Genre: Oorlog / Avontuur
Speelduur: 103 minuten
Alternatieve titel: Winter in Wartime
Oorsprong:
Nederland / België
Geregisseerd door: Martin Koolhoven
Met onder meer: Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen en Jamie Campbell Bower
IMDb beoordeling:
7,0 (14.023)
Gesproken taal: Engels, Nederlands en Duits
Releasedatum: 27 november 2008
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via Film1
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Oorlogswinter
"A country occupied, a child's innocence lost."
Het is de ijskoude winter van 1945. De Tweede Wereldoorlog is nog in volle gang. In het westen van Nederland heerst grote honger, waardoor veel mensen naar het oosten trekken om daar voedsel te vinden voor hun gezinnen. In een dorpje in de buurt van Zwolle woont de veertienjarige Michiel die niet kan wachten tot hij iets kan betekenen in het verzet. Dit tot ergernis van zijn vader, die als burgemeester vooral bezig is om escalaties in het dorp te voorkomen. Wanneer Michiel onverwacht een opdracht krijgt, is hij vastbesloten te bewijzen dat hij deze kan volbrengen. Hierdoor raakt hij betrokken bij de gevaren van de oorlog.
Externe links
Acteurs en actrices
Michiel van Beusekom
Erica van Beusekom
Uncle Ben
Jack
Johan van Beusekom
Lisa van Beusekom
Dirk
Theo
Auer
Schafter
Reviews & comments
Stephan
-
- 7893 berichten
- 1387 stemmen
Als ik Goderie wil imiteren lees ik wat collega's schrijven en blaat het na...
Jan de Arbeider
-
- 23 berichten
- 0 stemmen
Kort is Jans commentaar zeker, maar krachtig vind ik het verre van. Nee, men hoeft geen lappen tekst te schrijven, maar commentaar als 'wat een slechte film' of 'leuke film' heeft totaal geen meerwaarde. Ik houd van goed onderbouwd commentaar, aangezien ik graag wil weten waarom iemand de film goed of slecht vindt. Dan kan ik kijken of ik het ermee eens ben, of juist niet. Ook kan het mij nieuwe inzichten geven.
Overigens staat er in het reglement (te zien wanneer je je eerste bericht schrijft) dat de site hier niet van gediend is en hier tevens niks aan heeft. Dat iemand zijn mening onderbouwd is dus zeker niet 'omdat hij Goderie wil imiteren' of 'omdat hij zichzelf heel wat vindt'. Een discussie kan geen discussie zijn zonder argumentatie. Laat deze site nou een discussie plek zijn.
Een commentaar als 'goede film' voegt natuurlijk niks toe aan een discussie, als ik wil weten of mensen de film goed of slecht vinden, kijk ik wel naar de rating van de film. De discussie plek is echter meer. Daar kijk ik als ik wil weten waarom mensen de film goed of slecht vinden. Jan noemt wel 'saai' en 'knullig', maar waarom de film volgens Jan dan saai of knullig is, blijft een raadsel.
Om weer ontopic te gaan, ben ik het bijna helemaal eens met Denveen. Echter viel het matige acteerwerk van de bijrollen mij niet echt op, hier ga ik eens op letten bij herziening. Ook ik vond het Engels van Michiel soms irritant. Natuurlijk is het logisch dat de jongen gebrekkig Engels spreekt, maar voor mijn gevoel lag dit er iets te dik op. Tevens voelde het aan als een misplaatste manier om grappig te zijn, wat mijns inziens niet echt binnen de film past. Maar, misschien heeft de regisseur/ scenarist hier zo zijn goede redenen voor.
Tenslotte mijn vraag aan Jan: Waarom vind je de film dan zo knullig en saai? Saai vanwege weinig actie, gebrek aan identificatie, een naar jouw mening oninteressant onderwerp/verhaal etc.?
Ik geloof niet dat ik jouw enige uitleg schuldig ben maar voorruit dan maar misschien dat je dan beter slaapt als je mijn mening zo belangrijk vind , Saai vind ik het verhaal waar totaal geen ontwikkeling in zit het rommelt maar een beetje aan en weet zich niet echt te ontwikkelen van het boek blijft weinig over (het boek pakte me wel mee in een spannend en meeslepend verhaal) , ook de voorspelbaarheid vooral de scene met de sardines ik zat echt te hopen dat die oom niet zou doen alsof ging stikken , Knullig het camerawerk het gebibber gaat na een tijdje toch wel een beetje vervelen alsof ze heel de film hebben opgenomen op een fiets , Knullig de brugscene even naar de overkant klimmen zonder dat 1 Duitser het ziet , Knullig de achtervolging met paard en wagen Duitsers hebben zeker nooit schietles gehad , en van het mooie Nederlandse besneeuwde landschap blijft ook niks over als je weet dat bijna de hele film is opgenomen in Litouwen waar overig maar heel weinig sneeuw lag dus dat hebben ze maar digitaal toegevoegd.
