goed vond is the prestige..

Interstellar vond ik een pretentieuze saaie ramp

Ik mis het oorzakelijk verband, maar prima hoor. Ik probeer alleen een toelichting te geven op wat jij zegt, en wat ik als mogelijke misconcepties zie. Je hebt je stemmen niet op de site staan, dus ik heb geen idee wat je gezien hebt na The Prestige, of ervoor.

En in het kader van tegenwerpingen: dat je Interstellar bagger vond, lijkt me niet alleszeggend, in dit geval. Ik vond Dead Man (1995) een kutfilm, en daarna Only Lovers Left Alive (2013) geweldig. Het zegt niet alles. In mijn optiek zijn dit echt wel heel verschillende films.

TheManWithNoName schreef:

Haha John Milton blijft het proberen he hehehe

Wat denk jij?


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4355 berichten
  • 4515 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
Like I said, ik heb net een volle Bijlmer Arena ademloos zien kijken.

Je kunt uiteraard los daarvan een compleet andere mening over de film hebben, misschien zelfs negatief, maar saai?! Ik kan het me echt niet voorstellen. Ik zou dan even goed bekijken wat de bron is van dat geluid en of dat iemand is waar je het vaak mee eens bent, qua smaak.

Wat trailers betreft, ik ben meer van teasers. soms vermijd ik de trailer compleet. Als er morgen een nieuwe Blade Runner trailer uitkomt, hoef ik niet te zien. Ik weet toch al dat ik die ga kijken, want Villeneuve, want Roger Deakins... Dit was Nolan, Hoyte van Hoytema, Hans Zimmer en een WWII verhaal. De trailer was echt een bijzaak voor me.

Ik kan me heel erg goed indenken dat men dit saai vind. Ik heb de film 4 sterren gegeven omdat hij audio/visueel verbluffend is maar verhaaltechnisch is dit nogal slepend hoor. Weinig ontwikkeling (zowel in gebeurtenissen als in personages) hoge mate van een 'en toen... en toen...' vertelling.

Er gebeuren hele bijzondere dingen maar ik heb wel een paar keer op m'n horloge gekeken.


avatar van Ruben24

Ruben24

  • 80 berichten
  • 83 stemmen

Vandaag bekeken in de bios en het deed waar aan me verwachtingen. goed neergezet allemaal geen moment saai en erg mooi film werk een echte film die je terugbrengt naar ww2 .


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

Drs. DAJA schreef:

Ik kan me heel erg goed indenken dat men dit saai vind. Ik heb de film 4 sterren gegeven omdat hij audio/visueel verbluffend is maar verhaaltechnisch is dit nogal slepend hoor. Weinig ontwikkeling (zowel in gebeurtenissen als in personages) hoge mate van een 'en toen... en toen...' vertelling. Er gebeuren hele bijzondere dingen maar ik heb wel een paar keer op m'n horloge gekeken.

Inmiddels ben ik wat moe, maar ik doe een poging :

Er is geen traditioneel verhaal met vertrouwde drie-akte structuur, maar dat hoef ik jou als doorgewinterde kijker niet te vertellen. Ik weet dat jij weet waarover je praat, al kijk ik daar wat anders tegenaan.

Maar doordat de narratief niet de nadruk heeft, kan die zich ook niet op de gebruikelijke wijze ontwikkelen. Toch leefde ik ieder moment mee, en zou ik geen moment als 'en toen.. en toen' omschrijven. Ik zat er compleet in, het sleepte voor mij geen seconde. Ik heb van de eerste tot de laatste scène in spanning gezeten!

Ik ben wel een sucker voor de technische aspecten als cinematografie, geluid, montage etc, dus wellicht ben ik makkelijker te plezieren door een vakman als Nolan. Ik kan een een 'ik vond het verhaal niet zo goed' redelijk makkelijk wegwuiven, als de rest zo goed is... Niet alles draait om een plotje, toch? Overigens betekent dat niet dat ik hier geen verhaal in vond zitten. Tussen de lijnen door, en in de gezichtsuitdrukkingen van de karakters, zat al het verhaal dat ik nodig had.

Meer was hier wat mij betreft geen noodzaak.


avatar van klevi

klevi

  • 32 berichten
  • 133 stemmen

Na een hele periode niet actief te zijn geweest op moviemeter voelde ik me na het zien van dunkirk en het lezen van een aantal recensies toch verplicht om een stukje te schrijven.

Helaas wordt er tegenwoordig, niet alleen in de filmindustrie, weinig onderscheid gemaakt tussen echte kunst en (goedkoop) vermaak; steeds minder mensen luisteren naar klassieke muziek, oude klassiekers worden door de jongere generaties over het hoofd gezien, en ondertussen harken de Marvels en dance music dj's hun miljoenen bij elkaar.

