Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 137 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Edward Zwick
Met onder meer: Daniel Craig, Liev Schreiber en Jamie Bell
IMDb beoordeling:
7,1 (160.579)
Gesproken taal: Duits, Russisch en Engels
Releasedatum: 19 maart 2009
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Defiance
"Freedom begins with an act of defiance"
Vier Joodse broers ontsnappen uit het door de Nazi's bezette Polen. Zij vluchten richting Wit-Rusland, waar zij zich aansluiten bij Russische verzetsstrijders en beginnen met het bouwen van een degelijke uitvalsbasis, die als bescherming moet dienen voor hen zelf en voor allen die in gevaar verkeren.
Externe links
Acteurs en actrices
Tuvia Bielski
Zus Bielski
Asael Bielski
Lilka Ticktin
Shimon Haretz
Isaac Malbin
Ben Zion Gulkowitz
Tamara Skidelsky
Riva Reich
Yitzhak Shulman
Video's en trailers
Reviews & comments
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4619 stemmen
Wat zit je toch weer maar eens ongelofelijke bullshit te verkondigen. Mijn reactie was gericht op Stephanovic, die meende dat mensen deze film bekritiseren om zich van de grijze massa te kunnen onderscheiden. Ik vind het zelf ook een belachelijke term, vandaar de aanhalingstekens. Gezien het late uur van je bericht, kan ik alleen maar hopen dat je in een vermoeide/beschonken toestand was toen je het schreef.
Verder heb je wel gelijk dat ik bevooroordeeld naar deze film heb gekeken. Die moraliserende kwal van een Edward Zwick staat namelijk niet hoog in mijn achting.
DwarreI
-
- 1170 berichten
- 1371 stemmen
Hmm, een goede tip, wat een bijzondere termen kom ik hier op moviemeter toch altijd weer tegen..
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Wat zit je toch weer maar eens ongelofelijke bullshit te verkondigen. Mijn reactie was gericht op Stephanovic, die meende dat mensen deze film bekritiseren om zich van de grijze massa te kunnen onderscheiden. Ik vind het zelf ook een belachelijke term, vandaar de aanhalingstekens. Gezien het late uur van je bericht, kan ik alleen maar hopen dat je in een vermoeide/beschonken toestand was toen je het schreef.
Verder heb je wel gelijk dat ik bevooroordeeld naar deze film heb gekeken. Die moraliserende kwal van een Edward Zwick staat namelijk niet hoog in mijn achting.
Haha, ik moet je enigsinds gelijk geven, met name over mijn vermoeide toestand, en ben daarom enigsinds aan de context voorbijgegaan. Hoewel ik blijkbaar over de bevooroordeeldheid wél een punt had.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Was ik maar beschonken geweest, maar helaas dat ik mag niet drinken op mijn werk.
Lennon
-
- 278 berichten
- 244 stemmen
Hmm, een goede tip, wat een bijzondere termen kom ik hier op moviemeter toch altijd weer tegen..
Gelukkig zijn er toch altijd mensen die alles beter weten en de neiging hebben om mensen de les te lezen.. volslagen kansloos, en best triest. Maar dat is dan weer mijn mening. 
Mijn welgemeende excuses dat ik een taalfoutje heb gemaakt in de haast dat ik het berichtje plaatste... (spellingscontrole... ja... alles is goed gelukkig.. kan ie me daar niet meer op pakken...)
LZA
-
- 474 berichten
- 1557 stemmen
Sid-the-gekste
-
- 181 berichten
- 192 stemmen
Ik vond hem echt heel erg intersant..
Mooi acteurwerk en heel mooi gefilmt..
Zeker herhaling vatbaar om nog een keer te bekijken..
Chivas76
-
- 10 berichten
- 270 stemmen
Erg sterke film en realistisch verfilmd. Gebaseerd op het waargebeurde stukje geschiedenis dat nooit vergeten mag worden..
4*
VierkanteOogjes
-
- 254 berichten
- 1661 stemmen
kleine tegenvaller, vooral in vergelijking met de 'hoge score'. Werd niet goed geacteerd, vooral niet door de bijrollen in de groep. Ik kreeg niet 't gevoel dat ze echt honger hadden, was in "Alive" een stuk beter overgebracht.
Verder te langdradig of anders gezegd: gebeurtenissen niet zo interessant als verwacht. Jammer, was echt benieuwd naar deze film.
2,5 *
aspro
-
- 570 berichten
- 1518 stemmen
dit zijn van die films die in de geschiedenis boeken thuis horen
dit ware gebeurde verhaal goed neergezet en prachtig in beeld gebracht
H1DD3
-
- 435 berichten
- 433 stemmen
b800
-
- 23 berichten
- 6 stemmen
Vond het een super goede film! vond hem erg spannend en goed gespeeld. 4*5
kelly79
-
- 45 berichten
- 84 stemmen
