Genre: Drama
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Zweden
Geregisseerd door: Ingmar Bergman
Met onder meer: Bibi Andersson, Liv Ullmann en Gunnar Björnstrand
IMDb beoordeling:
8,0 (139.288)
Gesproken taal: Zweeds
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Donderdag 19 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Persona
"Ingmar Bergman's most personal and original film"
De jonge zuster Alma neemt de actrice Elisabeth Vogler onder haar hoede, hoewel ze volstrekt gezond is, omdat Vogler weigert te praten. Alma praat de hele tijd tegen haar, maar Vogler geeft geen antwoord, totdat ze uiteindelijk haar belastende geheim vertelt.
Externe links
Acteurs en actrices
Alma
Elisabet Vogler
The Doctor
Herr Vogler
Elisabet's Son (onvermeld)
Reviews & comments
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Heel klein puntje: Volgens mijn ondertitels heette ze trouwens Elisabet, geen Elisabeth. IMDB zegt wel "Elisabeth"
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Ondertitels zijn niet altijd even accuraat als het om de spelling van namen gaat. Maar ik vermoed dat de naam nergens geschreven voorkomt, in welk geval het niet zou uitmaken welke spelling je hanteert (maar ik zou de film moeten zien om te controleren of dat zo is). De spelling in de plotbeschrijving hierboven is overigens van IMDb overgenomen, dus geen additionele bron.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
De film komt erg puur over en heeft me in met vraagtekens achtergelaten. Het wordt wel vrij duidelijk, dat de hoofdpersoon een alter ego heeft, maar wie is wie zit ik tijdens de film steeds te denken..... Wel mooi en zoals ik al eerder zei erg puur gefilmd. Indrukwekkende film, maar wat voor impact het precies op me heeft, zal later blijken. Voor nu:
***1/2
aegron
-
- 4030 berichten
- 1267 stemmen
zo......
Wat nog te zeggen over deze film!
amen brothers, amen!
Geweldige belichting, super soundtrack, onwijs goed opgebouwde spanning, erg diepzinnig (positief bedoeld).
5 sterren!
ps als deze nu ook rondzend dvd wordt. Hebben we binnenkort weer een nieuwe nummer 1! 
kos
-
- 46693 berichten
- 8850 stemmen
Bijzondere film, prachtig gemaakt (beelden zijn werkelijk subliem, wat een mooie zwart-wit fotografie in combinatie met licht). Veel aparte op zichzelf staande scenes.
Allen jammer dat ik er geen zak van snapte
Of tenminste, ik had wel bepaalde ideeen bij de film en toevalligerwijs staan die ook allemaal weergegeven op de vorige pagina, maar ik heb geen flauw idee wat nu eigenlijk de bedoeling is.
Niettemin zet de film je wel aan het denken, daar blijft het dan wel bij, maar toch is dat erg verdienstelijk gedaan.
mister blonde
-
- 12696 berichten
- 5828 stemmen
LOL. maarre eh, hoe kwam je aan de dvd? ben zelf al erg lang op zoek naar deze film, maar kan hem in geen videotheek, winkel of bestelsite vinden.
kos
-
- 46693 berichten
- 8850 stemmen
Bij ons ligt hij wel in de videotheek, al had ik 'm daar niet vandaan. Op video tenminste, DVD weet ik niet zeker.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
LOL. maarre eh, hoe kwam je aan de dvd? ben zelf al erg lang op zoek naar deze film, maar kan hem in geen videotheek, winkel of bestelsite vinden.
Gewoon bij play te krijgen hoor.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Daar heb ik hem een hele tijd terug ook gewoon gehaald inderdaad...
Xenophon
-
- 73 berichten
- 616 stemmen
Tartan heeft een DVD-versie van Persona (die versie hadden ze in onze Univestiteits-bieb iig), en die zag er prima uit.
@ Kos: er zijn veel interpretaties verkrijgbaar (op internet en ook (en vooral) in boekvorm. Zeker bij Persona loont het (vond ik) erg de moeite om even op zoek te gaan naar een duiding. Als je studeert of op een andere manier toegang hebt tot een grote bieb zijn boeken over Bergman+films legio...
