• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.696 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.556 acteurs
  • 199.195 gebruikers
  • 9.383.742 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Road (2009)

Drama / Thriller | 111 minuten
3,27 2.715 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 111 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Hillcoat

Met onder meer: Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron

IMDb beoordeling: 7,2 (268.879)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 18 maart 2010

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Road

"In a moment the world changed forever."

Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van de kardinaal

de kardinaal

  • 235 berichten
  • 329 stemmen

Inderdaad wordt je hier niet echt vrolijk van.

Vooral als je je bedenkt dat een groot gedeelte van de mensheid zich gaat gedragen zoals in deze film,dan lopen de rillingen je over de rug. Misschien toch maar voorzorgsmaatregel treffen voor het zover komt.

Maar ik vond het zeker een meeslepend drama en raakte bij mij wel de gevoelige snaar op bepaalde momenten.

En op zijn tijd behoorlijk spannend. Toch meer drama dan thriller. Kwam zeer realistisch over. Ik hoop niet dat het echt zo wordt. Bbbrrrrr...

Dan maar Mad Max of Waterworld. Daar valt nog wel eens iets te lachen zo hier en daar in de post-apocolyptische wereld.


avatar van de kardinaal

de kardinaal

  • 235 berichten
  • 329 stemmen

Savatage schreef:

Goede film, vooral de settings (dat immer grijze beeld, de koude regen, de wanhoop, ...) konden me bekoren. Einde vond ik een beetje gek, niet slecht, maar had iets anders ervan verwacht.

Enkel dat iedereen daar spontaan kannibaal werd vond ik wat ongeloofwaardig overkomen.

Ik zag een tijd geleden een documentaire over kannibalisme en je weet niet hoe snel het kan gebeuren dat mensen elkaar beginnen op te vreten.

Japanners die krijgsgevangenen vermoorden en opaten,en daarna aan de kameraden begonnen.

Ontsnapte gevangenen in australie geloof ik, die elkaar om de beurt afmaakten om de ander op te eten om te overleven tot er nog maar één overbleef. Ik stond ervan te kijken hoe rap de ommekeer kwam. Ik kan het mezelf ook moeilijk voorstellen,maar dit zijn ware gebeurtenissen.


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

Erg teleurstellend, en dat ligt vooral aan het waardeloze scenerio. Het is road-movies eigen een episodisch karakter te hebben, maar de scènes die hier achtermekaar geplankt worden zeggen me allemaal niks. een scène waar ze bijna door kannibalisten gepakt worden (die toegegeven nog best geslaagd onaangenaam was), dan een scène waar alle hoop lijkt te vervliegen, dan vinden ze die fallout shelter en is het weer even gezellig. Zo gaat het maar door tot die suffe sterfscène op het strand en dan dat belachelijke slot... Zo plat als een dubbeltje en stomvervelend. Het moet toch lukken met dit thema originelere en meerzeggende momenten te bedenken?


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

@poko, je mist duidelijk waar deze film over gaat. In tegenstelling tot The Book of Eli (welke je misschien wel leuk vindt?) gaat deze film er juist over dat er geen hoop is. God heeft de stekker uit de wereld getrokken. En in het allerlaatste moment vind dit plaats. No hope.


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

@N23

Ik denk ik dat ik de film wel snap hoor. Ik vind alleen dat het thema flauw is uitgewerkt. Wat bedoel je met 'het allerlaatste moment'? De tijd waarin de film geplaatst is, of de laatste scène van de film?


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

@poko

Ik bedoel de tijd waarin de film geplaatst is.

Jammer dat je de film flauw vond uitgewerkt, probeer anders ''The Book of Eli'. Andere setting, niet beter/slechter maar anders. Misschien valt die wel in het plaatje van wat je verwacht.


avatar van KKOPPI

KKOPPI

  • 109 berichten
  • 99 stemmen

Weet IEMAND welke muziek er tijdens deze trailer speelt: IMDb Video: The Road: International Trailer

Begint rond 1:10 en ik kan het nergens vinden.


