• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.379.969 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Evil Dead (1981)

Horror | 85 minuten
3,50 1.748 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 85 minuten

Alternatieve titels: Evil Dead / Book of the Dead / Sam Raimi's The Evil Dead / The Evil Dead, the Ultimate Experience in Grueling Horror

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sam Raimi

Met onder meer: Bruce Campbell, Ellen Sandweiss en Richard DeManincor

IMDb beoordeling: 7,3 (249.318)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 10 februari 1983

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Evil Dead

"The ultimate experience in gruelling terror."

Vijf jongeren gaan naar een afgelegen vakantiehuisje in de bossen. Ze vinden een vreemd boek met een bandrecorder ernaast waar enkele passages uit het boek zijn vertaald. Ze spelen de band af wat tot gevolg heeft dat er een demonische kracht vrijkomt die ze één voor één overneemt. Niemand is meer veilig en Ash moet tegen z'n eigen vrienden vechten voor z'n leven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Heb hem net pas voor het eerst gezien en daarmee eindelijk alle drie de delen gezien. Heerlijke film weer! Goed camerawerk, Campbell in een puike rol, lekker verhaaltje en heerlijke smerigheden.

Ik geef deze vier sterren, hoewel ik de sequel iets beter vind nog. Daar wordt meer (zwarte) komedie toegepast wat heerlijk wordt vermengd met de horror en smerigheid. Ook is Ash daar stukken cooler.

****


avatar van Rianneke_Dan

Rianneke_Dan

  • 14194 berichten
  • 2563 stemmen

Het begon wel leuk, maar werd al snel minder.

De sfeer was wel aardig aanwezig, en het verhaal is goed te doen maar ik vond het gore echt niks.

Misschien komt het ook door het jaar waarin deze film gemaakt is, maar ik kon dat niet echt waarderen.

Plus dat ik sommige personages best irritant vond.

Nee het was helaas niet echt mijn 'ding'.

2*


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Geen goeie film, maar moest een paar keer zeker lachen en het is cinematografisch een interessante horror klassieker. Ik ben niet echt een horrorliefhebber omdat vaak de subtiliteit onbreekt, het ligt er allemaal te dik boven op. Het verhaal en spanningsopbouw doen er eigenlijk niet toe.....het gaat om de PLOTselinge overgangen: wanneer gebeurt er iets engs...schrikeffect dus....alsof je in een spookhuis op de kermis zit. Het is goedkoop vertier....maar dat kan wel veel plezier geven!

Toch is deze film interessant omdat de camera dynamisch gebruikt wordt....en ook bepaalde (geluids)effecten vond ik erg leuk gevonden.

Maar er is één reden waarom ik echt in deze film geinteresseerd raakte:

Er is één jonge regisseur die door deze film erg beïnvloed is en dat in zijn eerste film ook letterlijk laat zien: Richard Kelly in zijn film "Donnie Darko". Niet alleen verhaaltechnisch (het huisje, het boek, de kelderdeur) leent hij facetten uit deze film, maar ook de cameravoering en geluidseffecten: b.v. het vervormde klokgeluid is bijna letterlijk geciteerd door Kelly. Ook de film in de film komt in 'Darko' voor. Maar voor de goede orde: de films lijken totaal niet op elkaar!

3*


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Geweldige film, met slechte acteerprestaties, maar dat verwacht je hier ook van. De muziek is veelbelovend en het verhaal is origineel. Eigenlijk kun je stellen dat deze film veel volgende regisseurs in wording geïnspireerd heeft om een dergelijk, soortgelijk verhaal te vertellen, maar in feite was THE EVIL DEAD de peetvader van al die films.


avatar van MrEd

MrEd

  • 339 berichten
  • 2913 stemmen

Heel vreemd dat vele deze film zo'n hoge waardering krijgt en wordt beschouwd als dé horror klassieker. Acteurs lachwekkend, effecten lachwekkend, geluid absurd. Spanning is het eerste uur ver te zoeken, Nee dit is niet mijn soort horror.

