C'era una Volta il West (1968)
Genre: Western
Speelduur: 165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)
Alternatieve titels: Once upon a Time in the West / Er Was Eens in het Verre Westen / Het Gebeurde in het Westen
Oorsprong:
Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sergio Leone
Met onder meer: Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale
IMDb beoordeling:
8,5 (381.510)
Gesproken taal: Italiaans, Engels en Spaans
Releasedatum: 3 november 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot C'era una Volta il West
"There were three men in her life. One to take her… one to love her —and one to kill her."
Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.
Externe links
Acteurs en actrices
Jill
Frank
'Cheyenne'
'Harmonica'
Morton
Sam
Frank's Gunman
Frank's Gunman
Sheriff
Brett McBain
Reviews & comments
TonyCamonte
-
- 75 berichten
- 453 stemmen
Een echte classic western. Zeer goede film en staat bij mij ook in de top 10. Alleen ik vond the good the bad and the ugly toch beter!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Deze steekt met kop en schouders boven The Good, the Bad and the Ugly uit.
Dat is ook wel een goede western, maar daar stoort de humor die op de meest ongepaste momenten wordt gebruikt.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Daar heb ik geen last van gehad. Sterker nog, het is me niet eens opgevallen. Meerdere sites bestempelen Il Buono als de betere, maar ik denk toch dat het een kwestie van smaak is. Beide zijn het fantastische klassiekers die altijd goed zullen blijven, maar Il Buono is net wat rauwer, net wat epischer en heeft in mijn ogen een betere cast.
TonyCamonte
-
- 75 berichten
- 453 stemmen
Daar heb ik geen last van gehad. Sterker nog, het is me niet eens opgevallen. Meerdere sites bestempelen Il Buono als de betere, maar ik denk toch dat het een kwestie van smaak is. Beide zijn het fantastische klassiekers die altijd goed zullen blijven, maar Il Buono is net wat rauwer, net wat epischer en heeft in mijn ogen een betere cast.
Hier sluit ik mij ook bij aan
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Deze is verhaaltechnisch en visueel weer een stuk sterker dan The Good, the Bad & the Ugly.
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Alleen de verschijning van Claudia Cardinale in deze film verdient al de 5 sterren ...
Japie1971
-
- 160 berichten
- 211 stemmen
Mooi is in deze casus nog zacht uitgedrukt en een of meerdere acteerfoutjes, mochten deze er uberhaupt zijn.... ze zijn haar vergeven 
Jammer genoeg vergaat de schoonheid met de jaren..
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Waarschijnlijk dat 'ie van zichzelf vindt dat 'ie een betere smaak heeft dan de gemiddelde zeventienjarige.
Haha, goeike en waar ook!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Eergisteren nog maar eens voor de zoveelste keer herzien. En het blijft elke keer weer genieten van het aanschouwen van zo een kunstwerk.
De openingsscène is traag maar ijzersterk met als hoogtepunt de confrontatie van Harmonica met de drie mannen. En dat trage tempo blijft gedurende de gehele film, maar dat stoort natuurlijk niet. Integendeel, het zorgt ervoor dat dit een epische film is waar de spanning langzaam wordt opgevoerd tot een hoogtepunt. Niet enkel door de ontwikkeling van het verhaal, maar natuurlijk ook door de prachtige muziek van Ennio Morricone. Hij heeft de muziek van heel wat westerns en andere films achter zijn naam staan, het ene stuk is nog mooier dan het andere, maar dit is misschien wel het beste wat hij ooit heeft gemaakt. De muziek snijdt door merg en been en past perfect bij de beelden. Ennio Morricone is een ware meester.
Ik kom woorden tekort om te beschrijven wat er te zien is. Zet het beeld op een willekeurig moment op pauze en je hebt haast gegarandeerd een plaatje om in te lijsten. Dit is hoe film hoort te zijn, jammer dat dit zo zeldzaam is. C'era una Volta il West is dan ook zonder twijfel het grote meesterwerk van Sergio Leone.
Acteurs zijn natuurlijk ook belangrijk, met de verkeerde cast kan je namelijk nooit een geslaagde film maken. Als eerste zijn er natuurlijk de drie mannen uit de openingsscène. Woody Strode, Jack Elam en Al Mulock zijn een uitstekende keuze van Leone, al dacht hij eerst aan andere namen.
Dan is er Jason Robards die de rol van Cheyenne voor zijn rekening neemt. Echt iemand die groeit in de film en op het einde een mooie sterfscène heeft.
Claudia Cardinale, bekend en knap natuurlijk. Maar dat interesseert me bitter weinig, het belangrijkste is dat ze prima acteert. In veel films gooien ze er een knappe vrouw bij wiens rol verwaarloosbaar is, hier is dat dus duidelijk niet het geval en is deze schoonheid van grote waarde in het verhaal.
Maar mijn twee favorieten en ook de allerbelangrijkste mannen zijn de hoofdrolspelers Charles Bronson en Henry Fonda. Schitterende acteurs die beiden misschien wel de rol van hun leven spelen, al ben ik voorzichtig met die uitspraak als het over Henry Fonda gaat want ook in een film als 12 Angry Men zet hij een memorabel personage neer. Feit is wel dat hij hier in mijn ogen de beste bad guy ooit neerzet. Frank is door en door slecht.
