• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.589 films
  • 12.250 series
  • 34.039 seizoenen
  • 648.377 acteurs
  • 199.164 gebruikers
  • 9.382.111 stemmen
Avatar
 
banner banner

X-Men Origins: Wolverine (2009)

Actie / Sciencefiction | 107 minuten
3,37 2.866 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 107 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Gavin Hood

Met onder meer: Hugh Jackman, Liev Schreiber en Danny Huston

IMDb beoordeling: 6,5 (564.742)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 28 april 2009

Plot X-Men Origins: Wolverine

"Witness the origin."

Logan en Victor zijn broers en tevens mutanten met bijzondere gaven. Nadat ze als soldaten worden gearresteerd, vraagt kolonel William Stryker het tweetal voor een bijzondere opdracht met een speciaal team van mutanten. Ze besluiten het te doen, maar op een gegeven moment stapt Logan op, om een vredig leven te starten. Als Logan een aantal jaren later echter wordt geconfronteerd met zijn gewelddadige broer Victor, besluit hij opnieuw met Stryker in zee te gaan. Stryker maakt van hem een uitzonderlijke mutant, sterk genoeg om Victor te verslaan. Wolverine is geboren.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Logan / Wolverine / Weapon X

Victor Creed / Sabretooth

William Stryker

Kayla Silverfox / Silver Fox

Remy LeBeau / The Gambit

Chris Bradley / Bolt

Fred Dukes / Blob

John Wraith / Kestrel

David North / Agent Zero

Wade Wilson / Deadpool / Weapon XI

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van sfeermeneer

sfeermeneer

  • 32 berichten
  • 51 stemmen

vermakelijke film al zijn sommige effecten inderdaad niet helemaal super!

van wie komen er trouwens nu nog meer origins ?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik heb altijd de 'X-Men' films kunnen waarderen. Vol verwachting ben ik dus vandaag naar de bioscoop gegaan. Mijn verwachtingen waren ingelost. 'X-Men Origins: Wolverine' was een heerlijke actiefilm die wat mij betreft goed in het rijtje van de 'X-Men' trilogy past. Ik beweer niet dat ik totaal geen kritiek op deze Marvel film heb, want die heb ik wel.

Ten eerste vond ik het begin van de film eerlijk gezegd niet goed. Het was echt veel te veel van de hak op de tak. Eerst Logan en Victor wanneer ze een jaar of 12 zijn, dan Logan en Victor in de Amerikaanse Burgeroorlog, dan Logan en Victor in de Tweede Wereldoorlog en dan zijn ze opeens bij William Stryker en een stuk of zes andere mutanten. Deze andere mutanten werden nauwelijks op een goede manier geïntroduceerd. Je leerde ze echt niet goed kennen en voordat je eindelijk eens een beetje in de verhaallijn zat waarin Wolverine en Victor voor Stryker werken, stapt Logan eruit en heeft hij ineens een vriendin. Pfff... wat een hak op de tak gedoe zeg, gelukkig nam de film nu meer rust.

Het gaat goed met de film nu. Het tempo is weer wat gezakt, ik vond dat Lynn Collins (Kayla) niet echt goed acteerde (ze had ook niet zo'n goed charisma met Hugh Jackman), maar Hugh Jackman zat weer helemaal in zijn rol als Wolverine. Ook Liev Screiber is een veel betere Sabretooth dan die harige gast uit X-Men 1. Het gaat allemaal nog goed wanneer Logan eindelijk in Wolverine veranderd en wraak wil op Sabretooth. De actie is van een heerlijk niveau en daar valt dus goed van te genieten. Ik moet wel zeggen dat ik de rol van The Blob behoorlijk overbodig vond.
Dan krijgen we Gambit, goed personage. Goed geacteerd en was erg interessant, alhoewel ik zijn mutanten gave niet echt goed snap. Wat was zijn gave nu precies? Dat hij goed kon pokeren?

