Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 111 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Hillcoat
Met onder meer: Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,2 (268.996)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 maart 2010
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Road
"In a moment the world changed forever."
Een man en zijn zoontje doorkruisen een verwoest Amerikaans landschap, bedekt met de as van een vergane wereld. De man kan zich de tijd ervoor nog herinneren, het jongetje kent alleen dit dode landschap. Het enige dat hen rest is te overleven en zich vast te houden aan de kostbare brokstukken van hun eigen menselijkheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Father
Boy
Mother
Old Man - Eli
Veteran
Friendly Woman
The Thief
Gang Member
Bearded Man
Archer
Video's en trailers
Reviews & comments
Cinch
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
dus dan klopt mijn verwachting denk ik wel... in een situatie als deze gaat God over de reling. en dan is het puur op gevoel. en dan is het overleven en in dit geval naasteliefde in de vorm van een zoontje en zijn toekomst. en daar heb jij gelijk en goed opgelet. geen geloof meer en puur op wilskracht. in de hoop op iets beters en iets van wederopbouw in het vooruitzicht. en daar komt kijken dat wij niet weten wat er gaande was, dus hoe is de echte situatie.... is er nog hoop?
Denk je niet dat het ook niet echt een film is voor mensen die in een hiernamaals geloven? Ik kom regelmatig mensen tegen die blindelings afgaan op de bijbel. Als ik ze dan vraag of ze zelf zijn gaan geloven of dat hun ouders ook gelovig waren en hun dat van jongs afaan ingeprent hebben..dan blijven ze ineens... je weet wel.
Gelovige mensen zijn voor mij net mensen die geloven in buiternaardse wezens. Maar waarom is het dan altijd dat een buitenaards wezen altijd beter is in het voorspellen van Alpha wetenschap en twijfelt bij Beta?
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
...Maar waarom is het dan altijd dat een buitenaards wezen altijd beter is in het voorspellen van Alpha wetenschap en twijfelt bij Beta?
Eh...huh???
cyberface
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Een low budget film, Zeer slecht, begint grauw zonder dat je weet wat er gebeurd is. In het begin spannend, je denkt dat er heel wat gaat gebeuren maar dat blijft uit. Daarna slaapverwekkend.
Het eind slaat helemaal nergens op, je wordt niet verteld wat er verder gebeurd of hoe het afloopt het eindigt gewoon zo vaag als dat het begon!
Zeker geen aanrader! Zonde van het geld.
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Eh...huh???
Whaha, ik dacht ik ook al, ''zou dit nou aan mij liggen of zijn er meer die dit niet begrijpen''.
booyo
-
- 646 berichten
- 1679 stemmen
Ja Cinch, wellicht dat je dit nog even kan uitleggen. Want ook ik snap er geen bal van 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik denk dat Cinch met het buitenaardse wezen God bedoelt.
Hebben wij het over Alpha wetenschappen dan hebben wij het over geestes "wetenschappen", wat natuurlijk nooit een wetenschap kan zijn maar slechts een geloof. Met logica heeft het niets te maken.
Hebben wij het over Beta wetenschappen dan hebben wij het over exacte wetenschappen die gebaseerd zijn op natuurwetten.
Althans, zo zie ik het. Als Cinch er iets anders mee bedoelt, dan zou ik dat graag willen vernemen.
Billy-Pilgrim
-
- 356 berichten
- 620 stemmen
Een low budget film, Zeer slecht, begint grauw zonder dat je weet wat er gebeurd is. In het begin spannend, je denkt dat er heel wat gaat gebeuren maar dat blijft uit. Daarna slaapverwekkend.
Het eind slaat helemaal nergens op, je wordt niet verteld wat er verder gebeurd of hoe het afloopt het eindigt gewoon zo vaag als dat het begon!
Zeker geen aanrader! Zonde van het geld.
Het is helemaal niet interessant om te weten wat er gebeurt is. We hebben al genoeg films gehad waarin de eventuele redenen van een apocalypse worden behandelt. Ze zouden toch alleen maar in cliches terugvallen. Het gaat in dit verhaal vooral om de relatie tussen vader en zoon. Het is ook geen actie/avonturen film, maar een drama film. Je bent mogelijk met verkeerde verwachtingen deze film gaan kijken. Dat het low budget is maakt overigens helemaal niets uit voor het eventuele goed of niet goed zijn van een film.
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Gelovige mensen zijn voor mij net mensen die geloven in buiternaardse wezens. Maar waarom is het dan altijd dat een buitenaards wezen altijd beter is in het voorspellen van Alpha wetenschap en twijfelt bij Beta?
Ik denk dat Cinch met het buitenaardse wezen God bedoelt.
Hebben wij het over Alpha wetenschappen dan hebben wij het over geestes "wetenschappen", wat natuurlijk nooit een wetenschap kan zijn maar slechts een geloof. Met logica heeft het niets te maken.
Hebben wij het over Beta wetenschappen dan hebben wij het over exacte wetenschappen die gebaseerd zijn op natuurwetten.
Althans, zo zie ik het. Als Cinch er iets anders mee bedoelt, dan zou ik dat graag willen vernemen.
Mmmh, volgens klopt het niet helemaal wat je zegt, Wibro. De buitenaardse wezens staan in de uitleg van Cinch opzich en doen voorspellingen over onze verschillende wetenschappen. Of het moet wel God zijn, die deze voorspellingen doet, maar dan staat het in meervoud?
