• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.419 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.752 acteurs
  • 199.124 gebruikers
  • 9.378.922 stemmen
Avatar
 
banner banner

Låt den Rätte Komma In (2008)

Drama / Horror | 114 minuten
3,58 1.893 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 114 minuten

Alternatieve titel: Let the Right One In

Oorsprong: Zweden

Geregisseerd door: Tomas Alfredson

Met onder meer: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson en Per Ragnar

IMDb beoordeling: 7,8 (238.609)

Gesproken taal: Zweeds

Releasedatum: 23 april 2009

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Låt den Rätte Komma In

"Eli is 12 years old. She’s been 12 for over 200 years and she just moved in next door."

Oskar is een 12-jarig jongetje, dat continu wordt geplaagd door twee bullebakken. Op een dag maakt Oskar kennis met zijn nieuwe buurmeisje en de twee worden vrienden. Sinds ze naast Oskar en zijn familie is komen wonen, sterven plotseling een hoop mensen, maar niemand weet waarom, behalve Oskar, die een geheim van zijn buurmeisje kent.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Nitrouz

Nitrouz

  • 433 berichten
  • 232 stemmen

Saai. Héél erg saai.

Deze film stond al lang op mijn "nog zien" lijstje. Later heb ik deze film op DVD aangeschaft. Wachtend op het juiste moment om deze te kijken. Vanavond rond een uur of 8 de DVD erin gestopt en met hoge verwachtingen begonnen te kijken.
Op de achterkant van de hoes zag ik al dat mevrouw Eli een vampier is. Eigenlijk had ik dit liever niet willen weten, want zo was het geen verassing meer. Jammer.

Let The Right One In begint al erg saai, je merkt direct hoe laag het tempo is. En ik merkte direct al dat dit een lange zit ging worden. Na een uur gaf ik het op en wist ik dat het niks meer ging worden. Toch heb ik hem helemaal afgekeken, en het einde maakte het ook nog wel een beetje waar.

Maar als ik de voorkant van de DVD zie (een bloederig hoofd van Eli), daarboven zie staan "Mr. Horror Presents" verwacht ik geen drama over 2 kindjes van 12 die verliefd zijn.
Misschien had ik mij beter in moeten lezen, maar dit was toch echt een fikse tegenvaller.

Buiten het lage tempo gebeurd er niks noemenswaardig, de 'horror' die de film te bieden heeft valt tegen. En het drama komt zo gevoelloos op mij over dat ik er ook geen gevoel bij krijg.

Beide genres worden in mijn ogen dus niet goed gecombineerd/gebruikt. Hier had meer in gezeten.

Nog een voldoende. 2*


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Nitrouz schreef:

Maar als ik de voorkant van de DVD zie (een bloederig hoofd van Eli), daarboven zie staan "Mr. Horror Presents" verwacht ik geen drama over 2 kindjes van 12 die verliefd zijn.

Als er "Mr. Horror presents" boven staat, wil dat alleen maar zeggen, dat het een film is die niet eerder in Nederland is uitgebracht, maar wel de moeite waard is. Zo ook bij deze. In de inlay wordt veel informatie gegeven, dat had je iig. even kunnen lezen.

2 sterren vind ik overigens geen voldoende, anders staan er wel erg veel films in de flop 100, die tegen een voldoende aanhikken.


avatar van Nitrouz

Nitrouz

  • 433 berichten
  • 232 stemmen

psycholamp schreef:

(quote)

Als er "Mr. Horror presents" boven staat, wil dat alleen maar zeggen, dat het een film is die niet eerder in Nederland is uitgebracht, maar wel de moeite waard is. Zo ook bij deze. In de inlay wordt veel informatie gegeven, dat had je iig. even kunnen lezen.

2 sterren vind ik overigens geen voldoende, anders staan er wel erg veel films in de flop 100, die tegen een voldoende aanhikken.

Mr. Horror.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Ja, dit is toch horror? Alleen misschien anders dan je gewend bent of verwacht had.

