Cirque du Freak: The Vampire's Assistant (2009)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Paul Weitz
met John C. Reilly, Ken Watanabe en Josh Hutcherson

Darren Shan (Chris Massoglia) is een gewone schooljongen, tot hij de Grote Freakshow bezoekt. Daar komt hij terecht in een bizarre wereld van vampiers, weerwolven, monsters en bebaarde vrouwen. Maar zal Darren het terrein weer kunnen verlaten of moet hij zich bij het gezelschap voegen...

Richard_Voorhees schreef:
Ik ben benieuwd hoe de rest van deze filmserie gaat worden.

Ik heb wel een bepaald vermoeden.

avatar van Richard_Voorhees
Bartt88 schreef:

Ik heb wel een bepaald vermoeden.

'Heel erg slecht'?

avatar van Bartt88
Hoe raad je het. Het zou me heel erg verbazen als ze nu opeens wel een goede film maken.

avatar van mikeh
Bartt88 schreef:

Een goed begin is het halve werk, roepen ze toch wel is. En dit is NIET het geval bij deze filmreeks. Het eerste deel zou een verfilming worden van de eerste triologie van de darren shan reeks. Echter is er zoveel voorruit gekeken in de boeken dat er essentiele dingen al verteld worden waardoor zowiezo een hele triologie veranderd moet worden. Hier doel ik uiteraard op de schemerjager triologie. Of ze heel deze verhaallijn weg willen laten in de film is de vraag, eigenlijk is deze te belangrijk voor het verhaal om weg te laten maar de makers hebben al laten zien dat ze niks op hebben met de verhaallijn. Ik verwacht dus ook dat ze alles achter mekaar laten lopen zodat het weer wel uitkomt

avatar van K*D
K*D
Wat een vreselijk saaie film. Het begin was heel erg rommelig, de acties kwamen veel te snel na elkaar en ik had geen idee waar het verhaal naartoe ging.
En god, wat acteerde Selma Hayek slecht. En tussen dat monkeygirl en die Darren zag je ook nauwelijks chemie tot ze gingen zoenen.

** en dan ben ik nog mild

avatar van Fox McCloud
Leuke film, maar wijkt naar mijn idee te veel af van de boekenserie. Ik geef K*D gelijk dat het een wat rommelige film is en als ik de boeken niet gelezen had betwijfel op ik het verhaal net zo goed had kunnen volgen. Al met al toch een vette film.

avatar van mnrk
Ik was totaal niet bekend met deze boeken,maar de film heeft me wel kunnen overtuigen.

Of deze film dus het boek of boeken volgt kan ik niet zeggen, maar dit zag er veel belovend uit.
Het acteerwerk was goed verzorgd en er was ruimte voor humor,actie en een beetje horror.

En een film met Salma Hayek is altijd een genot om naar te kijken

avatar van K*D
K*D
mnrk schreef:

En een film met Salma Hayek is altijd een genot om naar te kijken

Behalve dus in een film als deze waar ze zo slecht acteerde

avatar van welat
Niet slecht, waard om te kijken.
Vond soort van een vampier Harry potter film.

avatar van Sh0cK
Vermakelijk om te kijken, maar toch niet goed te noemen. Heb zelf alle Darren Shan boeken gelezen en verder ben ik het eens met Fox McCloud, al vind ik dat teveel afwijken wel meevallen. Denk dat als ze iemand anders de hoofdrol hadden gegeven de film veel meer 'kracht' had, vond deze Darren Shan namelijk niet overtuigend.

Sh0cK schreef:

Veel meer konden ze er bijna niet van af wijken.

Slappe film

avatar van soom
Vampire's/vampires suck.

Lol, hahaha. Grappige dialoog.
Voordat ik Twilight gezien had, en dus wel na I am Legend, vond ik vampieren echt niet mijn ding. Ik had er niet veel mee, met dat soort films en dat soort figuren. Maar nu al 2 jaar, sinds Robert, Kristen, Taylor en co mijn hart veroverden in Twilight, ben ik helemaal omgeturnd.

