• 8.302.685 stemmen

Met onder meer: Ed Harris, Viggo Mortensen en Renée Zellweger

Releasedatum: 7 mei 2009

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Appaloosa

"Feelings get you killed."

Appaloosa, New Mexico, 1882. De meedogenloze en machtige rancher Randall Bragg heeft er in toegestemd, dat zijn louche ranchhulpen flink huishouden in het mijnwerkersstadje Appaloosa. Wanneer marshal Jack Bell met zijn twee deputy-sheriffs de daders op Braggs ranch wil arresteren, wordt Bell met zijn beide metgezellen in koelen bloede door Bragg vermoord, De verontruste stadsbewoners huren Virgil Cole en zijn trouwe vriend Everett Hitch in om hen tegen Bragg en zijn bende te beschermen. Complex wordt het voor Cole en Hitch wanneer de roodharige pianiste en weduwe Allison 'Allie' French in Appaloosa arriveert. Allie blijkt een zwak voor sterke mannen te hebben. Daarnaast arriveert de gevreesde gunslinger Ring Shelton juist op het moment, dat Bragg voor de rechter moet verschijnen...

imageimage

avatar van tukker1966

tukker1966

Ook niet echt onder de indruk,vond Ed Harris (toch een van mn favorieten) niet echt overtuigend spelen.

Kortom..begint redelijk...eindigt teleurstellend. 2,5 ster

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Vermakelijke western volgens het boekje.

Harris met zijn granieten kop en de gedistingeerde Mortensen vormen een aardig duo. Nergens wordt het niveau van een gemiddelde Eastwood gehaald, maar e.e.a. is wel vermakelijk en onderhoudend, ondanks het aan elkaar geflanste einde.

Goed.

avatar van Vascago

Vascago

Na het ijzersterke 3:10 to Yuma had ik gehoopt op een westernrevival want ik hou er normaal gesproken wel van. Maar als ze dit soort meuk maken dan hou maar op.

Het is oke dat de film een beetje traag is en een verhaal probeert op te bouwen. Dat is in bijna alle westerns zo. Maar doe dat dan wel sfeervol met mooie vergezichten van het landschap en zonsondergangen ofzo. En met mooie muziek die de sfeer vergroot.

Hier waren veel te weinig mooie beelden en de muziek zoog hard. Wat nog harder zoog waren de bijrollen van Rene Zellweger (damn wat is dat mens irritant) en van Jeremy Irons (dat Engelse accent kwam me de strot uit) en ook de hoofdrolspelers waren bepaald niet goed bezig. Misschien ligt dat niet eens aan hun maar ze komen bij mij alle twee gewoon niet over als doorgewinterde revolverhelden.

Waar de hele film supertraag ging werd het einde ineens afgeraffeld. Ook jammer.

Deze hele film is Jammer !

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ed Harris heeft toch een zeer sterke gelijkenis met Clint Eastwood op de affiche.

Om een goede western te zijn is Appaloosa misschien iets te "clean" voor mij. Het is een trage film maar wel met interessante momenten en spijtig genoeg iets te magere dialogen. De film ligt ergens tussen de klassieke western, met zijn "bad guy" en gunfights, en de psychologische western, waarin dieper ingegaan wordt op de emoties van de personages. Ook die grote vriendschap tussen de twee sheriffs vond ik erg apart, waardoor ze oprecht sympathiek overkomen.

Ik wist al van het begin af dat het ging eindigen in een onvermijdelijke confrontatie met Bragg, maar dat vond ik dan weer minder belangrijk dan te weten hoe het zou verdergaan met Cole en Hitch.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Brrr, die Renée Zellweger haalt deze film echt wel naar beneden wat mij betreft. Past totaal niet thuis in deze film en irriteert alleen maar bijna. Opzich een leuke rol, maar laat die dan wel door een leuke actrice spelen. Voor de rest leunt de film op de lekkere humor, prima cinematografie en Harris, maar vooral Mortensen die erg stoer is. Een rustig, redelijk vermakelijk filmpje, waar de muziek jammergenoeg niet goed is. Dat zie ik toch graag bij dit soort films. Irons is ook miscast trouwens en het einde vond ik wat afgezaagd. Allemaal nét niet eigenlijk. Toch aardig vermakelijk voor een keer, al zal het daar hoogstwaarschijnlijk bij blijven.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1914 stemmen

Renée Zellweger ziet er echt NIET uit en dat helpt de plot nogal om zeep, want je kan je niet voorstellen dat iemand zou vallen op zo'n hamsterbek.