Kortom ik vind het maar een saaie , voorspelbare en knullige film hopende hiermee genoeg uitleg te hebben gegeven.
Groeten Jan.
Jan de Arbeider
-
- 23 berichten
- 0 stemmen
Drakerig oubollig oorlogsdrama.
Meest opvallende en meteen ook meest irritante element is de vreselijke soundtrack. Was je nog niet geraakt door het droevige verhaaltje en de slomos dan is daar de soundtrack. Enorm bomastisch en opdringerig, bijna continue aanwezig en zo belachelijk dik aangezet dat je de film eigenlijk beter met je ogen dicht kan kijken om niet te ontploffen. Dramatische misser die ook maar enige poging tot subtiliteit volledig vernietigt en enorm misplaatst bij het niet-werkende drama.
Verder is er het enorm povere acteerwerk. Enkel de vader komt een beetje uit de verf (voor zover die dan meespeelt). Het kereltje is compleet onzichtbaar en ook de dochter is een enorm grijze muis. De rest van de personages ben ik ondertussen alweer vergeten.
Visueel is er enkel het kleurgebruik dat een beetje opvalt, maar brakke editing en slecht camerawerk houden hier maar weinig van overeind. De actie is best knullig en het verhaaltje is gewoon te saai om enige interesse op te wekken.
Vreselijke tralala BAM jank slomo boerenfilm die ik net zoals Zwartboek op de zo snel mogelijk vergeten lijst zet.
0.5*
Helemaal mee eens.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Ik vond de film zo slecht nog niet. Goed geacteerd, goede verfilming van het origineel verhaal. Niet slecht voor een Nederlandse film over de Tweede Wereldoorlog. Deze film is samen Zwartboek, een échte kwaliteitsfilm uit Nederland, die je niet vaak tegenkomt.
4.0*
- Ik heb de film al een lange tijd geleden gezien, ik snap niet waarom ik nu pas oordeel..
De film ligt vanaf vandaag in de videotheek, wel een gepast moment. Zo met 4 en 5 mei.. 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11924 berichten
- 5327 stemmen
IkDeze film is samen Zwartboek, een échte kwaliteitsfilm uit Nederland, die je niet vaak tegenkomt.
Kul.
Enigma
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad Kul
Enigma
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
Ik geloof niet dat ik jouw enige uitleg schuldig ben maar voorruit dan maar misschien dat je dan beter slaapt als je mijn mening zo belangrijk vind , Saai vind ik het verhaal waar totaal geen ontwikkeling in zit het rommelt maar een beetje aan en weet zich niet echt te ontwikkelen van het boek blijft weinig over (het boek pakte me wel mee in een spannend en meeslepend verhaal) , ook de voorspelbaarheid vooral de scene met de sardines ik zat echt te hopen dat die oom niet zou doen alsof ging stikken , Knullig het camerawerk het gebibber gaat na een tijdje toch wel een beetje vervelen alsof ze heel de film hebben opgenomen op een fiets , Knullig de brugscene even naar de overkant klimmen zonder dat 1 Duitser het ziet , Knullig de achtervolging met paard en wagen Duitsers hebben zeker nooit schietles gehad , en van het mooie Nederlandse besneeuwde landschap blijft ook niks over als je weet dat bijna de hele film is opgenomen in Litouwen waar overig maar heel weinig sneeuw lag dus dat hebben ze maar digitaal toegevoegd.
Kortom ik vind het maar een saaie , voorspelbare en knullige film hopende hiermee genoeg uitleg te hebben gegeven.
Groeten Jan.
Ik kan mij goed vinden in het commentaar van Jan vooral de scene bij de brug is inderdaad knulligheid ten top en de film is inderdaad voor het grootste gedeelte opgenomen in Litouwen waar op dat moment maar heel weinig sneeuw lag dus dit hebben ze digitaal toegevoegd.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Als ik Goderie wil imiteren lees ik wat collega's schrijven en blaat het na...
Is onzin Stephan. Goderie schreef zijn recensies niet zelf, maar zij die dat wel deden schreven niet zomaar collega's over.
MovieFreakk
-
- 72 berichten
- 0 stemmen
Kort is Jans commentaar zeker, maar krachtig vind ik het verre van. Nee, men hoeft geen lappen tekst te schrijven, maar commentaar als 'wat een slechte film' of 'leuke film' heeft totaal geen meerwaarde. Ik houd van goed onderbouwd commentaar, aangezien ik graag wil weten waarom iemand de film goed of slecht vindt. Dan kan ik kijken of ik het ermee eens ben, of juist niet. Ook kan het mij nieuwe inzichten geven.
