Appaloosa (2008)

Western

geregisseerd door Ed Harris
met Ed Harris, Viggo Mortensen en Renée Zellweger

Appaloosa, New Mexico, 1882. De meedogenloze en machtige rancher Randall Bragg heeft er in toegestemd, dat zijn louche ranchhulpen flink huishouden in het mijnwerkersstadje Appaloosa. Wanneer marshal Jack Bell met zijn twee deputy-sheriffs de daders op Braggs ranch wil arresteren, wordt Bell met zijn beide metgezellen in koelen bloede door Bragg vermoord, De verontruste stadsbewoners huren Virgil Cole en zijn trouwe vriend Everett Hitch in om hen tegen Bragg en zijn bende te beschermen. Complex wordt het voor Cole en Hitch wanneer de roodharige pianiste en weduwe Allison 'Allie' French in Appaloosa arriveert. Allie blijkt een zwak voor sterke mannen te hebben. Daarnaast arriveert de gevreesde gunslinger Ring Shelton juist op het moment, dat Bragg voor de rechter moet verschijnen...

avatar van leendertpeter
Ik kan mij weinig westerns herinneren van dit niveau, maar dan in negatieve zin! Onduidelijk plot, geen spanning en 'shootout's' van toneelniveau. Reizen dagen ergens naartoe of ergens vandaan. Geen idee waar naar toe.
Ik miste op het einde 'I am a poor lonesome comboy'. van Lukcy Luke. 1,5 ster voor de moeite.

Driello
Appaloosa is duidelijk een film die het van de vorm en de beelden moet hebben. Met zorg zijn de decors opgebouwd en het camerawerk doet de rest. De film ziet er dan ookprima uit. Een klassieke western in een moderner jasje, met dank aan de stappen vooruit in de techniek. Het acteerwerk is over het algemeen prima, al is het wel weer duidelijk dat Zellweger beter past in romcoms a la Bridget Jones. Een dame die eruit ziet alsof ze net in haar broek heeft gepiest kan toch moelijk diverse mannen het hoofd op hol brengen. Haar rol was zowiezo een zwakte van de film, puur om enkele plotholes te vullen.
Ed Harris vertolkt zijn rol erg sterk. Overtuigend en solide. Kan me zowiezo geen slechte rol van deze man herinneren. Mortessen is oke maar het is vooral de chemie tussen beide hoofdrol spelers die indruk maakt.
Het probleem is voor mij het verhaal zelf. Dat is erg rechtlijnig, wat 13 in een dozijn. Het einde valt daar ook lekker in.

avatar van tbouwh
Kabbelend verhaal met een loom tempo, dat slechts enkele echt goede scenes kent.
Deze film moet het vooral hebben van de setting/locaties. Het verhaal is redelijk doorsnee voor een Western: het weet wel te boeien maar is verre van bovengemiddeld.
Harris en Mortensen zijn goed samen, maar iets te oppervlakkig en stram. Er had nog wel wat meer humor in gemogen, en wat meer actie. De rol van Zellweger vond ik wat betreft deze film onnodig en af en toe ergerniswekkend. Ze doet weinig fout maar voegt ook bar weinig toe. Irons vond ik nog de beste, alhoewel ie helaas wel een voorspelbaar einde kent. Geen topper, maar er is ook niet heel veel mis met deze film. Degelijke western, maar ze zijn er vele malen beter. 3*

avatar van ArnoldusK
Vrij matige en trage (anti-)western. Een aantal stijlelementen passen niet bij een western vind ik en daar heeft Harris toch voor gekozen. Allereerst wijzigt het karakter van Harris vrij vlot: van stoïcijnse sheriff die recht door zee gaat naar een verliefde, warrige sheriff met een spraakgebrek. Het simplistische aanvullen dat gebeurt door Mortenson is in zijn geheel niet realistisch. Hier sluit het tweede punt op aan. De verliefde gevoelens van Harris slaan kant noch wal. Een sheriff die zijn vrouwelijke kant laat zien? Come on! Daarnaast is de rol van Zellweger (die zomaar uit de lucht komt vallen) tenenkrommend. Is het de bedoeling dat ze een licht gestoorde prostituee speelt met een botoxgezicht?
Bij moderne westerns (ik noem True Grit of Assasination of...) geldt dat de aankleding, de layers, de muziek en de kostuums etc. vaak wel in orde is. Daar heb je goede bureaus voor en talentvolle mensen die achter de schermen van alles klaarzetten. Maar het komt vervolgens aan op de scriptschrijvers en de gezichten om het geheel naar voren te laten komen. Daar heeft de schrijver Harris steken laten vallen en daar valt nog wel wat aan te sleutelen bij deze film. Het geheel is niet altijd geloofwaardig en boeit te weinig. 2*

