Cirque du Freak: The Vampire's Assistant (2009)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Paul Weitz
met John C. Reilly, Ken Watanabe en Josh Hutcherson

Darren Shan (Chris Massoglia) is een gewone schooljongen, tot hij de Grote Freakshow bezoekt. Daar komt hij terecht in een bizarre wereld van vampiers, weerwolven, monsters en bebaarde vrouwen. Maar zal Darren het terrein weer kunnen verlaten of moet hij zich bij het gezelschap voegen...

Best wel goede film, alleen vond ik die jongen een irritant gezicht hebbe, oho.
De vissekop

avatar van zombie7
de film is wel leuk maar als je alle boeken hebt gelezen zul je merken dat deze veel beter zijn dan de film. Ben benieuwd naar de volgende film. weet iemand wanneer die gaat komen?

avatar van El ralpho
Als mosterd na de maaltijd

Laten we wel wezen: The Vampire's Assistant komt voornamelijk te laat waardoor je sowieso geen al te groot publiek meer kunt bereiken. Ongeacht of er al eerder of later filmplannen waren voor deze reeks ten tijde van het uitkomen van het eerste Harrry potter deel waar de film tevens gelijkenissen mee vertoont. Echter doet deze film sterker denken aan de Twilight reeks, en dit is alleszins in de positieve zin van het woord omdat die hele reeks niks meer is dan poep in mijn ogen.

Naast deze trilogie, moest er schijnbaar nog een alternatief universum uit de grond gestampt worden die wederom zijn hele eigen kijk heeft op vampiers. Twilight ging al flink de schreef over wat mij betreft en gebruikte de vampiers alleen als kapstok voor een hoop zoetsappige tienerromantiek, die me echt mateloos wist te irriteren. Deze prent doet het anders en ''probeert'' wat meer traditioneler te werk te gaan. Vampiers slapen weer gewoon in kisten, kunnen niet tegen daglicht en..daar houdt het ongeveer wel weer mee op..Hoe men in deze film bijvoorbeeld in een (half)vampier veranderd wordt: leuk alternatief hoor, maar het werkt niet en kwam uitermate knullig op me over.

Ook deze film zet de vampiers in een alternatief daglicht wat mij flink tegen het hoofd wist te stoten. Houd het bij je roots en ga hier niet teveel aanpassingen in maken. Uitzondering op de regel is de krachtige True blood reeks die dit wel voor elkaar weet te krijgen maar voor de rest heb ik het nog niet vaak op andere manieren positief terug gezien. Daarnaast is de film veel te kiddy, passen de acteurs niet bij hun rollen en is het allemaal net iets te vrolijk en kleurrijk in mijn ogen. Het verhaaltje is tevens veel te rommelig en laat je aan het einde nou niet bepaald reikhalzend naar een 2e deel uitkijken. Dus naast te laat uitgebracht kan ik nou niet bepaald stellen dat hij sowieso positief door mij ontvangen wordt. Nu heb ik de boeken nooit gelezen (had zelfs nog nooit van de reeks gehoord) maar schijnbaar zou de film je dan nog slechter moeten bevallen..Ik wens die groep mensen alvast succes bij het bekijken van deze prent want het is niet moeilijk te geloven dat de boekenreeks ongetwijfeld sterker in elkaar steekt dan dit misbaksel. Onderstaande beoordeling gaat nog uit naar de voorstelling van de ''freakshow'' deze was aardig opgezet en nog enigszins vermakelijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Open ontknoping.

Aardige fantasy met de altijd sympathieke Reilly, die ook hier weer een prima rol vertolkt. Het verhaal is vermakelijk formulewerk dat een enigszins originele uitvoering kent. Daar werkt het circus vol freaks natuurlijk hard aan mee, maar tegen het einde is de open ontknoping een beetje een tegenvaller.

Goed.

avatar van miss_efron
Heel goede film ondanks het tiener high school gehalte in het begin.Verassend sterk einde!