Het moment als Bronson en Fonda op het einde dan oog in oog staan met elkaar is onvergetelijk. Ook door de flashback waarin we te zien krijgen wat er zich in het verleden heeft afgespeeld tussen deze mannen. En je gunt Harmonica dan ook dat hij na al die jaren zijn wraak krijgt. Het is dan ook mooi om eerder in de film te zien dat Harmonica het leven redt van Frank. Dit natuurlijk omdat hij hem zelf wil pakken als de tijd rijp is.
C'era una Volta il West is een waar Meesterwerk en misschien wel de beste film aller tijden. Mijn 5* blijven natuurlijk staan.
domkey
-
- 780 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad Nomak, mooi stukje schrijven. 
Rotsooj
-
- 30 berichten
- 0 stemmen
Once Upon a Time in the West... Episch? Ja. Episch langzaam.
Ik heb laatst deze film gezien en had er hoge verwachtingen over. Good, Bad and Ugly vind ik namelijk helemaal geweldig. Maar toch... het viel me behoorlijk tegen.
Deze film rekt echt veel te lang, vooral in de tweede helft. Ik dacht eerst dat dat kwam doordat ik nogal moe was toen ik hem zag de eerste keer, maar kheb hem nog eens gezien overdag en ik blijf bij mijn mening. Ik geloof best dat het verhaal goed is, en de muziek is gewoon een van de beste uit de filmwereld.
Eindelijk bij de standoff aan het einde gekomen voelde ik totaal geen spanning meer. Natuurlijk, je komt te weten wat het doel is van Harmonica, maar het had gewoon geen impact omdat ik me gewoon verveelde.
Wat ik wel goed vond waren de openingsscene op het station, de krekelscene en de scene in de kroeg tussen Cheyenne en Harmonica. Zo'n beetje alles uit de eerste 60 minuten dus.
Ik kan niet anders dan 2* geven, wat ik zelf ook jammer vind, want er zit zo veel goeds in deze film. Maar het tempo vermoordt het gewoon voor mij. 
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Raar dat je deze film episch langzaam vindt, maar The Good, The Bad & The Ugly wel goed vindt.
Meeste mensen vinden het andersom.
Ik ben het overigens met je eens dat deze film langzamer is (voor mij gevoel).
Rotsooj
-
- 30 berichten
- 0 stemmen
Tja, dat ligt er ook een beetje aan in hoeverre het verhaal me aanspreekt. Kijk, Good, Bad & Ugly is ook een film die de tijd neemt (bijv. de introductie van de 3 hoofdpersonen duurt al een half uur), maar ik vind het daar veel effectiever. Om een goed voorbeeld te noemen: de standoff in OUATITW is tussen 2 mensen en in GBU tussen 3 man. In GBU speelde er veel meer in mijn hoofd: wie gaat wie doodschieten, is er een complot gaande, blijft er uberhaupt nog iemand overeind?
OUATITW vond ik ook qua camerawerk saaier (iets, maar niet veel). Veelal close-ups van gezichten, terwijl GBU ook veel close-ups had van pistolen. Over het algemeen bewogen de personages in OUATITW gewoon minder
misschien ligt het daar wel aan.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Bij het eindduel van Once upon had ik zo iets van: gaat het goede winnen, of zal het kwaade zegenvieren? Maar je hebt wel gelijk: op het einde bij il Buono vraag je je af of men onderlingen afspraken heeft gemaakt enz.
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Eergisteren nog maar eens voor de zoveelste keer herzien. En het blijft elke keer weer genieten van het aanschouwen van zo een kunstwerk.
De openingsscène is traag maar ijzersterk met als hoogtepunt de confrontatie van Harmonica met de drie mannen. En dat trage tempo blijft gedurende de gehele film, maar dat stoort natuurlijk niet. Integendeel, het zorgt ervoor dat dit een epische film is waar de spanning langzaam wordt opgevoerd tot een hoogtepunt. Niet enkel door de ontwikkeling van het verhaal, maar natuurlijk ook door de prachtige muziek van Ennio Morricone. Hij heeft de muziek van heel wat westerns en andere films achter zijn naam staan, het ene stuk is nog mooier dan het andere, maar dit is misschien wel het beste wat hij ooit heeft gemaakt. De muziek snijdt door merg en been en past perfect bij de beelden. Ennio Morricone is een ware meester.
Ik kom woorden tekort om te beschrijven wat er te zien is. Zet het beeld op een willekeurig moment op pauze en je hebt haast gegarandeerd een plaatje om in te lijsten. Dit is hoe film hoort te zijn, jammer dat dit zo zeldzaam is. C'era una Volta il West is dan ook zonder twijfel het grote meesterwerk van Sergio Leone.
Acteurs zijn natuurlijk ook belangrijk, met de verkeerde cast kan je namelijk nooit een geslaagde film maken. Als eerste zijn er natuurlijk de drie mannen uit de openingsscène. Woody Strode, Jack Elam en Al Mulock zijn een uitstekende keuze van Leone, al dacht hij eerst aan andere namen.
Dan is er Jason Robards die de rol van Cheyenne voor zijn rekening neemt. Echt iemand die groeit in de film en op het einde een mooie sterfscène heeft.
Claudia Cardinale, bekend en knap natuurlijk. Maar dat interesseert me bitter weinig, het belangrijkste is dat ze prima acteert. In veel films gooien ze er een knappe vrouw bij wiens rol verwaarloosbaar is, hier is dat dus duidelijk niet het geval en is deze schoonheid van grote waarde in het verhaal.
Maar mijn twee favorieten en ook de allerbelangrijkste mannen zijn de hoofdrolspelers Charles Bronson en Henry Fonda. Schitterende acteurs die beiden misschien wel de rol van hun leven spelen, al ben ik voorzichtig met die uitspraak als het over Henry Fonda gaat want ook in een film als 12 Angry Men zet hij een memorabel personage neer. Feit is wel dat hij hier in mijn ogen de beste bad guy ooit neerzet. Frank is door en door slecht.