Los van de verwikkelingen rond haar irritante personage is er ook niet zo veel te beleven. Het is een vrij saaie western, maar wel met coole personages. Dat scheelt dan weer en levert de film wat mij betreft nog 2.5 sterren op.

P.S. het personage, mimiek en accent van Jeremy Irons leek wel hééééél erg op Daniel Day Lewis in There Will Be Blood.

avatar van Barfly

Barfly

Geen verkeerde western, mede door Harris en Mortensen blijft het aangenaam kijken.

De veelgelezen kritiek t.a.v. Zellweger deel ik half. Ze acteert maar matig, maar is ook niet overdreven slecht.

Redelijk standaard verhaal, maar goed uitgevoerd met een ietwat koele ondertoon. De taalgrapjes hadden voor mij niet gehoeven.

avatar van DVD-T

DVD-T

Flinke tegenvaller.

Erg traag op gang komende film die nergens echt goed uit de verf komt.Vanaf de achtervolging wordt het echter nog een beetje leuk, maar helaas niet goed genoeg om de film nog een voldoende toe te kennen.Daarvoor was het gedeelte daarvoor veel te zwak.De plot komt wel heel langzaam op gang en er gebeurt dan ook verder helemaal niets.De dialogen zijn erg slecht en niet interessant.Viggo komt niet geloofwaardig over als cowboy, en acteerde heel matig.

Ed Harris is ook al niet zo best bezig, en Irons lijkt zich ook niet echt op z'n plaats te voelen maar doet het redelijk.De personages worden erg mat neergezet en weten je op geen enkel moment de film in te slepen.De muziek was ook niet om aan te horen, en zorgde voor 0,0 spanning of een emotie.En goede muziek is iets in een western wat ik erg belangrijk vind.

Verder is de film wel mooi geschoten en krijg je wel enkele mooie plaatjes voor geschoteld.Verder een ondermaatse western.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Matige Westsern.

Leuk de bescheiden hausse aan Westerns tegenwoordig maar niet alles wat daar uit voortkomt is goud zo blijkt wel met deze Appaloosa.

Idee van een Western geschoeid op oude leest is best aardig alleen rammelt de uitwerking nogal aan alle kanten. Het begin is eigenlijk nog niet eens zo onaardig, juiste trage tempo, best behoorlijke introductie van de belangrijkste karakters. Echter, wanneer Zelwegger ten tonele verschijnt is het uit met de pret. Buiten dat ze er niet uit ziet, wekt haar rol schijnbaar bij vele (en dus ook bij mij) nogal wat irritatie op. De film weet daarna ook niet lekker zijn karakters en gebeurtenissen te verdiepen en uit te spelen, het blijft halve bak. Net zoals de 2 shoot-outs die over zijn voor je het door hebt en waar maar weinig spanningsopbouw inzit, gewoon een zware tegenvaller.

Daar waar een goede Western ook nog indruk kan maken met spectaculair in beeld gebrachte landschappen en stemmige muziek blijft ook dat fenomeen het jammerlijk achterwege. Het is dat het geheel nog redelijk overeind wordt gehouden door veteranen Harris en Mortensen.

avatar van Wouter

Wouter

LEIDENAAR187 schreef:

Vind Zellweger wel sympathiek maar in deze film echt zwaar irritant,wat een bagger rol!

Tja het karakter is zowiezo kut geschreven,of iemand anders het beter had gedaan betwijfel ik...

Dat zie ik helemaal anders. Haar karakter was juist heel goed geschreven (net als de rest van de karakters, trouwens).

Maar Zellwegger redde het niet wat mij betreft; ik had liever een andere actrice gezien.

Al met al een heel erg boeiende film. Ik hou het even op vier sterren, maar wie weet verhoog ik later.

avatar van geezoes

geezoes

Wat een verschrikkelijk langdradige film. Het komt maar niet op gang. Een extreem irritante rol van Renée Zellweger. Eigenlijk gebeurt er ook helemaal niks.

Nee, dit was absoluut niet mijn ding. Zonde van m'n tijd.

avatar van Banjo

Banjo

Kwa orginaliteit, komt deze film te kort, ze hebben goed gekeken naar the good the bad, 3.10 to yuma..