1.5*


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

MrEd schreef:

Heel vreemd dat vele deze film zo'n hoge waardering krijgt en wordt beschouwd als dé horror klassieker. Acteurs lachwekkend, effecten lachwekkend, geluid absurd. Spanning is het eerste uur ver te zoeken, Nee dit is niet mijn soort horror.

1.5*

Alles wat je opnoemt als minpunten zijn juist de redenen dat dit een cult-klassieker is! De film is onbedoeld grappig (in tegenstelling tot de wel bedoeld grappige sequels) door de lage productie-waarden en de over-the-top vertolkingen. Bovendien, voor een film dat zonder budget is gemaakt, is dit toch echt een meesterwerk.


avatar van MrEd

MrEd

  • 339 berichten
  • 2913 stemmen

Mr_White schreef:

(quote)

Alles wat je opnoemt als minpunten zijn juist de redenen dat dit een cult-klassieker is! De film is onbedoeld grappig (in tegenstelling tot de wel bedoeld grappige sequels) door de lage productie-waarden en de over-the-top vertolkingen. Bovendien, voor een film dat zonder budget is gemaakt, is dit toch echt een meesterwerk.

Flauwekul. Een film wordt geen meesterwerk door te zeggen kijk eens wat ze voor zo weinig geld hebben geproduceerd. En iets wat onbedoeld grappig is spreekt ook tegen dat het dan een meesterlijke film is.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

MrEd schreef:

Flauwekul. Een film wordt geen meesterwerk door te zeggen kijk eens wat ze voor zo weinig geld hebben geproduceerd. En iets wat onbedoeld grappig is spreekt ook tegen dat het dan een meesterlijke film is.

Daar moet ik je in tegenspreken. Veel meesterlijke zwartwitfilms zijn als je ze nu bekijkt onbedoeld grappig. Ik kan er nu niet direct op eentje opkomen, maar ik weet wel dat ze bestaan.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

Vind ik ook hoor: onbedoeld grappige films kunnen best leuk zijn, maar toch geen meesterwerk


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Je hebt gelijk, ik was verkeerd


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Nou, deze film heeft zijn cult-status vooral te danken aan de twee geweldige sequels (die pas échte meesterwerken zijn) maar deze film is ook gewoon goed hoor, met name die heerlijke bizarre humor.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Ach toe, je gaat mij toch niet beweren dat deel II en III betere films zijn dan het originele??? Dit bevat net zulke leuke scènes, zoals die bezeten zombie in de kelder. Dat is grappig en akelig tegelijk. Deel 2 was gewoon een alternatieve versie van deel één, en deel 3 had er bijna niets meer mee te maken. ARMY OF DARKNESS (deel drie) is al even ridicuul als het tweede vervolg op BACK TO THE FUTURE: daar een western, en hier naar de Middeleeuwen. Komaan! Beweer me niet dat die beter zijn dan deel één, en zéker niet dat het meesterwerken zijn in tegenstelling tot deel één! In geval dat je er echt van overtuigd bent, leg me dat dan eens uit.


avatar van Santino Corleone

Santino Corleone

  • 251 berichten
  • 473 stemmen

Echt een amateurtje. Ik heb hem voor het eerst gezien en ik vond hem zeer lachwekkend op vele momenten. De camerawerk en de acteerprestaties zijn om niet aan te zien. De sfeer was er wel aanwezig en ik schrok wel een paar keer. Maar om deze film een meesterwerk te noemen gaat wel ietsje te ver. Ik snap trouwens niet dat ie zon hoog score heeft.. Dat komt wel doordat ik niet echt een horror fan ben maar goed..

Ik hoef de andere twee delen niet meer te zien

1,5*


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Theatertje schreef:

Ach toe, je gaat mij toch niet beweren dat deel II en III betere films zijn dan het originele??? Dit bevat net zulke leuke scènes, zoals die bezeten zombie in de kelder. Dat is grappig en akelig tegelijk. Deel 2 was gewoon een alternatieve versie van deel één, en deel 3 had er bijna niets meer mee te maken. ARMY OF DARKNESS (deel drie) is al even ridicuul als het tweede vervolg op BACK TO THE FUTURE: daar een western, en hier naar de Middeleeuwen. Komaan! Beweer me niet dat die beter zijn dan deel één, en zéker niet dat het meesterwerken zijn in tegenstelling tot deel één! In geval dat je er echt van overtuigd bent, leg me dat dan eens uit.