Zoals Mr. Horror deze film zelf introduceert:

Hoe vaak weet een horrorfilm het hart te raken? In mijn inmiddels tientallen jaren als liefhebber van het genre ben ik er niet zo heel veel tegengekomen. De meeste horrorfilms spelen in op onze angstgevoelens.

Andere mikken op de maagstreek middels flinke porties gore. Let the right one is soms eng, soms behoorlijk bloederig, maar altijd ontroerend.

Dat zou genoeg moeten zeggen...


avatar van Nitrouz

Nitrouz

  • 433 berichten
  • 232 stemmen

psycholamp schreef:

Ja, dit is toch horror? Alleen misschien anders dan je gewend bent of verwacht had.

Zoals Mr. Horror deze film zelf introduceert:

Hoe vaak weet een horrorfilm het hart te raken? In mijn inmiddels tientallen jaren als liefhebber van het genre ben ik er niet zo heel veel tegengekomen. De meeste horrorfilms spelen in op onze angstgevoelens.

Andere mikken op de maagstreek middels flinke porties gore. Let the right one is soms eng, soms behoorlijk bloederig, maar altijd ontroerend.

Dat zou genoeg moeten zeggen...

Ontroeren deed het mij niet, eerder gapen.


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Off-topic verwijderd.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

Heel erg mooie tedere film.

Zoals de genreaanduiding al aangeeft staat vooral het dramagedeelte centraal. Je zou het haast een romantisch drama kunnen noemen met een vleugje horror. Maar de romantiek tussen beide kinderen is erg puur, erg vertederend. Werkt echt op het gemoed en weet je recht in het hart te raken.

Erg rustige film ook, met hier en daar een (kleine) gewelddadige uitbarsting. Zag er ook erg netjes en verzorgd uit.

Kindacteurs stelen allebei de show. Heb het normaal niet voor kinderen in films maar heb er me geen seconde aan gestoord. Heel naturel allemaal.

Aanrader.


avatar van sweinsteiger

sweinsteiger

  • 2278 berichten
  • 0 stemmen

Heel erg mooie film over vampieren in de winter. Heerlijke dialogen, heel goede acteerprestaties, mooie kleurenafwisseling (gelijk bloed in de sneeuw) en goede regie. Tip : heel goede keuzefilm om te kijken als het koud is. En dan het koud laten en een deken pakken.

4*


avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

  • 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Spoilertags geplaatst.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2582 stemmen

Licht gezegd een hele andere film dan ik had verwacht, hoewel ik me klaar maakten voor een bloedstollende horror, kreeg ik een ingetogen vrij gedurfd drama te zien over een jongetje in een vrij grimmig dorpje. Dat krijg je ervan om via een poster te worden misleid, zonder naar het plot of trailer om te kijken. Ach, ik kon het gelukkig erger treffen. Film moet het vooral hebben van de mooie dialogen en de sterke prestaties van de twee kinderen. Het verhaal vond ik mooi, maar helaas wel voorspelbaar. Niet zo zeer vanaf het begin, maar je had wel al je scène rond, wanneer die begon. Ondanks dat het meer drama was, had ik toch het onverwachte van het horror-genre (hoewel dit natuurlijk niet altijd zo geld) verwacht. Gelukkig stoorde het niet. Ik kan me altijd wel goed vinden in dit soort camera werk waardoor het ook nog eens een mooi plaatje werd, scandinavische taal vind ik op de een of andere manier altijd erg fijn in films, waaronder hier ook. Prima filmpje, stukken beter dan twilight maar denk niet echt dat dit heel memorabel is. 3,5 ster


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

Dit blijft toch echt een topper. De remake is ook wel de moeite waard. Tenminste als je niet zo houdt van Zweedse films. Ik raad altijd aan eerst het origineel te kijken en dan de remake


avatar van SmackItUp

SmackItUp

  • 3505 berichten
  • 2631 stemmen

Heb het origineel gekeken en vond hem echt fantastisch. Een goede mix van spanning, drama en een klein vleugje romantiek door de vonken die duidelijk oversloegen bij de twee onervaren maar geloofwaardige hoofdrolspelers.


avatar van Askikker

Askikker

  • 620 berichten
  • 2657 stemmen

Mn lage score wil niet zeggen dat t ook een slechte film is,

maar als je denkt een psychologisch drama te gaan kijken en het blijkt een vampierfilm te zijn zit je natuurlijk wel met een kater.......