Ik vind mijzelf, als 'amateur' filmliefhebber, niet het recht hebben om dunkirk als een waar kunstwerk te bestempelen maar bijzonder is de film zeker. Mensen die zitten te wachten op romantiek, karakter ontwikkeling en een rond verhaal zullen van een koude kermis thuis komen. Naar mijn mening is dunkirk echter veel meer; het is een soort audiovisueel schilderij, waarbij de ervaring centraal staat.

Nolan maakt een film vanuit een totaal nieuw referentiekader, geen echte hoofdrolspeler, geen round characters. Alleen prachtig geschoten beelden en donderende muziek en geluidseffecten. De film wil de kijker geen specifiek gevoel opleggen, het gaat erom wat de kijker ervaart door het zien en horen van de film. Dit maakt naar mijn mening kritieken over afstandelijkheid en gebrek een verhaal irrelevant ( naar mijn idee hetzelfde als LOTR beoordelen op realisme).

Hoewel ik besef dat dunkirk misschien niet een film voor iedereen is, hoop ik dat mensen de film niet overslaan omdat er weinig verhaal en karakterontwikkeling in zit. Ga vooral naar deze film zonder verwachtingen en laat deze gewoon over je heen komen, ik beloof dat het een unieke ervaring zal zijn.


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5616 berichten
  • 1726 stemmen

klevi schreef:

Na een hele periode niet actief te zijn geweest op moviemeter voelde ik me na het zien van dunkirk en het lezen van een aantal recensies toch verplicht om een stukje te schrijven.

Helaas wordt er tegenwoordig, niet alleen in de filmindustrie, weinig onderscheid gemaakt tussen echte kunst en (goedkoop) vermaak; steeds minder mensen luisteren naar klassieke muziek, oude klassiekers worden door de jongere generaties over het hoofd gezien, en ondertussen harken de Marvels en dance music dj's hun miljoenen bij elkaar.

Ik vind mijzelf, als 'amateur' filmliefhebber, niet het recht hebben om dunkirk als een waar kunstwerk te bestempelen maar bijzonder is de film zeker. Mensen die zitten te wachten op romantiek, karakter ontwikkeling en een rond verhaal zullen van een koude kermis thuis komen. Naar mijn mening is dunkirk echter veel meer; het is een soort audiovisueel schilderij, waarbij de ervaring centraal staat.

Nolan maakt een film vanuit een totaal nieuw referentiekader, geen echte hoofdrolspeler, geen round characters. Alleen prachtig geschoten beelden en donderende muziek en geluidseffecten. De film wil de kijker geen specifiek gevoel opleggen, het gaat erom wat de kijker ervaart door het zien en horen van de film. Dit maakt naar mijn mening kritieken over afstandelijkheid en gebrek een verhaal irrelevant ( naar mijn idee hetzelfde als LOTR beoordelen op realisme).

Hoewel ik besef dat dunkirk misschien niet een film voor iedereen is, hoop ik dat mensen de film niet overslaan omdat er weinig verhaal en karakterontwikkeling in zit. Ga vooral naar deze film zonder verwachtingen en laat deze gewoon over je heen komen, ik beloof dat het een unieke ervaring zal zijn.

Ongelooflijk hoe je de bal zo kan misslaan. Laat dat minachtende maar achterwege. Bovendien vallen de films en de thema's waar Nolan het ook over heeft vaak ook onder vermaak. Eventueel wel intelligent en 'goed uitgevoerd', maar wel nog altijd vermaak (waar je dan wel het kopje moet bijhouden).


avatar van Mip

Mip

  • 6 berichten
  • 13 stemmen

Niet Nolan's beste (want dat is Inception), maar toch een geweldige bioscoopervaring gehad.

De constante dreiging hangt boven de film versterkt door de klanken van Zimmer, wederom een gouden combinatie!

106 minuten genieten van een geweldig audiovisueel spektakel met prachtig geschoten beelden, de film greep mij behoorlijk bij de strot.

Hoe denken jullie over de rewatch waarde van de film? Ik voel, ondanks dat ik erg heb genoten, niet erg de behoefte om em snel weer op te zetten. Misschien door het gebrek aan de traditionele karakterontwikkeling etc..?


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Over trailers gesproken. Heeft iedereen voorafgaand aan Dunkirk de trailer gezien van de nieuwe Aronofsky film met Jennifer Lawrence? Dat smaakt wel naar meer . De nieuwe Blade Runner trailer zag er ook fijn uit.


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3505 berichten
  • 2631 stemmen

IH88 schreef:

Over trailers gesproken. Heeft iedereen voorafgaand aan Dunkirk de trailer gezien van de nieuwe Aronofsky film met Jennifer Lawrence? Dat smaakt wel naar meer . De nieuwe Blade Runner trailer zag er ook fijn uit.

