Appaloosa (2008)
Genre: Western
Speelduur: 114 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ed Harris
Met onder meer: Ed Harris, Viggo Mortensen en Renée Zellweger
IMDb beoordeling:
6,7 (67.667)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 7 mei 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Appaloosa
"Feelings get you killed."
Appaloosa, New Mexico, 1882. De meedogenloze en machtige rancher Randall Bragg heeft er in toegestemd, dat zijn louche ranchhulpen flink huishouden in het mijnwerkersstadje Appaloosa. Wanneer marshal Jack Bell met zijn twee deputy-sheriffs de daders op Braggs ranch wil arresteren, wordt Bell met zijn beide metgezellen in koelen bloede door Bragg vermoord, De verontruste stadsbewoners huren Virgil Cole en zijn trouwe vriend Everett Hitch in om hen tegen Bragg en zijn bende te beschermen. Complex wordt het voor Cole en Hitch wanneer de roodharige pianiste en weduwe Allison 'Allie' French in Appaloosa arriveert. Allie blijkt een zwak voor sterke mannen te hebben. Daarnaast arriveert de gevreesde gunslinger Ring Shelton juist op het moment, dat Bragg voor de rechter moet verschijnen...
Externe links
Acteurs en actrices
Everett Hitch
Virgil Cole
Allie
Randall Bragg
Phil Olson
Earl May
Dean
Ring Shelton
Vince
Marshall Jack Bell
Video's en trailers
Reviews & comments
trenom
-
- 7 berichten
- 8 stemmen
Ik heb hem al een tijd terug gezien. Ik vond het een redelijke film
dus dike 4
Drikturpin
-
- 86 berichten
- 86 stemmen
Acteerwerk is wel goed alleen is de film slecht
2 voor die moeite
Bombong
-
- 480 berichten
- 2704 stemmen
Film ziet er mooi uit maar zakt elk moment dat hij spannend lijkt te worden volledig in elkaar. Vooral het laatste half uur valt er weinig meer te beleven.
Van een rol van Zellweger is nog nooit een film beter geworden en Appaloosa is wederom geen uitzondering op die regel.
Hoogtepunt is voor mij de rol van Viggo Mortensen. Nooit eerder zag ik een zo authentiek ogende westman in een film. Met zijn magere gezicht, holle ogen, scheiding, snor en sik lijkt hij zo met een tijdmachine uit het wilde westen te komen!
Ruiter13
-
- 140 berichten
- 1117 stemmen
Van een rol van Zellweger is nog nooit een film beter geworden en Appaloosa is wederom geen uitzondering op die regel.
Hoogtepunt is voor mij de rol van Viggo Mortensen. Nooit eerder zag ik een zo authentiek ogende westman in een film. Met zijn magere gezicht, holle ogen, scheiding, snor en sik lijkt hij zo met een tijdmachine uit het wilde westen te komen!
Ben het volledig met je eens! Heb deze film lang uitgesteld omdat Zellweger erin zit. Mortensen paste perfect maar Ed Harris heb ik weleens overtuigender gezien, het leek een beetje alsof hij een Robert Duvall type wilde neerzetten wat naar mijn idee niet echt lukte. Al met al wel een hele geslaagde en vooral sfeervolle western.
thuisteler
-
- 64 berichten
- 110 stemmen
hele aardige film... maar voor mij blijft eastwood de enige echte..
Handige Harrie
-
- 12 berichten
- 8 stemmen
Vond hem lekker wegkijken. Miste echter wel de chemie tussen Mortensen en Harris al moet ik wel zeggen dat Mortensen een mooie ingetogen prestatie neer heeft gezet. Mevr Bridget Jones moet natuurlijk lekker in het Rom Com genre blijven hangen want ze mist simpelweg de kwaliteit om een rol als deze diepgang te geven.
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
hele aardige film... maar voor mij blijft eastwood de enige echte..
Met het tweede deel van je zin ben ik het grondig eens.
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3593 stemmen
vette film als jebeetje van ruige western houd