Omdat Evil Dead 2 en Army of Darkness zichzelf niet te serieus nemen, waardoor de humor beter uit pakt. Deel 1 neemt zich behoorlijk serieus ondanks een paar bizarre scènes en het duidelijk belabberde acteerwerk. Hij is bij vlagen lachwekkend maar niet omdat de film echt grappig probeert te zijn.

Bij deel 2 en 3 wisten Sam Raimi en Bruce Campbell wat de zwaktes waren, en hebben ze die omzeild door juist op die vlakken over de top te gaan. Ash werd een gestoorde anti-held (en gaf Bruce Campbell zijn 'B-movie God-status') en de combinatie van Ash met serieuze ondersteunende personages zorgde ervoor dat de humor nog beter uitpakt.

Vergeet niet dat deze trilogie vooral bekend zijn om het tweede en derde deel, het eerste deel hangt er maar bij. Dit vooral omdat de tweede film een halve remake is (in de zin dat in de eerste 10 minuten al die elementen voorbij komen) maar met name omdat je in die film 'slechts' de potentie van Sam Raimi en Bruce Campbell kan zien, en ze dit in deel 2 en 3 waarmaken. Tenminste, dat is mijn bescheiden mening.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Mja, maar toch is THE EVIL DEAD (deel één dus) het meest egkend als genreklassieker, dit in tegenstelling tot de twee vervolgen als 'komedie'.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Theatertje schreef:

Mja, maar toch is THE EVIL DEAD (deel één dus) het meest egkend als genreklassieker, dit in tegenstelling tot de twee vervolgen als 'komedie'.

True, true. The Evil Dead zie ik meer als een bad-good film (zo slecht dat ie goed wordt) en de sequels meer als gewoon echte pulpfilms.


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

Mr_White schreef:

Vergeet niet dat deze trilogie vooral bekend zijn om het tweede en derde deel, het eerste deel hangt er maar bij. Dit vooral omdat de tweede film een halve remake is (in de zin dat in de eerste 10 minuten al die elementen voorbij komen) maar met name omdat je in die film 'slechts' de potentie van Sam Raimi en Bruce Campbell kan zien, en ze dit in deel 2 en 3 waarmaken. Tenminste, dat is mijn bescheiden mening.

dat is idd slechts jouw mening, het is niet waar.

juist vooral deel 1 heeft de absolute cultstatus bereikt en vaak wordt 2 als toch wat minder ervaren en veel fans zien 3 als een deel dat eigenlijk niet eens echt meer bij Evil Dead hoort.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Max en Joep schreef:

(quote)

dat is idd slechts jouw mening, het is niet waar.

juist vooral deel 1 heeft de absolute cultstatus bereikt en vaak wordt 2 als toch wat minder ervaren en veel fans zien 3 als een deel dat eigenlijk niet eens echt meer bij Evil Dead hoort.

Hier geloof ik dan weer weinig van, aangezien Bruce Campbell zijn status toch echt aan de twee sequels te danken heeft en deel 2 als de topper van de trilogie wordt beschouwd. En veel van de beroemde quotes komen dan weer uit het derde deel (This... is my BOOMSTICK!).


avatar van as

as

  • 3548 berichten
  • 5932 stemmen

Max en Joep schreef:

vaak wordt 2 als toch wat minder ervaren

Niet helemaal waar. Deel twee wordt door de fanboy toch echt eerder in de armen gesloten. Kijk alleen naar de vele verwijzingen in andere films.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Max en Joep schreef:

(quote)

dat is idd slechts jouw mening, het is niet waar.

juist vooral deel 1 heeft de absolute cultstatus bereikt en vaak wordt 2 als toch wat minder ervaren en veel fans zien 3 als een deel dat eigenlijk niet eens echt meer bij Evil Dead hoort.