Vooral Blade Runner inderdaad, wauw.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

IH88 schreef:

Over trailers gesproken. Heeft iedereen voorafgaand aan Dunkirk de trailer gezien van de nieuwe Aronofsky film met Jennifer Lawrence? Dat smaakt wel naar meer . De nieuwe Blade Runner trailer zag er ook fijn uit.

Nee! Niet dus.

Ik las op internet ook al dat hij ervoorzou moeten zitten, maar bij ons niet. Wij hadden Marvel's Inhumans, Atomic Blonde en Kingsman. Kende ik helaas alledrie al. Wellicht omdat ze daar Imax titels promoten?

Dat is wel een beetje harsh, Tornado


avatar van Zandadder

Zandadder

  • 2595 berichten
  • 3096 stemmen

Ik had The Dark Tower, Blade Runner 2049 en Murder On The Orient Express, dus helaas...


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Blade Runner kan nu al niet meer stuk inderdaad. Ziet er echt waanzinnig goed uit. The Dark Tower viel flink tegen. Maar goed, het zijn trailers he. De Dunkirk trailer was ook niet al te best, en zie het uiteindelijke resultaat...


avatar van Arri

Arri

  • 913 berichten
  • 350 stemmen

TheManWithNoName schreef:
(quote)


Misschien komt dat omdat dat gewoon een topper is. Tegenwoordig probeert iedereen een soort van alternatieve of intellectuele mening te vormen. Ik ga daar niet in mee. Kijk platoon bijvoorbeeld maar een keer en dan zie je wat een goed verhaal doet i.p.v. dat opnieuw uitvinden van genres en daarmee de plank volledig misslaan!

Maar goed als jullie 2 uur lang willen kijken naar bange Engelsen die niet een keer terugschieten en gered worden door plaatselijke tuinmannen en slagers oke. En waarom stopte de Duitsers met aanvallen op het einde? Een waar was die duikboot heen? En hoezo moet er een persoon uit een zinkend schip zodat hij blijft drijven? HAhaha en Tom Hardy die zonder aandrijving nog een jager neerhaalt. OK top. Maar wel mooie plaatjes dat wel.


Het lijkt haast wel alsof je zo'n hekel hebt aan het bronmateriaal dat vanuit daaruit jjij de film probeert neer te halen.

Nolan laat zien hoe het écht is gegaan.Ja, er waren grote fouten gemaakt. Het is geen heldenverhaal, het laat zien hoe echte jongens (onervaren, begin 20, kinderen haast nog) zonder duidelijke leiding van bovenaf probeerden te ontsnappen uit een hel. Wat je in deze film ziet is hoe zoiets echt gaat: er zijn momenten waarop jonge jongens sterven, bang en alleen. Dat gaat constant door, en Nolan is zo slim om geen onderscheid te maken tussen die 400.000 verschillende jongens. Geen rustmomenten in de film, geen kinderkoortje op volume 10 en een zielige tranentrekkende closeup. Nee, doorgaan. Want zo gaat dat in een oorlog.

Het mooiste aan deze unieke filmstructuur vind ik hoe Nolan je de mogelijkheid geeft om dit canvas zelf verder in te vullen. Hij geeft je een paar momenten uit de geschiedenis maar vergeet er niet bij te vertellen dat van elk van die momenten er duizenden zijn geweest, elk met vele verschillende verhalen.

Bijvoorbeeld hoe Hardy denkt dat de zinkende piloot naar hem zwaait om aan te geven dat alles goed is. En je even later er achterkomt dat hij in paniek is omdat hij zijn cockpit niet uit komt.

Of het einde, na die prachtige shots van Hardy waar nog even Fionn's blik in beeld komt, om nog even aan te geven dat voor sommige van deze jongens deze hel pas het begin van de oorlog was.


avatar van memorable

memorable

  • 173 berichten
  • 1662 stemmen

alfredh schreef:

Mocht Kubrick nog leven, hij zou goedkeurend toegekeken hebben.

Ik vraag mij af waar Kubrick zich het woeligst van zou omdraaien in zijn graf: de film van Nolan of het flagrante gebrek aan inzicht en gevoel voor ironie en de overvloed aan pretentie van deze opmerking.

Dit soort opmerkingen bewijzen dat de dislike ingevoerd moet worden.


avatar van Arri

Arri

  • 913 berichten
  • 350 stemmen

John Milton schreef:

Dat kan natuurlijk ook meespelen, dat de Imax mix gewoon veel beter was. Daar zal hij wellicht wel specifiek aandacht aan hebben besteed? Maar of dat echt zoveel verschil zou uit moeten maken, durf ik niet te zeggen.