De film duurde mij iets te lang en het script rammelde. En dat maakte het er niet leuker op om het irritante kat en muis spel te aanschauwen tussen de 2 heren en een vrouw (dat soms niet om aan te zien was)

maar toch nog 3 sterren

avatar van timbo_

timbo_

Tegenvallande western die nog wel meer dan behoorlijk begint maar al vanaf de intrede van Zellweger doodslaat. Zellweger's rol is er één die alleen maar afleidt en de film werkelijk niet goeds brengt.

Er had nochtans best wel wat ingezeten wat Ed Harris versus Jeremy Irons in een western is een meer dan interessant gegeven. Jammer dat deze conforntatie niet allure krijgt die ze had verdient waardoor de film ook niet verder komt dan een kleine drie sterren vooral dankzij een aantal leuke scénes in het eerste deel van de film

avatar van brabusRUS

brabusRUS

skipy05 schreef:

Goede western film. Een rustig opgebouwde film. af en toe wat actie. Ik vond hem heel de tijd goed. Ed Harris en Viggo Mortensen vond ik heel goed spelen. Ze pasten goed in hun rol. Renée Zellweger vond ik wat tegen vallen.

Precies wat ik wou zeggen. Zellweger kon natuurlijk beter, maar heb mij er niet echt aan geirriteerd gelukkug. Top sfeertje.

avatar van berenddavids

berenddavids

Deze nieuwe western is ietwat teleurstellend. Het verhaal is traag en de film wil maar niet op gang komen. Kan niet tippen aan 3.10 to Yuma, ook een recente western.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1918 berichten

Hele trage en vermoeiende Western waarin alleen Irons de moeite waard is. De twee helden zijn acceptabel en Zellweger is verschrikkelijk. Ik miste vooral de tragische kant die westrens vaak zo mooi maakt. Dit was allemaal verschrikkelijk gezapig en dat is jammer.

Zeer matig.

avatar van 606

Erg mooi gemaakte western en de sfeer is dan ook meer dan goed.

De acteurs zijn ook erg goed en brengen hun rol prima ten uitvoering.

Actie is niet veel maar meer dan genoeg.

3,5 ster

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Gisteren herzien. Blijf Appaloosa een mooie en sfeervolle Western vinden in een aangenaam tempo.

Blu-ray versterkt bovenstaande beleving. De prachtige landschappen en het sfeervolle, authentieke Westernstadje komen in Blu-ray geweldig over.

Een Western met mooie karakterstudies en toch nog voldoende kruitdamp.

Sta ook iets positiever tov Zeilweger. Ik moet haar 'aging' los zien van haar rol, die ze toch wel prima vertolkt. Blijkbaar bij de eerste keer kijken te veel geschrokken, hoe zij lelijk ouder wordt.

Nu ook de deleted scenes gezien: hadden niets extra's toegevoegd, integendeel.

Een verdiende IMDb *8/10

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Niet echt een cast om naar huis te schrijven. Vooral Zellweger is verre van mijn favoriete actrice. Harris en Mortensen werkt wel als duo, zoals ze eerder hebben laten zien. Maar echt kleur brengen ze ook niet aan de film. Wel leuk zijn de verschillende scènes waarin het duo een korte discussie houdt over een bepaald woord. Dat spelen met taal brengt toch nog ietwat kruiden op de dialogen. Verder een aangenaam, maar vrij standaard verhaal waarbij je alles al eens gezien hebt.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Relaxed western filmpje. Sfeer zat er goed in, mooie beelden. Ed Harris en Viggo doen het erg goed. Mooie dialogen. Allie vertoonde wat raar gedrag, eigenlijk gewoon een hoer. Verder weinig op aan te merken. Zeker niet standaard te noemen. Fijn werk.

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Toch wel een beetje ondergewaardeerd hier.

Ben eigenlijk geen westernfan, maar had deze aangeschaft omdat ik Mortensen en Harris wel graag bezig zie. En wat blijkt? Dit is gewoon een erg goede, sfeervolle film geworden.

Het tempo is eerder rustig maar dat komt de sfeer alleen maar ten goede: weidse desolate landschappen, veel stof, mannen met baarden en schietijzers in hun handen: alles erop en eraan. Heel erg mooi.