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Grappig... Veel mensen klagen over het tegenovergestelde...


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

psycholamp schreef:

Ja, dit is toch horror? Alleen misschien anders dan je gewend bent of verwacht had.

Zoals Mr. Horror deze film zelf introduceert:

Hoe vaak weet een horrorfilm het hart te raken? In mijn inmiddels tientallen jaren als liefhebber van het genre ben ik er niet zo heel veel tegengekomen. De meeste horrorfilms spelen in op onze angstgevoelens.

Andere mikken op de maagstreek middels flinke porties gore. Let the right one is soms eng, soms behoorlijk bloederig, maar altijd ontroerend.

Dat zou genoeg moeten zeggen...

Vond het niet echt horror. Eerder een thriller/drama met griezel elementen. De remake daarin is veel voller en bloederiger dan deze. Zo gaat dat met Hollywood


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

puckb96 schreef:

(quote)

Vond het niet echt horror. Eerder een thriller/drama met griezel elementen. De remake daarin tegen is veel voller en bloederiger dan deze. Zo gaat dat met Hollywood


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Was zo'n beetje mijn eerste 'arthouse' film. Achteraf vielt dat arthouse-achtige reuze mee, en had het waarschijnlijk alleen die reputatie omdat het een Zweede film is. Wat kan ik zeggen? Super sfeervol en de kinderacteurs doen het fantastisch (Kare Hedebrant ) Super shots en een memorabel laatste kwartier.


avatar van donnie darko

donnie darko

  • 6140 berichten
  • 2823 stemmen

Toch wel licht ontgoocheld, had een veel aangrijpendere film verwacht.. Het bleef allemaal wat vlak en ik vind hem toch echt wel overroepen.. Maar niettemin wel sfeervol, mooie beelden en goede acteerprestaties..

3.5*


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11918 berichten
  • 5323 stemmen

puckb96 schreef:

(quote)

Vond het niet echt horror. Eerder een thriller/drama met griezel elementen. De remake daarin is veel voller en bloederiger dan deze. Zo gaat dat met Hollywood

Vond het wat betreft dat bloederige heel erg meevallen - voor Hollywoodbegrippen is het heel erg minimaal. Eén van de elementen die de re-make zo goed maakte trouwens.


avatar van puckb96

puckb96

  • 1849 berichten
  • 0 stemmen

dit noem ik nou eens een echte knaller van een vampierenfilm.

ik wordt echt helemaal zat van die twilight crap.

nee, bij deze zit het verhaal goed in elkaar en de personages worden goed ontwikkeld.

zo'n beetje mijn eerste arthouse horrorfilm.

zal binnenkort wel eens 'antichrist' kijken van lars von trier.

maar deze film is echt dondersgoed.

het gore gehalte is alleen best wel laag, iets wat hoger is in let me in, de remake.

eigenlijk moet iedereen deze wel gezien hebben als je van dit soort films houdt!