Je hebt gelijk. Deel 1 is horror, deel 2 is komedie en deel 3 is een historische film. Vooral die laatste raad ik iedereen af, maar het is vooral deel 1 die bij de ware filmfreaks een cultstatus heeft, en niét deel 2.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Deel 3 een historische film? Welnee, ook gewoon een komedie hoor.


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Welja, dat weet ik ook wel, maar ik noem het een historische film om duidelijk het verschil te kenmerken. Deel 3 speelt zich af in de Middeleeuwen en heeft dus - zo goed als - niets meer te maken met THE EVIL DEAD, noch met het slappe vervolg.


avatar van Sam_Bracke

Sam_Bracke

  • 237 berichten
  • 289 stemmen

Gisteravond weer gezien en deze film blijft echt vet vind ik!

4*


avatar van HeatWave

HeatWave

  • 558 berichten
  • 683 stemmen

Theatertje schreef:

Welja, dat weet ik ook wel, maar ik noem het een historische film om duidelijk het verschil te kenmerken. Deel 3 speelt zich af in de Middeleeuwen en heeft dus - zo goed als - niets meer te maken met THE EVIL DEAD, noch met het slappe vervolg.

Dit ben ik met je eens.

Deel 3 heeft niets meer te maken met de oorspronkelijke ´The Evil Dead´.

Maar ondanks dat vind ik het 3e deel toch wel de moeite waard, alleen het eigenlijk niet onder de noemer Evil Dead 3 moeten vallen.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Daarom wordt het ook The Army of Darkness genoemd. Soms zelfs Bruce Campbell vs. The Army of Darkness. Ondanks dat het verhaal van Evil Dead 2 vervolgd wordt, geven de makers zelf al aan dat het totaal anders is.


avatar van HeatWave

HeatWave

  • 558 berichten
  • 683 stemmen

Mr_White schreef:

Daarom wordt het ook The Army of Darkness genoemd. Soms zelfs Bruce Campbell vs. The Army of Darkness. Ondanks dat het verhaal van Evil Dead 2 vervolgd wordt, geven de makers zelf al aan dat het totaal anders is.

In dit geval is mijn commentaar op dit 3e deel van Evil Dead ( Army of darkness) onterecht.

Ik zag het altijd als een trilogy, maar eigenlijk is dat het dus niet als ik goed begrijp.


avatar van Mr_White

Mr_White

  • 2067 berichten
  • 0 stemmen

Het is wel een trilogie alleen kun je zeggen dat ze deel 3 om die reden niet Evil Dead genoemd hebben. Het is wel het derde deel van de trilogie maar tegelijkertijd ook heel anders (alhoewel de basis-elementen van bizarre humor en sarcastische anti-held Bruce Campbell nog steeds aanwezig zijn).

Overigens, als trilogie vind ik juist deel 1 de vreemde eend in de bijt aangezien deel 2 en 3 wel een aansluitend verhaal hebben en deel 1 meer een aparte film is (mede doordat deel 2 gedeeltelijk een remake is van deel 1).


avatar van Demoniac

Demoniac

  • 413 berichten
  • 1462 stemmen

Wat een aparte film. Aan de ene kant een zwak en nietszeggend verhaal en met name het eerste half uur zwak acteerwerk. Aan de andere kant is er een heel sterk horrordeel inclusief een paar zeer goeie schrikmomenten zoals ik ze alleen nog maar heb meegemaakt in The Forgotten. De eennalaatste scene was behoorlijk nep en soms waren de misschien eng bedoelde momenten zelfs grappig, maar toch is deze film erg spannend en af en toe behoorlijk ranzig. 4,5*


avatar van Boeikens

Boeikens

  • 4467 berichten
  • 5330 stemmen

Een must see film voor alle splatter fans!

Boordevol actie, gore en komedie. Prachtige special effects, camerawerk en natuurlijk een bovennatuurlijke Bruce Campbell.

Sluit je 's nachts op in een boshutje en kijk!

4*


avatar van Sam_Bracke

Sam_Bracke

  • 237 berichten
  • 289 stemmen

Beste horror film ooit!! Gweldig!!