Ruig ? Er gebeurdt geen kloten in de film en bijna iedereen acteert bar slecht.
Ungar
-
- 15 berichten
- 181 stemmen
Een matige western, die weinig spanningsopbouw heeft. De film kakt helaas behoorlijk in. Mooie beelden, goede acteurs, dat wel, maar dat is niet voldoende. Renée Zellweger lacht helaas zowat de hele film (dit doet zij van nature), dit irriteert mateloos. Fout gecast dus. Jammer.
Maar wellicht ben ik te verwend met "once upon a time in the west."
Handsome Bill
-
- 269 berichten
- 0 stemmen
Vascago heeft gelijk, dit is een waardeloos slappe western.
Geloof me, ik heb nog nooit, lees nooit, een western afgezet na een uur. Zelfs de tekenfilms van Lucky Luke van mijn zoontje hebben meer spanning.
In deze film is alles nep, de decors lijken wel uit de ikea te komen, geen kruimel op de vloer, de saloons, alles staat keurig netjes op de plek, tis net een toonzaal van western spulletjes.
Zo spelen de acteurs ook en zo worden ze ook in beeld gebracht.
Ze moeten zo goed mogelijk lijken op echte cowboys en doen hun uiterste best met slecht geoefende gelaatsuitdrukkingen zo stoer mogelijk over te komen.
Wat een drol van een western!
demorge
-
- 53 berichten
- 390 stemmen
Onderhoudende moderne western, jammer dat Renée Zellweger het moest verpesten. Haar zouteloze vertoning past niet in de fantastische decors van de film!
Uiteindelijk had ik ook meer van het einde verwacht, geen idee waarom de film lijkt ergens naar op te bouwen, en dan gaat Everett maar weer weg...
3,0*
Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Matige western (wat is een moderne western?)
Renée Zellweger speelde een waardeloze rolmet die bvervelende spleetoogjes van haar.
Vond het eigelijk helemaal een slappe en slome film.
predator 2
-
- 147 berichten
- 64 stemmen
dit is niet te vergelijken met de andere nieuwere westerns zoals 3:10 to yuma.ik vond deze niet zo.kwa verhaal en acteer presaties
terwijl viggo mortensen en ed harris in andere films wel weer
super spelen.ed haris heb zich niet echt bewezen kwa regiseur en acteur.
Keutul
-
- 299 berichten
- 1119 stemmen
Deze film vond ik slecht. Erg voorspelbaar, vol met cliché's. Het boeide me totaal niet.
dionj
-
- 575 berichten
- 729 stemmen
Uitstekende western: Schitterende setting; degelijk acteerwerk.
Geen actie-western maar een rustig opgebouwde film. Ondanks het traagheid van de film heb ik me uitstekend vermaakt. 3.5
Brix
-
- 19677 berichten
- 5115 stemmen
Uitstekende western: Schitterende setting; degelijk acteerwerk.
Geen actie-western maar een rustig opgebouwde film. Ondanks het traagheid van de film heb ik me uitstekend vermaakt. 3.5
Aangezien ik mijn menig over de film met vrijwel identieke bewoordingen wilde beginnen, sluit ik mij graag bij de bovenstaande opmerkingen aan.
Ik heb hem gisteren gezien, en ben nog steeds onder de indruk.
Geen minuut verveling, ondanks het tempo.
Zeer goed acteerwerk van iedereen, inclusief Zellweger, die haar uiterst irritante personage heel goed over weet te brengen.
Wat een man (Virgil Cole) in een dergelijke vrouw ziet is een andere zaak.
De doortekening van de vriendschap tussen Cole en Hitch is prachtig.
Een mooi kontrast die opvliegende en wat simpelere Cole, en de rustige, ontwikkelde Hitch, die veel begrip en geduld voor zijn vriend weet op te brengen.
De shoot-outs zien er heel realistisch uit, minder overdone dan in de meeste andere westerns.
Leuk om te zien (horen) dat men tegenwoordig blijkbaar vaker kiest voor het echte geluid dat revolvers en geweren maken, dan voor het overtrokken fake geluid dat men gewend is van westerns.
Voor mij speelt Mortensen het mooiste personage in de film.
Hij ziet er ook prachtig uit.
