• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.482 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.138 gebruikers
  • 9.379.514 stemmen
Avatar
 
banner banner

Inglourious Basterds (2009)

Oorlog / Komedie | 153 minuten
3,96 7.981 stemmen

Genre: Oorlog / Komedie

Speelduur: 153 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Brad Pitt, Christoph Waltz en Mélanie Laurent

IMDb beoordeling: 8,4 (1.757.654)

Gesproken taal: Duits, Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 27 augustus 2009

Plot Inglourious Basterds

"Once upon a time in Nazi occupied France..."

In het door Duitsers bezette Frankrijk is Shosanna Dreyfus getuige van de brute moord op haar familie, onder leiding van nazi-kolonel Hans Landa. Ze weet maar net te ontsnappen en vlucht naar Parijs, waar ze een nieuwe identiteit aanneemt en een filmtheater gaat runnen. Ondertussen, ergens anders in Frankrijk, neemt een joodse groep soldaten, onder leiding van luitenant Aldo Raine, wraak op de nazi's.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

LT. Aldo Raine

COL. Hans Landa

SGT. Donny Donowitz

LT. Archie Hicox

Bridget von Hammersmark

Fredrick Zoller

SGT. Hugo Stiglitz

CPL. Wilhelm Wicki

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Enemy Number 1

Enemy Number 1

  • 49 berichten
  • 248 stemmen

mensen een 0.5 is wel heel laag om te geven kom op man hoe durfen mensen te zeggen dat Brad Pitt slecht acteert doe normaal man


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

$pecial schreef:

Oh ja die films kan je ook vergelijken met deze.

inderdaad zeg, ik zie geen enkele overeenkomst, alleen dan dat tweede wereldoorlog thema, maar Inglourious Basterds gaan helemaal niet over de tweede wereldoorlog. Dat is hooguit bijzaak. Slaapverwekkend? tja, als dit geen geniale humor meer is dan weet ik het ook niet meer..


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

s0062423 schreef:

(quote)
Ofwel; een knip - & plakwerkje dat weliswaar een nieuw jasje heeft meegekregen, maar nergens origineel uit de hoek komt. Een typische Tarantino dus.
Allereerst is Pulp Fiction van Tarantino dus vind ik het dan iig niet gestolen (mocht je dat verstaan onder knippen). En tja dat is Tarantino. Gelukkig houden de meeste mensen ervan, en er zijn altijd van die types bij die het niet kunnen waarderen. De meeste van die types zijn van die pruimen/oude zeikers of mensen die principieel tegen de menigte in gaan. Dan houd je nog een heel klein groepje over dat deze film gewoon echt niet goed vind. Dit is geen gejatte film. Het is de meest originele oorlogsfilm van de laatste jaren, en waarschijnlijk allertijden.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Enemy Number 1 schreef:

mensen een 0.5 is wel heel laag om te geven

En een 5* is dan weer heel hoog om te geven.


avatar van Erwinner

Erwinner

  • 33715 berichten
  • 3079 stemmen

En een 3,5* is te middelmatig


avatar van movieonly

movieonly

  • 253 berichten
  • 138 stemmen

s0062423 schreef:

(quote)
Ofwel; een knip - & plakwerkje dat weliswaar een nieuw jasje heeft meegekregen, maar nergens origineel uit de hoek komt. Een typische Tarantino dus.

Dat je als Tarantino hater nog de moeite neemt om zijn films te bekijken.

Copy paste klinkt wel heel erg gemakkelijk, deze man is een filmliefhebber die zijn helden eert en scenes terug laat komen in zijn films, maar dat is echt geen copy paste.

Films als Pulp Fiction hebben de filmwereld veranderd, tevens is Tarantino een meester in het casten van acteurs, John Travolta was game over , maar is door Pulp Fiction weer een grote acteur geworden .

Quentin is geen Japanse cult regisseur waar je interessant mee kan doen op je top 10 lijstje, maar hij heeft wel een paar geweldige films op zijn naam staan, daar kan Inglorious op bijgeschreven worden.