Geweldig!


avatar van Gatvol

Gatvol

  • 62 berichten
  • 38 stemmen

zag afgelopen week de amerikaanse versie in de videosjop staan en dacht : "gdvrr waarom moet er nu weer een re-make van gemaakt worden.."

dus natuurlijk kijk ik eerst het origineel, en wat ik er van verwacht had werd weldegelijk waar gemaakt. mooie beelden in de sneeuw met vooral de belichting van de gebouwen en de omgeving.

en zoals veel anderen houd ik niet echt van kinder acteurs ("I see dead people.."...pfff)

toch ijzersterk geacteerd, moet wel altijd even denken aan de ouders van die acteurs als ze de film zelf zien...hehe, zal wel wat reacties in de families teweeg brengen.

het hele beeld van de film is versterkt door de sneeuw en de karakters van de acteurs, de kleuren en de solitude van de omgeving.

eindelijk weer eens een 'vampier' film waar het echte verhaal wordt verteld, geen lange tanden en spuitende spat-aderen, gewoon mooi 4*


avatar van Dee Al

Dee Al

  • 272 berichten
  • 197 stemmen

Ik was echt benieuwd naar deze film, maar oh wat heeft hij me teleurgesteld. Hij was erg saai en onprettig vormgegeven.

Ten eerste was de film heel rommelig gefilmd. Er werd van alles door elkaar geklutst en ik kon er in het begin geen touw aan vastknopen. Dat wekte wel verwachtingen bij me op. Ik heb wel eens vaker films gezien die juist goed waren door hun aparte vormgeving. Maar bij deze film heb ik het idee dat de regisseur niet goed wist wat hij wilde maken. Een horror, een drama of toch een romantische film? Die mix kan slagen, maar hier mist de film gewoon de aandacht voor een onderwerp die daar voor nodig is. Dit verpest alles en maakt de film heel saai.

De personages waren saai en daar paste het acteerwerk wel goed bij. Naarmate de film vorderde ging ik er wel meer van begrijpen, maar het rommelige filmen bleef heel irritant. Er sprongen geen scenes tussen uit: geen enkele scene maakt indruk. De film heeft wel een verhaal, maar gaat nergens diep op in. Je ziet hoe Eli mensen vermoordt. Waarom? Wordt geen aandacht aan besteedt. Je ziet hoe Eli's vader bloed van slachtoffers aftapt. Waarom? Blijft onbekend. Eli zegt dat ze geen normaal mens is en dat ze niet weet wat ze wel is. Hoe dat komt? Daar wordt geen punt van gemaakt. Natuurlijk kan ik het er allemaal wel bij gaan verzinnen, maar als de regisseur nergens maar dan ook nergens wat dieper op in gaat wordt het een erg lege en onvermakelijke film. Dat is precies wat ik in deze film voorgeschoteld heb gekregen.

Ik vond de film met een gebrek aan tekst gedurende 2 uur een zeurend karakter hebben. Natuurlijk hoeft niet alles met woorden gezegd te worden, maar de regisseur mist de vaardigheid om het met beelden weer te geven. Hij mist de vaardigheid om me te ontroeren, te amuseren, te imponeren. Hij probeert het allemaal wel, maar het lukt gewoon niet.

Ik snapte niet waarom na de moord op die weduwnaar moedertjelief opeens stond te janken en Oscar opeen zo treurig was. Wat is er gebeurd? Totaal niet goed overgebracht.

De eindscene slaat ook totaal nergens op. Het enige dat Oskar hoeft te doen is naar het midden van het zwembad zwemmen. Dan kunnen de pesters niets meer uitrichten met dat mes. Hij had ze het in ieder geval moeilijker kunnen maken dan braaf naar ze toe te zwemmen. En de moord als het op een na laatste shot was ook bedroevend slecht.

Nee, deze film heeft me niks gedaan. Het woord wat in me opkomt bij het kijken van deze film is 'blanco en leeg'. Op zich een goed verhaal, maar de uitwerking is totaal waardeloos. De regisseur wist totaal niet hoe hij zijn fantasieën over de film met elkaar kon combineren, met deze draak van een film als resultaat.

De aftiteling was dan weer heel mooi gedaan. Dat levert de film 0.5* meer op.


avatar van maxroelofs

maxroelofs

  • 2838 berichten
  • 1659 stemmen

Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken.

