Kurîpî: Itsuwari no Rinjin (2016)

Alternatieve titel: Creepy

Japan
Thriller

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Hidetoshi Nishijima, Teruyuki Kagawa en Yûko Takeuchi

Takakura is een voormalig rechercheur. Hij krijgt van zijn ex-collega Nogami het verzoek om een zaak van 6 jaar geleden over een vermiste familie te onderzoeken. Takakura volgt de herinneringen van Saki, het enige overlevende familielid. Ondertussen zijn Takakura en zijn vrouw verhuisd naar een nieuwe woning. Hun buurman, Nishino, heeft een zieke vrouw en een jonge tienerdochter, Mio. Op een dag stormt Mio Takakura's huis binnen en vertelt hem dat de man niet haar vader is en ze hem helemaal niet kent.

avatar van maxo922
Interessant, een film waar nu al de meningen heel erg lijken te verschillen. Voor mij was het vrij simpel: het concept was top en de spanning constant, de opbouw is geweldig. Gebeurt mij de laatste tijd weinig dat ik op het puntje van mijn stoel zit, maar hier was het eindelijk weer eens zo ver. Alles gebeurt heel erg volgens het boekje... maar wel steengoed. Ik had zo een sterke binding met de personages dat ik het koele, kritische mannetje in mij even lekker gedag zei (wat eigenlijk heel fijn is).
Het enige waar ik een beetje van baalde was dat de muziek er soms iets te dik bovenop lag en dat de ontknoping uiteindelijk niet iets geraffineerder en onvoorspelbaarder was. Maar toch, absoluut niet storend.

Kurosawa Kiyoshi; Toppertje! Ga zo door lekker gevoelig kreeft-regisseurtje!

avatar van Mr Thee
Gelukkig werd het nog creepy. Dat dat op zich liet wachten is niet erg. Er waren naar mijn zin veel te veel voorspelbaarheden of makkelijke oplossingen in het verhaal te ontdekken: bv. op het scherm wordt een willekeur huis aangewezen en dat is toevallig het voormalige huis van de "buurman", "prik en nu ben je verslaafd en onderdanig" . Het slot deed me denken aan een Bassie en Adriaan scene. Die klungeligheid laat ik nog weleens voor wat het is bij de Jap/ Zko films, maar in dit geval kon ik dat niet. Bij Jap/ Zko films kan ik de cheesy elementen vaak wel waarderen. Een Amerikaanse film had ik op deze elementen wellicht al finaal afgebrand. Hoe dan ook had ik gewoon zin in deze film (het genre) en het enthousiasme was er toch ook gewoon achteraf. Toch valt er ook genoeg positiefs te melden: de personages worden goed neergezet, de spanning is door verscheidene foefjes met beeld, geluid en licht, zeker te voelen. 3,25 *

avatar van Corcicus
Erg langdradige film waar veel te weinig in gebeurt en als er eens iets gebeurt weet je amper wie of wat.

Fijne Kurosawa.

Met dank aan Teruyuki Kagawa, want wat zet hij een leuk personage neer. Echt creepy vond ik hem niet, wel weird en bevreemdend. Moeilijk in te schatten en net daarom wel boeiend. De bravere Hidetoshi Nishijima is een perfecte tegenspeler voor Kagawa.

Kurosawa doet weinig nieuws, behalve dan het geheel naar behoren opbouwen. Wanneer Japan dit soort thrillers doet vind ik het resultaat meestal net wat te statisch, ook deze film heeft daar een beetje last van. Kurasawa goes through the motions en doet alles naar behoren, maar daarmee mist de film toch een beetje een eigen smoelwerk.

Ook ietwat teleurgesteld in het einde. Hoopte dat Nishino er mee weg zou komen, maar de laatste scene brengt toch nog "gerechtigheid". Geen idee waarom eigenlijk, had wat mij betreft absoluut niet gehoeven. De film zag er wel net iets duurder uit dan de gemiddelde Kurosawa, waardoor hij misschien wat consessies op het script heeft moeten toestaan.

Maar slecht is het zeker niet. Kagawa is een memorabel figuur en de film is netjes afgewerkt. Het is al lang geleden dat Kurosawa mij nog eens echt heeft kunnen overtuigen, maar deze film toont in ieder geval dat hij nog springlevend is en de hoop nog niet volledig opgegeven moet worden.

avatar van tattoobob
Can't wait!!!!!