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

4.5 is het juiste cijfer om te geven

GEWELDIGE film. Dialogen zijn legendarisch. Acteerwerk is perfect. De subtiele humor is meesterlijk. De actie is te bruut. En om het af te sluiten speelt Brad Pitt zijn beste rol ooit. Dat accent, z'n uitdrukkingen... wauw.

Deze film is echt enorm goed en ik wil hem nu meteen nog een keer zien! Deze komt absoluut in mijn top 10!


avatar van N811

N811

  • 1459 berichten
  • 913 stemmen

ik wacht nu alweer op zijn nieuwe film


avatar van Ninto

Ninto

  • 728 berichten
  • 1142 stemmen

Sterker nog... ik geef hem 5 sterren en hij staat op nr 1 in mijn top 10. WAHH! Geweldig film!!!!!


avatar van Ricky Roma

Ricky Roma

  • 302 berichten
  • 26 stemmen

N811 schreef:

ik wacht nu alweer op zijn nieuwe film

Ik ook, aangezien zijn laatste net uitgekomen is.


avatar van JP

JP

  • 620 berichten
  • 262 stemmen

Lol, ik moet de film nog gaan zien maar in het NRC krijgt hij slechts 1 (van de 5) sterren.


avatar van s0062423

s0062423

  • 682 berichten
  • 1739 stemmen

Rosicky schreef:

Gelukkig houden de meeste mensen ervan, en er zijn altijd van die types bij die het niet kunnen waarderen. De meeste van die types zijn van die pruimen/oude zeikers of mensen die principieel tegen de menigte in gaan. Dan houd je nog een heel klein groepje over dat deze film gewoon echt niet goed vind.

Geweldige theorie, zelf gevonden? Nu vraag ik mij toch af tot welke groep je mij dan rekent.

movieonly schreef:

Quentin is geen Japanse cult regisseur waar je interessant mee kan doen op je top 10 lijstje, maar hij heeft wel een paar geweldige films op zijn naam staan, daar kan Inglorious op bijgeschreven worden.

Ben je er nu weer met jouw inhoudsloos gezever over top 10 lijstjes. Kan je ondertussen al een film of regisseur aanwijzen?

Hoe dan ook, Tarantino heeft inderdaad een paar mooie en geslaagde films op zijn naam staan. Ik vind deze er in ieder geval niet één van. Hoe je trouwens op het idee komt dat ik een Tarantino-hater ben, is me al helemaal onduidelijk.


avatar van Linn

Linn

  • 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Laat ze gewoon zeveren. Er zijn altijd mensen hier die niet snappen dat niet iedereen als een robot met de menigte meeloopt en dat er ook nog zoiets bestaat als een andere smaak hebben


avatar van AmazingShikoku

AmazingShikoku

  • 143 berichten
  • 463 stemmen

annalouisa schreef:

Dat bedoelde ik ook juist, snuggere

Dat slaat dus nergens op. want de 98% van de mensen die niet naar jouw profiel kijkt snapt jouw zogenaamde humor dan niet.


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Rosicky schreef:

Gelukkig houden de meeste mensen ervan, en er zijn altijd van die types bij die het niet kunnen waarderen. De meeste van die types zijn van die pruimen/oude zeikers of mensen die principieel tegen de menigte in gaan. Dan houd je nog een heel klein groepje over dat deze film gewoon echt niet goed vind.

s0062423 (studentennr. ?) neemt tenminste nog de moeite om een uiteenzetting te doen van zijn score aan deze film, al ben ik het dan ook helemaal niet eens met zijn mening. Dan heb ik toch meer moeite met die hoop mensen die aan deze film een 0,5 of een 5 toedelen zonder ook maar een woord motivatie. En daarbij, het is nog altijd niet verplicht om een film enorm goed te vinden als de rest dat ook zo vind. Zou ook een beetje jammer zijn als iedereen de films goed zou vinden die jij ook goed vind, dan zou er niet meer veel te discussiëren zijn.

Dit is geen gejatte film. Het is de meest originele oorlogsfilm van de laatste jaren, en waarschijnlijk allertijden.