Overigens staat er in het reglement (te zien wanneer je je eerste bericht schrijft) dat de site hier niet van gediend is en hier tevens niks aan heeft. Dat iemand zijn mening onderbouwd is dus zeker niet 'omdat hij Goderie wil imiteren' of 'omdat hij zichzelf heel wat vindt'. Een discussie kan geen discussie zijn zonder argumentatie. Laat deze site nou een discussie plek zijn.
Een commentaar als 'goede film' voegt natuurlijk niks toe aan een discussie, als ik wil weten of mensen de film goed of slecht vinden, kijk ik wel naar de rating van de film. De discussie plek is echter meer. Daar kijk ik als ik wil weten waarom mensen de film goed of slecht vinden. Jan noemt wel 'saai' en 'knullig', maar waarom de film volgens Jan dan saai of knullig is, blijft een raadsel.
Om weer ontopic te gaan, ben ik het bijna helemaal eens met Denveen. Echter viel het matige acteerwerk van de bijrollen mij niet echt op, hier ga ik eens op letten bij herziening. Ook ik vond het Engels van Michiel soms irritant. Natuurlijk is het logisch dat de jongen gebrekkig Engels spreekt, maar voor mijn gevoel lag dit er iets te dik op. Tevens voelde het aan als een misplaatste manier om grappig te zijn, wat mijns inziens niet echt binnen de film past. Maar, misschien heeft de regisseur/ scenarist hier zo zijn goede redenen voor.
Tenslotte mijn vraag aan Jan: Waarom vind je de film dan zo knullig en saai? Saai vanwege weinig actie, gebrek aan identificatie, een naar jouw mening oninteressant onderwerp/verhaal etc.?
Als Jan een kort commentaar wil geven is dat zijn goed recht sommige mensen vinden het nodig om deze film te omschrijven als een kutfilm (zie eerdere commentaren een aantal pagina,s terug) ik stoor me eigen daar meer aan dan aan Jan zijn commentaar , en laten we eerlijk wezen het is gewoon een zeer matige film maar omdat het een Nederlandse film moeten we hem goed vinden lijkt het wel.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
maar omdat het een Nederlandse film moeten we hem goed vinden lijkt het wel.
Stephan
-
- 7893 berichten
- 1387 stemmen
Is onzin Stephan. Goderie schreef zijn recensies niet zelf, maar zij die dat wel deden schreven niet zomaar collega's over.
Mijn ervaring is in ieder geval dat bij zijn recensie over mijn film, hij de personages verkeerd had en hij elementen aanhaalden die niet in de (uiteindelijke) film zaten.
De namen die hij verkeerd had kan alleen als je erover leest en de namen niet hoort, ergo: hij heeft de film zelf niet gezien.
Ik geloof dat ik dan met mijn kritiek op hem nog mild ben.
Maare... Schwamm drüber. Het gaat hier over jouw film (die ik prima vond!)
gerrit019
-
- 97 berichten
- 1152 stemmen
4*
een nederlandse film en dus een hoop scenes die met meer geld en meer tijd beter uit te werken zouden zijn geweest. echter dat zal nog lang het euvel blijven van de nederlandse film waar budgetten nu eenmaal veel lager liggen. wat ik dan belangrijk vind is of de film me vermaakt heeft. en dat heeft deze film. het haalt de herinnering die ik nog heb bij het boek goed terug: avontuurlijk, onderdrukking, verraad en eigenlijk zoals mijn beeld is was alles redelijk simpel. echter als een een filmtechnisch en verhaalstechnisch hoogstandje verwacht - nee - maar wel een vermakelijke film - zeker als je daarvoor openstaat.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Degelijke mainstream (jeugd)film van Hollandse bodem, niet hoogstaand maar zeker wel vermakelijk.
Fabke
-
- 45 berichten
- 129 stemmen
een zeer goede film (had ik niet verwacht)
spannend.
wel jammer dat het in het "hollands" is.
soms moest ik een scene terugspoelen omdat ik het niet verstond (vooral die oom "Ben" sprak soms onduidelijk)
aanrader! (voor mij toch
)
daantje81
-
- 148 berichten
- 212 stemmen
Vond hem best wel aardig om te kijken maar had er meer van verwacht.
Vond de nederlandse films de laatste tijd erg goed maar deze voldeed niet helemaal aan de verwachtingen.
Vond het boek beter.
usr14112
-
- 360 berichten
- 555 stemmen