In Film > Overige films > The vampire assistant delen?:

Ik had 1 vraag, Ik heb net de vampire assistant gekeken,
maar er zijn toch nog meer delen van? In Film dan..
Hoe heten die? Of wanneer komen ze uit

(Ik weet niet of ik in de goede topic zit sorry)

avatar van aburex
Een open en verrassend einde inderdaad. Vond de film niet zo denderend, alhoewel e speciale effecten wel schitternd waren. Volgt er nog een tweede film?

avatar van Marvinleeaday
Alleraardigste film en vooral leuk bedacht. De "freaks" zijn goed neergezet.Voor de liefhebber zeker de moeite waard leuke fantasy, wel vampiers en geen bloed. Met het oog op het einde wordt het wachten op deel 2. Kom maar op zou ik zeggen.

avatar van qwertzu
Erg leuke film, voor de doelgroep maar ook voor mee kijkende ouders!
Vond het verhaal leuk en origineel.
Erg goed geacteerd en mooi sfeervol gefilmd!
Was positief verrast door deze film.
Hoop dat er nog eens een vervolg komt, boeken genoeg zou ik zo zeggen.

Moet altijd wel heel erg lachen om mensen die roepen dat de vampieren in films als deze en de twilight reeks niet echt zijn en dat ze niet tegen daglicht kunnen etc.
HALLO er bestaan geen vampieren en ook Dracula en alles wat hij wel en niet kan is het verzinsel van iemand!

avatar van K. V.
Eigenlijk geen verwachtingen bij deze film, maar 'k vond het wel een leuke vampierenfilm. De toon is gelukkig niet te serieus en het verhaal kijkt vlot weg. 'k wil gerust nog wel het vervolg bekijken mochten ze er ooit een maken.

avatar van SaveMyMovies
Is een leuke vampierenfilm, de zoveelste variant op het vampierenconcept, maar wel goed uitgewerkt.
De freakshow heeft er een extra dimensie aan

avatar van Dying Rose
Weet moeilijk hoe ik het nu vond. Langs de ene kant heb ik de film voor de tweede keer gezien omdat hij was blijven plakken. Daarna een 'obsessie' van zowat een weekje en nu ben ik hem al terug vergeten.
Omdat ik het verhaal toch nog goed vind en ik het gevoel heb dat het niet de laatste keer is dat ik de film zie, is hij mij een 4 waard.

Goede en leuke film, met een redelijk scenario.
Ik had er wel wat meer actie in verwacht, maar al bij al valt het nog zeer goed mee.
Wat vooral opviel in deze prent zijn de prachtige special effects, vooral de spin valt op, is leuk om ze door beeld zien te bewegen.
Maar ook de mensen van de make-up verdienen een vermelding, puik werk hebben ze geleverd.
De cast doet het tenslotte ook goed, dus is dit wel een leuke film om eens een avondje aan te spenderen.

Een superhero verhaal en tevens boekverfilming, gericht op jongeren, dat doet denken aan de horrorkomedies uit de jaren tachtig. De film biedt een overzichtelijke portie ironie, heeft humor, leuke griezeleffecten, maar ook domme momenten en de vechtscènes komen niet geheel uit de verf. Over het algemeen ligt het tempo te laag, de finale is best bloedig en in het bijzonder de freaks zijn knap als animatie. De verschillende personages hadden meer diepgang kunnen gebruiken. Over de cast: zowel Josh Hutcherson als Chris Massoglia blijven wat aan de oppervalkte hangen, ook John C. Reilly en Ray Stevenson zijn niet echt op dreef.

avatar van ibendb
Goede film, maar het heeft niet echt veel meer met de boeken te maken.
Het verhaal is best goed, maar naarmate de film vordert, begint het steeds minder op de boeken te lijken. Waar is die Vampanees die ze moeten vermoorden in de tunnels van de stad? Wat is er gebeurd met dat weerwolfjongentje? Er zijn te veel verschillen met het boek. Het acteerwerk valt best mee en de special effects zijn oké, maar da's ook alles. 2,5*

avatar van panjoe
De film is zo veel simpeler dan het boek, en zo veel meer afgezaagd. De boeken zijn intrigerend, hard en duister, maar van de film moet weer een Twilightfanvriendelijk prul worden gemaakt... Een fikse tegenvaller.