Maar dan gaat het toch echt een beetje mis, moet ik zeggen. De actie blijft van een heerlijk niveau, maar er word weer dezelfde fout als in 'X-Men: The Last Stand' gemaakt. Een overschot aan personages. Alle personages bleven nogal plat omdat er gewoonweg niet genoeg tijd was om ze allemaal goed aan bod te laten komen. Dat Logan's vriendin Kayla nog blijkt te leven door een of ander onzin middeltje vond ik wel erg toevallig en best wel 'over the top.' Deze zogenaamde plottwist deed de film geen goed. Daarna kreeg je die Deadpool. Ik snapte zijn gave niet en ik had geen flauw idee wie het was toen het bleek dat Wolverine hem kende. Ook zijn rol was nogal plat en er was niet genoeg tijd voor genomen.

Verder vond ik Danny Hustons rol als William Stryker toch een beetje minder dan Brian Cox in 'X-Men 2'. Cox was een veel dreigendere villain en had een pak meer charisma. Het einde was prima en sloot verder goed aan op de huidige 'X-Men Trilogy'. Ik hoor hier veel dat deze film niet goed aansluit op de huidige 'X-Men Trilogy'. Daar ben ik het niet mee eens, ik snap niet wat er nu niet goed aansloot. Misschien het uiterlijk van Sabretooth? Veranderd in de loop der jaren misschien?

Wat ik dus eigenlijk het grootste minpunt vind aan deze film is simpelweg dat er te weinig tijd word genomen om het verhaal te vertellen. Het begin is hak op de tak, terwijl we vervolgens een overschot aan personages hebben. Ik geef toch een 3,5 omdat sommige rollen (Wolverine, Sabretooth, Gambit) heerlijk vertolkt werden en omdat de actie erg goed was.

3,5 sterren.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Onderhond schreef:
Mnee.

Had men mij wijsgemaakt dat dit de onaffe versie was, ik had het zo geloofd. Vond de film redelijk ondermaats, zeker visueel gezien. Nu ben ik al geen fan van de Marvel verfilmingen, maar technisch ziet het er vaak toch aardig uit. Heb hier echt niks moois gezien, wel een heleboel lelijke effecten. Viel oa erg op tijdens die motorscene. Leek bijna een Hitchcock, met wazige achtergrondbeelden op blauw scherm. Verder ook weinig inspirerende cgi. Als het gaat over iemand met diamanthuid dan stel ik me daar wat meer bij voor dan niet één of ander mak cgi layertje. Ook nogal wat aan te merken op de vreselijke photoshop zonsondergangen waar Jackman tegen afgezet werd op het eind. Pure kitsch vond ik.



Volledig mee eens. Leek visueel nergens op, terwijl dat toch net de sterkte van dit soort films moet zijn.

Onderhond schreef:
Jackman zelf is fysiek perfect voor de rol, maar een te deftig acteur voor het personage. Al brullend komt hij iets te lachwekkend over vond ik. De rest van de acteurs is een bij elkaar geraapt zootje TVvolk voor zover ik kon oordelen. Vond het een hoop nobodies die echt niks toevoegden aan de bestaande personages.


Gedeeltelijk mee eens. Jackman vind ik nog steeds de prefecte acteur voor Wolverine. De overige personages konden me ook niet bekoren, op uitzondering van Liev Schreiber die, mijns inziens, Jackman overtreft.

Onderhond schreef:
Actiescenes ook mak en warrig in beeld gebracht. Ook erg gescript, met een rare laatste battle op een koeltoren waar iedereen, ongeacht alle raken klappen mooi op het randje van 1m blijft doorvechten.


Klopt, op de confrontaties tussen Jackman en Schreiber na is er weinig om je bij op te warmen. Tja, die eindscène, misschien dat je daar ietsje te veel bij nadenkt. Het zou een beetje flauw zijn mocht er iemand naar beneden donderen niet?

Onderhond schreef:
Vond het een erg warrig en goedkoop ogend geheel. Sowieso helemaal m'n ding niet, maar een beetje technisch vernuft en hoogstaande actiescenes zitten er meestal wel bij, dat ontbrak zelfs voor mij in deze film.

0.5*


Wel mijn ding, dus waarschijnlijk verklaart dat mijn ogenschijnlijk hoge score.


avatar van Querelle

Querelle

  • 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Niet zo goed als de voorgaande X-Men trilogie. Slechts vermakelijk vanwege wat spectaculaire momenten en uitstekend spel van Liev Schreiber.