Aan de ene kant is het natuurlijk een erg origineel verhaal, aan de andere kant weet het totaal niet te boeien. Dit is eigenlijk de hele film lang zo, het weet gewoon maar niet te boeien. Ik wachtte de hele tijd op dat moment dat de film op gang zou komen alleen het kwam gewoon maar niet. Ik snakte echt naar het einde.

Het lastige is dat het verhaal wel ''leuk'' is. Je hebt met een apart wezen te maken die zich beetje bij beetje meer bloot geeft. Toch kun je je nog steeds geen goed beeld vormen over wat ze nou eigenlijk echt is. Erg irritant dat ze de hele tijd interessant doen met het karakter maar vervolgend niet de oplossing hebben om een paar van de open vragen in te vullen. Het is echt niet zo dat alles ingevuld moet worden maar iets meer duidelijkheid waardoor we ons een goed beeld van de situatie konden vormen was wel gewenst geweest.

Toch had de film iets van sfeer dat erg goed was. Het hele gegeven met het meisje was erg interessant. Ik was toch wel geïnteresseerd in wat er zou komen alleen het werd zo langdradig verteld dat ze dit gewoon helemaal verpestte. Mijn grootste probleem met deze film is eigenlijk dat je gewoon niet ziet dat de regisseur er iets van plezier aan beleeft. Alsof hij tijdens het maken van deze film na Patracia Paai heeft gekeken, daar ben je immers ook zo op uitgekeken.

Acteerwerk was niet meer dan redelijk. Ze speelde hun rol niet erg boeiend. Camerawerk kwam erg rommelig over.

Al met al een aardige horror die helaas wel weinig weet te boeien. Vanwege het lage niveau van het horror genre geef ik deze nog het voordeel van de twijfel en geef ik hem een voldoende alleen ik kan nou niet zeggen dat het echt een topper is in zijn genre.

3*


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11918 berichten
  • 5323 stemmen

maxroelofs schreef:

Camerawerk kwam erg rommelig over.

Rommelig??? Toen ik de film laatst weer bekeek viel het me juist op hoe statisch het camerawerk was. Overigens gedaan door een Nederlander.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Een goede film, maar gek genoeg ben ik verbaasd over het hoge gemiddelde. Låt den Rätte Komma In is naar mijn idee helemaal niet voor een groot publiek gemaakt. Het verhaal is erg goed, maar de uitwerking is allerminst spectaculair. Een geschat budget van een kleine drie miljoen euro is dan ook zakgeld voor een filmmaker. Desondanks heeft Tomas Alfredson ieder dubbeltje omgedraaid. En het geld grotendeels gestopt in het script. Iets wat wel meer gedaan mag worden.

Ergens wist ik wel dat Låt den Rätte Komma In geen pure horror was, maar had wel gedacht dat de film donkerder was. Meer sinister. Ook dat viel mee (of tegen). Het bleek een erg mooie drama te zijn. Met horrortrekjes, dat gelukkig wel. Ik ben het eens met mr. Horror ‘m vooral zit in de relatie tussen Oskar en Eli. De twee kinderen die beiden opgroeien in een vijandige omgeving. Allebei met hun eigen gevaren. Al vermoed ik dat Eli een behoorlijk huiveringwekkende geschiedenis heeft. In ieder geval is hun vriendschap erg mooi gebracht. Ondanks de weinige middelen ook enkele fraaie momenten met gore. De vampierstreken waren best cool. Ook behoorlijk goed geschoten. Een andere goede scene was die op het ijs, waar enerzijds Oskar zijn pestkop letterlijk doof slaat, terwijl elders dat lijk gevonden wordt. Het einde in het zwembad was heel tof gedaan. Heerlijk luguber.

Voor de rest was het voor mij vooral herinneringen ophalen. Zelf heb ik namelijk ook in Zweden gewoond in dat soort flats. Zweden is tijdens alle seizoenen een prachtig land om films te maken. De donkere sfeer komt daar in de winter volledig tot zijn recht.


avatar van K. V.