Prima degelijke film. Mooi verhaal en spannend gebracht. Las net dat de film grotendeels in Litouwen was opgenomen. Nou dat is dan goed gedaan want ik had het echt niet gezien. Acteerprestatie's waren niet bijzonder. Lakemeier speelde overigens goed. Vond zijn zus een beetje vlak en de piloot wat aan de jonge kant. Kwam niet echt over. Jammer van die scene bij de brug. Dat ging wel wat ver. Gelukkig donderde hij er vanaf anders was het volslagen belachelijk geweest.
3*
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
de piloot wat aan de jonge kant. Kwam niet echt over. *
Is waarheidsgetrouw.
Enigma
-
- 187 berichten
- 0 stemmen
Klopt de piloten waren over het algemeen zeer jong de gemiddelde leeftijd was rond de 20 jaar.
Brotherband
-
- 45 berichten
- 108 stemmen
Goeie film, maar zeker niet zo goed als Zwartboek. Had wel wat meer verwacht eigenlijk. Maar toch weer eens leuk zo'n Neerlands filmpje.
3,5*
willemfilm
-
- 671 berichten
- 689 stemmen
Niet zo'n goede verfilming van een uitstekend boek dat ik jaren geleden eens las. Het boek herkende ik in de film, ondanks het zeker 35 jaar geleden is toen ik het boek las. Da's knap, niet alleen van mij
maar vooral van alle betrokkenen bij de film. Maar ondanks dit gegeven was het een matige vertolking van een spannend verhaal. Nederlandse jeugdacteurs kunnen mij maar zelden boeien. Nu ook niet.
wimaroca
-
- 763 berichten
- 644 stemmen
Ik vind het een matige film,een vergelijking met zwartboek kan helemaal niet,daar is oorlogswinter veel te traag voor,en ook vind ik de acteer prestaties maar matig
mixmaster
-
- 1288 berichten
- 1215 stemmen
niet de film die ik had verwacht maar hij is wel het kijken waard.
het niveau van zwartboek haalt deze film zeker niet , maar toch een mooie nederlandse oorlogsfilm .
Filmkriebel
-
- 9977 berichten
- 4659 stemmen
Niet slecht maar kon nog beter zijn. Oorlogswinter vertelt over het dagelijks leven tijdens de bezetting, met alles wat daarbij komt kijken. Koolhoven doet aardig zijn best maar faalt op doorslaggevende momenten. De momenten van tederheid en drama wisselen elkaar af. Te snel echter, want hij neemt de tijd niet om de emotie in ons los te werken. De scène waar de vader zijn zoon leert scheren vond ik zéér sterk maar juist iets te kort. Ik miste een dergelijke scène met oom Ben, want de film wou nu net de nadruk leggen op hun speciale band. Koolhoven deed het niet en liet een kans liggen om drama te scheppen. De film was goed op dreef, maar zakte als een pudding ineen op het einde waardoor het gewenste effect uitbleef.
zjandannybob
-
- 421 berichten
- 1047 stemmen
zeer saaie film over een kindje die zeer irritant half nederlands half engels praat. Vond het hele verhaal ook niet sterk opkomen. De film hield me helemaal niet vast. Kijk liever zwartboek ofzo. Te weinig spanning om echt drama te creeeren
patrick21079
-
- 61 berichten
- 289 stemmen
Goede film maar kon mijn hoge verwachtingen niet inlossen, het verhaal was leuk bedacht en ook interessant maar als ze er wat maar aandacht aan hadden gegeven was er al meer van te maken.
De acteurs deden het allemaal prima. De film was op sommige punten saai en je moest echt proberen je aandacht erbij te houden.
Leuke film om op een avondje te kijken en eindelijk na Zwartboek weer eens een aardige film van nederlandse bodem. Het camerawerk viel ook tegen de omgeving daarintegen was prachtig.
Muziek was ook pima in orde.
3*
Naduah
-
- 231 berichten
- 210 stemmen
Redelijke film omtrent de periode 1945, maar ik had er persoonlijk meer van verwacht. Ik kan me wel vinden in het commentaar v.w.b. de brug oversteken etc. Vol met duitsers en niemand ziet de persoon in het water vallen! Hij keek verder wel goed weg en voor NL/BL begrippen niet slecht. Acteerwerk vond ik wel goed, met name door de jeugdige spelers.
Het laatste nieuws

Levensecht Netflix-drama 'Private Life' met Paul Giamatti maakt indruk

'The Investigation of Lucy Letby' gezien? Op Netflix vind je ook deze vergelijkbare documentaires

Waargebeurde film 'The Mauritanian' van Kevin Macdonald is woensdag op televisie

Netflix komt met 'Caught Stealing', maar Prime Video overtroeft met 'Roofman'
Bekijk ook

Zwartboek
Thriller / Oorlog, 2006
3.479 reacties

De Marathon
Drama / Komedie, 2012
660 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Max Manus
Biografie / Oorlog, 2008
69 reacties

Beneath Hill 60
Oorlog, 2010
64 reacties

One Hour Photo
Drama / Thriller, 2002
764 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