Verder veel onlogische plotwendingen, zielloze stoere mannen dialogen en slap verhaal. Het mythologische aspect dat de X-Men zo interessant maakt ligt hier te ver onder de oppervlakte en moet plaats maken voor ongefundeerde actie.

In plaats van het grote aantal interessante acteurs uit de andere

X-Men films, zijn er nu ook wat zwakkere eenzijdige rollen. De acteur die Stryker speelt doet het overigens prima, maar is niks vergeleken bij een acteergigant als Brian Cox.


avatar van Bonnie-Selina

Bonnie-Selina

  • 4 berichten
  • 17 stemmen

Erg goede film.

Beter dan de andere. Soundtrack is alleen af en toe hetzelfde als Transformers. Goede soundtrack daar niet van maar wel jammer dat ze het gejat hebben.

Ben de film nu aan het kijken, erg mooi filmwerk.

En Wolverine is natuurlijk...


avatar van lordsnoopy

lordsnoopy

  • 2949 berichten
  • 2245 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
Verder vond ik het einde ook vrij slap. 'His brains will heal, but his memory won't.' Waar slaat dat nou weer op? Waarom is Logans geheugen dan ineens gewist? Ook is het vreemd dat Kayla het gewoon overleeft, terwijl ze eigenlijk niet in de X-Men films voor komt, alsof ze hem sinds die dag in deze film ineens vergeten is. Ze hield toch van hem?

Als iemand een flinke klap op zijn hoofd krijgt, dan ontstaat er hersenletsel. Meestal gaat dit gepaard met geheugenverlies. Stryker's doel was om met een adamantium kogel, Wolverine's geheugen te wissen, zodat deze hem niet zo achtervolgen. Wat overigens wel raar is dat in X-men 1 een normale politiekogel door Wolverine's schedel kan gaan, terwijl in deze film een speciale adamantium kogel nodig is...
Als ik me goed herinner gaat Kayla definitief dood aan het einde. Logan is zijn geheugen kwijt en ziet dus alleen maar een dode vrouw liggen die hij niet kent.


avatar van swouters

swouters

  • 66 berichten
  • 0 stemmen

Zinema schreef:

(quote)

Nog maar een keertje dan

Let op: Op het internet circuleren van deze film alleen nog maar workprints. Acteurs hangen soms aan draadjes, de structuur is verknipt, CGI is vervangend of nog niet af en de score van Transformers wordt deels gebruikt. Even ter info.

gelukkig heb ik em in de bioscoop gezien....


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

lordsnoopy schreef:
(quote)

Als iemand een flinke klap op zijn hoofd krijgt, dan ontstaat er hersenletsel. Meestal gaat dit gepaard met geheugenverlies. Stryker's doel was om met een adamantium kogel, Wolverine's geheugen te wissen, zodat deze hem niet zo achtervolgen. Wat overigens wel raar is dat in X-men 1 een normale politiekogel door Wolverine's schedel kan gaan, terwijl in deze film een speciale adamantium kogel nodig is...
Als ik me goed herinner gaat Kayla definitief dood aan het einde. Logan is zijn geheugen kwijt en ziet dus alleen maar een dode vrouw liggen die hij niet kent.


Sorry, het spijt me. You are absolutely right. Vooral dat van die vrouw. Echt stom van me. Die ging inderdaad dood. Nu herinner ik het me weer. Ikzelf lijd aan geheugenverlies denk ik . En inderdaad, door een flinke klap kun je aan geheugenverlies lijden. Ik zal kijken of de 'bewerk' functie nog niet weg is, anders zal ik het vlug even aanpassen.

EDIT: aangepast! Stomme fouten van mij, zeg.


avatar van dragonstar76

dragonstar76

  • 2 berichten
  • 3 stemmen

X-Men Origins: Wolverine - Photo Gallery - Film.com

Super goede voorloper van X-men 1,2 en 3

Ik heb m gezien, goeie aktie, ben wel Marvel fan!


avatar van sfeermeneer

sfeermeneer

  • 32 berichten
  • 51 stemmen

gambit gebruikt kaarten als wapen dat is zijn handelsmerk in de comics en tv serie ,al gebruikt hij ook nog wel andere objecten!

wat hij precies kan ga ik niet uitleggen,want ik weet het alleen vaag!