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Heb hem vier dagen geleden gezien in het filmmuseum, moest eerst nog een beetje bezinken om te zien of hij 5 dan wel 4.5 zou scoren. Heb er eigenlijk niet zoveel over te zeggen, behalve dan dat ik zelden een film heb gezien die zo herkenbaar, mooi en ontroerend was als deze. en met die omschrijving kan ik hem natuurlijk geen 4.5 meer geven, dat zou stom zijn 
ÿíóñ
-
- 101 berichten
- 329 stemmen
Heb gisteren de tartan-dvd gekocht 12,50!!!
15,99 bij Fame in Amsterdam (of 2 voor 25,-, genoeg keuze om er nog wat bij te zoeken).
Voor geïnteresseerden: er waren nog 2 exemplaren over, ligt niet bij de grote stapels '2 voor 25', maar gewoon in de bakken bij scandinavische films.
(helaas geen andere tartan-dvd's in de aanbieding)
Was vannacht benieuwd en wilde de eerste 10 minuten kijken, het werd uiteindelijk de hele film!
5*
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12843 stemmen
Gekeken op aanraden van Chr.s. Hij vertelde me dat vooral het begin enkel geweldige beelden had.
Kan hem daarin geen ongelijk geven. Inderdaad een prachtig visueel gedicht. Ik had er echt zin in, maar na 6 minuten stopt het en begint de film. Het contrast was mij veel te groot, en Bergman begint een verhaal uit te diepen tussen twee vrouwen die mij nauwelijks konden boeien.
Maar vooral die dialogen en monologen verveelden mij. Op een voor mij erg onnatuurlijke wijze lijkt Bergman wat te willen zeggen over bepaalde themas. Zo kwam het gedicht dat Alma voorleest erg geforceerd over, maar ook de verhaaltjes over geloof, iets willen betekenen of boetedoening en schuld ben ik gewoon beu. Wat mij betreft is het tijd voor een nieuwe grote filosoof die met een paar nieuwe, leuke levensvragen komt aandraven.
Wanneer Bergman echter iets na halverwege de film in tweeën breekt wordt het weer een pak boeiender. De mooie shots en sfeervolle scenes komen langzaam weer boven water drijven. Weg is het verhalende en verbaal communicerende, en Bergman besluit weer film te gaan maken.
Uiteindelijk is het probleem het eerste deel, waar vooral Alma (zoals ze zelf al aangeeft) mij erg op de zenuwen werkt, en wat sterk in contrast staat met de knappe openingsminuten. Deel twee trekt langzaam nog wat recht, maar hoger dan 2* kom ik niet.
Bas17
-
- 986 berichten
- 1010 stemmen
Voor de geinteresseerden: Draait binnenkort in Chasse Cinema in Breda ivm de klassiekers weken
NIGHTWOLF_ONE
-
- 186 berichten
- 990 stemmen
Is deze niet op dvd te krijgen in NL zoals 'Het Zevende Zegel' van Moskwood, Ingmar Bergman Collectie?
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
Nee, alleen via Import op een Britse regio 2.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Aan te raden via Play. de Tartan versie. Die is beeldschoon. Staat volgens mij ook bij www.dvdbeaver.com
NIGHTWOLF_ONE
-
- 186 berichten
- 990 stemmen
Bedankt. Dan zal ik hem wel een keer via Play bestellen, ben erg benieuwd!
fractalis
-
- 43 berichten
- 622 stemmen
Pfff... wat blijft dit toch een zware, maar geniaal fantastisch schitterend mooie prachtfilm! Kan hier wel gaan vertellen hoe sterk de prachtige cinematografie van Sven Nykwist bijdraagt aan de psychologische strijd tussen de personages en hoe fantastisch het acteerwerk is van de zwijgende Liv Ullman, maar dat doe ik gewoon lekker niet... Zonder meer een van de meest bijzondere Europese films van de afgelopen 50 jaar!
The Eye
-
- 580 berichten
- 4390 stemmen
Nee dit is het ook niet helemaal voor mij. 
In zekere zin is het veilig om het verhaal maar met 1001 overbodige woorden te vertellen ipv prachtige beelden (waar goede cinema uiteindelijk omdraait mijns inziens). Het verhaal had voor mij met een radiospel gedaan kunnen worden, zodat Nykvist misschien wat meer van zijn kunsten kon laten zien. Want wat een totaal overbodig, saai en oninteressant verhaal werd hier weer verteld. De thematiek doet niks bij mij. Het is totaal niet spannend en ook niet echt boeiend om naar te kijken. Enkel het acteerwerk is zeer goed, maar ja, klassieke cinema heeft sowieso goed acteerwerk.
