Bienvenue chez les Ch'tis (2008)

Alternatieve titel: Welcome to the Sticks

3,54

Frankrijk

geregisseerd door Dany Boon
met Kad Merad, Dany Boon en Anne Marivin

Philippe Abrams is post-directeur in Salon-de Provence. Hij is getrouwd met Julie, wiens depressieve buien hem het leven haast onmogelijk maken. Om zijn vrouw een plezier te doen probeert hij zich te laten overplaatsen naar de Côte d'Azur. Maar zijn plannetje mislukt en als straf wordt hij tewerkgesteld in Bergues, een boerendorpje in het noorden. Abrams staat allerminst te popelen om naar deze, in zijn ogen, verschrikkelijke regio te verhuizen. Al snel blijkt dat het beeld dat hij van het noorden heeft, niet helemaal strookt met de werkelijkheid.

246 BERICHTEN 36 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een van de beste komedies van de laatste jaren met veel hilarische momenten. Bijvoorbeeld dat het prompt gaat regenen bij het passeren van het bord "Bienvenue dans le Nord Pas-de-Calais".

Een echte traktatie.

avatar van timburton
AGE-411 schreef:
Weetje:
- In de film wordt het gewone picardische Frans gesproken, terwijl de inwoners van Frans-Vlaanderen een Frans dialect spreken met Nederlandse invloeden. Dat zorgde voor wrevel bij de plaatselijke cultuurdragers aldaar, die de film als een belediging ervoeren.

- De originele naam voor "Bergues" is trouwens "Sint-Winoksbergen".

(Voor wie niet weet waar ik het over heb: Een deel van Vlaanderen werd in 1678 geannexeerd door Frankrijk. Tot pakweg 1900 spraken de mensen er nog gewoon Vlaams, maar sindsdien is de streek enorm verfranst. Vandaag de dag moet je al zoeken om nog iemand te vinden die er Vlaams/Nederlands spreekt of verstaat. Desalniettemin zitten er enkele Nederlands-Vlaamse invloeden in het Franse dialect aldaar.)

Niet helemaal correct. Het klopt dat Frans Vlaanderen, waar Bergues zich bevindt niet meer het Frans Vlaamse dialect zo uitbundig beheerst als een eeuw geleden. In tegendeel, Duinkerken en Bergues zijn aan het vernederlandsen. Dit komt omdat er vooral werkgelegenheid voor de Noorderlingen is in Lille en zo niet, dan wel in Belgisch Vlaanderen. Hierdoor is de jonge generatie steeds meer Nederlands gaan spreken. De mensen uit het Noordelijke Departement spreken dan ook wel van de Verloren Generatie. De oude generatie die ouder is dan tachtig spreekt vaak nog Frans Vlaams, de jongere generatie, die jonger is dan dertig spreekt meestal een handje vol Nederlands. De generatie daartussen, de Verloren Generatie, spreekt inderdaad alleen maar Frans. Zij hebben namelijk de twee Vlaamse periodes net gemist.

avatar van aburex
Heerlijke Franse komedie, zoals er vroeger zo veel waren. Heeft mijn verwachtingen niet teleurgesteld. Zeker een aanrader van wie houdt van Franse komedies

avatar van AGE-411

timburton schreef:

Wat ook wel meespeelt is het opkomende nationalisme. De mensen zoeken terug naar hun Vlaams/Zuid-Nederlands 'roots'. Men heeft radiostations die in het Nederlands uitzenden, café's waar Nederlands gesproken wordt, misvieringen in het Nederlands, cultuurhuizen, ...

In dat opzicht is het spijtig dat deze film niet in het Nederlands is. Het zou een meerwaarde bieden, en interesse opwekken bij diegenen die hem nog niet zagen (zoals ik).

avatar van moviegirl2
Heel leuke film!
Maar vooral de Franse woordgrappen zijn geweldig. Je moet het echt verstaan om de humor er nog beter van in te zien.
Leuk verhaal, gewoon lekkere wegkijkfilm voor de zaterdagavond.

avatar van Lobster
Leuke film, een aanrader!

avatar van benni
Geniaal. Komedie, waarbij je kan zien dat de acteurs ook veel lol hadden. Zaterdagavond film!

avatar van JustMike
Leuker dan verwacht!

avatar van Corcicus
Deze had ik toch echt veel beter verwacht. Akkoord, de film verveelt niet, maar moet de humor helaas vooral uit taalgrapjes halen die voornamelijk voor Franstaligen te smaken zullen zijn of rollen jullie misschien gierend over de grond wanneer iemand chien zegt inplaats van chaise?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Komedie blijft een moeilijk en gevarieerd genre en de Franse komedie heeft al direct een stempel met de films van Louis de Funes. Gelukkig tonen recente Franse films het tegendeel. Dit ligt meer in de lijn van de Taxi-reeks met (h)eerlijke humor zonder belachelijk te worden. Als Vlaming ben ik best wel mee met het Noord-Zuid verhaal dat hier uitvergroot wordt. Dit zouden ze ook in België kunnen maken met de vooroordelen die langs beide kanten van de taalgrens leven.

