• 8.302.685 stemmen

Met onder meer: Ed Harris, Viggo Mortensen en Renée Zellweger

Releasedatum: 7 mei 2009

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Appaloosa

"Feelings get you killed."

Appaloosa, New Mexico, 1882. De meedogenloze en machtige rancher Randall Bragg heeft er in toegestemd, dat zijn louche ranchhulpen flink huishouden in het mijnwerkersstadje Appaloosa. Wanneer marshal Jack Bell met zijn twee deputy-sheriffs de daders op Braggs ranch wil arresteren, wordt Bell met zijn beide metgezellen in koelen bloede door Bragg vermoord, De verontruste stadsbewoners huren Virgil Cole en zijn trouwe vriend Everett Hitch in om hen tegen Bragg en zijn bende te beschermen. Complex wordt het voor Cole en Hitch wanneer de roodharige pianiste en weduwe Allison 'Allie' French in Appaloosa arriveert. Allie blijkt een zwak voor sterke mannen te hebben. Daarnaast arriveert de gevreesde gunslinger Ring Shelton juist op het moment, dat Bragg voor de rechter moet verschijnen...

imageimage

Brix

"Dang"! Die kende ik nog niet Dogie...

Voorlopig stof genoeg voor een aantal films, haha!

avatar van tadnecty

tadnecty

Eindelijk toch maar gezien. Het is geen vlotte film, maar dialogen waren erg goed en actie was goed gedoseerd en niet overdreven.

Helaas zat er soms wel een flink gat tussen bepaalde gebeurtenissen.

avatar van gerrit019

gerrit019

Als je hoog in je energie zit moet je deze film zeker niet kijken. Dan is deze film te langszaam. Maar als je lekker lui in de stoel zit .... 4*

avatar van sander.h

sander.h

Ik vond dit een aangename film. Er wordt goed geacteerd door de heren, en de dialogen zijn erg sterk (en soms ook gewoon grappig: hoe Ed Harris Jeremy Irons tijdens de eerste confrontatie fijntjes wijst op het verbod op het dragen van vuurwapens in de stad ).

Renee Zellweger vond ik de zwakke schakel, sowieso ziet ze eruit alsof ze net de zoveelste botox-behandeling achter de rug heeft: heel de film staat haar gezicht in dezelfde grimas.

Daarnaast gaat de film na de rechtszaak toch een iets andere kant op dan ik verwacht had, en lijkt een beetje dood te bloeden. Het einde is dan gelukkig toch een redelijke opsteker.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1918 berichten

Hele trage en vermoeiende Western waarin alleen Irons de moeite waard is. De twee helden zijn acceptabel en Zellweger is verschrikkelijk. Ik miste vooral de tragische kant die westrens vaak zo mooi maakt. Dit was allemaal verschrikkelijk gezapig en dat is jammer.

Zeer matig.

avatar van Sunday

Sunday

Waardeloze film. Gaat heel langzaam en wordt echt geen moment spannend. Waarom Renee Zellweger voor deze film gecast is, is me echt een raadsel. Irritant en totaal niet overtuigend. Vond Ed Harris ook tegenvallen. Met moeite uitgekeken.

avatar van 606

Erg mooi gemaakte western en de sfeer is dan ook meer dan goed.

De acteurs zijn ook erg goed en brengen hun rol prima ten uitvoering.

Actie is niet veel maar meer dan genoeg.

3,5 ster

Brix

Hilarisch die totaal tegengestelde meningen over deze film.

Ik volg het allemaal op de voet.

avatar van 606

Brix schreef:

Hilarisch die totaal tegengestelde meningen over deze film.

Ik volg het allemaal op de voet.

Dat is het leukste van smaken die verschillen.

avatar van Menno

Menno

Ik was eerlijk gezegd behoorlijk van deze film aan het genieten. Lekkere hedendaagse western (dacht ik..). Helaas duurde dat genieten niet zolang. Op het moment dat mevrouw Zellweger mee gaat doen is het uit met de pret. Zonde hoor, waarschijnlijk een beginnersfoutje van Ed als regisseur.

Omdat het altijd goed kijken is naar topspeler Ed Harris, toch een:

*2.5

avatar van Pim1993

Pim1993

Sterke western met name door Ed Harris, die ik sowieso altijd ijzersterk vind acteren, en Viggo Mortensen.

Het script was uitstekend, de opbouwende momenten waren goed en de scenes liepen goed in elkaar over. De spanning viel inderdaad misschien ietswat tegen maar de sfeer in de film was geweldig.

Een minpunt: Renee Zelwegger, gooi dat wijf eruit want die is gewoon slecht gecast. De rol betreft een dame met stijl, die ondeugend is en iets weg heeft van een arme prostituee. Ook al zouden die eigenschappen met haar overeenkomen, het neemt niet weg dat er aantrekkelijkere vrouwen zijn in het acteerwereldje.

Het eind was sterk. Daarom een dikke 4,0

Brix

Zelf merkte ik bij het her-bekijken van de film dat ik meer moeite had met Zelwegger dan de eerste keer.

Ik mag dan ook hopen dat men haar bij een eventueel vervolg op de film (er zijn vervolg-romans geschreven, en Harris lijkt interesse te tonen voor een tweede film) vervangt door een andere actrice.

Brix schreef:

Ook hele discussie hierover in het IMDB-Messageboard. Diane Lane was eigenlijk 1e keuze.

Brix

Dat zou zeker de film ten goede zijn gekomen.

Zo denk ik er tenminste over.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1918 berichten

Diane Lane of Renee Zellweger dat is inderdaad nogal een verschil ja. Waarom is Lane het niet geworden?