Het pluspunt aan deze film was het camerawerk, Nykvist weet erg mooie contrastrijke beelden neer te zetten en erg mooi met licht en donker om te gaan. Hier en daar waren er ook zeer mooie beelden, zoals in het begin en halverwege de film.
maar goed, ook mijn derde Bergman-ervaring is teleurstellend. Met enkel goede randvoorwaarden (acteerwerk, camerawerk) heb je nog geen film.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Totaal niet mee eens. Ten eerste vind ik het al bijzonder ironisch dat je Persona als praatfilm labelt. Bergman uit in deze film meerdere malen dat woorden zo beperkt zijn: woorden dekken nooit de lading van wat je ziel wil uiten en dienen bewust dan wel onbewust als een soort masker, een verdedigingsmechanisme. Combineren we deze woorden met beeld, vooral met beelden van een menselijk gelaat, dan krijgen woorden al meer betekenis. Op de helft van de film toont Bergman aan dat we zelfs hier vraagtekens bij moeten plaatsen: beeld en woorden hier zijn slechts onderdeel van Cinema, fictie dus. In het echte leven met echte mensen is het helemaal moeilijk om woorden te interpreteren en moeten we juist graven in de mens achter de woorden om tot echte waardevolle communicatie te komen. Identiteit, schuldgevoel, denken dat je volgens een bepaalde visie leeft en dan totaal tegendraads handelen, zelfexaminatie, zelfhaat, hinken op verschillende maskers.... Persona is een film die zo ontieglijk diep op essentiele menselijke thema's ingaat op zowel rationeel als emotioneel en spiritueel vlak, dat ik me soms schaam dat ik dit niet gewoon op nr 1 in mijn top 10 heb staan. Negatieve recensies over de film veroorzaken een gevoel van totaal onbegrip bij mij. Ik kan dan enkel grijpen naar een quote uit de film zelf:
"I have enormous admiration for artists. I think art has an enormous importance in life. Especially for people who have problems of some kind."
En vooral die laatste zin. Ik denk dat Bergman's kunst de meeste waardering krijgt van mensen die emotioneel een of andere vorm van pijn of tweestrijd hebben ondergaan.
En verder wilde ik nog iets over dat zogenaamde gebrek aan visuele pracht kwijt. Ik stoor me aan de misvatting dat visuele kracht immer gerelateerd lijkt te moeten worden aan kleurenpracht, zwenkende camerabewegingen, hypermontage, een hoop gebeuren op het scherm of iets dergelijks. Een simpele close-up van het menselijke gelaat bezit voor mij vaak veel meer schoonheid dan 90 minutenlange knappe camerabewegingen. Ik kan me meer vinden in die vage 'truth in cinema' waar Bergman, Godard en Tarkovsky het wel eens over hebben; een aanhoudende image van een ghetto, een natuurlandschap, een object of een menselijk gelaat dat in zijn eenvoud zo mooi en waar is, dat je je tranen bijna niet kunt bedwingen. De twinkeling in Vogler's ogen als het licht dimt heeft voor mij de zelfde kracht als de close-up van the tramp in City Lights, Cabiria die flauw in de camera lacht in La Notti di Cabiria en elke close-up van Jeanne in La Passion de Jeanne D'Arc. Gewoon geniale cinema.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik heb de film gisteravond voor het eerst gezien. Ik was ook verbaasd over de reactie van The Eye. Persona is juist een film die visueel prachtig is en heel veel vertelt met beelden. Ik vind het de visueel mooiste Bergman die ik gezien heb (dat zijn er niet zoveel, maar toch). Ik kan me er enigszins in vinden dat de dingen die Alma vertelt in eerste instantie niet echt boeiend zijn. Dat vond ik aanvankelijk ook, maar aan het einde van de film krijgt het allemaal betekenis, als beide vrouwen één worden en je niet meer weet of je naar Alma's of Elisabtehs verhaal hebt geluisterd. Dit is een film die waarschijnlijk bij herziening beter wordt, die herziening komt er dan ook zeker.