Origineel, heel zeker wel, maar totaal niet de allerbeste.


avatar van Rosicky

Rosicky

  • 1436 berichten
  • 1709 stemmen

s0062423 schreef:

(quote)

Geweldige theorie, zelf gevonden? Nu vraag ik mij toch af tot welke groep je mij dan rekent.

(quote)

Ben je er nu weer met jouw inhoudsloos gezever over top 10 lijstjes. Kan je ondertussen al een film of regisseur aanwijzen?

Hoe dan ook, Tarantino heeft inderdaad een paar mooie en geslaagde films op zijn naam staan. Ik vind deze er in ieder geval niet één van. Hoe je trouwens op het idee komt dat ik een Tarantino-hater ben, is me al helemaal onduidelijk.

Lol, ik zeg helemaal niet dat iedereen met de menigte mee moet lopen, wat een onzin. Maar het irriteert me enorm dat bijna iedereen die deze film slecht vind dat niet kan onderbouwen of met van die dingen komt waarover 99% van de mensen het niet eens is. Dat kan, jazeker, maar ik begrijp het niet en zoals ik zei heb je een grote groep die het stoer vindt om tegendraads te zijn en een hoop sentimentgeilers die per se alleen drama en historische correctheid in een oorlogsfilm willen zien. Ik heb niets tegen drama (American Beauty is nr. 4 in mn top 10.), maar dit is een topfilm. Zonder drama welliswaar.

Desalniettemin is het mogenlijk dat jij deze film echt niet leuk vind, ik heb nooit gezegd dat dat niet zo was want dat zou grote onzin zijn.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12855 stemmen

Rosicky schreef:

Maar het irriteert me enorm dat bijna iedereen die deze film slecht vind ... met van die dingen komt waarover 99% van de mensen het niet eens is.

Nogal logisch ook als 99% van de mensen dit een geweldige film vindt. Moesten ze het eens zijn zouden ze de film waarschijnlijk ook een stuk minder vinden.


avatar van Bla

Bla

  • 769 berichten
  • 2146 stemmen

Hans Landa is f*cking geweldig!


avatar van Roel B

Roel B

  • 89 berichten
  • 1321 stemmen

Ik kom net thuis uit de bios en de film was GE-NI-AAL!

Hij knalt zo mijn top 10 in! De hoogstemmers hebben het al goed verwoord: wat een spanning, wat een humor, wat een acteerwerk, wat een ontknoping!

Wat heerlijk dat er steeds weer zulke prachtige films worden gemaakt!


avatar van mandy7

mandy7

  • 487 berichten
  • 305 stemmen

JP schreef:

Lol, ik moet de film nog gaan zien maar in het NRC krijgt hij slechts 1 (van de 5) sterren.

heb dat stuk gelezen

en heb net de film gezien

dat stuk was pure azijnpisserij

super goeie film

zal dit later nog wel toelichten


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Laat die mensen met een negatieve mening toch. Het is alleen maar goed dat niet iedereen als een kudde dier dezelfde mening moet hebben, anders viel er hier weinig te discussiëren. Alhoewel ik toe geef dat ik Onderhond praktisch altijd negeer omdat ik toch al weet dat zijn mening niet met mijn mening overeen zal komen.


avatar van Linn

Linn

  • 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Ja misschien moet ik Onderhond dan ook wel negeren aangezien we wel eens een andere mening hebben


avatar van Elegy

Elegy

  • 72 berichten
  • 141 stemmen

Wat een briljante film weer, deze gaat meteen naar mijn top10lijst.

Gaaf geacteerd, briljant script en onwijs gaaf gebruik van muziek die weer een typische Tarantino sfeer schept.

Je gaat echt houden van zowel de good- als de bad-guys.

Mijn enige commentaar is dat de Bastards nog iets meer in beeld mochten komen.(Al was het alleen maar een vage vechtscene.)


avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1747 berichten
  • 1432 stemmen

Een nieuwe Quentin Tarantino zorgt toch altijd voor wat extra opwinding: A Band Apart moet nog maar verschijnen of de rillingen doen al koerske over mijn ruggenwervel. En die elektriciteit blijft 153 minuten lang in de lucht hangen, met een prent die overduidelijk de stempel van The Chin draagt.