Nouja, dit gaat natuurlijk nergens meer over, maar toch ben ik ook wel benieuwd naar de verklaring van Cinch.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Ik heb onwijs genoten van de prachtige, sprekende kop van Mortensen. Het weet op een knappe, boeiende manier de gehele film, samen met het sterk spelende jochie, te dragen. Het verhaal, wat hier en daar toch niet een aantal clichés wist te vermijden, steekt erg goed in elkaar. Ook is hij, ondanks dat het verhaal niet al te origineel is, op alle fronten overtuigend en sterk geschreven. Cinematographies wordt het verhaal ook prachtig naar beeld vertaald. Ook weten de emotionele momenten je vaak te raken. Dit dankt de film ook de de prachtige soundtrack.
hatebreeder
-
- 1090 berichten
- 898 stemmen
Vrij aardige film waarin ook vrij aardig wordt geacteerd. de film had overigens niet veel langer moeten duren, na 1 uur en 3 kwartier heb je het ook wel gehad eigelijk.
kleine 3.5 ster
Jonas Olsson
-
- 21 berichten
- 423 stemmen
Toen ik me na het zien van de film in het prachtige filmhuis De Keizer in Deventer begaf naar het even zo mooie station van deze Hanzestad, had deze film een dusdanige impact op mij, dat ik bij het zien van mensen zowaar een onheilspellend gevoel kreeg. Gelukkig was ik in het blijde gezelschap van een dappere en pientere mede-filmliefhebber, waardoor ik me al snel weer veilig waande op deze voor ons Nederlanders vrij veilige wereld.
benq
-
- 148 berichten
- 121 stemmen
Ben je in de stemming voor een vrolijke onbezorgde film dan zou ik men aanraden deze film links te laten liggen. Deze film gaat over het eind der tijden en gaat voor realisme in plaats van spektakel en actie. Was diep onder de indruk van het eindresultaat. De algehele sfeer is stemmig en deprimerend met als enig lichtpuntje de relatie tussen vader en zoon en de strijd voor overleven, misschien tegen beter weten in. Daar legt de film de focus op en vond het erg geslaagd. Vond Mortensen geweldig in zijn rol en toetste precies de juiste accenten aan en zijn markante kop scheelt. Hij krijgt goed tegenspel van Smit-McPhee en Theron in een kleine bijrol.
Geen lichte kost dus, deze The Road maar vond het origineel, sterk, geweldig geacteerd, vaardig geregisseerd en mooi gefilmd maar soms te afstandelijk zodat de emotionele impact wat uitbleef. Maar beslist een aanrader.
****
pegasuspiet
-
- 44 berichten
- 423 stemmen
Ben je in de stemming voor een vrolijke onbezorgde film dan zou ik men aanraden deze film links te laten liggen. Deze film gaat over het eind der tijden en gaat voor realisme in plaats van spektakel en actie. Was diep onder de indruk van het eindresultaat. De algehele sfeer is stemmig en deprimerend met als enig lichtpuntje de relatie tussen vader en zoon en de strijd voor overleven, misschien tegen beter weten in. Daar legt de film de focus op en vond het erg geslaagd. Vond Mortensen geweldig in zijn rol en toetste precies de juiste accenten aan en zijn markante kop scheelt. Hij krijgt goed tegenspel van Smit-McPhee en Theron in een kleine bijrol.
Geen lichte kost dus, deze The Road maar vond het origineel, sterk, geweldig geacteerd, vaardig geregisseerd en mooi gefilmd maar soms te afstandelijk zodat de emotionele impact wat uitbleef. Maar beslist een aanrader.
****
Hier sta ik 100% achter
Juneau_
-
- 55 berichten
- 0 stemmen
Vanwaar dan dat halve puntje lager? 
shockdog
-
- 322 berichten
- 1024 stemmen
Vanwaar dan dat halve puntje lager?
Aan dit soort nutteloze berichten heb ik zo'n schijthekel. Ga ergens anders lopen muggenziften over die 0.5* op 650 stemmen
Juneau_
-
- 55 berichten
- 0 stemmen
Aan dit soort nutteloze berichten heb ik zo'n schijthekel. Ga ergens anders lopen muggenziften over die 0.5* op 650 stemmen
Gelukkig lever jij wel een constructieve bijdrage aan de discussie. Bovendien gaat het niet om de waardering, maar om de motivatie.
shockdog
-
- 322 berichten
- 1024 stemmen
Gelukkig lever jij wel een constructieve bijdrage aan de discussie. Bovendien gaat het niet om de waardering, maar om de motivatie.
'pegasuspiet' zegt toch dat ie het eens is met 'benq'? Dan lees je zijn review en weet je wat pegasuspiet van de film vindt. En wat kan jou dat nou schelen dat hij een half sterretje lager geeft? Ik zie niet waar je je druk om maakt. Trouwens, als je vindt dat het om de motivatie gaat, plaats er dan zelf één 
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
'pegasuspiet' zegt toch dat ie het eens is met 'benq'? Dan lees je zijn review en weet je wat pegasuspiet van de film vindt. En wat kan jou dat nou schelen dat hij een half sterretje lager geeft? Ik zie niet waar je je druk om maakt. Trouwens, als je vindt dat het om de motivatie gaat, plaats er dan zelf één
Als er iemand zich hier ergens druk over maakt ben jij het toch wel, vrees ik. Je maakt jezelf belachelijk want je snapt niet wat Juneau_ zegt.
Hier sta ik 100% achter
Als die er 100% achter stond zou die ook 4 sterren geven, maar gezien die smiley is het ook enigszins grappig bedoeld, snap je?. Trek er niet zo zwaar aan, joh.
Jessel
-
- 48 berichten
- 124 stemmen
Een low budget film, Zeer slecht, begint grauw zonder dat je weet wat er gebeurd is. In het begin spannend, je denkt dat er heel wat gaat gebeuren maar dat blijft uit. Daarna slaapverwekkend.
Het eind slaat helemaal nergens op, je wordt niet verteld wat er verder gebeurd of hoe het afloopt het eindigt gewoon zo vaag als dat het begon!
Zeker geen aanrader! Zonde van het geld.
WTF, te lang geen leven gehad??