avatar van mr rumson
Eigenlijk lees ik bijna nooit alle reviews door van een film maar hier heb ik dat wel gedaan .
En dan lees je veel negatieve reacties maar ook positieve met sommige meningen kan ik goed in mee gaan . Terwijl andere reacties moeilijk serieus te nemen zijn .Neem nu b.v. de reactie van Eduard op blz. 4 die schrijft dat hij vroeger alle westerns wel gezien heeft
Dat is haast onmogelijk als je alleen al kijkt naar de jaren 50 hoeveel westerns er toen wel niet uitkwamen . Ook vind ik het opmerkelijk hoe deze film vergeleken wordt met Clint Eastwood en 3:10 to Yuma. Om binnen het western genre te blijven vergelijk je dan het ene uiteinde met het andere. Voor mij is 3:10 to Yuma ( 2007) veel meer gericht op actie waarbij je op het puntje van je stoel zit .Terwijl je bij deze western lekker ontspannen achterover op de bank zit tenminste bij mij was dat wel het geval .
Ik hou wel van dat trage tempo zeker als de film mij dan ook nog weet te boeien .
Maar helaas lukte dat niet altijd en dat komt door Renée Zellweger een beetje minder van deze dame had van mij ook gemogen .
Wel heb ik genoten van Harris en Mortensen die mij echt wisten te overtuigen dat ze twee goede vrienden waren en elkaar door en door kenden .
Ook is de film opgenomen in een fraaie omgeving die zich prima leent voor westerns .
Het stadje de outfits zagen er piekfijn en authentiek uit.
De muziek daar aan tegen vond ik weer wat minder .
Het einde vond ik iets te gemakkelijk gaan daar had voor mij nog wel wat meer spanning in gemogen . Maar goed uiteindelijk is het een degelijke western die echter niet bij iedereen goed zal liggen omdat de film te traag is of omdat er te weinig actie in zit en daarom de stempel saai meekrijgt . Maar voor wie dat vind die hoeven niet getreurd te zijn want volgende maand is de actie western The Salvation in de Nederlandse bioscopen te bewonderen .

avatar van Al DeNiro
Stoere western met stoere acteurs. Alleen Zellweger voegt weinig toe. Ze ziet er ook niet best uit hier.

Het is wel een western die ge lekker uitkijkt omdat hij steeds wel wat verrassing in petto heeft en er soms gekke toestanden ontstaan die zelfs komisch uitvallen als bijvoorbeeld onze keiharde held die zich door een vrouw laat ringeloren en wie kiest er nu gordijnen als het huis pas in de skelet-fase staat.
Dacht af en toe dat het een satire was. Ge weet wel, de quick-romantiek, het stoere doen, het Clint Eastwood genre, de gunfights, het onwaarschijnlijk proces...
Dus, heel goed is het niet. Een nette karaktertekening is er niet en soms stoorde ik me aan de gebrekkige opeenvolging van de scènes, precies alsof er een stuk uit de film was geknipt.
Irons en Harris heb ik al in veel beter doen gezien. Mortensen, tot daar toe, en Zellweger heeft een bijzondere gelaatsexpressie, die soms goed uitvalt en soms niet. Hier is dat wat minder...

avatar van Daenelia
Er zat voor mij heel wat onder de waterspiegel in deze film. De reden dat Allie zich vastklampt aan sterke mannen (heeft niets te maken met hoe aantrekkelijk ze zijn, maar dat zij als vrouw leefde in een onveilig gebied in een tijd waarin vrouwen geen rechten hadden. Dat besef komt erg hard aan in een scene waarin Rene Zellweger achter de piano zit en haar blik afgewend van de camera ALLES zegt. Alles. Kijk maar goed.

Ik vond het een enorm aangename film. Niet elke western hoeft pief-paf-poef te zijn. Hoewel dat hier wel in voorkomt, is het absoluut geen actiefilm. Het is een western drama.

avatar van Mr_Mephisto
Nét geslaagd.
Want Appaloosa komt nooit echt op gang. Dat trage tempo is misschien wel de grootste dooddoener. Ook een schrijnend gebrek aan actie maakt dit wel een heel lauwe western. Daarnaast heeft Zellweger een irritante rol als Allie. Als dat de bedoeling was, dan werkt het contraproductief. Maar de aanwezigheid van Harris, Mortensen en vooral Irons lijmt nog de brokken. De wisselwerking tussen die drie is het bekijken waard.

avatar van Toontje G
Niets mis mee, lekker sfeertje. Traag zoals een western moet zijn.

avatar van peterx43
Dit is een western (EEN ECHTE!!!) en een meeslepend verhaal. Verdient 5

avatar van joolstein
Een vrij rustige film die vooral over vriendschap gaat. Tevens is het een western in hart en nieren, die zonder al te veel consequenties en met een beetje humor heerlijk voorbij glijdt. Deze western is niet alleen Ed Harris' tweede regieproject, het is ook zijn vuurdoop als scenarioschrijver. En op dat punt overtuigt hij wel iets minder. Maar wat een gezicht om Ed Harris en Viggo Mortensen als twee knappe revolverhelden te paard door weidse landschappen te zien rijden. Zo’n western kan eigenlijk al niet meer stuk en de belofte van een onderhoudende, aangename film wordt helemaal waargemaakt. Na al heel wat krachtvertoon achter de rug te hebben komt Renée Zellweger ten tonele en zij laveert continu tussen het uithangen van de aandoenlijke deerne en de irritante betweterige troela. Hierdoor wordt het al snel duidelijk dat de rol van Zellweger, niet goed in de film en setting past. Verder zien we de vanouds sterk spelende Jeremy Irons als de verraderlijke schurk en komt Lance Henriksen nog even langs. Deze min of meer ouderwetse western mag dan zo'n beetje alle clichés van het genre op zoeken, dat maakt hem niet minder prettig om naar te kijken.

avatar van Geno
Ik heb het gevoel dat ik alleen naar de verpakking gekeken heb...

avatar van Dogie_Hogan
Als we over de mis-casting van miss Zeilweger heen kunnen stappen, is dit een uitstekende en helaas onderschatte Western!
Na inmiddels 3x herzien score verhoogd naar IMDb *9/10.