Een oorlogsfilm op z'n Tarantino's dus, en dat levert unieke cinema op die mijn torenhoge verwachtingen misschien net niet volledig weet in te lossen. Want hoe sterk en geestig de dialogen ook zijn of hoe verschroeiend (pun intended) de finale mag wezen, 't is voor mij allemaal niet zo elektriserend als 's mans buitenaardse meesterwerk Pulp Fiction.

De acteerprestaties zijn nochtans absoluut top, met op kop Pitt, Laurent en Waltz. Het mannelijk gedeelte van Brangelina is al langer een persoonlijke favoriet en ook hier doet ie het heerlijk als dolkomische Aldo Raine. De bloedmooie Mélanie Laurent was mij al opgevallen in Embrassez Qui Vous Voudrez, De Battre Mon Coeur S'est Arrêté en (vooral) Je Vais Bien, Ne T'en Fais Pas, maar nu is ze dus ook bekend bij het brede publiek met een sublieme vertolking waarbij ze het hart van de film vertegenwoordigt. Christoph Waltz ten slotte wordt dezer dagen overal bewierookt als dé ster van Inglourious Basterds en acteert inderdaad voortreffelijk.

Ook de regie is dik in orde met scènes waarbij de spanning op zulke unieke wijze is opgebouwd dat niemand anders dan QT ervoor verantwoordelijk kan zijn. De soundtrack daarentegen vind ik gek genoeg iets te weinig aanwezig (nooit gedacht dit bij een Tarantino-prent te zeggen).

Zo is Inglourious Basterds meer dan geslaagd maar wat mij betreft blijft 's mans meesterwerkteller niettemin op 1 staan.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Got us a German here wants to die for country. Oblige him.

Vanavond was het dan eindelijk zover. Na vele trailers, posters en andere informatie dat ik op de voet volgde kon ik vanavond eindelijk de film zelf eens zien. Lang op gewacht, eindelijk getoond. De verwachten waren echt gigantisch en dat kan een film eigenlijk bijna nooit waarmaken achteraf. Toch? Nein!

Om met de deur in huis te vallen, ongekend geweldig! Dit was 1 van de meest geniale films die ik ooit in mijn leven heb gezien. En dat zijn er toch behoorlijk veel. Tarantino is back en dat zullen we allemaal weten! Diep respect voor wat hij hier heeft gecreeerd!

Dit is een WO II film op een manier die nog nooit is vertoond. Ik heb vele oorlogsfilms gezien dankzij mijn grote interesse in deze oorlog maar nooit heb ik een film over die periode zo apart maar o zo mooi verfilmd gezien.

Inglourious Basterds is zo stoer, spannend, wreed, grappig en vermakelijk, dat geloof je eigenlijk niet. Praktisch alles is perfect aan de film. De film begint werkelijk geweldig met het 1e hoofdstuk waarin we Christoph Waltz als SS kolonel Hans Landa ontmoeten. Wat een weergaloos deel zeg! De lange dialogen, de intelligentie van het gesprek en de afloop....wow!
Daarna krijg je in het 2e hoofdstuk eindelijk te zien waar iedereen eigenlijk op wachtte: de introductie van de Basterds. En dit is zo indrukwekkend! De gitzwarte humor, de wreedheid van de groep en het geweldige verloop van het hoofdstuk met als meest geweldige deel de ''ontmoeting'' tussen ''The Bear Jew'' en de koppige gevangen genomen Duitse leidinggevende. Wreed en hilarisch leuk! Sowieso is de film in de scene's met actie en geweld echt bijzonder wreed met een geweldig gevoel voor humor daar om heen. De bioscoopzaal waarin ik zat lag echt regelmatig in een deuk om een dialoog of actie. Brad Pitt was echt indrukwekkend goed met zijn aparte uiterlijk, hill-billy accent en zijn motivatie om elke Nazi gescalpeerd te willen zien!