Je mankeert echt iets aan je filmverstand, als je dit zo'n slechte film vind! 
Cinch
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
Wat ik met mijn laatste bericht bedoelde was alleen dat mensen, gelovig of niet, in een wereld als deze film verhaalt over mensen die van nature geprogrammeerd zijn te overleven koste wat kost. Honger haalt de ware aard van de mens naar boven en stelt het geloof erg op de proef. De verhalen van concentratiekampoverlevers kunnen dat alleen maar beamen. Mensen worden "slechter" zodra het hen ontbreekt aan middelen die hun primaire levensbehoefte kunnen bevredigen. Dat laat de film goed zien. Met enige reserve zou je Big Brother kunnen vergelijken met dat programma op discovery waarin een tig aantal mensen moeten overleven en zelf elke dag hun eten moeten doden.
Dat wij in dit decadente landje meningverschillen hebben over hypotheekrente aftrek is een luxeprobleem, maar 99 procent is het oneens over de benzineprijs stijging. Dat sommige mensen zo verkankerd zielig zijn dat ze bij Tango voor 1 euro 14 kunnen tanken en dan gelijk 50 jerrycans in hun kofferbak gooien om die ook even vol te gooien. Dat soort inhalige mensen doet me kotsen, en zou je van mij stante pede mogen executeren. Meestal vrouwen, (ja ik geef het toe) die voorpiepen bij de kassa...Tokkie-gedrag. En toch heb je die attitude nodig om te overleven. De cortex wordt van slag op sprong minder aangesproken en het oerbrein neemt over. Het is net als een orgasme. Een brutaal iemand heeft de halve wereld. Dat is voor mij de essentie van de film.
Minority_Check
-
- 877 berichten
- 3301 stemmen
WTF, te lang geen leven gehad??