K. V.

  • 4364 berichten
  • 3769 stemmen

Deze eindelijk ook eens bekeken en 'k vond hem erg goed. De vergelijking met Twilight is vlug gemaakt, maar LTROI vond 'k toch beter. De film is minder romantisch getint en de cast vond 'k eigenlijk ook sympathieker.

Vampierenfilms zijn over het algemeen minder m'n ding, maar deze was wel goed te pruimen, misschien omdat de nadruk minder op het vampier zijn ligt, maar eerder de drama toer op gaat, al komt er ook af en toe een bloederige scène in voor.

Wel gedurfd om in deze tijden dat jonge meisje een naaktscène te geven, al is het in een flits. Voor de rest vond 'k de kinderen erg goed spelen.

Aangenaam verrast door deze vampierenfilm, 'k vond het een aanrader.

De remake hoef 'k niet perse te zien, deze versie vond 'k eigenlijk erg goed.


avatar van RonHoogvliet

RonHoogvliet

  • 55 berichten
  • 101 stemmen

Wat mij betreft de beste vampierenfilm ooit gemaakt. En ook ik ben meestal niet zo'n fan van kinderen die acteren maar hoe dit meisje acteert daar kan menig volwassen actrice een voorbeeld aan nemen.


avatar van Daphny.

Daphny.

  • 62 berichten
  • 53 stemmen

Dee Al schreef:
Ik was echt benieuwd naar deze film, maar oh wat heeft hij me teleurgesteld. Hij was erg saai en onprettig vormgegeven.

Ten eerste was de film heel rommelig gefilmd. Er werd van alles door elkaar geklutst en ik kon er in het begin geen touw aan vastknopen. Dat wekte wel verwachtingen bij me op. Ik heb wel eens vaker films gezien die juist goed waren door hun aparte vormgeving. Maar bij deze film heb ik het idee dat de regisseur niet goed wist wat hij wilde maken. Een horror, een drama of toch een romantische film? Die mix kan slagen, maar hier mist de film gewoon de aandacht voor een onderwerp die daar voor nodig is. Dit verpest alles en maakt de film heel saai.


Ben het er niet mee eens. Ik vind dat de film juist een uitstekende balans heeft tussen de horror, het drama en de relatie tussen de hoofdpersonages. Ondanks het verschil in emotie van de scenes, dan weer bruut, dan weer teder, blijft de sfeer en stijl van de film consistent, vind ik. Ze overdrijven nergens, de horror is niet over the top en de vriendschaps/liefdesscenes zijn niet te klef of zoet. Dat is een van de punten waarop deze het veel beter doet dan de remake.

De personages waren saai en daar paste het acteerwerk wel goed bij.


De personages zijn allesbehalve saai, maar daar kom ik zo wel op. In elk geval snap ik niet hoe je het acteren slecht kunt vinden. De kinderen spelen hun rollen ontzettend natuurlijk, nergens geforceerd. Vooral Lina Leandersson, het meisje dus, is griezelig goed gecast en maakt haar personage heel echt.

Naarmate de film vorderde ging ik er wel meer van begrijpen, maar het rommelige filmen bleef heel irritant. Er sprongen geen scenes tussen uit: geen enkele scene maakt indruk.


Rommelige filmen? Je bedoelt de rustige manier van filmen waarbij bijna niet elke seconde van camerastandpunt gewisseld word?

De film heeft wel een verhaal, maar gaat nergens diep op in. Je ziet hoe Eli mensen vermoordt. Waarom? Wordt geen aandacht aan besteedt. Je ziet hoe Eli's vader bloed van slachtoffers aftapt. Waarom? Blijft onbekend.