Natuurlijk is Twilight meer een milde vorm van die slechte pulp romannetjes (degenen die je in de schappen van de plaatselijke supermarkten vind, en waarvoor je je schaamt dat je ze - als vrouw zijnde tenminste leest), en heeft Twilight, mede door het geloof van Stephenie Meyer, niet echt actie. (dit is imo niet echt een spoiler voor Twilight, of wel?)

Anyway, Cirque du Freak heeft een paar heerlijk memorabele momenten, weet goed de aandacht vast te houden, heeft een paar leuke en knappe jongens (niet verkeerd om Josh te zien, en Patrick Fugit is altijd leuk, zelfs met schmink op z'n gezicht.), en het einde is wel grappig.

Alleen natuurlijk is Twilight qua beleving, veel en veel mooier voor mij. Hoewel dat niet helemaal eerlijk is uiteraard, want halloooo, de vampieren uit Twilight doen dingen die vampieren eigenlijk niet horen te doen. Desondanks kan ik zoveel meer genieten van de belevenissen van Kristen dan van Darren. Helemaal niet eerlijk. Toch een 4* voor Cirque, want enkele donkere plaatjes maken het wel de moeite waard.

avatar van MeBeingCranky
Ik vond deze film wel meevallen, had er minder (tot niets) van verwacht om eerlijk te zijn. Ik ben helemaal niet bekend met de boeken, dus daar kan ik niet mee vergelijken, maar ik vind het wel een leuk concept. Hier en daar niet al te best uitgewerkt, maar toch wel aangenaam om naar te kijken. Ik ben benieuwd of er een vervolg op komt.

Flauwe horror/komedie, die probeert mee te liften op het succes van de Twlight-reeks en Harry Potter. Hopelijk blijft het wel bij deze ene film alleen.
Het hoofdpersonage is oninteressant en visueel valt de film ook tegen. Het ziet er gewoon allemaal een beetje te gelikt en daardoor nep uit. Het verhaal probeert enig gewicht toe te voegen alsof er van alles staat te gebeuren, maar dat valt allemaal erg tegen. John C. Reily en Willem Dafoe zijn nog wel het bekijken waard.

avatar van Metalfist
Beetje verkeerde veronderstelling. Het eerste Darren Shan boek stamt uit '99 wat dus 2 jaar na het eerste Harry Potter boek is en 6 jaar voor het eerste Twilight boek.

Ik heb het over de films, niet over de boeken. Kan me voorstellen dat ze het Darren Shan-boek pas gingen verfilmen omdat Harry Potter en Twilight zo succesvol waren.

avatar van Metalfist
De plannen om de reeks te verfilmen waren er al toen boek 7 verscheen (2002) dus echt meeliften op het succes zou ik het niet noemen. Van Twilight had toen nog niemand gehoord en de eerste Harry Potter was nog maar een jaartje daarvoor uitgekomen en pas de latere delen werden erg succesvol.

Dan hebben die plannen om het te verfilmen wel erg laat het groene licht gekregen. Dat zal dan vast zijn omdat Harry Potter en Twilight zo succesvol waren.

avatar van kalehein
K*D schreef:

Behalve dus in een film als deze waar ze zo slecht acteerde

Die dikke jetsers maken alles goed

Inderdaad een matige fantasy film die erg doet denken aan de Twlight en Harry Potter films. Er zitten best veel bekende acteurs in visueel ziet het er allemaal best aardig uit maar het hele verhaal is niet boeiend of spannend. Vond het persoonlijk ook allemaal kinderachtig en flauw. Met veel pijn en moeite kunnen uitkijken. Ben trouwens tijdens het kijken van de film letterlijk en figuurlijk in slaap gevallen.

avatar van Rosicky
Standaard. Cirque du Freak is de zoveelste franchise die doelt op een jong publiek en die het nodig vind om een heel universum met eigen regels en personages in te leiden. John C Reilly is geinig, Ken Watanabe is echt een eindbaas, maar heeft hier een bijrolletje dat een vermelding nauwelijks waard is. Het jonge hoofdpersonage vond ik bloedirritant. Net zoals de meeste jonge acteurs in grote rollen. Harry Potter, Narnia, Airbender, Kick-Ass etc.Eigenlijk vind ik alleen Logan Lerman het er goed vanaf brengen als jeugdheld uit fantasieland. Cirque du Freak is vrij gewoontjes en voorspelbaar.