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

N23 schreef:

@poko

Misschien valt die wel in het plaatje van wat je verwacht.

'tis niet te hopen


avatar van sander.h

sander.h

  • 267 berichten
  • 293 stemmen

Prima geslaagde verfilming van het boek.
Qua verhaallijn wordt het boek redelijk nauw gevolgd, en het is de makers gelukt om de desolate, grimmige en vooral koude (letterlijk bedoeld in dit geval) sfeer uit het boek te vertalen naar het scherm.

Viggo Mortensen speelt een prima rol als vader die ondanks de schijnbare uitzichtloosheid zijn zoon toch een stukje menselijkheid poogt mee te geven. Iets dat de jongen echter als vanzelf al lijkt te bezitten, terwijl de vader zelf steeds verder afgestompt raakt naarmate het verhaal vordert. Prima rol ook van de jonge Smit-McPhee.

Actiescenes zijn er nauwelijks in deze film (die wat mij betreft meer drama dan thriller is), maar toch blijft gedurende de hele film een dreigend sfeertje hangen. Prima gedaan. 4*


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1916 stemmen

N23 schreef:

Jammer dat je de film flauw vond uitgewerkt, probeer anders ''The Book of Eli'. Andere setting, niet beter/slechter maar anders.

'The Book of Eli' is een fantasy verhaal dat zich afspeelt in een apocalyptische setting, zoals er talloze anderen zijn. De één is actie, de ander horror, de ander thriller, maar allen spelen ze zich af in een apocalyptische setting.

'The Road' is de enige film die zich ook daadwerkelijk een apocalyptische film mag noemen. Wie deze film niet goed/mooi vindt, moet ook nooit zeggen dat hij/zij van apocalyptische films houd, maar eerder van verhalen die zich afspelen in een apocalyptische setting.

Als het echt apocalyptisch wordt (dus grijs & depri zoals in deze film) dan smaakt het hen niet goed.

En dat bewijst eigenlijk de kwaliteit van deze film


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

@boozebelly, Begrijp me niet verkeerd. Ik vond deze film anders zeer mooi en ontroerend.

Maar als er mensen zijn die dat niet vinden, dan gun ik ze graag '' The Book of Eli'. Ik gun ieder een leuke film, vinden ze die niet in The Road dan misschien wel in The Book of Eli.

Persoonlijk vond ik het realistische en grauwe beeldsetting hier heel mooi, terwijl ik bij TBoE meer de actie en de diaglogen mooi vond.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9987 berichten
  • 4665 stemmen

Apocalyps is verbeeldingsmateriaal want niemand heeft er ooit één meegemaakt. Het idee op zich komt volledig uit de kunstwereld (schilderijen, film). Ik ben het niet volledig eens met boozebelly dat the Road de enige film is die zich post-apocalyptisch kan noemen maar wel dat het een heel realistische en doordachte invulling is. Ook voor mij is dit de beste film op dat vlak. Het is maar hoe je het zelf voor ogen ziet. The Stand vond ik bvb bijna even goed.


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

boozebelly schreef:

Wie deze film niet goed/mooi vindt, moet ook nooit zeggen dat hij/zij van apocalyptische films houd, maar eerder van verhalen die zich afspelen in een apocalyptische setting.

Als het echt apocalyptisch wordt (dus grijs & depri zoals in deze film) dan smaakt het hen niet goed.

En dat bewijst eigenlijk de kwaliteit van deze film

Over dir soort onzin kan ik me echt opwinden. Dus als ik de film niet goed vind, kan dat alleen meer zijn omdat hij me te `grijs en depri` is. Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan? Het is gewoon oppervlakkige Hollywood kul in een graue stofjas. En slecht geacteerd op de koop toe.