Graag zou ik hem nog in een andere western terug willen zien.
Het is bekend dat hij iets heeft met het genre, dus, wie weet.
Ik blijf wel wat moeite hebben met de verstaanbaarheid van zijn dialogen, want hij spreekt vaak wat mompelend.
De muziek vind ik ook goed, afgezien van het eerste(geschreven door Tom Petty) van de twee liedjes die te horen zijn tijdens de aftiteling, dat is vreselijk sfeer-dodend.
Het tweede, gezongen door Ed Harris zelf, is een stuk aangenamer om te horen.
Westerns zijn dun gezaaid tegenwoordig.
Maar als er ieder jaar op z'n minst één van deze kwaliteit gemaakt zou worden, dan ben ik al meer dan tevreden
Johan V
-
- 13 berichten
- 14 stemmen
Film ziet er mooi uit maar zakt elk moment dat hij spannend lijkt te worden volledig in elkaar. Vooral het laatste half uur valt er weinig meer te beleven.
Van een rol van Zellweger is nog nooit een film beter geworden en Appaloosa is wederom geen uitzondering op die regel.
Hoogtepunt is voor mij de rol van Viggo Mortensen. Nooit eerder zag ik een zo authentiek ogende westman in een film. Met zijn magere gezicht, holle ogen, scheiding, snor en sik lijkt hij zo met een tijdmachine uit het wilde westen te komen!
Prima review, geheel mee eens.
Begin dacht ik wel een lekkere actievolle ouderwetse western te pakken te hebben, maar helaas, hij kakte geheel in.
Toch wel 2,5 ster waard m.i.
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Ik sluit me aan bij de mening dat Ed Harris en Viggo Mortensen de film nog een beetje redden. Hun koppen komen authentiek over en hun acteerwerk is degelijk. Maar verder mist de film een duidelijke richting en eigenlijk elke vorm van spanning (zowel in actie als in onderhuidse spanning) En hoewel de locaties met zorg in beeld gebracht worden vond ik het allemaal maar verre van spectaculair.
Zellweger vond ik voor het eerst ook vervelend. Ik moet zeggen dat ik eerder nooit zo'n moeite met haar had, maar de frequentie waarmee ze haar gezicht vertrekt lag nu wel zo hoog dat ik met geen mogelijkheid meer kon zeggen of ze een glimlach, een pruillip of verdriet wilde laten zien. Erg slecht.
Ik twijfel of ik mijn beoordeling niet nog wat te hoog heb laten uitvallen, want op de wisselwerking tussen Harris en Mortensen na kan ik niet zo heel veel positiefs bedenken over Appaloosa.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5115 stemmen
Het is duidelijk dat heel wat mensen helaas met de verkeerde verwachtingen naar 'Appaloosa' zijn gaan kijken.
Toch had iedereen zo'n beetje vooraf kunnen weten dat het géén 'actie-western'is.
Daar is voldoende over geschreven.
En smaken verschillen, zoveel is duidelijk, en daar is ook niets mis mee.
Ik kan het niet eens zijn met de opmerking betreffende ontbrekende spanning in de film, want de dreiging van de kant van Bragg (Jeremy Irons) is aldoor aanwezig, ook wanneer hij, of zijn mannen, niet in beeld zijn.
En anders is er de dreiging van de kant van Virgil Cole ook nog, want met zijn opvliegend karakter weet je nooit wat je van hem kan verwachten.
Hij is de wet in Appaloosa, en alles is mogelijk.
Eigenlijk vind ik hetgeen hier te zien is een heel realistische weergave van het oude westen.
Een stoffig western stadje waar in feite niet veel gaande is, ware het niet dat rancher Bragg voor afwisseling zorgde.
De sfeer is geweldig goed getroffen.
Ook die karige dialogen tussen Cole en Hitch zijn echt zoals westerners die zouden uitwisselen onderling.
Maar de vriendschapsband die beiden hebben is er niet minder sterk om, integendeel. Er is begrip zonder veel woorden.
Het hoofdthema van de film is voor mij de vriendschap tussen Cole en Hitch.
