Bienvenue chez les Ch'tis (2008)

Alternatieve titel: Welcome to the Sticks

3,54

Frankrijk

geregisseerd door Dany Boon
met Kad Merad, Dany Boon en Anne Marivin

Philippe Abrams is post-directeur in Salon-de Provence. Hij is getrouwd met Julie, wiens depressieve buien hem het leven haast onmogelijk maken. Om zijn vrouw een plezier te doen probeert hij zich te laten overplaatsen naar de Côte d'Azur. Maar zijn plannetje mislukt en als straf wordt hij tewerkgesteld in Bergues, een boerendorpje in het noorden. Abrams staat allerminst te popelen om naar deze, in zijn ogen, verschrikkelijke regio te verhuizen. Al snel blijkt dat het beeld dat hij van het noorden heeft, niet helemaal strookt met de werkelijkheid.

245 BERICHTEN 35 MENINGEN

toch maar even kijken dan

avatar van ArcovandenBroek
Wat een heerlijke film is dit zeg, gaaf dat Pathé deze film nog draait. De typetjes, het heerlijke Franse sfeertje, geweldig genoten gewoon! Dikke 4* meer dan verdiend.

avatar van murtcelP
Erg leuke film!
Een simpel verhaal, leuk bedacht rondom de vooroordelen van de mensen uit Zuid-Frankrijk ten opzichte van het noorden. (beetje vergelijkbaar van West-Nederland ten opzichte van de 'boeren' in het zuiden en oosten van het land.)
Veel grappen gaan over het dialect, dit is dus voor niet Franssprekenden wat minder te volgen, hoewel ik het toch ook erg grappig vond, ondanks m'n slechte Frans.
De andere grappen zijn ook erg goed, met name 2 scenes zijn geniaal: de postronde met z'n tweeen en wanneer z'n vrouw komt kijken in Bergues.
Kad Merad is een hele goeie komedie-acteur!

Het is niet gek dat deze film zo'n groot succes is! ****

avatar van timburton
Waanzinnig vermakelijke film! Vooral de geweldige cliché's over Noord-Frankrijk!

avatar van timburton
murtcelP schreef:
Erg leuke film!
Kad Merad is een hele goeie komedie-acteur!

Het is niet gek dat deze film zo'n groot succes is! ****

Het punt is dat in Frankrijk dit volk maar een klein stukje is. In Nederland is 'het westen' maareen klein gedeelte is, die toch de baas speelt de hele tijd. Het Franse idee is dus logischer.

avatar van Montorsi

timburton schreef:

De baas speelt?

avatar van voomzap
Vond het vooral erg veel flauwe humor, Acteerwerk bar slecht ook. 1,5

avatar van hulkio
Leuke en originele Franse film die waarschijnlijk leuker is voor de echte Frankrijk kenner, maar toch ook zeer vermakelijk voor iemand die er nog (bijna) nooit is geweest. De opzet is leuk gevonden, al heeft wel wat weg van In Bruges (het belachelijk maken van een stad/ streek) en de grappen zijn ondanks dat ze af en toe wel wat simpel zijn toch geslaagd. Helaas valt men af en toe wat in herhaling maar de cast weet er voor te zorgen dat die niet echt als storende factor wordt ervaren. Vooral de acteur in de hoofdrol was sterk, zijn gezichtsuitdrukkingen spreken af en toe boekdelen.

Bij het binnenkomen van de zaal dacht ik even dat ik bij de 65+ voorstelling was binnengelopen. Veel oud publiek en ik kan je verzekeren dat die vervelender zijn dan de meeste jongeren. Het was geen moment stil tijdens de film. "Oh daar zijn wij ook geweest!" En helemaal erg, het hardop vertellen van de ontwikkelingen die iedereen ook gewoon kan zien "Ohh hij is dronken tijdens zijn werk". Ondanks het publiek en weinig Franse voorkennis toch een zeer vermakelijke film en weer eens wat anders dan het standaard Hollywood werk dat normaal in de bioscopen draait.

avatar van kanjertje
Knappe en zeer leuke film die er in slaagt 106 minuten grappig te zijn en te blijven.

avatar van wibro
Deze film deed mij weer denken aan de Franse komedies van de jaren zestig met Louis de Funès en Bourvil zoals bv "La Grande Vadrouille".
Zonder meer ook de beste Franse komedie sinds "La Grande Vadrouille". De humor was zeer geslaagd. Alleen jammer dat mijn kennis van de Franse taal erg beperkt is. Voor iemand die vloeiend Frans spreekt komt de humor in deze komedie uiteraard nog veel beter over.
Niettemin heb ik mij kostelijk geamuseerd bij deze film en voor mij mogen ze nog vaker dit soort komedies maken. Deze was in ieder geval 100x beter dan de "komedie" "Burn after Reading" van de Coen Brothers, waarin ik geen een keer heb kunnen lachen.

avatar van Ace Hanlon
Gisterenavond deze film bekeken.
Het is echt een eerste-klas komedie, van het begin tot het einde.
Hoewel de ondertiteling er soms wel een potje van bakt om de humor te behouden, is deze film toch ook voor de niet-Franstaligen nog erg komisch.
De cliché's over Noord-Frankrijk worden lekker overdreven weergegeven.
Echt een film waarbij je na afloop met een tevreden gevoel de DVD-speler uitzet.

arie dirk schreef:
....(hoe noemen ze dat ook al weer in de tour de france, omdat de weg zo klote is daar?) .....