En ook het verhaal zelf vond ik meer dan boeiend. Maar wat me vooral kon bekoren was het samenspel tussen Mortensen en Harris. Waren perfect op elkaar ingespeeld, je gelooft echt dat ze al jaar en dag samen werken, leven. Erg leuke sappige dialogen ook, met uiteraard dat typische accentje.

Ben helaas ook geen fan van Zellweger (ze trekt ook altijd van de gekke bekken) maar al bij al stoorde ze me niet erg.

Gewoon een prima film en een aangename verrassing!

avatar van Leno

Leno

Teleurstellende western met goede acteurs maar matige karakters. De chemie tussen beide hoofdrolspeler komt nooit lekker van de grond en de dialogen zijn ook vrij matig. Dit maakt de film niet slecht maar is wel een gemiste kans. Wel wel storend is, is de matige rol van Zellweger (ben ik toch al geen fan van) en het feit dat haar rol veel te belangrijk wordt gemaakt; de film draait hier eigenlijk om. Gemiste kans deze film, jammer aangezien er niet zo veel westerns meer gemaakt worden.

avatar van AnthonyG.

AnthonyG.

Het is gewoon heerlijk om nog eens een film te zien met een simpel verhaal, genoeg franjes aan het verhaal en vooral een heerlijk tempo. Tegenwoordig zijn veel films te snel in elkaar gemonteerd en veel scenes te kort, dat heb je hier niet.

De cinematografie is niet uitzonderlijk, maar alles komt echt over...Alsof je ter plekke rondloopt zonder zonnebril.

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Van deze film had ik toch iets meer verwacht. Alles is eigenlijk aanwezig om er een goede western van te maken: een leuk verhaal en een sterke cast. Het grootste probleem van Appaloosa is echter dat er zo weinig actie inzit (en actie is toch een belangrijk kenmerk van een goede western lijkt me).

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Solide western.

Het verhaal richt zich vooral op het psychologische. Zo staat de vriendschap tussen Virgil Cole en Everett Hitch centraal. Hitch is een interessant personage, maar met Cole kreeg ik maar geen band. Zijn karakter is eenzijdig, z'n keuzes eigenaardig (wat in godsnaam is er zo speciaal aan Allison French??), en zijn de woordenschatmopjes niet grappig.

De plot met Braggs is standaard en wordt interessanter gemaakt door het te verweven met het irritante personage Allison French.

Ed Harris stelt mij hier teleur als acteur. Hij komt eenzijdig voor de dag. Viggo Mortensen daarentegen weet wél te overtuigen. Zijn personage is logischer, maar ook emotioneel.

Jeremy Irons zie ik wel graag bezig, al is het maar om zijn stem te horen. Hij doet het goed, zonder meer. Renee Zellweger kan mij mateloos irriteren (Bridget Jones, bweik) maar in Cold Mountain (waar toch een aantal westernelementen in terug te vinden zijn) vind ik haar fantastisch. Spijtig genoeg irriteert ze in deze film.

Ed Harris mag dan ontgoochelen als acteur, als regisseur levert hij een mooie western af. De landschappen zijn fenomenaal in beeld gebracht. De kostumering en het dorpje zien er piekfijn in orde uit.

De muziek valt tegen, vooral in de eindaftiteling zitten er wat draken van liedjes tussen.

scorsese

Goeie western waarin een duo wordt ingehuurd als sherrifs om een stadje veilig te houden. Een typisch western verhaal dat zich afspeelt in een typisch western-stadje. Onderhoudend en het verhaal weet soms verrassend uit de hoek te komen. Viggo Mortensen en Ed Harris zijn uitstekend gecast samen en weten fijne rollen neer te zetten (waarbij het echt overkomt alsof ze elkaar al jaren kennen).

gauke

De western is een filmgenre waarvan de glorietijd reeds ver achter ons ligt. 'Appaloosa' is een routinematige, nostalgische en ouderwetse western over vriendschap en karakter, met een solide, maar te rustig en berekenbaar verteld verhaal en mooie beelden. De actiescènes zijn behalve kort, uiterst spaarzaam. De cast overtuigt en de ankers van de film zijn het duo Ed Harris en Viggo Mortensen; het verhaal ontwikkelt zich rond hun onderlinge relatie en chemie. Ook de dialogen mogen gehoord worden, al was een beetje meer humor niet misplaatst geweest.