"Ik leef door middel van bloed".
"Ik vermoord mensen omdat ik moet".
Niet duidelijk genoeg zo?
Het is toch zonneklaar dat Eli een vampier is, ze geeft zelf aan bloed nodig te hebben, ze komt alleen naar buiten in het donker, slaapt overdag in een afgeschermde badkuip en een vrouw die ze gebeten heeft vliegt in brand van het zonlicht. Hoe duidelijk kunnen de aanwijzingen zijn. Of wil je dat ze het a la Twilight voor je uitspellen:
"I know what you are." "Say it" "Vampire". De reden dat Eli bloed nodig heeft lijkt me zo al duidelijk genoeg, maar goed.


Eli zegt dat ze geen normaal mens is en dat ze niet weet wat ze wel is.


Dat zegt ze niet. Ze geeft alleen geen direct antwoord op de vraag of ze een vampier is. Dat is wat anders.

Hoe dat komt? Daar wordt geen punt van gemaakt.


Je moet wel in gedachten houden dat Eli ondanks alles nog maar een kind is. Er is haar ooit iets overkomen dat ze zelf niet helemaal begrijpt. Ze weet alleen dat ze bloed nodig heeft, niet in het zonlicht kan en ergens utgenodigd moet worden voor ze naar binnen kan. Ze zal geen uitgebreide verklaring gaan vertellen van haar transformatie tot vampier en hoe het allemaal werkt.

Bovendien is dat het punt van de film niet. Het draagt niks bij aan het verhaal als je weet hoe Eli zo werd, feit is nu eenmaal dat ze het is. En eigenlijk is zelfs dat niet eens zo belangrijk. Het verhaal draait om hoe die twee kinderen in hun eenzame, uitzichtloze bestaan elkaar vinden en elkaar aanvullen. Het fysieke kwaad maar mentale goedheid in Eli en het mentale kwaad maar fysieke machteloosheid van Oskar, ze zijn perfect voor elkaar.
Hoe kun je deze personages saai vinden?

Ik vond de film met een gebrek aan tekst gedurende 2 uur een zeurend karakter hebben. Natuurlijk hoeft niet alles met woorden gezegd te worden, maar de regisseur mist de vaardigheid om het met beelden weer te geven. Hij mist de vaardigheid om me te ontroeren, te amuseren, te imponeren. Hij probeert het allemaal wel, maar het lukt gewoon niet.


Misschien niet bij jou, maar talloze andere mensen (waaronder ik) worden wel ontroerd door deze film, dus blijkbaar heeft de regisseur toch iets goed gedaan.


De eindscene slaat ook totaal nergens op. Het enige dat Oskar hoeft te doen is naar het midden van het zwembad zwemmen. Dan kunnen de pesters niets meer uitrichten met dat mes. Hij had ze het in ieder geval moeilijker kunnen maken dan braaf naar ze toe te zwemmen. En de moord als het op een na laatste shot was ook bedroevend slecht.


Ik denk niet dat die gast zich laat tegenhouden door wat water als hij echt van plan is iemand iets aan te doen. Er was verder niemand meer in het zwembad, en ze waren bovendien met meer, dus ze zouden hem makkelijk kunnen insluiten als er éen iemand achter hem aandook. Oskar zag in dat de situatie hopeloos was. Bovendien past het in zijn personage dat hij zwak is en over zich heen laat lopen, daarom werd hij in eerste instantie gepest.

Nee, deze film heeft me niks gedaan. Het woord wat in me opkomt bij het kijken van deze film is 'blanco en leeg'.


Jammer, je hebt recht op je mening, maar mijn mening is dat je zeker wel iets hebt gemist als je deze film leeg noemt.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11918 berichten
  • 5323 stemmen

Vol-kom-en mee eens, uitstekend bericht! Overigens kostte het mij wel drie kijkbeurten om de film helemaal op waarde te schatten.


avatar van Dee Al

Dee Al

  • 272 berichten
  • 197 stemmen

Daphny. schreef:

Ben het er niet mee eens. Ik vind dat de film juist een uitstekende balans heeft tussen de horror, het drama en de relatie tussen de hoofdpersonages. Ondanks het verschil in emotie van de scenes, dan weer bruut, dan weer teder, blijft de sfeer en stijl van de film consistent, vind ik. Ze overdrijven nergens, de horror is niet over the top en de vriendschaps/liefdesscenes zijn niet te klef of zoet. Dat is een van de punten waarop deze het veel beter doet dan de remake.