avatar van Decec
Wat een leuke Fantasyfilm...
Heel grappig over vampier...
Enge spin...
Geen komedie!
Prima acteerwerk...
Prima verhaal..
4 sterren!

avatar van Aapje81
Verassend leuke film met een knipoog. De cast is sterk, het verhaaltje heel onderhoudend en de personages zijn zeker de moeite waard. Erg sfeervol filmpje. Alleen de schoolbordscene hadden ze van mij weg mogen laten.

Goed.

avatar van Soulistic
Leuk tussendoortje! Ook al is het niet helemaal mijn genre.
Heb hem plezierig uitgekeken zonder daarbij in slaap te vallen
Grappig om John C. Reilly zo'n rol te zien spelen.
3 sterren

avatar van Menno
ondanks indrukwekkende cast: enorme bagger bullshitfilm.
zelfs voor een teenflick.

avatar van rep_robert
Tsjah geen idee wat ik met Cirque de Freak moet, de film volgt een leuk uitgangspunt in de trend van de tiener fantasie films die we de afgelopen jaren al vaker hebben gezien.
Daarnaast bevat de film ook nog is lekker veel sfeer en zijn de verschillende freaks ook erg fraai om te zien.

Dat maakt het weer zo jammer dat de film echt 0,0 diepgang bevat, er zit werkelijkwaar geen enkele vorm van personage verdieping in de film en echt alles wat in de film zit heb je al een keer eerder gezien. De strijd tussen goed en kwaad is hier wel erg simpel neergezet, zoals die vriendschap tussen Darren en Steve, die is eigenlijk bijzonder zwak uitgewerkt en de voorspelbaarheid van Steve's keuze om naar de "dark side" over te stappen zie je ook al mijlenver aankomen.

Maar wat ik erger vind is het gebrek aan informatie. Wie zijn die vampenezen(en wie heeft dit debiele woord bedacht) nou eigenlijk? Wat voor oorlog wordt er ontketend? Waarom is die Darren nou eigenlijk zo belangrjk?
Uiteraard zit er ook een love interest in de film, Rebecca(het aapmeisje). Wat op zichzelf wel een leuk en spontaan meisje is, maar sprake
van enige vorm van diepgang tusse Darren en Rebecca kan ik ook weer niet vinden.

O zo jammer. Ondanks een grote cast voelt Cirque de Freak en het toffe sfeertje in de gehele linie teveel aan als een tussendoortje wat even snel gemaakt moest worden om te scoren.
De personages zijn behoorlijk vlak en het verhaal krijgt veel te weinig aandacht.
Ben benieuwd of hier een franchise uit zal ontstaan, maar dan moeten de vervolgen toch wel meer aandacht aan het script besteden om een succes te vormen.

avatar van Minaide
Dit is het niet waard om Darren Shan genoemd te worden. Ze hadden beter het idee gekopieerd zoals ze nu deden en het anders genoemd.

Er bleef niet veel meer van het boek over. zonde..

mug13
Verassend deze film,met een goed acterende John C. Reilly.We zijn hem voornamelijk gewend in komedie films,maar dit gaat hem ook zeker goed af.Fantasy/avontuur vind ik leuke genres om naar te kijken.Deze film beschikt over een goed verhaal en een lekkere duistere sfeer..

Vermakelijke film, ondanks tekortkomingen.
De boeken ken ik niet dus ik heb geen beeld of het vanuit dat oogpunt goed verfilmd is.
De tekortkomingen:
* Een rommelig verhaal, wat niet altijd goed te volgen was.
* Niet overal even spannend.
* Zo nu en dan wat houterig acteren.
Ondanks het forse budget van 40 mill. dollar maakt het een wat amateuristische indruk.
Haalt niet het niveau van bijvoorbeeld de verfilmingen van schijfwereld (Hogfather) en al helemaal niet dat van Harry Potter.
Toch voldoende vermaak voor een magere 3,5***