avatar van tbouwh

tbouwh

Kabbelend verhaal met een loom tempo, dat slechts enkele echt goede scenes kent.
Deze film moet het vooral hebben van de setting/locaties. Het verhaal is redelijk doorsnee voor een Western: het weet wel te boeien maar is verre van bovengemiddeld.
Harris en Mortensen zijn goed samen, maar iets te oppervlakkig en stram. Er had nog wel wat meer humor in gemogen, en wat meer actie. De rol van Zellweger vond ik wat betreft deze film onnodig en af en toe ergerniswekkend. Ze doet weinig fout maar voegt ook bar weinig toe. Irons vond ik nog de beste, alhoewel ie helaas wel een voorspelbaar einde kent. Geen topper, maar er is ook niet heel veel mis met deze film. Degelijke western, maar ze zijn er vele malen beter. 3*

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Vrij matige en trage (anti-)western. Een aantal stijlelementen passen niet bij een western vind ik en daar heeft Harris toch voor gekozen. Allereerst wijzigt het karakter van Harris vrij vlot: van stoïcijnse sheriff die recht door zee gaat naar een verliefde, warrige sheriff met een spraakgebrek. Het simplistische aanvullen dat gebeurt door Mortenson is in zijn geheel niet realistisch. Hier sluit het tweede punt op aan. De verliefde gevoelens van Harris slaan kant noch wal. Een sheriff die zijn vrouwelijke kant laat zien? Come on! Daarnaast is de rol van Zellweger (die zomaar uit de lucht komt vallen) tenenkrommend. Is het de bedoeling dat ze een licht gestoorde prostituee speelt met een botoxgezicht?

Bij moderne westerns (ik noem True Grit of Assasination of...) geldt dat de aankleding, de layers, de muziek en de kostuums etc. vaak wel in orde is. Daar heb je goede bureaus voor en talentvolle mensen die achter de schermen van alles klaarzetten. Maar het komt vervolgens aan op de scriptschrijvers en de gezichten om het geheel naar voren te laten komen. Daar heeft de schrijver Harris steken laten vallen en daar valt nog wel wat aan te sleutelen bij deze film. Het geheel is niet altijd geloofwaardig en boeit te weinig. 2*

avatar van mr rumson

mr rumson

Eigenlijk lees ik bijna nooit alle reviews door van een film maar hier heb ik dat wel gedaan .

En dan lees je veel negatieve reacties maar ook positieve met sommige meningen kan ik goed in mee gaan . Terwijl andere reacties moeilijk serieus te nemen zijn .Neem nu b.v. de reactie van Eduard op blz. 4 die schrijft dat hij vroeger alle westerns wel gezien heeft

Dat is haast onmogelijk als je alleen al kijkt naar de jaren 50 hoeveel westerns er toen wel niet uitkwamen . Ook vind ik het opmerkelijk hoe deze film vergeleken wordt met Clint Eastwood en 3:10 to Yuma. Om binnen het western genre te blijven vergelijk je dan het ene uiteinde met het andere. Voor mij is 3:10 to Yuma ( 2007) veel meer gericht op actie waarbij je op het puntje van je stoel zit .Terwijl je bij deze western lekker ontspannen achterover op de bank zit tenminste bij mij was dat wel het geval .

Ik hou wel van dat trage tempo zeker als de film mij dan ook nog weet te boeien .

Maar helaas lukte dat niet altijd en dat komt door Renée Zellweger een beetje minder van deze dame had van mij ook gemogen .

Wel heb ik genoten van Harris en Mortensen die mij echt wisten te overtuigen dat ze twee goede vrienden waren en elkaar door en door kenden .

Ook is de film opgenomen in een fraaie omgeving die zich prima leent voor westerns .

Het stadje de outfits zagen er piekfijn en authentiek uit.

De muziek daar aan tegen vond ik weer wat minder .

Het einde vond ik iets te gemakkelijk gaan daar had voor mij nog wel wat meer spanning in gemogen . Maar goed uiteindelijk is het een degelijke western die echter niet bij iedereen goed zal liggen omdat de film te traag is of omdat er te weinig actie in zit en daarom de stempel saai meekrijgt . Maar voor wie dat vind die hoeven niet getreurd te zijn want volgende maand is de actie western The Salvation in de Nederlandse bioscopen te bewonderen .