@filmkriebel: het idee van de apocalyps komt uit de filmwereld??


avatar van bollepeer

bollepeer

  • 449 berichten
  • 275 stemmen

slecht geacteerd? over wie heb je het dan? dat jongetje ja. maar viggo zet hier een meesterprestatie neer.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9987 berichten
  • 4665 stemmen

poko schreef:

@filmkriebel: het idee van de apocalyps komt uit de filmwereld??

Nee, de visuele voorstelling van een apocalyps komt uit de kunstwereld oa film. Waar zou het anders van komen?


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

@filmkriebel

de visuele voorstelling, goed, dat natuurlijk wel. Maar je schrijjft eerder dat het idee op zich volledig uit de kunstwereld komt. Dat is onzin en daar reageerde ik op.


avatar van sander.h

sander.h

  • 267 berichten
  • 293 stemmen

poko schreef:

Het is gewoon oppervlakkige Hollywood kul in een graue stofjas

Het is wel heel populair tegenwoordig om met de term Hollywood te gooien.

Hier echter een beetje ten onrechte.

Dat je het goedkoop sentiment vind, daar kan ik inkomen (niet dat ik het met je eens ben )

Maar het boek wordt vrij precies gevolgd (incl. het einde).


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1916 stemmen

poko schreef:

Over dir soort onzin kan ik me echt opwinden. Dus als ik de film niet goed vind, kan dat alleen meer zijn omdat hij me te `grijs en depri` is. Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan? Het is gewoon oppervlakkige Hollywood kul in een graue stofjas. En slecht geacteerd op de koop toe.

Niet te veel opwinden Ik heb het over de meningen van de critici in het algemeen, maar niet van iedereen.

Kijk, er zijn veel mensen die kritiek leveren zoals 'er gebeurt niks' of 'saaie, depressieve film'. Voor de gein kijk ik dan altijd even in hun stemlijst en dan blijkt vaak dat ze films als 'I Am legend' en 'The Book of Eli' hoger waarderen. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee, maar ik wil alleen maar aangeven dat die films niks met een eventuele realiteit te maken hebben. Fantasy dus...

'The Road' daarentegen schetst een beeld van hoe het wel werkelijk zou kunnen gaan. Zo'n film heb ik nog nooit eerder gezien op apocalyptisch gebied en ik hunkerde ernaar.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar 'The Road' is een apocalyptische film van alle kanten.

En wat 'gewoon oppervlakkige Hollywood kul' betreft, dat vind ik juist absoluut niet. Daarvoor geldt ook weer dat je dan bij die andere films moet zijn, die om de kijker meer sensatie te bieden maar horror/fantasy elementen gaan toevoegen. Persoonlijk vond ik het juist een verademing om dit pareltje uit Hollywood te zien komen. Eindelijk een apocalytische prent die zich niet richt op sensatie, maar zo dicht mogelijk bij een eventuele werkelijkheid blijft.

Ik ben dan ook wel benieuwd wat jij er dan zo oppervlakkig aan vindt. Noem mij dan maar eens één vergelijkbare, apocalyptische film. Dan ga ik die meteen bekijken.

En slecht acteren? Als het jongetje je stoort dan kan ik begrijpen dat je daar de hele film last van hebt. Persoonlijk had ik dat gelukkig niet. Maar Viggo Mortensen speelt toch sowieso ijzersterk? En de bijrollen van Charlize Theron en Robert Duvall zijn toch ook zeker niet slecht te noemen? Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

@boozebelly, dat jongentje heeft anders wel een halve ster weggepappaaaat


avatar van Cupido

Cupido

  • 523 berichten
  • 1911 stemmen

Heb de film ook helemaal niet als oppervlakkig ervaren. Vond het juist een meesterlijke en gevoelige film over 'menselijkheid' en 'warmte' in de meeste grauwe omstandigheden, zonder het gebruik van dramatische Hollywood elementen.