Op het eerste zicht is het geen topfilm, maar ik heb me hier echt wel geamuseerd en ik kan de film ook niet onmiddellijk op gebreken betrappen. Meteen een hoge score dus en ik hoop meer van dit soort films te vinden. Dit heeft enorm gesmaakt!

Zou er nog een vervolg komen?

laundromat
Fijn filmpje zeg! Duidelijk met veel plezier gemaakt...

Lekker gelachen...voel me al stuk minder brak

Dikke 3,5*

avatar van LikeMovies
Echt genoten van deze film. Prachtig om al die vooroordelen over Noord-Frankrijk voorbij te ziejn komen... Spreek je zelf een beetje Frans, héé, dan komen die woordgrapjes nog beter over. TOP!

avatar van jimcarrey gek
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bienvenue chez les Ch'tis is de tweede Dany Boon film die ik zie, na Rien á Déclarer, en met deze film geldt hetzelfde als met R.A.D: Een vermakelijke komedie om door te zitten, maar niet meer.

De film begint een beetje sloom I.m.o. maar als het op gang komt, is het een snelle zitting. En eer Phillipe aankomt bij de Ch'tis, wordt de film leuk. Er is leuk gespeeld met de verschillende dialecten en, alhoewel hetzelfde land, toch nog verschillende culturen. Typisch voor komedies: Op eerste gezicht zijn de personages helemaal niet bevriend met mekaar, maar door de film heen zie je toch een band groeien. Voor een of andere reden heb ik altijd een zwak gehad voor dat soort verhaallijnen.
Het enigste wat mij stoort aan het "verhaal" (voor zover er een verhaal is) is dat het zich vaak herhaalt voordat er een vordering inkomt: Philippe gaat naar het noorden, heeft een leuke tijd, gaat naar het zuiden, liegt tegen zijn vrouw en gaat terug. Dit scenario herhaalt zich verschillende keren voordat het vordert, ik heb het gevoel dat de schrijvers niet goed wisten wat ze moesten doen met het verhaal, dus deden ze maar 3 keer hetzelfde.
Ben ik trouwens die enigste die het raar vind dat Phillipe elke week van het noorden naar het zuiden gaat? Frankrijk is een groot land, en ik denk dat de meeste mensen gewoon in het noorden gebleven waren, en voor langere periodes naar huis. Achja, je moet het natuurlijk ook niet te serieus te nemen...

Qua Komedie valt de film mee. Er zaten genoeg momenten in waardoor ik moest giechelen, maar ik moest ook nooit hardop lachen. In dit opzicht is Rien á déclarer toch veel beter. De grappigste scenes vond ik toch nog dat Philippe en Antoine er samen (dronken) op los gingen.

Voor de rest is de film niks speciaals. Maar toch maken ze het geheel een leuke film om door te zitten, en vind je het toch wel weer jammer dat de film is afgelopen. Het einde was qua verhaal eigenlijk het sterkste punt van heel de film.

B.C.L.C is een heel luchtige komedie, het is achteruit zitten en kijken, er is geen groot verhaal. Maar dat maakt het ook leuk: De film doet vanalles, en het maakt niet uit dat het het doet, want het hoeft niet veel rekening te houden met een verhaal.

Wees welgekomen bij de Ch'tis! Een postdirecteur die van het diepe Franse Zuiden naar het Noord Franse Bergues (Sint-Winoksbergen) wordt overgeplaatst als straf (liegen) en er na verloop van tijd niet meer weg wil... "Een vreemde krijt bij ons twee keer: Als hij aankomt en als hij vertrekt."
Hartverwarmende en deugddoende film. Wel hard als er naast jou iemand zit die er helemaal niet mee kan lachen...
Vriendscahppen en goede relaties maken het leven zoveel mooier!!!
Zeer blij deze film te hebben gezien en niet verwonderd dat 20 miljoen Fransen er voor vielen.

avatar van Ghetsemane
Het is wel een beetje goedkoop, maar ik werd er vrolijk van!

Niet alle grappen werkten voor mij .. die dronken onzin op de fiets, was een beetje te veel van het goede bijv. maar de cast was super. Het script is simpel , maar ideaal om een berg grappen aan op te hangen.

Oppervlakkig, maar wel charmant .. misschien als je echt goed Frans spreekt dat het nog leuker is. Maar knap gedaan. Amusant en 100% - feel good.