Ook interessant om te zien dat dit duidelijk een inspiratiebron moet zijn geweest voor één van mijn favoriete films, Mulholland Drive.
Ik begin Bergman steeds meer te waarderen, ik dacht vroeger dat hij alleen films maakte over mensen die met hun geloof worstelen, maar gelukkig valt er veel meer te halen.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4390 stemmen
Totaal niet mee eens. Ten eerste vind ik het al bijzonder ironisch dat je Persona als praatfilm labelt. Bergman uit in deze film meerdere malen dat woorden zo beperkt zijn: woorden dekken nooit de lading van wat je ziel wil uiten en dienen bewust dan wel onbewust als een soort masker, een verdedigingsmechanisme. Combineren we deze woorden met beeld, vooral met beelden van een menselijk gelaat, dan krijgen woorden al meer betekenis. Op de helft van de film toont Bergman aan dat we zelfs hier vraagtekens bij moeten plaatsen: beeld en woorden hier zijn slechts onderdeel van Cinema, fictie dus. In het echte leven met echte mensen is het helemaal moeilijk om woorden te interpreteren en moeten we juist graven in de mens achter de woorden om tot echte waardevolle communicatie te komen. Identiteit, schuldgevoel, denken dat je volgens een bepaalde visie leeft en dan totaal tegendraads handelen, zelfexaminatie, zelfhaat, hinken op verschillende maskers.... Persona is een film die zo ontieglijk diep op essentiele menselijke thema's ingaat op zowel rationeel als emotioneel en spiritueel vlak, dat ik me soms schaam dat ik dit niet gewoon op nr 1 in mijn top 10 heb staan. Negatieve recensies over de film veroorzaken een gevoel van totaal onbegrip bij mij. Ik kan dan enkel grijpen naar een quote uit de film zelf:
"I have enormous admiration for artists. I think art has an enormous importance in life. Especially for people who have problems of some kind."
Tarkovsky uit m.i. in Zerkalo in het telefoongesprek met zijn moeder in veel minder woorden zoveel krachtiger de verborgen leugens in woorden. Toegegeven; de camera registreert uitermate nauwkeurig de emoties achter de woorden, maar de dialoog vond ik zo nietszeggend, zo aards. Ik mis een zekere metafysica en treffende (beeldende) metaforen, iets wat Bergman bij jou kennelijk wel weet te vinden. Maar ik bleef na afloop een beetje met een gevoel van oeverloos gewauwel over, en dat heb ik al 2 keer eerder gehad bij deze zogenaamde klassieke regisseur.
En vooral die laatste zin. Ik denk dat Bergman's kunst de meeste waardering krijgt van mensen die emotioneel een of andere vorm van pijn of tweestrijd hebben ondergaan.
En verder wilde ik nog iets over dat zogenaamde gebrek aan visuele pracht kwijt. Ik stoor me aan de misvatting dat visuele kracht immer gerelateerd lijkt te moeten worden aan kleurenpracht, zwenkende camerabewegingen, hypermontage, een hoop gebeuren op het scherm of iets dergelijks. Een simpele close-up van het menselijke gelaat bezit voor mij vaak veel meer schoonheid dan 90 minutenlange knappe camerabewegingen. Ik kan me meer vinden in die vage 'truth in cinema' waar Bergman, Godard en Tarkovsky het wel eens over hebben; een aanhoudende image van een ghetto, een natuurlandschap, een object of een menselijk gelaat dat in zijn eenvoud zo mooi en waar is, dat je je tranen bijna niet kunt bedwingen. De twinkeling in Vogler's ogen als het licht dimt heeft voor mij de zelfde kracht als de close-up van the tramp in City Lights, Cabiria die flauw in de camera lacht in La Notti di Cabiria en elke close-up van Jeanne in La Passion de Jeanne D'Arc. Gewoon geniale cinema.