Gambit (Marvel) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

hier staat wat zijn krachten zijn


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

DVD-T schreef:
"The Blob" in een nog wat magere vorm


Hilarisch! Wat bedoel je precies met "magere vorm"?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

sfeermeneer schreef:

gambit gebruikt kaarten als wapen dat is zijn handelsmerk in de comics en tv serie ,al gebruikt hij ook nog wel andere objecten!

wat hij precies kan ga ik niet uitleggen,want ik weet het alleen vaag!

Gambit (Marvel) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

hier staat wat zijn krachten zijn

Bedankt voor de link naar wikipedia, want dit wilde ik even weten: (quote van wikipedia) Gambit is een mutant met de gave om levenloze voorwerpen, voornamelijk speelkaarten, op te laden met potentiële energie, waardoor ze explosief worden.


avatar van nachtraafje

nachtraafje

  • 118 berichten
  • 279 stemmen

Had er totaal niks van verwacht maar hij is me echt meegevallen! Bij X-Men denk ik al gauw aan die robot/gemuteerde mannetjes maar dat viel wel mee!

Ze zijn in ieder geval wel met de tijd meegegaan


avatar van Djarune

Djarune

  • 296 berichten
  • 903 stemmen

prima actiefilm. Verhaal wordt te mager gebracht. Actie is op zich wel leuk weergeven. Lang niet zo goed als de originele X-Men serie. Het meest positieve van de film is de vertolking van Hugh Jackman als Wolverine. Doet hij naar mijn mening fantastisch!


avatar van Weddy Jazza

Weddy Jazza

  • 27 berichten
  • 4 stemmen

Ik vond de film zeer vermakelijk alleen het karakter deathpool vond ik vrij veel lijken op het karakter dat ryan ranolds speelt blade trinity. Dat vond ik erg jammer. Daarkomt bij dat ik sabertooth wel weer geweldig vond. Nu ik x-men 1 heb terug gekeken baal ik een beetje van het feit dat ze sabertooth op die manier hebben neergezet met overdreven veel haar etc.


avatar van Weddy Jazza

Weddy Jazza

  • 27 berichten
  • 4 stemmen

Ik heb op www.nu.nl gelezen dat de volgende Wolverine film in de maak is. Het moet zich gaan afspelen in Japan. Weten sommige Marvel kenners misschien dat dit aansluit op sommige comics ?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik verwacht dat ze een plotline maken met Yuriko Oyama/Lady Deathstrike.


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

ik heb gelezen dan hugh jackman idd geinterreseerd is in een sequel en dat er een deadpool spinoff komt


avatar van DVD-T

DVD-T

  • 15565 berichten
  • 3129 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
(quote)


Hilarisch! Wat bedoel je precies met "magere vorm"?


In het begin is hij nog niet zo dik als dat hij later in de film is wanneer we hem terug zien. Dus we maken kennis met hem als hij nog wat magerder/dunner is


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Albus Dumbledore schreef:
Daarna kreeg je die Deadpool. Ik snapte zijn gave niet en ik had geen flauw idee wie het was toen het bleek dat Wolverine hem kende. Ook zijn rol was nogal plat en er was niet genoeg tijd voor genomen.
Deadpool is, althans in deze film, Weapon XI. Hij is een experiment, de opvolger van Logan, een geperfectioneerde Mutantkiller. Wie hij was? Logan zei toch: 'Wade, is that you? So Stryker finally found a way to shut you up, eh?' Het was dus Wade, die gast met die katana-zwaarden die bij hem in het team zat.


avatar van RemiB

RemiB

  • 66 berichten
  • 75 stemmen

ik heb hem zaterdag in de bios gezien, wat een actie!.

vanavond ga ik weer heen lol:p


avatar van Hayabusa

Hayabusa

  • 453 berichten
  • 115 stemmen

Weddy Jazza schreef:

Ik heb op www.nu.nl gelezen dat de volgende Wolverine film in de maak is. Het moet zich gaan afspelen in Japan. Weten sommige Marvel kenners misschien dat dit aansluit op sommige comics ?