Ik denk dat je hier "De Hel van het Noorden" bedoelt.
Dit heeft niks met de Tour de France te maken, en ook niks met hoe de rest van de wegen er uitziet. Er wordt soms tijden de Tour wel eens over een stukje "Hel" gereden, maar het is een deel van het traject "Paris-Roubaix". Hierbij worden enorme omwegen gereden om de kassei-stroken op te zoeken. Deze worden speciaal voor deze wielerwedstrijd zo veel mogelijk in stand gehouden. Het zijn meestal landweggetjes, waar de rest van het jaar alleen de boeren met hun tractoren overheen komen. Er is zelfs één kassei-strook die maar één keer per jaar toegankelijk is voor wat voor verkeer dan ook, in het bos van Wallers-Arenberg. Uitsluitend tijdens "Paris-Roubaix" wordt het hek geopend.

avatar van iggybiggie
Sorry, ik kan me niet vinden in alle positieve berichten en recensies. Ik vond het een tamelijk on-leuke film met en hoop flauwe humor en grotesk overacterende personages. Ook al spreek ik Frans en heb ik zelfs in Nord-Pas de Calais gewoond.

Die Dany Boon vindt zichzelf helemaal te gek, dat zelfgenoegzame druipt er voor mij wat te veel van af.

avatar van blokkedoos
Leuke film!! Echt lekker realistisch met veel grappen. Zo zien we maar weer hoe leuk vooroordelen zijn.. haha! Als je een melige bui hebt, is dit een aanrader!

avatar van Redlop
Lief en luchtig filmpje. Meer feel-good dan komedie in mijn beleving. De grappen zie je redelijk ver vantevoren aankomen.
Vermakelijk dat zeker wel. 3*

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator)
Off-topic bericht verwijderd.

Heb me gewoon gek gelachen met dit Frans toppertje!!! Super film!!!

Aardige film en gelukkig geen hollywood film .
Gewoon echte mensen , en aardige humor een leuke sfeer.
Een franse film die soms beter is dan alle hollywood brouwsels , juist omdat het niet allemaal opgeklopte mensen , humor en decors zijn.
Er was veel te lachen wat mij betreft.

avatar van hansnah
Afgelopen weekend in het Heerenstraattheater in Wageningen gezien. Het is lang geleden dat ik zo gelachen heb bij een film. Goede komedie met inderdaad veel cliches, maar met niet te. Kortom echt een aanradertje.

avatar van David-VP-Crew
Heel goeje, amusante, ontspannende film! Franse films hebben nog altijd iets meer en deze is van super makelij! (Om even een vergelijkingske ertussen te smijten vond ik 'Amélie' nog net iets beter), maar dat mag niemand tegenhouden om deze zeker te bekijken!

avatar van Chromeo
Heerlijke Franse komedie die je met een goed gevoel achterlaat.
In de rand nog dit: ik heb ook genoten van de cameo van Michel Galabru, zwaargewicht van de Franse cinema... Eh!!!

avatar van Dridge
Jemig de pemig wat een hoog gemiddelde voor deze film zeg!
Naar aanleiding hiervan ben ik hem in de bios gaan kijken .
Niets voor mij zo'n Franse komedie want als ik twee keer heb geglimlacht tijdens deze film is het veel . Absoluut NIET grappig.

Dridge schreef:
Jemig de pemig wat een hoog gemiddelde voor deze film zeg!
Naar aanleiding hiervan ben ik hem in de bios gaan kijken .

Heb je voor de film azijn gedronken?

avatar van Dridge
finalman schreef:
Heb je voor de film azijn gedronken?

Ik zou daar een beetje azijn gaan lopen drinken zeg ! Daar begin ik dus echt niet aan hé. Wat voor een vreemde rituelen een ander er op na houdt voor het aanvangen van een bioscoopfilm moet ieder voor zich weten maar hou mij er buiten.

Het was op zich geen baggerslechte film maar het is gewoon niet mijn humor.

lol, ok ok

Ronnuz
Wat een geweldige film zeg, formidable Ik heb me echt héél goed vermaakt, kijkt zeer lekker weg. Leuke personages, leuke setting, leuk verhaal, oftewel: 4*

avatar van Ace Hanlon
Zojuist van Franse vrienden gehoord dat er volgend jaar een vervolg op komt. De collega's uit "Le Nord" worden nu overgeplaatst naar de zuidkust en leren het zuidelijke leven kennen.

Niet geheel onbegrijpelijk natuurlijk. Dit bracht alleen in Frankrijk al een kleine 100 miljoen op. (da's zo'n 9 keer z'n budget)

avatar van Betamax
Hoe komt deze film aan zo'n hoge score, er geeft zelfs iemand 5*.
Het is een erg leuke film maar een topper?
Heb wel betere franse films gezien.
b.v. Betty Blue 37°2 le Matin, La Grande Bouffe, Le vieux fusil, Amélie,
The Fifth Element, Leon, enz.
Hoeveel sterren krijgen die dan? 6 of 7?

neo (crew)
Een van de leukste (Franse) komedies die ik in tijden heb gezien. Het is een grote parade van rake grappen die vooral gaan over het verschil tussen Noord en Zuid. Vaak zijn deze ook onvoorstelbaar simpel, maar allemaal een schot in de roos. Zelfs als buitenstaander komt het door te ondertiteling uitstekend over. Het is een film met de hart op de goede plek die ook nog eens eindigt met leuke romantische verwikkelingen.