Ik vind het machtig mooi in beeld gebracht allemaal.
Verder begrijp ik de kritiek op Zellweger niet goed.
Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niets met haar heb.
Ik vind het een onaantrekkelijke dame.
Maar smaken verschillen ook hier natuurlijk.
Maar de rol die ze speelt in de film is die van een gespleten persoonlijkheid, met alle rare en nare trekjes vandien, inclusief de mimiek.
Een irritant personage, ben ik het geheel mee eens, maar script en regisseur bepalen hoe Allison French handelt in het verhaal, niet de actrice Zellweger.
Je kan haar dat niet euvel duiden m.i.
Nu heb ik het wel genoeg opgenomen voor de film, dus ik laat het hierbij, maar waardeer hem toch nog een beetje op.
De beelden van de film blijven voor mijn geest komen, en dat is lang niet met alle films die ik gezien heb achteraf het geval.
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Maar de rol die ze speelt in de film is die van een gespleten persoonlijkheid, met alle rare en nare trekjes vandien, inclusief de mimiek.
Een irritant personage, ben ik het geheel mee eens, maar script en regisseur bepalen hoe Allison French handelt in het verhaal, niet de actrice Zellweger.
Je kan haar dat niet euvel duiden m.i.
.
En wat betreft het ontbreken van actie, ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar ik vond persoonlijk dat er ook op dramatisch vlak te weinig "actie" in zat. De psychologische oorlogsvoering uit een The Assassination of Jesse James" bijvoorbeeld vond ik ijzersterk neergezet door de acteurs, die diepgang miste ik hier gewoon heel erg in dit verhaal, het bleef allemaal zo lauw. De vriendschap is inderdaad wel goed uitgebeeld, daar heb je gelijk in, maar ik vond dat niet genoeg om de film mee naar een hoger plan te tillen.
Brix
-
- 19677 berichten
- 5115 stemmen
Tja, ik vond die 'bekketrekkerij', om het maar eens oneerbiedig zo te noemen, wel goed passen bij haar rol van de enigszins geschifte Allison.
Maar als Zellweger dat inderdaad veelvuldig doet, ook in haar andere films, dan kan ik mij goed voorstellen dat het je echt begint te irriteren.
Als excuus kan ik aanvoeren dat ik weinig van haar heb gezien, want ze speelt meestal in films die niet mijn belangstelling hebben.
Met 'The assassination of Jesse James'begeven we ons wel op het gebied van een wild west legende die bigger than life was(en nog steeds is in feite)
Daar valt ook veel meer van te maken.
Die man was altijd onderweg, ofwel naar een doelwit om te beroven- ofwel op de vlucht voor de wet.
Dat vraagt om actie.
In Appaloosa gaat het om twee onbekende wet-handhavers, in een suffig onbeduidend dorpje.
Het kontrast kon niet groter zijn.
Er valt in die situatie niet zoveel te zeggen of te doen.
Alleen de volgende zet van de tegenpartij afwachten en daarop inspelen(of anticiperen natuurlijk)
Juist die leegheid van zo'n bestaan komt goed tot uiting, en lijkt mij heel realistisch.
Maar je moet er wel voor openstaan, en vooral..van het oude westen houden.
En dan heb ik het niet over het wilde westen uit de spaghetti- of Hollywood westerns.
Dat lijkt mij een belangrijk punt hier
Ik weet niet of andere acteurs voor meer diepgang in het verhaal zouden hebben gezorgd.
Een ander script misschien.
Maar ik respecteer je mening vanzelfsprekend.
Smaken verschillen (gelukkig)
Norma
-
- 3463 berichten
- 5088 stemmen
Met 'The assassination of Jesse James'begeven we ons wel op het gebied van een wild west legende die bigger than life was(en nog steeds is in feite)
Daar valt ook veel meer van te maken.
Die man was altijd onderweg, ofwel naar een doelwit om te beroven- ofwel op de vlucht voor de wet.
Dat vraagt om actie.