avatar van poko

poko

  • 117 berichten
  • 2074 stemmen

@ boozebelly

Ik mis in deze film de meesterhand die er iets bijzonders van maakt, die er voor zorgt dat de film meer is dan gewoon het afwikkelen van een verhaallijn. Dat is oppervlakkigheid. En die verhaallijn is hier niet opgezet om de kern van de existentie ten overstaan van de Apocalyps nader te komen, maar om bepaalde emoties bij de kijker te forceren: spanning bij het wegrennen voor de kannibalen, een traantje van geluk in de schuilkelder, tranen met tuiten op het strand, enzovoort. Goedkoop sentiment inderdaad, zoals sander.h al zei. Dit is gewoon een film met entertainment als doel. Daar is op zich niks mis mee, er is ook oppervlakkige Hollywood kul die heel goed te pruimen is, maar ik mis hier simpelweg de kwaliteit die nodig was geweest om van een interessant uitgangspunt ook een boeiende film te maken.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

After apocalypse en drama, ik vind het geen geslaagde combinatie. The Road is simpel in opzet: Viggo Mortensen probeert met zijn zoontje te overleven in een asgrauwe wereld waar een grote ramp zich voltrokken heeft. Vader leert zoon van alles en nog wat bij om te overleven in deze onherbergzame wereld. Het grote minpunt echter is dat zoontje, want hij jammert en zeurt de hele film aan een stuk door. Hij vertoont geen enkel greintje van zelfredzaamheid! Dit verpestte voor mij behoorlijk de film, die er op zich nog best cool uitzag.


avatar van zyntex

zyntex

  • 139 berichten
  • 1316 stemmen

teveel saaie stukken waarin niks gebeurt


avatar van booyo

booyo

  • 646 berichten
  • 1679 stemmen

Listen, when you dream about bad things happening it shows you're still fighting. You're still alive. It's when you start to dream about good things you should start to worry.

Net herzien en ik verhoog 'm een halfje. Prachtige rollen van vader en zoon (al zijn vele het volgens mij niet eens met het zoontje, ik vond hem overtuigend spelen), in deze enorm zware film. Vind het opvallend dat het op deze site zoveel minder gemiddelde heeft dan op IMDB, waar dit meestal andersom is bij minder toegankelijke films.


avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

  • 295 berichten
  • 749 stemmen

Mooie film.Zeker een einde van onze beschaving dat realistisch zou kunnen zijn.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Gisteren gezien. Ik vond dit echt een prachtige film. Een film over een apocalyptisch event waardoor bijna alle mensen, dieren, planten en boom aan dood zijn gegaan. Het enige wat nog telt voor 1 overlevende (gespeeld door Viggo Mortensen) is dat hij en zijn zoon overleven. Op een prachtige manier wordt weergegeven hoe een vader en zoon in zo'n gruwelijke tijd proberen te overleven. Het idee is al ronduit prachtig (een keer wat anders dan die ordinaire apocalyptische films met zombies en ziektes enz. ). Nee, overlevingskracht speelt een belangrijke rol in deze film, maar ook het acteerwerk en de film zelf visueel maakt het echt een prachtig plaatje. De sfeer is gewoon ronduit duister maar ook zo mooi in beeld gebracht. Je denkt echt zo van: in zo'n wereld wil ik toch niet wonen? Tja zoals ik zei is het acteerwerk gewoon prachtig: Viggo Mortensen kennen we natuurlijk uit Lord Of The Rings films en Kodi Smit-Mcphee uit de remake Let Me In. En dan tja: Charlize Theron en Robert Duvall en dan nog die rol van Guy Pearce op het eind. Die kennen we ook wel ergens van. Het einde vond ik daarom zowel emotioneel als ook weer mooi. Ik zal het niet spoileren.

Kortom: The Road is een realistische weergave van de overlevingskracht tussen een vader en zijn zoon tijdens deze apocalyptische en gruwelijke gebeurtenis. In 1 woord: prachtig!