Het hoeft zeker niet over de top te zijn (dat vind ik bij horrorfilms ook irritant), maar ik vond deze film als geheel toch heel slaapverwekkend. Niet boeiend weergegeven.

quote="Daphny."]De personages zijn allesbehalve saai, maar daar kom ik zo wel op. In elk geval snap ik niet hoe je het acteren slecht kunt vinden. De kinderen spelen hun rollen ontzettend natuurlijk, nergens geforceerd. Vooral Lina Leandersson, het meisje dus, is griezelig goed gecast en maakt haar personage heel echt.
[/quote]

Ik vond de personages wel degelijk heel saai. Zelfs onze vampier vond ik totaal geen interessant karakter. Ik zeg ook niet dat het acteerwerk slecht is, maar ik vind het ook zeker niet bijzonder.

Je opmerkingen over het filmwerk en de plot van de film, daar zal ik later nog wel op reageren. Het is inmiddels alweer een paar maanden geleden dat ik de film heb gezien en het is nou niet echt een film die in mijn geheugen gegrift staat. Misschien dat ik de film nog een zal kijken (al heb ik er geen zin in) met jouw reactie in mijn achterhoofd, en dat ik dan op bepaalde punten van mening zal veranderen. Ik heb dit echter niet voor niets geschreven.

Natuurlijk, als je al die zinnen uit die film opsomt klinkt het natuurlijk heel dom dat ik het niet doorhad dat Eli een vampier was. Het zal voor een deel ook wel liggen aan mijn inzichtvermogen in de film, maar dat moet ook geprikkeld worden. Als ik een film saai vindt, ga ik automatisch minder goed mijn best doen om de plot te doorgronden. En dat ligt wel degelijk aan de film. Maar nogmaals, misschien kijk ik de film nog een keer en zal ik het dan allemaal veel beter volgen.

Daphny. schreef:
Misschien niet bij jou, maar talloze andere mensen (waaronder ik) worden wel ontroerd door deze film, dus blijkbaar heeft de regisseur toch iets goed gedaan.


Ik hoef toch niet voor alles wat ik zeg 'ik vind' te zeggen? Het is toch duidelijk dat het op MovieMeter om meningen gaat? Oke, jij vindt iets anders, nou fijn dan. Maar ik beoordeel de film op wat ik vindt, en niet op wat talloze andere mensen van de film denken. Jij doet in jouw reactie ook een aantal beweringen die als feiten klinken, zoals 'de personages zijn allesbehalve saai'. Ik kan je er dan ook wel op gaan wijzen dat dat niet voor iedereen zo is, maar dat vind ik nogal flauw. Het lijkt mij wel duidelijk dat het hier om jouw mening gaat.

Daphny. schreef:
Ik denk niet dat die gast zich laat tegenhouden door wat water als hij echt van plan is iemand iets aan te doen. Er was verder niemand meer in het zwembad, en ze waren bovendien met meer, dus ze zouden hem makkelijk kunnen insluiten als er éen iemand achter hem aandook. Oskar zag in dat de situatie hopeloos was. Bovendien past het in zijn personage dat hij zwak is en over zich heen laat lopen, daarom werd hij in eerste instantie gepest.


Oh, dus denken dat die gast zich niet door water laat tegenhouden, vind jij een goede reden om dan maar braaf naar hem toe te zwemmen en je iets te laten aandoen? Daar denk ik toch anders over. Ik vond dit toch erg raar. En over je heen laten lopen is toch wel iets anders dan je laten vermoorden.

Misschien zal ik nog een keer op je andere punten reageren (als ik de energie kan opbrengen om deze film nog eens op te zetten).