Aapje81 schreef:

Is ook thread van op MM: Link.

(Ook daar al kritiek op Zeilweger trouwens).

Zie anders: www.notstarring.com.

Brix

Dogie, hartelijk dank voor die link naar 'notstarring.com'.

Heel interessant!

avatar van Freckles

Freckles

Aardige western met goede actie scénes.

avatar van phone home

phone home

Thema lijkt op 3;10 to yuma.

Maar omdat deze film pas jaar na Yuma uit kwam kan het geen rip off zijn.

Voorbereiding, financiering en planning film duurt jaren.

Deze film is nog beter dan 3;10 yuma.

Geweldig gecast, mooie art-direction en subtiele humor.

Geen domme pief paf poef Western.

avatar van Wouter

Wouter

Je vergeet dat 3:10 to Yuma een remake is van een film uit de jaren vijftig. En Appaloosa is ook nog eens gebaseerd op een boek (dat een paar vervolgen kreeg) Maar ik zie eigenlijk niet zoveel gelijkenissen.

(En de laatste 3:10 to Yuma is beter)

Wouter schreef:

(En de laatste 3:10 to Yuma is beter)

Niet mee eens. Het einde is onrealistisch in de remake.

Ken beide versies door en door, maar zie geen enkele link met Appaloosa.

Appaloosa en de 3:10 to Yuma remake zien er trouwens geweldig uit in Blu-ray!

avatar van Wouter

Wouter

Dogie_Hogan schreef:

Niet mee eens. Het einde is onrealistisch in de remake.

Het idee bevalt me wel, maar het gaat net een stap te ver. Maar verder een hele goede film, hoor.

avatar van Stephan

Stephan

Fijne film met een mooi temo. De vriendschap tussen Cole en Hitch is mooi. De blikken onderling, de lachjes... mooi om te zien hoe die twee op elkaar zijn ingespeeld.

Heb altijd gevonden dat ze op elkaar lijken. Ze zouden broers kunnen spelen.

Deze film heeft in ieder geval mooie karakter studies. Ook Zellweger (wat wordt die vrouw toch lelijk oud) heeft een grandioos mooi moment aan de piano.

Dogie Hogan

Gisteren herzien. Blijf Appaloosa een mooie en sfeervolle Western vinden in een aangenaam tempo.

Blu-ray versterkt bovenstaande beleving. De prachtige landschappen en het sfeervolle, authentieke Westernstadje komen in Blu-ray geweldig over.

Een Western met mooie karakterstudies en toch nog voldoende kruitdamp.

Sta ook iets positiever tov Zeilweger. Ik moet haar 'aging' los zien van haar rol, die ze toch wel prima vertolkt. Blijkbaar bij de eerste keer kijken te veel geschrokken, hoe zij lelijk ouder wordt.

Nu ook de deleted scenes gezien: hadden niets extra's toegevoegd, integendeel.

Een verdiende IMDb *8/10

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Niet echt een cast om naar huis te schrijven. Vooral Zellweger is verre van mijn favoriete actrice. Harris en Mortensen werkt wel als duo, zoals ze eerder hebben laten zien. Maar echt kleur brengen ze ook niet aan de film. Wel leuk zijn de verschillende scènes waarin het duo een korte discussie houdt over een bepaald woord. Dat spelen met taal brengt toch nog ietwat kruiden op de dialogen. Verder een aangenaam, maar vrij standaard verhaal waarbij je alles al eens gezien hebt.

avatar van Vermeer

Vermeer

Appaloosa, een niet echt spectaculaire film. Want wat precies gebeurt er nou echt. Toch wist het duo Harris en Mortensen mij de hele rit geboeid te houden. Rustig en vriendelijk, maar men weet al gelijk dat je d'r beter geen ruzie mee kunt krijgen.

Zoals ik al veel hier beneden las, wordt de film ver naar beneden getrokken door de bijdrage van Renée. Zij kan maar beter in komedies blijven spelen, want dit is een mislukt experiment geweest.

Al met al een film die wel lekker wegkijkt en waar een heerlijke sfeer in hangt. Goed gefilmd en lekker geacteerd (even Renée niet meegnomen in deze zin).

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Relaxed western filmpje. Sfeer zat er goed in, mooie beelden. Ed Harris en Viggo doen het erg goed. Mooie dialogen. Allie vertoonde wat raar gedrag, eigenlijk gewoon een hoer. Verder weinig op aan te merken. Zeker niet standaard te noemen. Fijn werk.

avatar van MGoody

MGoody

Toffe soundtrack

Verder wel een aardig filmpje.

avatar van Davidus

Davidus

Had een mooie film kunnen zijn ware het niet dat ie compleet verknoeid is door de rol van Renee Zellweger. Haar rol paste totaal niet in het verhaal welke hierdoor compleet ontregeld werd.

Sfeer was goed neergezet, een beetje lome droge western, geweldig samenspel tussen Harris en Mortensen, goeie rol van Jeremy Irons als de geslepen bendeleider en mooie beelden. Had idd iets weg van 3:10, maar echt, werd compleet verpest door Zellweger. De karakterontwikkeling van Harris, M en I kwam volledig tot stilstand en het verhaal werd ineens plat en voorspelbaar Daardoor heeft deze film niet de geniale psychologische onderlaag van 3:10 en kan dus imo absoluut niet tippen aan deze film.

avatar van bob de niro

bob de niro

Aardige western met Harris,Mortensen en Irons in vorm!Alleen vind ik Renee Zellweger vreselijk spelen maar dat vind ik meestal met haar!Ik kan dat huilgezicht van haar niet meer zien!3***