Je mankeert echt iets aan je filmverstand, als je dit zo'n slechte film vind!
helemaal niet
je moet gewoon van zulke films houden zo niet dan is het gewoon saai
ik vind vooral dat jongetje irritant
dat hij met iedereen medelijden voelde in zoan wereld. dat kan ik totaal niet begrijpen en van mij had hij dood gemoeten inplaats van de vader
een oude man eten geven is een ding
maar een medelijden hebben met iemand die alles van je steelt is anders
het begin vond ik wel leuk, ik dacht dat er ook meer van zulke dingen zouden gebeuren
maar het was gewoon een vader en zoon die het niet met elkaar eens waren ( de meeste tijd dan)
dat vond ik totaal niet interessant.
1*
ik hou toch bij zombie films en waar mensen proberen te overleven
daar gebeurt nog wat
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Wat ik met mijn laatste bericht bedoelde was alleen dat mensen, gelovig of niet, in een wereld als deze film verhaalt over mensen die van nature geprogrammeerd zijn te overleven koste wat kost. Honger haalt de ware aard van de mens naar boven en stelt het geloof erg op de proef. De verhalen van concentratiekampoverlevers kunnen dat alleen maar beamen. Mensen worden "slechter" zodra het hen ontbreekt aan middelen die hun primaire levensbehoefte kunnen bevredigen. Dat laat de film goed zien. Met enige reserve zou je Big Brother kunnen vergelijken met dat programma op discovery waarin een tig aantal mensen moeten overleven en zelf elke dag hun eten moeten doden.
Dat wij in dit decadente landje meningverschillen hebben over hypotheekrente aftrek is een luxeprobleem, maar 99 procent is het oneens over de benzineprijs stijging. Dat sommige mensen zo verkankerd zielig zijn dat ze bij Tango voor 1 euro 14 kunnen tanken en dan gelijk 50 jerrycans in hun kofferbak gooien om die ook even vol te gooien. Dat soort inhalige mensen doet me kotsen, en zou je van mij stante pede mogen executeren. Meestal vrouwen, (ja ik geef het toe) die voorpiepen bij de kassa...Tokkie-gedrag. En toch heb je die attitude nodig om te overleven. De cortex wordt van slag op sprong minder aangesproken en het oerbrein neemt over. Het is net als een orgasme. Een brutaal iemand heeft de halve wereld. Dat is voor mij de essentie van de film.
Mmmh, nou ik snap dan enigszins je punt wel, denk ik. Apart denkpatroon heb je wel moet ik zeggen. 
EliasZ
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
goede film!
origineel concept en goed uitgewerkt, gelukkig geen zombies ofso!
vond alleen het einde een beetje jammer!
3.5
Nick Hardcore
-
- 30 berichten
- 28 stemmen
Mooie film, lekkere grauwe apocalyptische sfeer.
Zeker het kijken waard.
4**
Jessel
-
- 48 berichten
- 124 stemmen
helemaal niet
je moet gewoon van zulke films houden zo niet dan is het gewoon saai
ik vind vooral dat jongetje irritant
dat hij met iedereen medelijden voelde in zoan wereld. dat kan ik totaal niet begrijpen en van mij had hij dood gemoeten inplaats van de vader
een oude man eten geven is een ding
maar een medelijden hebben met iemand die alles van je steelt is anders
het begin vond ik wel leuk, ik dacht dat er ook meer van zulke dingen zouden gebeuren
maar het was gewoon een vader en zoon die het niet met elkaar eens waren ( de meeste tijd dan)
dat vond ik totaal niet interessant.
1*
ik hou toch bij zombie films en waar mensen proberen te overleven
daar gebeurt nog wat
Gast, zo denkt een kind!