Als iedereen geintroduceerd is volgt de film het plot over de bioscoop en Shosanna (sterke rol trouwens!) en heb je in de tussentijd vele toffe plotwendingen en sublieme momenten meegemaakt. Om eens een paar heerlijke stukken te noemen nog: De hele scene in het cafe met de dodelijke afloop! Sublieme spanningsopbouw met een onverwacht heerlijk einde! Maar ook de stukken met Landa en Shosanna zijn echt super. Je voelt haar haat en leeft met iedereen mee die de Nazi's om wil leggen. Gelukkig wordt het beste voor het einde bewaard.

Na vele toffe momenten en geweldige dialogen zien we de Nazi's in de bioscoop aanwezig bij de film van de soldaat waar de Basterds met Shosanne de dodelijke aanslag op alle hooggeplaatste aanwezige Nazi's inclusief Goring, Goebbels en,,,,,Hitler hebben gepland. Wat een weergeloos deel in de bioscoop is dat zeg! Je weet wat er komt, je hoopt dat het er komt en even lijkt met mis te gaan maar goddank wordt het plan met veel succes uitgevoerd. Zelden zon stijlvolle, geniale massamoord op een enorme groep Nazi's gezien! Echt prachtig hoe men in de film Hitler gewoon aan flarden schiet! Overigens een geniale rol van Hitler in deze film. Vooral als hij zichtbaar schik heeft in het kijken van de film! Het afmaken van alle Nazi's is geweldig stoer weergegeven! Is de pret daarna voorbij? Nee, de slotmomenten met Landa en Pitt aka Raine zijn echt heerlijk! Lekker wreed en heerlijk bevredigend!

Om te besluiten....ik ben dus diep onder de indruk. De geweldige sfeer, de geniale dialogen, het ongekend goede acteerwerk, de bij vlagen imponerende actiemomenten, de gitzwarte maar werkelijk geweldige humor en de sfeervolle muziek en opbouw van de film maken hier echt een tijdloze klassieker van. Wie weet komt deze in mijn top 10 terecht. Ik kan niet wachten deze te herzien.

Ik kan ook niks anders geven dan de volle 5* Perfectie!


avatar van char

char

  • 72 berichten
  • 575 stemmen

Top!!!!!!!

Een paar kleine gedeeltes gemist, viel in slaap wat overigens absoluut NIET de schuld van de film was, maar wel een goed excuus om hem voor de 2e (of vaker) te gaan kijken.....Brad Pitt was WÉÉR voortreffelijk, een droom om naar te kijken.

Top!!!!!!!


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Linn schreef:

Ja misschien moet ik Onderhond dan ook wel negeren aangezien we wel eens een andere mening hebben

Misschien wel ja, maar ik heb het natuurlijk alleen over zijn mening over films, waarvan ik inmiddels wel weet dat ik het zelden dan wel nooit met hem eens ben.


avatar van jessis

jessis

  • 126 berichten
  • 96 stemmen

$pecial schreef:

Oh ja die films kan je ook vergelijken met deze.

Ja , het gaat ook over de oorlog, alleen heeft deze film van de weinige actie geweldadigere scenes en er zit dan een heel klein beetje humor in.

Om dan daarvoor een 5 of een 4 sterren te geven vind ik erg overdreven.

QT heeft wel goede films gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat je dan voor al zijn films een 4 of 5 ster moet geven omdat het QT is.

En niet iedereen hoeft met de rest mee te lopen, omdat bijna iedereen het een goede film vind, kom nou zeg!


avatar van tal1b

tal1b

  • 2596 berichten
  • 2329 stemmen

beetje overdreven om dan een 0,5 te geven, gewoon om tegenstrijdig te zijn? (gezien je stemverleden wijk je wel erg af vh gemiddelde)

béétje jammer


avatar van jessis

jessis

  • 126 berichten
  • 96 stemmen

Nee, niet om tegenstrijdig te wezen

Resevoir dogs en Pulp fiction zijn goede films, die waren toen baanbrekend.

Alleen kennen we het nu wel van hem(niets vernieuwends in deze film).