een faal film

avatar van DjFrankie
Kon deze niet afkijken totaal niet boeiend en mijn aandacht kon ik er niet bijhouden , geen punt derhalve.

avatar van pim-klaver
hmmm kinderfilm...

avatar van filmfreak 101
zombie7 schreef:

elk boek dat ooit verfilmd is geweest is beter dan de film hoor xd

avatar van tattoobob
Leuke familie film die geen moment verveelt!

avatar van wendyvortex
Okay dit is een film voor de kids.
Tsja ben ik iets te oud voor, maar geloof dat ik dat als 12-jarige best leuk had gevonden.
Verhaaltje is beetje simpel, maar ik vond de freakshow en het leven daarom heen best wel leuk gedaan.
Minder leuk: slow-motion-FX en Fast-Forward-FX en een beetje belerend brave Hendrik-toontje.
Leuke freaks en monstertjes, maar nogmaals jaartje of 30 aan horror-ervaring maakt het een beetje het kindercircus.
Keek hem voornamelijk vanwege mijn love-interest Willem Dafoe, maar die heeft alleen maar een heel klein bijrolletje.

"It's not about what you are, it's about who you are"

Coole, fantasievolle, freaky film. Alles binnen de grenzen van 'feelgood'.
Prima soundtrack en mooi ontworpen creatures. Vooral de sfeer vind ik erg leuk, met veel absurditeiten en veel grapjes. De acteurs bewegen zich goed in deze sfeerzetting, het resultaat is komisch en overtuigend. Niet constant actie, maar het ontbreekt zeker niet.

Een film waarin freak zijn cool is. En waarin twee jongens, de een met een fobie voor spinnen en de ander met de innige wens vampier te zijn, kennis maken met een echte vampier die een grote spin bezit. Toevallig zeg!

Het gaat dus om jongeren die angsten hebben of wensen bijzonder te zijn of juist niet bijzonder te zijn en die zichzelf beter leren kennen en waarderen.
In z'n genre vind ik deze heel goed, een satire met een diepere serieuze onderlaag, vandaar 4*

avatar van Bottleneck
Lekker makkelijk verteerbaar filmpje. Best sfeervol en kleurrijk, af en toe leuk camerawerk, alleen het duurt wat te lang. Het eerste uur is het leukst met de intro van de act en de freaks die af en toe voorbij hobbelen.

avatar van jerome998
Als de makers van deze film zich strikt aan de boeken hadden gehouden zou het waarschijnlijk een betere film geweest zijn. Nu doet de film totaal geen recht aan de boeken. Jammer.

avatar van Daan258
pfff wat was dit barslecht zeg.
Onwijs simpel en saai verhaal wat mij totaal niet kon boeien, en dan ook nog het slechte acteerwerk. De enige reden dat ik hem heb afgekeken is dat ik toch hoopte dat het iets leuker zou worden, maar helaas

avatar van Metalfist
Your mouth says no, but your beard says yes

Het moet denk ik ergens halverwege het 6e leerjaar zijn geweest toen ik voor het eerst kennis maakte met de wondere wereld van Darren Shan. Het was via promotiemateriaal voor de boeken en eerlijk gezegd, ik verslond ze. Het was elke keer wachten op een nieuw deel, de reeks beslaat uiteindelijk 12 delen, en elke keer was het genieten. Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen er op de achterkant van één van de boeken (ik vermoed het 7e maar ben daar niet zeker van) plannen werden gesmeed voor een verfilming. Uiteindelijk nog lang moeten wachten, zelfs zo lang dat ik de boekenreeks in een aantal jaar niet meer heb gelezen, maar vandaag dan eindelijk eens mijn tanden kunnen zetten in deze verfilming.