Het einde is ook grote stappen snel thuis. Dat is wel jammer.

3/5

avatar van Bottleneck
Best grappig al die vooroordelen over het noorden die maar door blijven gaan. En dat de scènes in het zuiden ook veel mooier ogen, zeker met zijn galante vrouw erbij (wat moet zij eigenlijk met zo'n doorsnee kerel haha). Die rolstoel ook, of de oom die advies geeft, gefilmd als 'een wijze oude man op de berg' zo flauw maar leuk. Na halverwege zakt dat niveau wat in en wordt het te eentonig en te geacteerd, maar het blijft vermakelijk.

avatar van 93.9
Leuke film, maar op het einde zo sentimenteel dat ik blij was dat ie afgelopen was. Opvolger van deze film vond ik grappiger.

Opvolger?
Of bedoel je Rien à Déclarer?

avatar van 93.9
tsjidde schreef:
Opvolger?
Of bedoel je Rien à Déclarer?

Ja, niet vervolg. Dat is er (nog?) niet...

avatar van Richard_Voorhees
Vanavond gekeken en ik moet zeggen dat dit toch wel een erg leuke Franse komedie is.
Erg gelachen om de leuke grappen en de foute stereotype gedachtes van de mensen uit het zuiden van Frankrijk. Vooral dat stukje waarin ze net doen alsof het noorden helemaal verpaupert is was briljant gedaan.

avatar van missl
Heerlijke franse komedie, ik moet erom lachen. Waarschijnlijk was het nog leuker als ik de franse taal goed begreep want er zijn veel woordgrapjes.

avatar van ILDIB
Heerlijke film, ik zou bijna willen dat mijn frans beter was zodat de grappen nog beter overkomen.

avatar van Black Math
Een film die een beetje is als het personage Annabelle: geen perfecte schoonheid, maar wel erg charmant. Met het eerste doel ik met name op de stilering, de verre van bijzonder is. De charme zit hem vooral in de prettige luchtige sfeer en de humor.

Mijn topografische kennis van Frankrijk is vrij slecht, dus ik had eerst niet helemaal door welke regio Nord-Pas-de-Calais precies is (ik gokte eerst in Bretagne ofzo), maar de beelden lieten weinig aan de verbeelding over: het ziet er wel erg Vlaams uit, wat alleen maar wordt bevestigd door het frietkot. Ik wist dat het meest noordelijke gedeelte van Frankrijk oorspronkelijk Vlaams was, maar ik had niet gedacht dat die Vlaamse sfeer nog zo erg aanwezig is. Erg amusant.

Over het algemeen hartverwarmend hoe vooroordelen worden overwonnen, en hoe gastvrij de mensen worden neergezet in de film. Humor over het algemeen ook in orde, maar soms werd ging het iets over the top, met name bij de dronkenmansrit op de fiets. Leukste gedeelte was als ze de vrouw van het hoofdpersonage bij de neus proberen te nemen door zich zo lomp mogelijk te gedragen.

Zeker vermakelijk. 3*.

avatar van arno74
Un étranger qui vient dans le Nord pleure deux fois, quand il arrive et quand il repart.

Deze film zag ik een tijdje geleden, met opzet om mijn Frans een beetje op te krikken omdat ik daarna voor een tijd naar Parijs ging. Achteraf een verkeerde keus juist vanwege het accentje waar deze film deels om draait, maar ik vond het wel erg toepasselijk, ook al ligt Parijs wel zuidelijker dan Nord-Pas-de-Calais. De film is erg leuk, met eenvoudige en grappige humor, fraaie dialogen, en er wordt overtuigend gespeeld.

Leuke film die het beste tot zijn recht komt als je een beetje Frans verstaat.

avatar van arno74
jimcarrey gek schreef:
[...] Ben ik trouwens die enigste die het raar vind dat Phillipe elke week van het noorden naar het zuiden gaat? Frankrijk is een groot land, en ik denk dat de meeste mensen gewoon in het noorden gebleven waren, en voor langere periodes naar huis. [...]

Zo raar is het niet, in het zuiden is er weinig werk, en veel mensen werken in het noorden en willen toch het weekend met hun familie in het zuiden doorbrengen. Wel nemen veel de TGV of het vliegtuig i.p.v. de auto.

Voor landen als Nederland en België lijken het grote afstanden, maar als je in landen als Frankrijk, Spanje of Italië woont dan hoort grote afstanden afleggen er gewoon bij.

avatar van nadrin
Echt grappig fijne humor die blijft

avatar van ZenZin
Best grappig hoor.

Buitengewoon geestige film, ik heb werkelijk dubbel gelegen. Mits goed vertaald komen de Franse woordgrappen ook goed over.

haha geen woord te veelover wat hier gezegd is ,wat een leuke film sjijne haha