Ja,

het sluit aan. Wolverine heeft zo'n beetje de hele wereld gezien, omdat hij bij verschillende organisaties heeft gewerkt (X-men, Hydra, S.H.I.E.L.D., Avengers, CIA, Amerikaans leger, Canadese leger etc.)



avatar van AC/DC

AC/DC

  • 420 berichten
  • 0 stemmen


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

Het computerspel is beter!


avatar van finitio

finitio

  • 119 berichten
  • 173 stemmen

Goede film, maar minder dan de vorige x-men films.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Om te beginnen ben ik eigenlijk de historie van X-Men en zijn characters weer een beetje vergeten. De tekenfilmserie keek ik af en toe, de comics heb ik nooit gelezen en heb wel de eerste drie films gezien. Dus als ik iets verkeerd beoordeel, is het waarschijnlijk gebrek aan kennis

De vorige films waren stuk voor stuk van een hoog niveau, al was The Last Stand de minste. Toch ging ik met hoge verwachtingen deze film in. Het begin is vrij sterk, waar Logan en Victor ( goed gecast door Schreiber!) soldaten zijn. Jackman als Wolverine is ook weer fantastisch om te zien.

Jammer dat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen waarom ze met de mutantkrachten geboren zijn. Wel leuk om te weten hoe Wolverine aan zijn naam is gekomen en de scene waarin hij een Adamantium skelet krijgt.
De film voelde bij vlagen afgeraffeld aan; voor het eerst vraag ik me dan ook af; heb ik dezelfde film gezien als jullie?

Ik heb de film via een torrent binnengehaald maar ik kreeg soms korte geanimeerde actiescenes tussen de normale scenes door. In de eindscene zag ik Wolverine gewoon aan touwen hangen en zag ik volgens mij zelfs nog een stukje hijskraan! Ook was er discontinuïteit tussen bepaalde scenes. Op het einde had Logan twee zwarte puntjes op zijn voorhoofd. Een seconde later waren het Adamantium kogels en weer een seconde later waren ze weg. Daarna waren ze opeens verdwenen. Ik heb sterk het gevoel dat ik op een of andere manier naar een versie heb gekeken die nog niet helemaal af was. Kan iemand dit bevestigen?

Voor de rest was het allemaal wel voorspelbaar en vermakelijk, maar het voelde allemaal wat minder spectaculair als de grote drie films. Een voldoende, wordt een halfje meer als blijkt dat ik een onafgewerkte versie heb bekeken.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Als je de film illegaal binnenhaalt heb je 9/10 de workprint gezien. Het is trouwens ook Adamantium i.p.v. Diamantium


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Oja Adamantium, wist ik

En dan heb ik dus de workprint gezien. Halfje erboven op dus en ooit nog een keer de goede versie kijken dan maar.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Viel me mee, maar dat komt vooral omdat mijn verwachtingen zo laag waren dat ik niet eens echt wist waarom ik voor deze film naar de bioscoop ging.

Het is absoluut niet zo dat Wolverine een echt goede film is. Integendeel: het is slechts een b-film met groot Hollywoodgeld. Het verhaal is erg flauw, met een aantal overbodige twists en niet meer dan een excuus om zoveel mogelijk mutanten op te laten draven voor een actiescène. De vorige delen probeerden tenminste nog enige diepgang en tragiek in het verhaal te brengen (al kwam het er wat mij betrefd nooit helemaal goed uit). Hier wordt het straal genegeert.

Maar de actiescènes zelf zijn dan wel weer onderhoudend en daardoor nog een enigzins redelijke score. Het mag dan verre van hoogstaand zijn, vervelend is het nooit. Wel jammer dat die Wolverine een onsterfelijke superheld is. Dat maakt de film niet echt spannend, want zijn leven staat nauwelijks op het spel. Belachelijk is dan ook de scène waarin Stryker na Wolverine vol adamantium te hebben gegiet trots zegt dat Wolverine onsterfelijk is en nauwelijks een minuut later opdracht geeft hem uit de weg te ruimen. Met methodes waarvan hij weet dat ze niet werken (neerschieten zonder adamantium kogels).

Overigens ben ik het met Onderhond eens op één punt: veel acteurs leken inderdaad weggelopen uit tv-series. De vele cameo's hebben iets geforceert cools en worden vaak vergezelt met flauwe humor. Die Gambit, de man die kan teleporteren en die Dead Pool (in zijn oorspronkelijke vorm) zijn vooral irritant.

2,5*