En ik denk dat de kleinere Metalfist dit wel had kunnen waarderen maar ik vrees dat ik ondertussen toch wat te oud ben geworden voor deze fantasy saga. Op zich is dit nog een redelijk goede poging tot verfilming maar ik kan me voorstellen dat het verhaal voor de meesten maar wat vreemd overkomt. Het is dat ik me de terminologie uit de boeken nog vrij goed kan herinneren maar als je die nooit hebt gelezen, dan is de oorlog tussen Vampiers en Vampanezen (blijft toch een belachelijk woord imho) nogal abstract en niet al te interessant gebracht. Het valt dan ook vooral op dat dit overduidelijk is bedoeld als opener voor een lange reeks. De film komt wat traag op gang en het einde is natuurlijk vrij onbevredigend. Ben op zich ook niet echt te spreken over het veranderen van een aantal elementen maar dat is natuurlijk eigen aan dit soort boekverfilmingen. Langs de andere kant zitten hier al wel een paar geslaagde details in die later nog van groot belang zouden zijn. Toch zonde dat er tot op heden nog altijd geen vervolg is maar dat zal er waarschijnlijk ook niet meer komen.

Visueel verrassend goed eigenlijk. De openingscredits zijn lekker sfeervol maar het zijn eigenlijk de freaks zelf die de show stelen. Verbazingwekkend ook in hoeverre die eigenlijk nog overeenstemmen met mijn verbeelding. Zo is Ken Watanabe een uitstekende Mr. Tall (al had die volgens mij geen Aziatische origine?) maar zijn ook Salma Hayek en Patrick Fugit uitstekend gecast. Zeker die laatste zet een geweldige Des(mond) Tiny neer. Over John C. Reilly ben ik iets minder te spreken. Staat bij mij toch wel te boek als een komische acteur en Crepsley is dat in geen geval. Het resultaat is dan ook maar half en half geslaagd. Reilly doet het over het algemeen redelijk goed maar maakt soms toch wat een (onbedoelde?) komische uitschuiver en dat is zonde. Voor de rest nog leuke bijrollen voor onder andere William Dafoe als Gavner. Qua volwassen dus over het algemeen zeker en vast te pruimen maar de film steunt toch wel op de twee tieners, Darren en Steve. En die twee rollen worden nu niet al te schitterend ingevuld door Chris Massoglia en Josh Hutcherson.

Een beetje een dubbel gevoel hierbij. Mocht de film zijn uitgekomen toen ik nog grote fan was van de reeks, dan had de score sowieso hoger gelegen. Nu ken ik de grote verhaallijn nog wel maar vallen de foutjes des te harder op. Visueel is het echter overtuigend en de cast is op zich nog wel vrij goed.

Het is van alles en nog wat met deze film maar eigenlijk allemaal net niet. Net niet grappig, net niet spannend en vooral ook net niet boeiend. Het verhaal is daarvoor simpelweg niet interessant en de karakters zien er misschien leuk uit maar overtuigen evenmin.

avatar van Antonev
Meerdere malen op Netflix langs zien komen, maar gisteren pas de trekker overgehaald. Viel me eigenlijk helemaal niet tegen. Sympathiek filmpje met avontuur, fantasie, humor en een klein beetje actie. Daarnaast hebben ze een aardige cast weten op te trommelen, die het leuk weten neer te zetten.

avatar van Gang_Star
Ik heb het idee dat hier best meer uit gehaald had kunnen worden. Qua sfeer namelijk prima en genoeg afwisseling van inhoud tussen bijvoorbeeld humor en actiescènes. Toch voelt het als geheel niet als helemaal goed aan, doordat de film niet bepaald spannend is en enkele castleden erg zwak acteerden (zo was Steve wel erg zwak). Daarentegen speelde John C. Reilly als Crepsley wel een sterke rol.