Ik suggereer nergens dat ik visuele kracht relateer aan kleurenpracht, zwenkende camerabewegingen en hypermontage. Een snelle blik in mijn top 10, mijn 5 en 4,5 * lijst zou dit moeten beamen. Mijn enorme liefde voor filmmakers als Béla Tarr en Andrej Tarkovsky bestempelen dit feit nog maar eens. Van Bresson en Dreyer wil ik nog zoveel meer zien. Verder nog stapels cinema liggen van de 'groten' van weleer. Bergman mist iets voor mij. Die blikken van die vrouwen in Persona, waren zeer goed in beeld gebracht, maar zo leeg, itt Anatoli Solonitsyn in Stalker, wanneer hij een peuk opsteekt na te zijn teruggekeert uit de Zone, of een Lars Rudolf die pijnlijk de revolte gadeslaat in Werckmeister Harmoniak. Of de huilende vrouw aan het einde van het magistrale Arsenal (1928). Of de kilte in de ogen van Martin LaSalle in Bresson's meesterlijke Pickpocket. Kortom ik heb wel een beetje een idee waar ik het over heb 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En juist omdat jij een voorliefde voor de genoemde filmmakers hebt, snap ik er dus geen hout van dat Bergman je niet eens een klein beetje raakt. Vooral Dreyer's en Bresson's oeuvre zijn veel soberder van stijl (Bresson ontstripte acteurs/personages zelfs van elke emotie). Bovendien bewonderden Tarkovsky en Bergman elkaar zeer omdat ze spiritueel veelal op 1 lijn zaten (overigens vind ik Tarkovsky uiteindelijk ook beter dan Bergman). Ik vind vooral de personages en de dialogen van Bergman EN Tarkovsky ontieglijk veel gelijkenissen tonen (Stalker zit ook vol van filosofische en levensbeschouwende dialogen). Toegeven, Tarkovsky is wat beeldender met zijn ultieme lange takes, maar vooral in de dialoogscene's vertonen de twee regisseurs veel overeenkomsten; qua gedachten, qua inhoud, qua stijl en qua intimiteit en emotie. Bergman is wel wat wranger dan Tarkovsky (Bergman twijfelde mbt God, Tarkovsky gelooft) maar ik vind het uitermate opvallend dat je waardering zoveel verschilt. Toch denk ik dat je Bergman ooit nog eens zal gaan waarderen. 
Ik ben trouwens gisteren op zoek gegaan naar dvd's van Arsenal en Zemlya. Toevallig dat je die nu noemt..
The Eye
-
- 580 berichten
- 4390 stemmen
Er zit geen voorwaarde in het feit dat ik Bergman goed moet vinden omdat ik Tarkovsky, Tarr, etc. mooi vind. Een denkfout die vaak gemaakt wordt in discussies, imo typisch westers denken.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er zit geen voorwaarde in het feit dat ik Bergman goed moet vinden omdat ik Tarkovsky, Tarr, etc. mooi vind. Een denkfout die vaak gemaakt wordt in discussies, imo typisch westers denken.
Dat is ook niet bedoeld als voorwaarde, absoluut niet. Het is gewoon een vast smaakpatroon dat ik immer tegen ben gekomen. Mensen die Bergman goed vinden, vinden Tarkovsky meestal ook goed ... en omgekeerd. Snap verder absoluut niet wat je met dat 'typisch westers denken' wil zeggen.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4390 stemmen
typisch westers denken slaat op het analytische in de constructie van de voorwaarde. Je vind a goed dus ook b en omgekeerd. Maar dat doet verder ook niet terzake. Omdat je zelf al aangeeft dat je het niet als voorwaarde bedoelt.
Het laatste nieuws

Prime Video-kijkers opgelet: 'The Wrecking Crew' met Dave Bautista en Jason Momoa is nu te zien

Mysterieuze misdaadfilm 'Het Geheugenspel' met Anna Drijver komt binnenkort naar Netflix

'Send Help' van Sam Raimi weet critici te overtuigen: 'Van begin tot eind pure waanzin'

'The Handmaid's Tale'-vervolg 'The Testaments' gaat binnenkort in première op Disney+
Bekijk ook

Jagten
Drama, 2012
714 reacties

Sátántangó
Drama, 1994
383 reacties

Soy Cuba
Drama, 1964
139 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
108 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
89 reacties
Gerelateerde tags
verpleegsterconfessiondroomidentity crisismental breakdownverraadmutezwart en witpatientgeweldsilencepsychiatrysubmerged mysteriousinstitution medical dramadual personalitystage actressdualitydissociative identities empathetic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