En het gaat er niet om hoeveel actie er in een film zit!
Het gaat om de kwaliteit!!
En dan is dit zeker geen low-bugetfilm!

En als je daar niet van houd, moet je em niet kijken
Filmkriebel
-
- 9991 berichten
- 4667 stemmen
Het is sowieso een film die om een flinke dosis inlevingsvermogen vraagt. Je moet je echt eens proberen in te denken hoe je je zou voelen en hoe je zou reageren in hun situaties en dan werkt de film zoals het moet.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
ik hou toch bij zombie films
Had dat eerder bedacht.
El-royo
-
- 93 berichten
- 200 stemmen
Zeer goede film met prachtig acteerwerk van Viggo Mortensen. Aanrader!
dulcinea
-
- 923 berichten
- 818 stemmen
helemaal niet
je moet gewoon van zulke films houden zo niet dan is het gewoon saai
ik vind vooral dat jongetje irritant
dat hij met iedereen medelijden voelde in zoan wereld. dat kan ik totaal niet begrijpen en van mij had hij dood gemoeten inplaats van de vader
een oude man eten geven is een ding
maar een medelijden hebben met iemand die alles van je steelt is anders
het begin vond ik wel leuk, ik dacht dat er ook meer van zulke dingen zouden gebeuren
maar het was gewoon een vader en zoon die het niet met elkaar eens waren ( de meeste tijd dan)
dat vond ik totaal niet interessant.
1*
ik hou toch bij zombie films en waar mensen proberen te overleven
daar gebeurt nog wat
Dat was net één van de mooie dingen aan het hele verhaal, het kind blijft ondanks alles het goeie zien in iedereen en blijft volledig z'n menselijkheid behouden terwijl de volwassene zich volledig aanpast aan de situatie en daardoor bikkelhard is geworden om te overleven.
Voor mij een heel geslaagd drama over de relatie tussen een vader en z'n zoon die proberen te overleven in een wereld die eigenlijk compleet verwoest is. Het gaat niet om actie of wat er gebeurd is met de aarde, dat leek mij al duidelijk voor ik aan de film begon. Blijkbaar zijn er toch nog velen met de verkeerde verwachtingen gaan kijken en dan kom je bedrogen uit.
Prima apocalyptisch drama met een heel sterke Viggo en een film die blijft hangen.
3,5*
Gerelateerd nieuws

'Fallout'-serie op Prime Video achter de rug? Ook in deze titels zijn de atoombommen gevallen

In de ban van 'The Last of Us' op HBO Max: Vijf films die je vast kunt waarderen

Vijf sterke dystopische films over een verdorven wereld | MovieMeter Toplijst

Netflix gaat relatief veel grote filmtitels verwijderen
Bekijk ook

The Stoning of Soraya M.
Drama, 2008
131 reacties

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.465 reacties

The Big Parade
Drama / Romantiek, 1925
15 reacties

Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.874 reacties

Qing Mei Zhu Ma
Drama, 1985
18 reacties

The Beautiful Country
Drama, 2004
37 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