Ik ben een groot liefhebber van oorlogsfilms, maar ik kan helaas weinig met deze film. Het doet me gewoon niet veel. Het acteerwerk is wel ok en sommige scenes zien er prachtig uit, maar daar blijft het wel bij.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
In deze film zien we dat Craig de slechtste Bond, ook nog echt kan acteren en hij zit weer goed in zijn rol en weer terug op het niveau van Munich, dus Craig verspil je talent niet aan bond maar maak meer van dit soort films want als bond kom je niet over.
De film zelf is ook heel mooi, prachtige locatie's, goede acteurs met echt lijkende accenten, mooie actie scenes en vooral een goed script. Ik vond ook Schreiber erg goed en vooral ook goed gecast. Veder vind ik het wel jammer dat ze er iets te veel actie in hebben gestopt, maar ik snap het wel want anders heb je een kleiner publiek, maar dit terzijde gelaten de film is gewoon een dikke 8,5 waard
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Daniel Craig en Liev Schreiber is een duo dat wel werkt in deze film. Het is ook de moeite om een WOII-film te zien vanuit een ander standpunt. Gewoonlijk zijn het de nazi's of het verzet dat joden helpt of Amerikanen die het eens allemaal zullen oplossen. Films die uiteraard ook de moeite zijn en nodig zijn om dit in het collectieve geheugen te houden. Maar dit geeft voor de verandering eens een andere kant van de joden weer. Hoe ze proberen te overleven en omgaan met hun geloof in deze toch beproevende periode.
Af en toe is het verhaal wat voorspelbaar en clichématig, maar de film zakt niet te ver weg en kan zich goed handhaven. Mooi geschoten en boeiend tot het einde. En dat is toch voornaam bij een film.
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2644 stemmen
Aardige film, maar groots wordt het allemaal niet.
De (Wit-?)Russische troepen/officier zijn sterk neergezet. De Duitsers daarentegen zijn van bordkarton. Niet bepaald om bang van te worden. Terwijl ze in werkelijkheid 1941 nog over heel Europa heen walsten! De film kan best gebaseerd zijn op feiten, maar deze scene.....?! Lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Wel een mooi bos.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
De (Wit-?)Russische troepen/officier zijn sterk neergezet. De Duitsers daarentegen zijn van bordkarton. Niet bepaald om bang van te worden. Terwijl ze in werkelijkheid 1941 nog over heel Europa heen walsten! De film kan best gebaseerd zijn op feiten, maar deze scene.....?! Lijkt me erg onwaarschijnlijk.
.
De kracht zat het niet in super-Duitsers. Kort door de bocht waren dat ook gewone mensen. Alleen hadden die de kracht van een massa en het gebrek aan redenatie omdat hun visie de beste leek te zijn. De Duitsers in beeld waren ook maar soldaten. Het feit dat ze wonnen is dat ze meer middelen hadden, beter georganiseerd qua oorlogsvoering en gedreven waren en gesterkt door het nazi-regime.
Het feit dat Duitsers als bordkarton werden voorgesteld, heeft volgens mij ook te maken met het feit dat het zo wel eens bedoeld kon zijn. De figuren waar het in de film om draait zijn de joden en deels de Russen. De Duitsers waren gewoon soldaten van Den Duits, vijanden, geen individuen met persoonlijkheid. In deze film lijken dat ook watjes, omdat net de joden in dit geschiedkundig verhaal krachtiger waren in het verzet dan elders.
Donkerwoud
-
- 8673 berichten
- 3946 stemmen
Tsja, ik ben geen grote fan van Edward Zwick en daar brengt dit weinig verandering in. Groots opgeblazen epos vol valse emotie, kitscherige sets en wel erg stereotiepe karakters. Het is soms net alsof het zich allemaal in het sprookjesbos in de Efteling afspeelt.
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2644 stemmen
De kracht zat het niet in super-Duitsers. ......................omdat net de joden in dit geschiedkundig verhaal krachtiger waren in het verzet dan elders.
De Duitsers waren zeker in die tijd juist militair erg sterk. Als ze wat realistischer waren neergezet in de film, dan had het verzet in de film en de film zelf, ook meer indruk gemaakt.
De Joodse Partisanen in de film, blinken niet uit in tactisch inzicht, maar hebben vooral heel veel mazzel. De soort mazzel die Rambo in de jaren '80 ook had, dat maakt het verhaal niet erg geloofwaardig. Ook al is het op feiten gebaseerd.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4619 stemmen
Ik denk ook dat je het verhaal met een korreltje zout moet nemen, zo een idealisten waren die Bielski partizanen naar het schijnt niet..