In Appaloosa gaat het om twee onbekende wet-handhavers, in een suffig onbeduidend dorpje.
Het kontrast kon niet groter zijn.
Er valt in die situatie niet zoveel te zeggen of te doen.
Alleen de volgende zet van de tegenpartij afwachten en daarop inspelen(of anticiperen natuurlijk)
Juist die leegheid van zo'n bestaan komt goed tot uiting, en lijkt mij heel realistisch. Maar je moet er wel voor openstaan, en vooral..van het oude westen houden.
En dan heb ik het niet over het wilde westen uit de spaghetti- of Hollywood westerns.
Dat lijkt mij een belangrijk punt hier
Ik weet niet of andere acteurs voor meer diepgang in het verhaal zouden hebben gezorgd.
Een ander script misschien.
Maar ik respecteer je mening vanzelfsprekend.
Smaken verschillen (gelukkig)
Brix
-
- 19677 berichten
- 5115 stemmen
Maar ik respecteer je mening vanzelfsprekend.
Smaken verschillen (gelukkig) [/quote] Dat is wederzijds
[/quote]
Een van de leuke dingen van MM is dat je je zegje over je beleving van een film kan doen, en de mening van anderen daarover vernemen.
Soms kom je daardoor tot een ander inzicht, maar niet noodzakelijk.
Die discussie zelf vind ik persoonlijk een verrijking.
Vooral wanneer het op een nette en respectvolle manier (zoals hier) gebeurt.
Helaas is dat niet altijd het geval op deze site, en dat vind ik wel jammer.
Banjo
-
- 2032 berichten
- 4289 stemmen
Wow? hij staat laag!... dus deze film kan lang niet op tegen 3.10 to yuma en the assassination jesse james by the lafaard?
Brix
-
- 19677 berichten
- 5115 stemmen
Wow? hij staat laag!... dus deze film kan lang niet op tegen 3.10 to yuma en the assassination jesse james by the lafaard?
Dat kun jij alleen zélf beoordelen nadat je de film hebt gezien denk ik.
Nóóit alleen op het oordeel van anderen afgaan.
Je moet de waarheid nooit verwarren met de mening van de meerderheid, luidt een gezegde.
Punten scores zijn heel relatief.
Het is maar net wat je aanspreekt.
Mij persoonlijk spreekt deze film veel meer aan dan de beide andere.
Hij is trager dan 'Yuma', en met veel minder actie, maar de sfeer en de acteurs van Appaloosa doen het 'm bij mij.
Voor sterk acteerwerk moet je bij 'the assassination of Jesse James'zijn.
Maar ik had gedurende die hele film zo goed als geen 'western'gevoel.
Ik heb de films alle drie op dvd.
'TaoJJ' zal denkelijk nooit meer uit mijn dvd kast komen(hoe goed hij in sommige opzichten ook mag zijn)
'3:10 to Yuma' zal ik denkelijk nog wel een keer opnieuw bekijken, maar toch met gemengde gevoelens (de oude versie is veel beter naar mijn mening, en draai ik vaker)
'Appaloosa'ga ik over een tijdje zeker weer bekijken.
Ik hoop zelfs dat er een vervolg op komt...
Maar zoals gezegd, vooral een kwestie van smaak.
Banjo
-
- 2032 berichten
- 4289 stemmen
Ja... maar ik kijk deze film toch wel, ik vind westerns geweldig!
vooral the assassination of jesse james en the good and the bad vond ik persoonlijk de beste westeren's die ik gezien heb!.
en misschien komt deze erbij..
Het laatste nieuws

AppleTV komt deze zomer met een nieuw seizoen van 'Ted Lasso'

Leo Woodall en Rachel Weisz in nieuwe Netflix Original: alles over 'Vladimir'

Thriller 'Enemy of the State' van Tony Scott is zaterdagavond te bekijken op televisie

'Bridgerton' is terug op Netflix: eerste deel van vierde seizoen nu te zien
Bekijk ook

La Resa dei Conti
Western, 1967
51 reacties

Last Train from Gun Hill
Western / Drama, 1959
47 reacties

Straight Time
Drama / Misdaad, 1978
37 reacties

3:10 to Yuma
Western / Actie, 2007
954 reacties

Pat Garrett & Billy the Kid
Western, 1973
113 reacties

Quién Sabe?
Western, 1967
33 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