4 sterren! wil ik zeker nog een keertje opnieuw zien


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

poko schreef:
Erg teleurstellend, en dat ligt vooral aan het waardeloze scenerio. Het is road-movies eigen een episodisch karakter te hebben, maar de scènes die hier achtermekaar geplankt worden zeggen me allemaal niks. een scène waar ze bijna door kannibalisten gepakt worden (die toegegeven nog best geslaagd onaangenaam was), dan een scène waar alle hoop lijkt te vervliegen, dan vinden ze die fallout shelter en is het weer even gezellig. Zo gaat het maar door tot die suffe sterfscène op het strand en dan dat belachelijke slot... Zo plat als een dubbeltje en stomvervelend. Het moet toch lukken met dit thema originelere en meerzeggende momenten te bedenken?
Ik vond het scenario juist een verademing na al die films die handelen over het leven na een ramp.....maar toch niet zo'n grote ramp. Deze handeld over de definitieve ramp. De wereld is werkelijk reddeloos verloren voor zover wij kunnen beoordelen. En in die setting probeerd een vader te overleven samen met zijn zoontje, die overigens geen andere wereld kent. Hij heeft geen hoop meer, maar wil toch doen wat elke vader wil, zijn kind een toekomst geven. Dat gegeven wordt erg goed uitgewerkt. Dat de hoogtepunten en dieptepunten in hun leven beperkt in aantal zijn lijkt mij gezien de omstandigheden wel logisch.
Het einde doe je ook te kort. Zoals ik hier eerder gelezen heb kun je dat ook op de volgende manier interpreteren : zijn vader zegt op een gegeven moment : wanneer je slechte dromen hebt weet je dat je nog leeft, bij mooie dromen moet je gaan oppassen. De laatste scene zou ook een droom kunnen zijn, van de vader of van de zoon, die er op zou kunnen wijzen dat ondanks alle pogingen van de vader, het ook slecht afgelopen is met zijn zoon.
Al met al vind ik jou kritiek op deze film erg kort door de bocht en doet hij de film veel te kort.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

N23 schreef:

@boozebelly, dat jongentje heeft anders wel een halve ster weggepappaaaat

Nou wat ben jij hard.

Zo zijn kinderen toch echt hoor. Die papa'en de hele tijd. Ik heb me er niet echt aan gestoord. Pas nadat er hier zo veel en zo negatief over gedaan werd is het me echt opgevallen in de film.


avatar van davincstyle

davincstyle

  • 242 berichten
  • 189 stemmen

Na een lange tijd heb ik hem eindelijk weer een keer bekeken op bluray. De landschappen zien er nu nog mooier uit, wat er dan van over is natuurlijk. De film is goed, de film is prima, de film kijkt lekker weg, de film doet iets met je. Ze geven je een beeld als de mensheid echt is uitgestorven en dat hebben ze aan mij overtuigend laten overkomen. Het acteerwerk is ook gewoon top en the road verdiend een mooi vervolg. (hoop ik dan)

Ik geef een 4,5 voor het mooie verhaal, acteerwerk en camerabeelden. Jammer dat wel veel standpunten op een stilstaand beeld werden gezet en leek het net alsof je naar een foto keek in plaats van beeldmateriaal. Misschien was dit dan wel de bedoeling van de regisseur maar het viel me wel op na een aantal keren.


avatar van N23

N23

  • 649 berichten
  • 255 stemmen

nakada schreef:

(quote)
Nou wat ben jij hard.

Zo zijn kinderen toch echt hoor. Die papa'en de hele tijd. Ik heb me er niet echt aan gestoord. Pas nadat er hier zo veel en zo negatief over gedaan werd is het me echt opgevallen in de film.

Het is niet erg dat hij zovaak 'papa' zegt, maar de manier waarop 'Papuah' of hoe hij het ook doet.

Voor de rest is deze film gewoon een pracht staaltje. De (post-apocaliptische) sfeer is zo goed gedaan dat het een enorm deprimerend gevoel bij je teweeg zal brengen. En dat bedoel ik op de goede manier.