In de IMAX zalen krijg je een 12.1 mix. In alle andere zalen een 7.1 mix. Hoeft niet veel verschil te maken in de geluidskwaliteit natuurlijk, het komt er helaas te vaak nog op neer hoe goed (of slecht) een zaal ingeregeld is. En daar zit echt een groot verschil in soms. Dolby Atmos zalen is het verplicht om 2 volle werkdagen te gebruiken om alles in te regelen. Ik heb ook andere zalen gezien waar het letterlijk niet verder kwam dan het inpluggen van de speakers.


avatar van Donucius

Donucius

  • 269 berichten
  • 128 stemmen

artoffiilm schreef:

een oersaaie film dus?

Je zegt het alsof het iets negatiefs is . Maar het klopt dat de gebruikte spanningsboog (of het gebrek ervan) door eenieder anders wordt ervaren. In dit geval kan het tot een positieve ervaring leiden (of juist niet ).


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

Tot nu toe vond ik de Prestige eigenlijk de enige goed Nolan film, ok Inception was wel vermakelijk maar niet meer dan dat maar dit was toch wel een geweldige film. Vooral de muziek en dat er zo weinig in wordt gesproken sprak me erg aan en wat een mooie beelden niet te geloven. Je zit echt zelf midden in de strijd.

Tom Hardy vind ik echt de meest waardeloze acteur aller tijden maar met een zuurstofmasker en weinig dialoog van zijn kant hoefde ik mee daar ook al niet aan te storen.

Ik denk wel dat dit een echte bioscoopfilm is, thuis had ik hem waarschijnlijk een lagere rating gegeven dus ga deze zeker in de bioscoop zien.

Ik heb wel wat kleine puntjes van kritiek, zo vond ik het einde iets te heroisch en wat te lang en te ver doordraven vandaar de 4.5*.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 401 berichten
  • 635 stemmen

Iemand enig idee hoelang de film ongeveer nog in IMAX te zien zal zijn in Nederland? Wil er graag nog een keer heen maar kan pas begin Augustus weer.


avatar van Arri

Arri

  • 913 berichten
  • 350 stemmen

De eerst volgende IMAX release in Nederland is geloof ik Atomic Blonde. Die komt uit op 10 augustus.


avatar van YouDrunkGoHome

YouDrunkGoHome

  • 401 berichten
  • 635 stemmen

Oke thanks dat moet gaan lukken dan, is het er altijd maar een tegelijk?


avatar van martijnk

martijnk

  • 774 berichten
  • 310 stemmen

TheManWithNoName schreef:
(quote)


Misschien komt dat omdat dat gewoon een topper is. Tegenwoordig probeert iedereen een soort van alternatieve of intellectuele mening te vormen. Ik ga daar niet in mee. Kijk platoon bijvoorbeeld maar een keer en dan zie je wat een goed verhaal doet i.p.v. dat opnieuw uitvinden van genres en daarmee de plank volledig misslaan!

Maar goed als jullie 2 uur lang willen kijken naar bange Engelsen die niet een keer terugschieten en gered worden door plaatselijke tuinmannen en slagers oke. En waarom stopte de Duitsers met aanvallen op het einde? Een waar was die duikboot heen? En hoezo moet er een persoon uit een zinkend schip zodat hij blijft drijven? HAhaha en Tom Hardy die zonder aandrijving nog een jager neerhaalt. OK top. Maar wel mooie plaatjes dat wel.


Die persoon die het schip uit moest gaf juist mooi de overlevingsdrang weer, natuurlijk wisten ze wel dat dat geen zak uit zou maken (dat zeiden ze zelf ook) maar als je in het nauw zit ga je alles proberen. Ik vond dat juist één van de beste scenes.

Het einde was te ver gezocht idd. Tom Hardy die zonder brandstof nog een jager neerhaalt. Zo zaten er nog een aantal dingetjes in, bijv. die officiers die op de pier stonden en nooit geraakt werden terwijl dat target nr 1 zou moeten zijn voor de Duitsers. Of die Kolonel die achterbleef voor de Fransen, dat vond ik allemaal wat te zoet maar dat is typisch Nolan. Gelukkig bleef dat beperkt tot het einde vandaar mijn 4.5 en geen 5.0.

Ik kan me overigens wel voorstellen hoor dat het geen film voor iedereen is. Wil je een oorlogsfilm met meer aktie dan is bijv. Saving Private Ryan beter voor je.

En dat gezever over intellectuele mening, dat wordt ook een beetje flauw. Ik vond TDK echt een poepfilm en Interstellar het grootste wanproduct van het afgelopen decenium maar dit was gewoon een goede film in deze categorie. Het is ook gewoon waargebeurd dus leuk dat je zo neerbuigend doet over plaatstelijke tuinmannen die de soldaten redden, zo is het ook gegaan.