Het moment als Bronson en Fonda op het einde dan oog in oog staan met elkaar is onvergetelijk. Ook door de flashback waarin we te zien krijgen wat er zich in het verleden heeft afgespeeld tussen deze mannen. En je gunt Harmonica dan ook dat hij na al die jaren zijn wraak krijgt. Het is dan ook mooi om eerder in de film te zien dat Harmonica het leven redt van Frank. Dit natuurlijk omdat hij hem zelf wil pakken als de tijd rijp is.
C'era una Volta il West is een waar Meesterwerk en misschien wel de beste film aller tijden. Mijn 5* blijven natuurlijk staan.
En dan te bedenken dat Morricone eigenlijk Clint Eastwood wilde hebben voor de rol van Harmonica.
Jammer dat Clint niet wilde al is Bronson een uitstekende tweede keus gebleken.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Eastwood zou nooit zo veel diepte en mysterie aan een karakter kunnen geven zoals Bronson dat hier doet.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
En dan te bedenken dat Morricone eigenlijk Clint Eastwood wilde hebben voor de rol van Harmonica.
Jammer dat Clint niet wilde al is Bronson een uitstekende tweede keus gebleken.
Ik heb iets anders gehoord.
Leone wou eigenlijk Charles Bronson hebben voor de dollar trilogie in de plaats van Clint Eastwood.
Voor deze film had Leone ook een rol in gedachten voor Clint Eastwood, maar niet die rol van Harmonica. Het was namelijk de bedoeling dat Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach de rollen gingen spelen van de drie moordenaars uit de openingsscène.
Misschien wel beter dat dat niet is doorgegaan, want Woody Strode, Jack Elam en Al Mulock doen het uitstekend in die openingsscène.
Wel vreemd volgens imdb jouw informatie klopt terwijl in het boekje van de dvd mijn info staat. Tja, wat is er dan juist?
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Eastwood zou nooit zo veel diepte en mysterie aan een karakter kunnen geven zoals Bronson dat hier doet.
knap dat jij weet wat Clint niet kan.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Eastwood zou nooit zo veel diepte en mysterie aan een karakter kunnen geven zoals Bronson dat hier doet.
Ketter! 
Nee even serieus. Je hebt gelijk, maar Clint maakt veel goed met zijn coolheid en andere trekjes die hem o zo veel karakter geven. 
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Ik heb iets anders gehoord.
Leone wou eigenlijk Charles Bronson hebben voor de dollar trilogie in de plaats van Clint Eastwood.
Voor deze film had Leone ook een rol in gedachten voor Clint Eastwood, maar niet die rol van Harmonica. Het was namelijk de bedoeling dat Clint Eastwood, Lee Van Cleef en Eli Wallach de rollen gingen spelen van de drie moordenaars uit de openingsscène.
Misschien wel beter dat dat niet is doorgegaan, want Woody Strode, Jack Elam en Al Mulock doen het uitstekend in die openingsscène.
Wel vreemd volgens imdb jouw informatie klopt terwijl in het boekje van de dvd mijn info staat. Tja, wat is er dan juist?
Klopt dat boekje heb ik ook.
Het schijnt zo te zijn dat Bronson als eerste de rol kreeg aangeboden in A fistful of dollars en deze weigerde waarna Eastwood de rol kreeg.
Vreemd inderdaad maar wat doet het er toe, het is een klassefilm geworden.
dinhus
-
- 332 berichten
- 359 stemmen
Zal dan maar één van de weinige afwijkende meningen zijn dit, maar wat een trage film. Deze film had zoveel korter gekund, en ook nog boeiend geweest kunnen zijn. Een 5 minuten langdurende close up... Alhoewel, comboys en het wilde westen spreken mij totaal niet aan en klassiekers zijn sowieso niet mijn ding. Was alleen echt benieuwd vanwaar de hoge beoordeling in deze tijd. In mijn ogen worden er zoveel betere films gemaakt. Verder denk ik dat dit wel de beste western film is die ik tot nu toe heb gezien. Allerlei van die films op RTL4 hè, die kijk je dan af na een avond sporten. Het plot is orgineel en absoluut niet clichématig, maar niet boeiend! Tenminste, dat vind ik. En in de muziek is niet speciaal in mijn oren, Steve Jablonksy brengt mij gewoon de rillingen in mijn lijf.
Niet echt geslaagde film, veel rekkingen, op zo'n manier kun je ook wel die tijd vol krijgen. Misschien was 't de bedoeling, om de spanning op te bouwen op deze manier, maar dan sneller. En niet: wachten, wachten, wachten.. 3 minuten zijn inmiddels verstreken, dan uiteindelijk, heel plotseling, komt een super snel moment, dat slechts 4 secondes duurt. En dan begint die dodelijke rust weer, waar je gewoon de moeiheid in je knieën voelt toenemen. Ik was echt lam en duf na deze film. Hij heeft 't 'm niet gedaan voor mij.
Oja, maak je geen zorgen, de film is helemaal afgekeken, met één pauze tijdens de 94e minuut. Helemaal volgemaakt, erg de neiging om een paar keer af te haken, maar 't is gelukt. Plot is helemaal gevolgd, als je enige vragen hebt over 't verhaal die ik moet beantwoorden, omdat je denkt dat mijn hele mening is gebasseerd op een vooroordeel, dan kun je mij gerust een privébericht sturen hè!
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4620 stemmen
En in de muziek is niet speciaal in mijn oren, Steve Jablonksy brengt mij gewoon de rillingen in mijn lijf.

Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Niet echt geslaagde film
Smaak is smaak maar deze reactie is bijna tenenkrommend.
Once Upon a Time in the West is zo mooi in elkaar gezet dat de film gewoon pure perfectie uitstraalt.
Een klasse apart als je het mij vraagt, zo 'slick' worden ze niet meer gemaakt hoor.
dinhus
-
- 332 berichten
- 359 stemmen
Tsja, ik was echt blij dat ik de boel eindelijk kon uitdoen, echt.
Zoals Nomak, een Moviemeter lid, al zei:
Zet het beeld op een willekeurig moment op pauze en je hebt haast gegarandeerd een plaatje om in te lijsten.
Kijk, velen hiero vinden het leuk, om de emoties van de gezichten af te lezen, maar dat kan ook wel in een close up die 5 seconden duurt. Mij heeft 't allemaal totaal niet geraakt, de pracht en praal van 't Westen zat er voor mij niet in en de soundtracks van Morricone waren ook niet zo meesterlijk. Ja, ze waren goed, maar niet beter dan Jablonsky naar mijn mening!
Het wilde westen spreekt mij totaal niet aan, de gevechten op de stoomtreinen, de revolvers en de paarden. Nee, echt niet.
Misschien komt het 'naaiend' over, dat ik de film toch heb gekeken. Maar ik had belangstelling voor de top 50 van Moviemeter. En allemaal deze, een film uit 1968 in de top 10.
Pre- en sequels

Once upon a Time in America
1984
1.308 reacties
Gerelateerd nieuws

Ratelslangen, revolvers en rovers: Dit zijn de beste westernfilms

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

Klassieke Filmschurken van 1930 tot 1968
Bekijk ook

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties

Once upon a Time in America
Misdaad / Drama, 1984
1.308 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties
Gerelateerde tags
verlies van geliefdeshowdownbountypremie jagerkleine stadsadnesschantageharmonicaanti heroauctionsterven en doodpeasantkrankzinnigheidwesterswedding partyspaghetti westernarizona territoryintercontintental railroad outlaw gangwater pumpmysterious characterboom townrailroad companyhope for a new liferailroad construction preserved film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