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
De film geeft wel een mooi beeld dat er joden waren die zich kei hard verzetten door oorlog te voeren tegen wil en dank in.
mnrk
-
- 1876 berichten
- 1733 stemmen
Een film die je toch met een bepaalde indruk achter laat...
Het acteerwerk van Daniel Craig en Liev Schreiber is van een hoog niveau en maakt de film nog beter.
Het gebruik van de juiste talen is ook een erg goed pluspunt voor deze film.
De film geeft een redelijk beeld van hoe het was in die tijd om te overleven en te vertrouwen op anderen.
Enige minpunt was de ontsnapping uit de ghetto ( ging iets te makkelijk ).
Sportingerke
-
- 341 berichten
- 335 stemmen
Bij dit soort films gestoeld op waargebeurde gebeurtenissen is het voor mij vaak moeilijk om de film te beoordelen op zijn sterkte. Te vaak ben ik onder de indruk van het achterliggende verhaal zodat ik de film die dit verhaal vertelt te hoog laat scoren.
Ook nu weer moet ik zeggen dat het verhaal erachter me sterk geraakt heeft. De film daarentegen vond ik niet super. Daarvoor zitten er net iets teveel onwaarschijnlijkheden in (waarom vallen ze het politiekantoor aan met 3 mensen? hoeveel tijd verloopt er niet tussen het afleiden van de Duitsers en het oversteken van het moeras? Tenzij de Duitsers zich in rolstoelen voortbewegen hadden ze de verzwakten van de otriad snel kunnen inhalen en afknallen. Hoe makkelijk is het niet om te ontsnappen uit een getto?).
Misschien ben ik te detailkritisch, maar toch...
Ook vind ik dat de film ruim lang duurt, maar dat kan aan mijn concentratieboog liggen 
Positief in de film is dan weer dat men een zwart-wit-voorstelling van goed en kwaad zoveel als mogelijk probeert te vermijden.
Wat het gebruik van de juiste talen betreft vond ik de oplossing om af en toe Engels te spreken en af en toe Russisch (of een andere Slavische taal) nogal halfslachtig. Mij stoort het helemaal niet dat er Engels gesproken wordt hoewel de film zich afspeelt in Wit-Rusland; het voortdurend afwisselen tussen Russisch en Engels vind ik veel storender.
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Jaren voordat ik deze film heb gezien, had ik het boek al gelezen en daardoor kende ik het verhaal al. Ik heb daardoor ook gekeken naar de wijze waarop deze verfilmd is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een leuke film vond hoewel het boek natuurlijk wel completer is.
De actie wordt afgewisseld met dilemma's en spanningen die binnen een groep als deze ontwikkelen. Ook de constante strijd tussen Tuvia en Zus is interessant met name door het feit dat zij elkaar enigszins aanvullen. Dit resulteert in het feit dat de groep zwakker is zonder Zus en zonder Tuvia was dit ook zo geweest.
3,0
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Al weer een tijdje geleden dat ik deze gezien heb. Op de portable dvd-speler op weg naar wintersport 
Weet nog wel dat ik van te voren had gelezen dat het verhaal behoorlijk cliché achtig was. Dit was wel enigszins waar maar het feit dat Defiance gebaseerd is op een waargebeurd verhaal zorgt ervoor dat die clichés niet als storend naar voren komen.
Ik vond het een erg intrigerende film met een behoorlijk mooi verhaal in verweven. Heb na het zien van deze film nog wat informatie opgezocht over Tuvia. Erg interessant verhaal, en Daniel Craig laat het personage goed tot leven komen en doet geen moment denken aan James Bond.
Toch mist er op de een of andere manier iets aan de film wat mij belet deze 4 sterren of hoger te geven. Het was allemaal erg mooi enzo maar het wist mij toch niet echt een bijzonder gevoel te geven.
Wel echt een aanrader met een mooie historische achtergrond, voor alsnog 3.5 sterren en ga hem binnenkort eens herzien
Gerelateerd nieuws

Waargebeurde WOII-film 'Defiance' van Edward Zwick vanavond te zien op televisie

Waargebeurde WOII-film 'Defiance' van Edward Zwick vanavond te zien op televisie

Daniel Craig neemt afscheid als 007: hier zijn beste films buiten de Bond-franchise

Deze toptitels worden binnenkort verwijderd van Netflix
Bekijk ook

Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
92 reacties

Enemy at the Gates
Oorlog / Historisch, 2001
468 reacties

Felon
Misdaad / Drama, 2008
604 reacties

Lakposhtha Parvaz Mikonand
Drama, 2004
110 reacties

Stalingrad
Oorlog / Drama, 1993
326 reacties

3:10 to Yuma
Western / Actie, 2007
954 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








