Hiroshima Mon Amour (1959)

Frankrijk / Japan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alain Resnais
met Emmanuelle Riva, Eiji Okada en Stella Dassas

In 1959 reist een Franse actrice af naar Hiroshima om in een film over vrede te spelen. Daar gaat ze naar bed met een Japanse man, die haar doet denken aan haar eerste liefde, een Duitse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog.

avatar van Ferdydurke
Gheheh. Toevallig stuitte ik vandaag op een citaat van David Hume (gewoon in m'n krantje, hoor):

Herinneren is een daad van herscheppen en daarom onderhevig aan vervorming en fictionaliseren: 'echte' herinneringen worden verhalen en verhalen worden herinneringen.

Vanwaar eigenlijk die bespiegeling, Badalamenti?

avatar van kevin_vp
Dit is abstracte passionele Kunst verweven met pure Poëzie. Hiroshima, Mon(ument) Amour !

avatar van kevin_vp
Voice Overs: Normaal heb ik een afkeer tegen het overmatig gebruik van deze methode. Zie Casino (1995)
Hier echter kon ik er geen genoeg van krijgen... Opvallend: De protagonisten worden pas binnen een halfuur in full frame geïntroduceerd maar je kent hun achtergrond als waren sinds het prille begin je zielsverwanten.
Woorden zijn leugenachtig, (documentaire)beelden tonen de waarheid. Hiroshima Mon Amour (die titel!) staat op eenzame hoogte in de kunstzinnige cinema.

avatar van Flavio
Een geweldige Emanuelle Riva, ondanks de soms plechtige dialogen zeer naturel, een intrigerend liefdesverhaal - of eigenlijk twee liefdesverhalen- met als achtergrond de meest tragische stad uit de moderne geschiedenis. Toch deed het me minder dan gehoopt, en verslapte de aandacht af en toe. Misschien over een tijdje nog eens proberen.